Gå til innhold

Hjelp; batterilampe lyser, rare lyder, servo gåen og væske under bilen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skulle kjøre til jobb i dag, og da jeg nærmet meg hørte jeg rare lyder fra panseret- typ som en vifte som bråker/"skramler". i det jeg var ved jobb begynte batterilampa å lyse, og jeg kjørte inn i garasjen. Så- i det jeg skulle svinge bilen på plass, fikk jeg nesten ikke vridd på rattet. Veeldig tungt, så jeg måtte bruke makt og lirke mange ganger før jeg fikk den inn på en plass, klint inni veggen. Og i det jeg går ut ser jeg at det er spor etter væske fra bilen min... kan dette ha med viftereim å gjøre? manglende strøm til servoen? 

 

Jeg har ikke peiling på bil, så noen gode forslag til diagnose her?? har alt kollapset på en gang? 

Har en toyota corolla verso 05-mod, forresten

Må selvsagt få tak i naf-bil eller noe, men innkjøringen til garasjen er for lav til at en sånn bil kommer inn, så lurer på hvordan bilen skal komme seg ut.. Tror jeg må vente til lørdag da garasjen er tom... 😕 Glad jeg ikke stoppet midt i et kryss i alle fall..

 

takk for innspill..

Anonymkode: 9a482...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er et godt tips å stanse bilen for å sjekke tilstanden i motorrommet når batterilampa begynner å lyse.  Er viftereima røket går kjøling og mekaniske servoer føyka.  Det blir ofte dyrt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Whistler skrev:

Det er et godt tips å stanse bilen for å sjekke tilstanden i motorrommet når batterilampa begynner å lyse.  Er viftereima røket går kjøling og mekaniske servoer føyka.  Det blir ofte dyrt.

Takk for svar! Jeg fikk egentlig bare litt panikk over sånn total shut down, og tenkte jeg bare måtte stanse motoren og undersøke symptomene litt på nett (etter som jeg ikke vet hva jeg skal se etter i panseret). Nå har jeg imidlertid sjekket viftereima, etter at jeg fant ut hvor jeg skal kikke ;), og den ser rimelig slapp ut ja... ser at det er vått i kjølevæskeområdet, så har skjønt at det er den og kanskje vann fra motoren jeg så på bakken... Og at servoene ryker da, rimer bra med hva jeg kjente da jeg skulle parkere...

Da er det "bare" å finne en måte å komme seg ut av garasjen på, finne et verksted og vente på prislappen 😕

Anonymkode: 9a482...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Servoen blir ikke ødelagt, men den produserer ikke hjelpekraft om reima ikke drar.

 

Hvis det er vått i/ved/under bilen, reima er slakk men ikke røket, og at du tror det er kjølevæske kan det være lageret i vannpumpa som er røket og da vil reima bli slakk eller falle av. (Men det er bare gjetting altså).

Har du forsikring med veihjelp?  Da kan det tenkes at du i det minste kan få en NAF/FALCK/VIKING eller hva det måtte være til å ta en titt under panseret og bistå med litt førstehjelp mot en egenandel på noen hundrelapper.

Sånn sett hadde det kanskje lønnt seg å "parkere" undervis å få hjelp når bilen ikke er parkert hjemme, men sjekk med forsikringsselskapet ditt hva du  har dekning for.

Endret av Whistler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når reima ryker forsvinner servo, lading og vannpumpe. Ingen vannpumpe, ingen kjøling. Har du kjørt lenge kan motoren bli ødelagt.

Hvis motoren er ok er selve reparasjonen ikke spesielt kostbar. Ny vannpumpe og reim er til å leve med.

Anonymkode: 0fbd2...f95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enten har en servopumpe eller en vannpumpe tatt kvelden her. Med mindre du har oppoverbakke ut fra garasjen er det nokså lett å flytte på bilen for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig- det var vannpumpa - og dermed viftereima - som hadde gått! Og servoen som da ikke funka, og dynamoen som ikke ladet.. det ble en ikke alt for kostbar reparasjon, heldigvis! NAF hentet bilen, og den klarte å kjøre ut av garasjen og opp bakken også :)utrolig hva man vet på KG! ;)

Anonymkode: 9a482...08c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...