Gå til innhold

psykisk utviklingshemmede og stemmerett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er rart at psykisk utviklingshemmede personer har stemmerett. Barn på 4-10år har jo ikke det, hvorfor skal en person som er 4 år i hodet ha det da? De forstår jo ikke hva de stemmer på. Mest sannsynlig tvinger foreldrene den syke til å stemme på det de selv stemmer på. Er det greit synes dere? At familier med funksjonshemmede skal få en ekstra stemmerett til å stemme på det de selv vil? Alle forstår jo at en 4-10 åring ikke har greie på politikk.

Anonymkode: 41c1d...7db

Er mange 30 pluss folk som ikke er psyk utv hemmende som har null peil på hva de stemmer på også... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det hjelper jo ikke det, om personen så hadde 300års livserfaring er de jo likevel 4 år i hodet og tenker/oppfører seg som en 4 åring. De lærer seg ikke noe mer politikk av den grunn uansett hvor mange år med livserfaring de har. 

Anonymkode: 41c1d...7db

Jo det kan de lære om

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Hvor skulle grensen gått for å frata noen stemmeretten?

Det skrev jeg lenger frem. 

Grensen bør være en IQ på 100. Eller eventuelt det å evaluere deres evne til å ta vare på seg selv og det å forstå det som skjer rundt de. 

Anonymkode: 41c1d...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde ikke man mistet stemmeretten selv om man var umyndiggjort?

Jobbet i bolig for folk med PU for noen år siden. Ved valg fulgte vi dem til valglokale og jeg husker at min kollega ble med 3 av dem inn i avlukket og bestemte selvsagt hva de skulle stemme på. Beboerne selv hadde jo ikke peiling på politikk og skjønte ikke at min kollega bestemte hvem deres stemme gikk til. Helt tøysete situasjon for demokratiet...

Anonymkode: 3edb0...555

Litt usikker, kanskje ikke. 

Vel det er ikke slik jeg er vant til at det gjøres og ikke greit. Men da burde den ansatte miste stemmeretten sin istedet spør du meg. 

 

Anonymkode: f7413...548

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

ja, men de som er så psykisk utviklingshemmede at de ikke forstår hverken opp eller ned. Jeg vet om folk som er helt grønnsak og har stemmerett! altså de som ligger rett ut og ikke har språk eller tankevirksomhet.

Anonymkode: 41c1d...7db

Da blir det jo noe annet. Da gir det ikke mening at de skal ha stemmerett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min bror er psykisk utviklingshemmet bare for å ha sagt det. Jeg synes det er helt merkelig at han skal få lov til å stemme på noe som helst, for han har ingen peiling på hva det dreier seg om. Han vet jo ikke hva politikk er for noe engang. Det er jo bare ett ord han ikke har forståelse for hva er! det er like sykt å gi min sønn stemmerett når han er 6år.

Anonymkode: 41c1d...7db

Det er fordi han har stemmeRETT og stemmePLIKT.

Anonymkode: 7f7b2...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Da blir det jo noe annet. Da gir det ikke mening at de skal ha stemmerett

Det er jo det jeg prøver å formidle i denne tråden. Det gir ingen mening. På samme vis som de demente! de aner jo ikke hva en genser er for noe og de kan like greit trø den på hodet. De leverer jo stemmer ved hvert valg! Tenk ett sykehjem med 300 plasser der alle de demente stemmer, det er jo ett hån! Selvsagt har 300 stemmer noe å si vet ett eneste valg.. Så må du ikke glemme HVOR mange sykehjem det er rundt om i distriktene, hvor mange bofellesskap...

Anonymkode: 41c1d...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi han har stemmeRETT og stemmePLIKT.

Anonymkode: 7f7b2...6da

ja det vet jeg jo, men HVORFOR HAR HAN DET???

Anonymkode: 41c1d...7db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det jeg prøver å formidle i denne tråden. Det gir ingen mening. På samme vis som de demente! de aner jo ikke hva en genser er for noe og de kan like greit trø den på hodet. De leverer jo stemmer ved hvert valg! Tenk ett sykehjem med 300 plasser der alle de demente stemmer, det er jo ett hån! Selvsagt har 300 stemmer noe å si vet ett eneste valg.. Så må du ikke glemme HVOR mange sykehjem det er rundt om i distriktene, hvor mange bofellesskap...

Anonymkode: 41c1d...7db

Jeg er enig der. Men ang psyk utv hemmende så er det jo ulike grader av det. Noen er velfungerende og til og med i jobb. De er jo istand til å stemme ved valg, men så har du de som omtrent er grønnsak som du sier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men mener du det er rett de skal miste styringen og retten til å bestemme over seg selv? Vi styrer hverdagen deres mye. Dog ta fra de retten til å være voksne, det vil si, stemme, kjøpe øl mm kan vi da ikke. Er å gå tilbake veldig mange tiår. 

Anonymkode: 62cf8...c01

Retten til å bestemme over seg selv? De har jo ikke kapasitet til å bestemme eller ha mening om noe... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingen hensikt å ha 18års grense for å stemme når demente, tilbakestående og funksjonshemmede har stemmerett. Mitt barn hadde forstått mer. Det kan like greit være åpent for alle når vi først er igang. 

Anonymkode: 41c1d...7db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skrev jeg lenger frem. 

Grensen bør være en IQ på 100. Eller eventuelt det å evaluere deres evne til å ta vare på seg selv og det å forstå det som skjer rundt de. 

Anonymkode: 41c1d...7db

Ja, noe sånt. Det vil alltid være grensetilfeller, og inntil videre må vi bare stole på at de som drar opp grensene vet hva de holder på med og gjør rette vurderinger.

Jeg vet at pr. nå så er det veldig strengt å få en person umyndiggjort i Norge.

Anonymkode: 1e18e...93d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Maleficenta skrev:

Jeg er enig der. Men ang psyk utv hemmende så er det jo ulike grader av det. Noen er velfungerende og til og med i jobb. De er jo istand til å stemme ved valg, men så har du de som omtrent er grønnsak som du sier. 

Ja.. Det er jo mange som klarer å gå selv men samtidig er grønnsak i hodet. Altså at de klarer å gjøre ting de får beskjed om, men om de hadde vært alene ville de spist sin egen avføring og drukket urin til frokost.

Jeg mener at de som er oppegående og forstår hva det dreier seg om skal ha sjansen til å bli hørt.

Anonymkode: 41c1d...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skrev jeg lenger frem. 

Grensen bør være en IQ på 100. Eller eventuelt det å evaluere deres evne til å ta vare på seg selv og det å forstå det som skjer rundt de. 

Anonymkode: 41c1d...7db

IQ sier jo nada om kunnskap om politikk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Maleficenta skrev:

Jeg er enig der. Men ang psyk utv hemmende så er det jo ulike grader av det. Noen er velfungerende og til og med i jobb. De er jo istand til å stemme ved valg, men så har du de som omtrent er grønnsak som du sier. 

Jepp og de som nesten er grønnsak stiller stort sett ikke opp i et valglokale. 

Anonymkode: f7413...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

IQ sier jo nada om kunnskap om politikk.

Det sier noe om evnen til å FORSTÅ verden som svermer rundt seg, se lenger enn seg selv og det å forstå konsekvenser ved det å stemme i ett valg. De trenger ikke kunne ALT om politikk, det er det jo heller ikke alle oppegående som gjør. De trenger å FATTE hvorfor vi har ett valg, hva det er stemmene går til, hva som skjer når vi stemmer, hvorfor vi gjør det, hva er konsekvensene om vi stemmer det vi gjør.. 

Anonymkode: 41c1d...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jepp og de som nesten er grønnsak stiller stort sett ikke opp i et valglokale. 

Anonymkode: f7413...548

Det gjør de. sammen med ansatte eller familie.

Anonymkode: 41c1d...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik, trenger du assistanse 24/7 som følge av din kognitive svikt, ja da har du ingen forståelse for hva ett valg er. Ganske enkelt. Jeg er ikke redd for å skrive det heller, disse leser ikke kvinneguiden og klarer ikke navigere seg inn på en slik side. Eller noen annen side for å si det enkelt.

Anonymkode: 41c1d...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere såkalt åndsfriske som heller ikke burde ha stemmerett. "samme hva man stemmer, alle partier er like" osv. 
Det er vel en enkel kvalifiseringsprøve som burde til i så fall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg kjenner flere såkalt åndsfriske som heller ikke burde ha stemmerett. "samme hva man stemmer, alle partier er like" osv. 
Det er vel en enkel kvalifiseringsprøve som burde til i så fall.

Ja det også kunne vært en løsning. absolutt!

Anonymkode: 41c1d...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...