Gå til innhold

psykisk utviklingshemmede og stemmerett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mange psykisk utviklingshemmede bor i egne boliger eller i bemannede boliger. Man må umyndiggjøres for å ikke kunne stemme (tror jeg) 

Ellers syns jeg det er veldig viktig at alle får mulighet til å si sin mening. Mange psykisk utviklingshemmede har mer kunnskaper enn en 4 åring. Faktisk veldig bra at de også har rett til å bestemme over sin egen hverdag og kan være med å påvirke hvordan Norge skal styres. 

Anonymkode: f7413...548

Ja, men synes du virkelig det er greit at en person som driver å driter seg ut skal få lov til å stemme i ett valg? En som ikke forstår opp eller ned? en som bare ser ut i luften og er fornøyd med det? en som såvidt skjønner hva en TV er for noe?

Anonymkode: 41c1d...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Oppgitt78 skrev:

Egentlig, så burde det vært innført en «teoriprøve» som må være bestått før en kan stemme. For alle, uavhengig av ev. begrensninger.

ja, helt enig.

Anonymkode: 41c1d...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja da tenker jeg de som har moderat og oppover. De som ikke forstår hvordan man skal spise maten sin, de som ikke klarer pusse tenner selv, de som ikke forstår at man ikke skal drite i buksa..

Anonymkode: 41c1d...7db

De som ikke har forutsetning for å forstå hva et valg er, de benytter seg stort sett ikke av stemmeretten sin. 

I boligen jeg jobber på er det bare 1 som egentlig forstår resten av beboerne er det ingen poeng at stemmer. De aner ikke hva et politisk valg er og har nok andre ting og streve med. Ingen nektes på noe som helst måte, men det er liksom ikke noe de i det hele tatt vet hva er. 

Anonymkode: f7413...548

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som ikke har forutsetning for å forstå hva et valg er, de benytter seg stort sett ikke av stemmeretten sin. 

I boligen jeg jobber på er det bare 1 som egentlig forstår resten av beboerne er det ingen poeng at stemmer. De aner ikke hva et politisk valg er og har nok andre ting og streve med. Ingen nektes på noe som helst måte, men det er liksom ikke noe de i det hele tatt vet hva er. 

Anonymkode: f7413...548

Vi får håpe du har rett i det. Jeg kjenner mange familier som gjerne gir en stemme ekstra på vegne av personer som såvidt har IQ nok til å vite hvordan man får fremgang på føttene.

Anonymkode: 41c1d...7db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men synes du virkelig det er greit at en person som driver å driter seg ut skal få lov til å stemme i ett valg? En som ikke forstår opp eller ned? en som bare ser ut i luften og er fornøyd med det? en som såvidt skjønner hva en TV er for noe?

Anonymkode: 41c1d...7db

Disse bruker stort sett ikke stemmeretten sin da de ikke aner hva det innebærer. 

At en person som driter i buksa, som du så fint kaller det, har ingen sammenheng med hodet og hvor mye personen forstår av ting. 

Faktisk veldig uenig med deg og de forferdelige holdningene du viser her.

Akkurat som at du sier at utviklingshemmede burde stemme så vet jeg ikke om jeg syns mennesker med slike holdninger burde ha rett til å stemme. Heldigvis spiller det ingen rolle hva jeg syns. 

Anonymkode: f7413...548

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men synes du virkelig det er greit at en person som driver å driter seg ut skal få lov til å stemme i ett valg? En som ikke forstår opp eller ned? en som bare ser ut i luften og er fornøyd med det? en som såvidt skjønner hva en TV er for noe?

Anonymkode: 41c1d...7db

Satt på spissen, ja. Like mye som folk som stemmer på frp må få stemme. Er nok mangw færre utviklingshemmede enn krfstemmere forx. Man har også de psykisk syke, vi vet jo at mange diagnoser gjør at man er voldsomt ustabil og dermed ikke kan ta rett valg der å da.

De er ikke bare fornøyd med å stirre ut i luften. For god helse, er det viktig med stimuli av hjernen.

Anonymkode: 62cf8...c01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Satt på spissen, ja. Like mye som folk som stemmer på frp må få stemme. Er nok mangw færre utviklingshemmede enn krfstemmere forx. Man har også de psykisk syke, vi vet jo at mange diagnoser gjør at man er voldsomt ustabil og dermed ikke kan ta rett valg der å da.

De er ikke bare fornøyd med å stirre ut i luften. For god helse, er det viktig med stimuli av hjernen.

Anonymkode: 62cf8...c01

Jepp og dette!!! 

Anonymkode: f7413...548

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Disse bruker stort sett ikke stemmeretten sin da de ikke aner hva det innebærer. 

At en person som driter i buksa, som du så fint kaller det, har ingen sammenheng med hodet og hvor mye personen forstår av ting. 

Faktisk veldig uenig med deg og de forferdelige holdningene du viser her.

Akkurat som at du sier at utviklingshemmede burde stemme så vet jeg ikke om jeg syns mennesker med slike holdninger burde ha rett til å stemme. Heldigvis spiller det ingen rolle hva jeg syns. 

Anonymkode: f7413...548

En person som ikke forstår at vi har toalett til slikt, er IKKE oppegående i hodet.  Det har alt med det kognitive å gjøre. Her har du veldig feil og du aner ikke hva du uttaler deg om. 

Du kan ikke si at du ikke ønsker jeg skal kunne stemme på grunn av mine holdninger, det er jo noe helt annet. Det blir det samme som å mene jeg ikke kan stemme fordi jeg ønsker stemme ett annet parti enn du ønsker å stemme.

det er jo en gang sånn at alderen for myndighet i Norge er 18år på bakgrunn av at da er de fleste oppegående og forstår nok til å kunne stemme og ta vare på seg selv, men slik er det jo ikke for disse gruppene. Så hvorfor skal denne alderen gjelde for de også??

 

Anonymkode: 41c1d...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Satt på spissen, ja. Like mye som folk som stemmer på frp må få stemme. Er nok mangw færre utviklingshemmede enn krfstemmere forx. Man har også de psykisk syke, vi vet jo at mange diagnoser gjør at man er voldsomt ustabil og dermed ikke kan ta rett valg der å da.

De er ikke bare fornøyd med å stirre ut i luften. For god helse, er det viktig med stimuli av hjernen.

Anonymkode: 62cf8...c01

Ja , de som er så psykisk syke at de ikke klarer gjøre rede for seg selv har heller ingenting i ett valglokale å gjøre. 

Anonymkode: 41c1d...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja da tenker jeg de som har moderat og oppover. De som ikke forstår hvordan man skal spise maten sin, de som ikke klarer pusse tenner selv, de som ikke forstår at man ikke skal drite i buksa..

Anonymkode: 41c1d...7db

De klarer stort sett heller ikke å legge en stemmeseddel i en konvolutt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, SupaWoman skrev:

De klarer stort sett heller ikke å legge en stemmeseddel i en konvolutt..

De klarer bli trillet i rullestol til valglokalet av ansatte, familie eller bekjente og deretter ha med seg personen inn i båsen for deretter få beskjed om at "legg brevet ned i der".  Hurra!

Anonymkode: 41c1d...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En person som ikke forstår at vi har toalett til slikt, er IKKE oppegående i hodet.  Det har alt med det kognitive å gjøre. Her har du veldig feil og du aner ikke hva du uttaler deg om. 

Du kan ikke si at du ikke ønsker jeg skal kunne stemme på grunn av mine holdninger, det er jo noe helt annet. Det blir det samme som å mene jeg ikke kan stemme fordi jeg ønsker stemme ett annet parti enn du ønsker å stemme.

det er jo en gang sånn at alderen for myndighet i Norge er 18år på bakgrunn av at da er de fleste oppegående og forstår nok til å kunne stemme og ta vare på seg selv, men slik er det jo ikke for disse gruppene. Så hvorfor skal denne alderen gjelde for de også??

 

Anonymkode: 41c1d...7db

De er over 18 år. Du har ikke vært borti så mange utviklingshemmede har fu vel? 

 

Anonymkode: f7413...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Atomlynet skrev:

At du vil frata en betydelig del av FrP sine velgere stemmeretten på den måten er ikke særlig demokratisk. 

Hahahaha 😂

Anonymkode: f7413...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er over 18 år. Du har ikke vært borti så mange utviklingshemmede har fu vel? 

 

Anonymkode: f7413...548

Ja det vet jeg! de er over 18år og har mentaliteten til en på 4. Hvorfor skal de kunne bestemme hvordan Norge skal styres? du ville jo ikke satt en slik til å ha ansvar for 1000 passasjerer ombord på ett skip, hvorfor skal de da ha hele Norges befolknings fremtid i hendene? det er jo helt horribelt.

Anonymkode: 41c1d...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det vet jeg! de er over 18år og har mentaliteten til en på 4. Hvorfor skal de kunne bestemme hvordan Norge skal styres? du ville jo ikke satt en slik til å ha ansvar for 1000 passasjerer ombord på ett skip, hvorfor skal de da ha hele Norges befolknings fremtid i hendene? det er jo helt horribelt.

Anonymkode: 41c1d...7db

Nå får du roe ned. De er en del av det på lik linje som en hel haug med andre som man ikke er enig med. 

Anonymkode: f7413...548

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå får du roe ned. De er en del av det på lik linje som en hel haug med andre som man ikke er enig med. 

Anonymkode: f7413...548

Det handler ikke om det å være enig eller uenig. Hva når de egentlig ikke har noen mening selv? de såvidt vet hva ett politisk parti er for noe? Sømmer det seg synes du?

Anonymkode: 41c1d...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange psykisk utviklingshemmede bor i egne boliger eller i bemannede boliger. Man må umyndiggjøres for å ikke kunne stemme (tror jeg) 

Ellers syns jeg det er veldig viktig at alle får mulighet til å si sin mening. Mange psykisk utviklingshemmede har mer kunnskaper enn en 4 åring. Faktisk veldig bra at de også har rett til å bestemme over sin egen hverdag og kan være med å påvirke hvordan Norge skal styres. 

Anonymkode: f7413...548

Trodde ikke man mistet stemmeretten selv om man var umyndiggjort?

Jobbet i bolig for folk med PU for noen år siden. Ved valg fulgte vi dem til valglokale og jeg husker at min kollega ble med 3 av dem inn i avlukket og bestemte selvsagt hva de skulle stemme på. Beboerne selv hadde jo ikke peiling på politikk og skjønte ikke at min kollega bestemte hvem deres stemme gikk til. Helt tøysete situasjon for demokratiet...

Anonymkode: 3edb0...555

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde ikke man mistet stemmeretten selv om man var umyndiggjort?

Jobbet i bolig for folk med PU for noen år siden. Ved valg fulgte vi dem til valglokale og jeg husker at min kollega ble med 3 av dem inn i avlukket og bestemte selvsagt hva de skulle stemme på. Beboerne selv hadde jo ikke peiling på politikk og skjønte ikke at min kollega bestemte hvem deres stemme gikk til. Helt tøysete situasjon for demokratiet...

Anonymkode: 3edb0...555

Ja der ser du! åhh jeg blir helt uggen av hele opplegget. Han kollegaen din stemte vel MDG også, kan like greit selge Norge til Russland når vi først er i gang.

Anonymkode: 41c1d...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om det å være enig eller uenig. Hva når de egentlig ikke har noen mening selv? de såvidt vet hva ett politisk parti er for noe? Sømmer det seg synes du?

Anonymkode: 41c1d...7db

Da er de ikke i et valglokale og stemmer. Er de det, så er det i så fall pårørende som har tatt et valg for dem. Og da er valget tatt av noen som forstår da, men tror ikke pårørende får være med inn i den bua for at de ikke skal kunne påvirke så tviler på at det går?

Og så er det et visst antall partier å stemme på, hvor mye skade kan det gjøre? 

 

 

Anonymkode: f7413...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...