Gå til innhold

psykisk utviklingshemmede og stemmerett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er rart at psykisk utviklingshemmede personer har stemmerett. Barn på 4-10år har jo ikke det, hvorfor skal en person som er 4 år i hodet ha det da? De forstår jo ikke hva de stemmer på. Mest sannsynlig tvinger foreldrene den syke til å stemme på det de selv stemmer på. Er det greit synes dere? At familier med funksjonshemmede skal få en ekstra stemmerett til å stemme på det de selv vil? Alle forstår jo at en 4-10 åring ikke har greie på politikk.

Anonymkode: 41c1d...7db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, SupaWoman skrev:

En person som er 4 år i hodet kan ha 45 års livserfaring, så det er ikke heeeelt sammenlignbart. 

Ja det hjelper jo ikke det, om personen så hadde 300års livserfaring er de jo likevel 4 år i hodet og tenker/oppfører seg som en 4 åring. De lærer seg ikke noe mer politikk av den grunn uansett hvor mange år med livserfaring de har. 

Anonymkode: 41c1d...7db

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror er psykisk utviklingshemmet bare for å ha sagt det. Jeg synes det er helt merkelig at han skal få lov til å stemme på noe som helst, for han har ingen peiling på hva det dreier seg om. Han vet jo ikke hva politikk er for noe engang. Det er jo bare ett ord han ikke har forståelse for hva er! det er like sykt å gi min sønn stemmerett når han er 6år.

Anonymkode: 41c1d...7db

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle det vært iq-test i stedet da? Mange er jo intelligente og engasjerte nok til å delta i valg. Jeg kjenner folk med både svak hjerneskade og downs som er engasjert politisk også. Det er bare positivt syns jeg! 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi ikke tar fra de rett til å bestemme over eget liv er flott. Med det innebærer det at vi som jobber med/ omgåes med utviklingshemmede kan påvirke de til å gi en stemme til det vi vil. Heldigvis er det fåtallet som ville misbrukt denne makten.

Anonymkode: 62cf8...c01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, PallePalle skrev:

Skulle det vært iq-test i stedet da? Mange er jo intelligente og engasjerte nok til å delta i valg. Jeg kjenner folk med både svak hjerneskade og downs som er engasjert politisk også. Det er bare positivt syns jeg! 

ja, men de som er så psykisk utviklingshemmede at de ikke forstår hverken opp eller ned. Jeg vet om folk som er helt grønnsak og har stemmerett! altså de som ligger rett ut og ikke har språk eller tankevirksomhet.

Anonymkode: 41c1d...7db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ja, men de som er så psykisk utviklingshemmede at de ikke forstår hverken opp eller ned. Jeg vet om folk som er helt grønnsak og har stemmerett! altså de som ligger rett ut og ikke har språk eller tankevirksomhet.

Anonymkode: 41c1d...7db

Men mener du det er rett de skal miste styringen og retten til å bestemme over seg selv? Vi styrer hverdagen deres mye. Dog ta fra de retten til å være voksne, det vil si, stemme, kjøpe øl mm kan vi da ikke. Er å gå tilbake veldig mange tiår. 

Anonymkode: 62cf8...c01

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, The Kitten skrev:

Noen som har tall på hvor mange av disse som faktisk bruker stemmeretten sin?

Det er jo MANGE mange slike i en kommune, tenk deg om alle disse bruker stemmeretten sin på vegne av familie eller andre i sin omgangskrets. 

Anonymkode: 41c1d...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men mener du det er rett de skal miste styringen og retten til å bestemme over seg selv? Vi styrer hverdagen deres mye. Dog ta fra de retten til å være voksne, det vil si, stemme, kjøpe øl mm kan vi da ikke. Er å gå tilbake veldig mange tiår. 

Anonymkode: 62cf8...c01

De har jo ingen styring eller bestemmelse over seg selv. De velger hvilken bukse de vil ha på seg, ellers har de egentlig ingen valg utover det. Det er jo bare vi rundt som liker å TRO vi lar de bestemme selv men i realiteten gjør de jo ikke det. De er barn. Det er jo en grunn til at de trenger påpasselse! 

Anonymkode: 41c1d...7db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, The Kitten skrev:

Noen som har tall på hvor mange av disse som faktisk bruker stemmeretten sin?

I løpet av mine 20 år innen yrket, i flere kommuner, og da jobbet med ca 30 forkjellige utviklingshemmede, er det 3 av de som brukte sin rett. Dog var de påvirket av de rundt. 

Men det finnes slike som henne også.

 

Anonymkode: 62cf8...c01

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel etikken som ligger bak. At man ikkje gjør folk umyndige fordi funksjonsnivået er annleis/lavare o.l.  Men eg ser poenget ditt, det kan bli misbrukt. Tviler på at det blir misbrukt i stor grad, men tja.

Anonymkode: 87ed4...07c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så ja det mener jeg faktisk.. De som ikke er oppegående nok til å ta vare på seg selv på noen som helst måte har ingenting med en stemmerett å gjøre.

Anonymkode: 41c1d...7db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I løpet av mine 20 år innen yrket, i flere kommuner, og da jobbet med ca 30 forkjellige utviklingshemmede, er det 3 av de som brukte sin rett. Dog var de påvirket av de rundt. 

Men det finnes slike som henne også.

 

Anonymkode: 62cf8...c01

Ja de er som regel påvirket av andre. 

 

Hun her er jo ganske oppegående og har all grunn til å kunne stemme. Det er ikke slike jeg mener.

Anonymkode: 41c1d...7db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel etikken som ligger bak. At man ikkje gjør folk umyndige fordi funksjonsnivået er annleis/lavare o.l.  Men eg ser poenget ditt, det kan bli misbrukt. Tviler på at det blir misbrukt i stor grad, men tja.

Anonymkode: 87ed4...07c

Ja. Jeg tenker det samme om eldre på sykehjem som er sterkt rammet av Alzheimers, de heller har ingenting med en stemmerett å gjøre. Synes det er veldig merkverdig at det skal være lov.. Jeg tenker jo det samme om det gjaldt meg selv! Valgene kan jo bli veldig påvirket hvis vi legger sammen alle stemmerettene som egentlig burde vært ugyldig. Kanskje utfallene ville vært helt annerledes HVERT eneste valg på bakgrunn av det? Det vet vi jo ikke men det er nærliggende å tro. 

Anonymkode: 41c1d...7db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er enig. Jeg har jobbet på sykehjem, skjermet enhet for demente. De stemte også. Det kom en valgfunksjonær til sykehjemmet slik at de som ønsket det, kunne stemme. Dette var da mennesker som var så demente at de ikke ante hvor de var, hvilket år det er, hvem statsministeren er, hvor gamle de selv er, hvor gamle barna deres er osv. Jeg synes det er helt feil, det er jo veldig lett å påvirke dem om man virkelig vil det. Og jeg synes det er feil at mennesker som er så syke at de ikke vet noen ting om politikk og samfunn skal stemme. 

Anonymkode: 7b43a...bf6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja. Jeg tenker det samme om eldre på sykehjem som er sterkt rammet av Alzheimers, de heller har ingenting med en stemmerett å gjøre. Synes det er veldig merkverdig at det skal være lov.. Jeg tenker jo det samme om det gjaldt meg selv! Valgene kan jo bli veldig påvirket hvis vi legger sammen alle stemmerettene som egentlig burde vært ugyldig. Kanskje utfallene ville vært helt annerledes HVERT eneste valg på bakgrunn av det? Det vet vi jo ikke men det er nærliggende å tro. 

Anonymkode: 41c1d...7db

Hvpuloven er faktisk ikke gammel. Det er ikke mange år siden vi tvangsteriliserte og utviklingshemmede ikke fikk lov å stemme. 

Anonymkode: 62cf8...c01

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig. Jeg har jobbet på sykehjem, skjermet enhet for demente. De stemte også. Det kom en valgfunksjonær til sykehjemmet slik at de som ønsket det, kunne stemme. Dette var da mennesker som var så demente at de ikke ante hvor de var, hvilket år det er, hvem statsministeren er, hvor gamle de selv er, hvor gamle barna deres er osv. Jeg synes det er helt feil, det er jo veldig lett å påvirke dem om man virkelig vil det. Og jeg synes det er feil at mennesker som er så syke at de ikke vet noen ting om politikk og samfunn skal stemme. 

Anonymkode: 7b43a...bf6

Ja det er det jeg sier! det er galskap ! Det ville vært tryggere gitt en 14åring stemmerett. Det bør være ett krav at personer som skal stemme er noenlunde oppegående og kan gjøre rede for seg selv.

Anonymkode: 41c1d...7db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et demokrati har alle myndige stemmerett uavhengig av politikkkunnskapene sine. Samfunnet hadde stått ovenfor mye større problemer enn stemmepåvirkning hvis andelen psykisk utviklingshemmede her i landet var så stor at de utgjorde en betydelig brøkdel av velgerne så bare slapp av. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...