Gå til innhold

Mor skal selge bilen sin, forventer å bli kjørt på.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har skrevet innlegg her inne før om at jeg har et anspent forhold til moren min. Dette har vart siden barndommen og jeg har i voksen alder innsett at hun er manipulerende og kontrollerende. Dette har tatt meg 31 år å innse. 

I ett år har jeg vært heldig å få låne bilen til moren min, men denne gleden hadde en stor bakdel. Det ble en måte å holde kontakt med meg på under krangler og jeg måtte ofte stå til posisjon når hun trengte å kjøres. Det å kjøre bil skal jo være frihet og det har jeg ikke følt det har vært. Men nå har jeg endelig fått råd til egen bil og kjøpt meg det, bilen til moren min er returnert. 

Tidligere var moren min ganske negativ til at jeg skulle få egen bil og jeg har hele tiden skjønt hvorfor: da mister hun kontroll på meg. Men i det siste har hun ikke virket så negativ og idag tror jeg at jeg skjønte hvorfor: hun skal selge bilen sin og håper jeg til «nød» kan kjøre henne hvis hun trenger det. 

Slik jeg kjenner moren min så skjønner jeg at dette skal være hennes måte å fortsette med denne kontrollen over meg og at jeg er «tvunget» til å ha oftere kontakt med henne enn jeg ønsker. Jeg kjenner at dette gjør meg forferdelig frustrert og tenker at jeg bevisst ikke kommer til å ta tlf eller si jeg er opptatt hvis hun ringer etter å ha solgt bilen. Moren min går ikke av med pensjon før neste år og jeg vet hun vil være avhengig av bil fremtil da, spesielt nå som det går mot vinteren. 

Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: 6d2d4...fb9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hun kan jo bruke pengene hun tjente på taxi..

Anonymkode: 09442...8b0

Dette

Anonymkode: 6b742...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er et voksent menneske, du må da selv kunne stå for de valgene du tar. Hvis du ikke vil kjøre henne, så gjør du ikke det, og la henne bli sur om det er det som blir konsekvensen. 

Du blir så styrt som du tillater deg å være, i hvert fall når du er så bevisst på at det er et problem. Du må velge å gjøre noe med det, du må velge selv å ta avstand. Ikke lag en tråd på kg hver gang mora di skaper seg.

Anonymkode: 016fa...be5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si nei. Rett og slett. Når hun spør deg om å kjøre et sted, så si at det ikke passer, eller rett og slett bare si nei.

Anonymkode: 877bd...e4f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si til henne at det ikke er lurt å selge bilen, fordi du vil ikke ha anledning til å alltid stille opp med kjøring, og da vil hun kunne bli i beit og miste friheten sin.

Slutt å la moren din dirigere deg. Gjør som du vil, uavhengig av hennes synsing og råd.

Anonymkode: 62067...fd4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er egentlig bare du som kan stoppe måten du blir behandlet på, som du ikke liker. Mange voksne har sagt det samme som deg, og at de blir behandlet som barn. Og så oppfører de seg akkurat som underdanige barn, akkurat som du nå, når du ikke tør å si fra til moren din. Si at du ikke vil være bundet fordi hun selger bilen sin. Hun kontrollerer deg fordi du lar henne. Jeg forstår makten foreldre kan ha, og at det ikke er lett å bryte seg ut av mønsteret. Men det er jo eneste løsning.

Ellers må jeg få si at jeg syns at det var veldig snilt av moren din å la deg låne bil. Syns det var en grei deal at du kunne kjøre henne iblant da. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke flytte og finne deg selv et annet sted? Løsriv deg fra den kontrollerende moren din? Mtp på at du tidligere har hatt provlemer med henne.

Anonymkode: 15699...217

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare la være å svare når hun ringer og du mistenker det er "kjøreoppdrag".

Jeg har ikke snakket med min egen mor på 12 år. Det kvinnfolket bragte med seg så mye negativitet og krav at jeg til slutt fikk nok, og kuttet henne ut av livet mitt. Hun kunne f.eks sitte og gnåle i tjue minutter i telefonen om HVORFOR TOK DU IKKE TELEFONEN FORRIGE GANG JEG RINGTE, KAN DU SI MEG DET NÅ MED EN GANG!!!??? HVA GJORDE DU? HVA DREV DU MED AKKURAT DA? I tillegg forskjellsbehandlet hun meg (kvinne) og brødrene mine enormt, de ble favorisert fra vi var små. Utrolig råttent gjort.  Så da jeg var 40, sluttet jeg ganske enkelt å ta telefonen når hun ringte, og etterhvert skjønte hun tegningen.

Jeg orket ikke mer. Selv om det var familiebånd mellom oss, så betyr ikke det at man skal finne seg i hva som helst og la seg trykkes ned av folk. Tilfører ikke en person livet ditt noe godt, kutt dem ut av livet ditt, og omgi deg heller med mennesker som tilfører deg glede og positivitet.

Min mor og jeg har disse årene kun utvekslet noen sms et par-tre ganger i året. Det er rundt bursdag og jul. 

Og det pussige i det hele? Seg selv lik, har hun aldri noensinne i løpet av disse årene sendt meg en melding og spurt "er det noe galt?" eller "er du sint på meg for noe? Er det noe jeg har gjort?" Nei. Ikke et pip om det. Typisk henne. 

 

Anonymkode: 6caff...7e0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en må ikke kjøre PÅ andre mennesker, de kan bli drept da!! 🙈

Anonymkode: 32fe6...617

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hun skal selge bilen sin og håper jeg til «nød» kan kjøre henne hvis hun trenger det. 

Ha en streng vurdering av hva "nød" er. Å handle inn melk og brød, er ikke nød, ei heller klær eller besøk til venninner. "Nød" er hvis hun faller og brekker foten, og trenger å komme til legevakten. Ha en streng definisjon på det, og fasthold den. Det er hennes ansvar hvordan hun kommer seg rundt, når hun bestemmer seg for å selge bilen.

Anonymkode: d3879...b3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier så klart nei, om det ikke er en type kontakt du ønsker i livet ditt.

Men så må du faktisk bli voksen og ta konsekvensene av situasjonen også. Ikke benytt deg av fordeler som å låne bilen hennes i ett år, om du samtidig ønsker å distansere deg fra henne. Det henger ikke på greip. Jeg har selv en manipulerende far, som ofte har prøvd å "kjøpe" meg ved å tilby meg ting, hjelp til egenkapital etc, men jeg takker bestandig nei og klarer meg selv. Man må unngå å havne i takknemlighetsgjeld til dominerende foreldre, det fører bare med seg trøbbel. Bare ved å være helt selvstendig, kan du holde den nødvendige distansen og sette grenser for seg selv når moren din prøver å kontrollere deg.

Anonymkode: b8384...ba4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har skrevet innlegg her inne før om at jeg har et anspent forhold til moren min. Dette har vart siden barndommen og jeg har i voksen alder innsett at hun er manipulerende og kontrollerende. Dette har tatt meg 31 år å innse. 

I ett år har jeg vært heldig å få låne bilen til moren min, men denne gleden hadde en stor bakdel. Det ble en måte å holde kontakt med meg på under krangler og jeg måtte ofte stå til posisjon når hun trengte å kjøres. Det å kjøre bil skal jo være frihet og det har jeg ikke følt det har vært. Men nå har jeg endelig fått råd til egen bil og kjøpt meg det, bilen til moren min er returnert. 

Tidligere var moren min ganske negativ til at jeg skulle få egen bil og jeg har hele tiden skjønt hvorfor: da mister hun kontroll på meg. Men i det siste har hun ikke virket så negativ og idag tror jeg at jeg skjønte hvorfor: hun skal selge bilen sin og håper jeg til «nød» kan kjøre henne hvis hun trenger det. 

Slik jeg kjenner moren min så skjønner jeg at dette skal være hennes måte å fortsette med denne kontrollen over meg og at jeg er «tvunget» til å ha oftere kontakt med henne enn jeg ønsker. Jeg kjenner at dette gjør meg forferdelig frustrert og tenker at jeg bevisst ikke kommer til å ta tlf eller si jeg er opptatt hvis hun ringer etter å ha solgt bilen. Moren min går ikke av med pensjon før neste år og jeg vet hun vil være avhengig av bil fremtil da, spesielt nå som det går mot vinteren. 

Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: 6d2d4...fb9

Lag et regnskap til henne og krev kjøre penger (vet at det ikke er lov å kreve penger men det vet kanskje ikke din mor)

Ofte lønner det seg ikke å ha egen bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at du kanskje burde investere i noen timer hos en terapeut der du kan få litt hjelp til å sette grenser for din mor slik at du kan få et best mulig liv. Det for andre å si hva du bør eller ikke bør gjøre, er veldig enkelt, men skjønner at dette er vanskelig for deg. Du og din mor har nok etablert noen kanskje litt destruktive samhandlingsmønstre gjennom årene, og tenker at en terapeut kan hjelpe deg til å klarer se disse mønstrene, hva de gjør med deg og ditt liv, hvor grensene bør være, og hvordan du skal kunne klare å håndheve de grensene som er best for deg.

Ønsker deg uansett lykke til, og hvis noe rundt deg gjør at det er vanskelig for deg å gå til en terapeut, kanskje det kan være en ide å skrive et brev til din mor, der du også skriver litt om hvordan du tenker at deres relasjon fremover skal og bør være, inkludert de grensene du selv føler at du bør ha ovenfor din mor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke flytte og finne deg selv et annet sted? Løsriv deg fra den kontrollerende moren din? Mtp på at du tidligere har hatt provlemer med henne.

Anonymkode: 15699...217

Hei.

Dette skal jeg gjøre neste år, da flytter jeg et stykke unna.

Ts.

Anonymkode: 6d2d4...fb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Lag et regnskap til henne og krev kjøre penger (vet at det ikke er lov å kreve penger men det vet kanskje ikke din mor)

Ofte lønner det seg ikke å ha egen bil

Hæ? Er det ikke lov å kreve kjørepenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

50 minutter siden, Frk Midnattsol skrev:

Jeg tenker at du kanskje burde investere i noen timer hos en terapeut der du kan få litt hjelp til å sette grenser for din mor slik at du kan få et best mulig liv. Det for andre å si hva du bør eller ikke bør gjøre, er veldig enkelt, men skjønner at dette er vanskelig for deg. Du og din mor har nok etablert noen kanskje litt destruktive samhandlingsmønstre gjennom årene, og tenker at en terapeut kan hjelpe deg til å klarer se disse mønstrene, hva de gjør med deg og ditt liv, hvor grensene bør være, og hvordan du skal kunne klare å håndheve de grensene som er best for deg.

Ønsker deg uansett lykke til, og hvis noe rundt deg gjør at det er vanskelig for deg å gå til en terapeut, kanskje det kan være en ide å skrive et brev til din mor, der du også skriver litt om hvordan du tenker at deres relasjon fremover skal og bør være, inkludert de grensene du selv føler at du bør ha ovenfor din mor.

Hei. Har gått til psykolog for dette og mamma har også vært med på en time. Han reagerte på måten hun snakket meg ned på og sykeligjorde meg på. 

Moren min er fortsatt i jobb og kommer til å være i «nød» når jeg kjøper henne til eller fra jobb. 

Angående at det var dumt å låne bil av henne så er jeg helt enig. Er dessverre altfor avhengig av bil. Men nå har jeg heldigvis min egen. 

Moren min foreslo også at jeg kunne få hennes mot at jeg av og til kan kjøre henne. Jeg takket nei. 

Ts

Anonymkode: 6d2d4...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pås skrev:

Hæ? Er det ikke lov å kreve kjørepenger?

Nei strengt tatt regnes det som pirataxi virksomhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Sett foten ned og si at nå som du har egen vil så kan hun ikke forvente at du vil stille opp som sjåfør når det passsr henne,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette

Anonymkode: 6b742...1aa

Det han sa 

Anonymkode: 29c7a...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...