Gå til innhold

Er dette mye eller lite «farting»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært ute ca 1x hver 14.dag pluss ei hel uke i sommerferien. Har et mye større behov for dette en min mann. Barnet er nå snart 1 år gammelt 

Anonymkode: 26b1f...820

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes å gå ut 5 ganger i løpet av de 9 første månedene med baby er mye, jeg, så folk er forskjellige :P De første par årene med småbarn er jo gjerne unntakstilstand, dessuten har jo du fått «luftet» deg langt mindre enn hva han har gjort! 

Så hvis jeg var deg ville jeg fått babyen til å ta flaske/tutekopp også ville jeg parert klagene fra mannen med: «Ja, det forstår jeg, kjære, jeg føler på det selv! Så siden du har vært ute 5 ganger siden babyen ble født og jeg 1, så ligger du jo 4 turer ut i forkant av meg. Jeg har planlagt venninnekveld med Lise og Lotte på lørdag, og helgen etter skal jeg på spa med Victoria. Onsdagen etter der igjen har jeg tenkt meg ut på kino, så da er det jo bare en luftetur igjen på meg før det er din tur igjen :)». 

Tar ikke babyen flaske innen helga så utstyrer du mannen med en tutekopp og lar han ta den delen ;) 

Anonymkode: 6e549...52f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Rekker ikke svare alle individuelt, men setter pris på alle innspill. Jeg ser at det er veldig individuelt hva man synes er mye/lite/vanlig. 

Babyen blir fulgt opp på sykehus pga matallergier og spisevegring, så det er ikke så allverdens vi får gjort med matsituasjonen på tross av iherdig prøving. Det låser meg selvfølgelig mer enn det ellers ville gjort ettersom jeg nærmest fullammer fremdeles. Derfor blir nok også fordelingen veldig skjev. Det forventer selvfølgelig ikke at mannen skal måtte holde seg hjemme alltid bare fordi jeg må det, men jeg føler nok litt ekstra på det at jeg aldri får fri, og i tillegg må ta dobbelt hjemme fordi han vil ut.

Vi har nok generelt litt forskjellig behov for å finne på ting utenfor hjemmet, så jeg får vel kanskje være mer imøtekommende der selv om jeg føler at jeg da bør bli møtt mer på andre behov jeg har i hverdagen.

Det er hvertfall veldig greit å høre hva andre synes om saken. Så takk igjen for alle svar! :)

Anonymkode: 15abc...168

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes å gå ut 5 ganger i løpet av de 9 første månedene med baby er mye, jeg, så folk er forskjellige :P De første par årene med småbarn er jo gjerne unntakstilstand, dessuten har jo du fått «luftet» deg langt mindre enn hva han har gjort! 

Så hvis jeg var deg ville jeg fått babyen til å ta flaske/tutekopp også ville jeg parert klagene fra mannen med: «Ja, det forstår jeg, kjære, jeg føler på det selv! Så siden du har vært ute 5 ganger siden babyen ble født og jeg 1, så ligger du jo 4 turer ut i forkant av meg. Jeg har planlagt venninnekveld med Lise og Lotte på lørdag, og helgen etter skal jeg på spa med Victoria. Onsdagen etter der igjen har jeg tenkt meg ut på kino, så da er det jo bare en luftetur igjen på meg før det er din tur igjen :)». 

Tar ikke babyen flaske innen helga så utstyrer du mannen med en tutekopp og lar han ta den delen ;) 

Anonymkode: 6e549...52f

Tror forresten jeg skal gjøre dette når (hvis?) babyen endelig begynner å spise litt. 🤣

Anonymkode: 15abc...168

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er normalt at mor ikke kommer seg mye ut uten baby det første året, men til gjengjeld får hun gjerne møte venner, barselgruppe og lignende på dagtid med baby. Det får jo ikke far hvis han jobber da. Tenker en tur ut 1-2 ganger i måneden er passe, så lenge det skjer etter leggetid. Men jeg ville forventet at han var tilbake i god tid til å klare å ta seg av barn neste formiddag, så jeg kunne få hvile litt. At far stikker ut mange timer på dagtid uten barn bør bare skje unntaksvis, spør du meg. 

Anonymkode: 648fe...f9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Takk for innspill, ser absolutt poenget ditt. Skjønner at det kan gå på forholdet løs om man aldri har fri, samtidig tenker jeg at det også går på forholdet løs om man aldri ser hverandre eller at den ene sitter med hovedbyrden.

Nå er det jo litt spesielt det året her fordi jeg ammer og babyen overhodet ikke tar flaske/spiser noe annet. Da blir jeg låst. I tillegg er jeg alene med baby og barn hele dagen, noen ganger til langt på kveld pga overtid. Så er det lekser, treninger, bursdager osv. Babyen sovner ikke før sent og når man da endelig har voksentid er kl. 23 og man er helt skutt. Så er det jo litt som skal snakkes om eller gjøres da også. Helger er omtrent den eneste tiden man kanskje kan være litt sammen eller få gjort ting man ikke har tid til ellers og da føles det jo litt dumt når man igjen skal være alene med barna og den andre skal ut. Om begge går ut en hel dag ti ganger hver på 8 måneder, så blir jo det 20 dager som forsvinner. Det er kanskje ikke mye, jeg bare skjønner ikke hvordan man skal få tid til alt 🤷🏼‍♀️

Og så blir det jo sånn at den som får mest blir mest sliten og mindre behov for å finne på noe. Og så får man høre det også, at man ikke orker ditt og ikke orker datt, men det må jo nødvendigvis gå på bekostning av noe. 

Ikke lett dette, men jeg setter pris på alle innspill. TS

Anonymkode: 15abc...168

Jeg syns 10 ganger på åtte måneder høres ekstremt lite ut og jeg skjønner godt at samboeren din er rimelig forbanna på deg. Det hadde jeg også vært om jeg var han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Sylveon skrev:

Jeg syns 10 ganger på åtte måneder høres ekstremt lite ut og jeg skjønner godt at samboeren din er rimelig forbanna på deg. Det hadde jeg også vært om jeg var han. 

Hvorfor det? Fordi jeg spurte om han kunne være hjemme denne helgen fordi VI skal flytte og må gjøre huset klart til visning + pakke en hel haug? Jeg har gjort det aller meste alene, men klarer ikke male vegger med baby på armen. Han har jo fått klarsignal til alle de andre tingene han har hatt lyst til å gjøre? Da har vel jeg like god grunn til å være forbanna på ham siden jeg bare har fått gå ut én gang? Han prøver jo ikke å få babyen til å ta flaske, kanskje jeg skulle klandre ham for det? 

Anonymkode: 15abc...168

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er helt innafor å be ham være hjemme og hjelpe til mtp flytting, men tror dere begge har godt av litt egentid. Selv om du fullammer, kan du jo ta deg et par timer ute på kafé, et glass vin hos ei venninne eller en tur på kino, og med mindre «en tur ut» for mannen betyr fylla og borte flere døgn, syns jeg du skal gi ham mer slack der også (bortsett fra i helgen om dere skal pakke/flytte).

Hos oss var vi begge opptatt på ettermiddag/kveld fra barnet var lite, mannen selvsagt før meg pga ammingen. Mens jeg tok en time eller to for meg selv/ute fra 3-4 ukers alderen, alt fra gåtur med venninne, til kino eller etter hvert trening, og mannen spiller fotball en kveld i uka og er også aktiv i styrearbeid. Her var mannen første gang ute på jobbmiddag 3-4 timer da ungen var 10 dager. Han reiser også mye i jobben, og var nok borte 25-30 døgn det første halvåret, pluss et par helger (konfirmasjon til nevø, lang flyreise unna, og bryllup til kompis). Men dette visste vi jo også før fødselen, så det var null problem.

 

Det viktige er å gi hverandre rom, uten at det går på bekostning av hva dere er komfortable med. Lykke til!

Anonymkode: 9e290...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke han har noe å klage over her. Med barn må man bare prioritere annerledes enn før.

Anonymkode: 092b2...ddf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet tenker jeg at 5 ganger på 8 mnd er lite, selv i spedbarnsfasen. Men, det kommer jo veldig ann på hvor lenge han har vært borte de 5 gangene og om det er andre ting som kommer i tillegg. 

Er det feks 5 kvelder han har dratt på trening i et par timer er det veldig lite. Hvis det derimot er 5 helger (eller hele helgedager) er det en del. 

Hos oss (med 2 barn i barnehagealder) har begge to fritid utenfor huset flere ganger i uken. Det meste er i form av en time eller to trening, men av og til er det også mer sosiale aktiviteter som kino, sosiale ting med jobb, middag ute, besøke venner eller en sjelden gang fest eller tur på byn. Det meste gjøres etter kl 19. Vi har to dager i uken hvor begge trener etter hverandre, slik at vi da «spolerer» to kvelder helt i steden for at det hver dag er en av oss som skal noe. En vanlig uke har vi hvertfall 3 kvelder hvor begge er hjemme hele kvelden. En del dager er det også slik at den ene bare er ute et par timer. Vi prøver også p gjøre ting samtidig, slik at den ene inviterer en venn på besøk hvis den andre er ute osv. 

 Å vært borte i mange timer om gangen mens ungene normalt sett er våken gjøres sjelden, og på dagtid i helgene er det svært sjelden at en av oss gjør noe annet. Hadde min mann feks vært borte 5 hele lørdager fra morgen til kveld hadde jeg nok synes at det var litt mye, hvertfall hvis det var i tillegg til ukentlige treninger osv. 

Anonymkode: b72a8...498

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet tenker jeg at 5 ganger på 8 mnd er lite, selv i spedbarnsfasen. Men, det kommer jo veldig ann på hvor lenge han har vært borte de 5 gangene og om det er andre ting som kommer i tillegg. 

Er det feks 5 kvelder han har dratt på trening i et par timer er det veldig lite. Hvis det derimot er 5 helger (eller hele helgedager) er det en del. 

Hos oss (med 2 barn i barnehagealder) har begge to fritid utenfor huset flere ganger i uken. Det meste er i form av en time eller to trening, men av og til er det også mer sosiale aktiviteter som kino, sosiale ting med jobb, middag ute, besøke venner eller en sjelden gang fest eller tur på byn. Det meste gjøres etter kl 19. Vi har to dager i uken hvor begge trener etter hverandre, slik at vi da «spolerer» to kvelder helt i steden for at det hver dag er en av oss som skal noe. En vanlig uke har vi hvertfall 3 kvelder hvor begge er hjemme hele kvelden. En del dager er det også slik at den ene bare er ute et par timer. Vi prøver også p gjøre ting samtidig, slik at den ene inviterer en venn på besøk hvis den andre er ute osv. 

 Å vært borte i mange timer om gangen mens ungene normalt sett er våken gjøres sjelden, og på dagtid i helgene er det svært sjelden at en av oss gjør noe annet. Hadde min mann feks vært borte 5 hele lørdager fra morgen til kveld hadde jeg nok synes at det var litt mye, hvertfall hvis det var i tillegg til ukentlige treninger osv. 

Anonymkode: b72a8...498

Takk for svar. Greit å få litt inntrykk av hvordan andre har det. De fem gangene har ikke vært en time trening på kveldstid etter leggetid e.l., men for eksempel sommerfest fra kl. 13 på dagen til utpå natten, besøke en kamerat i en annen by fra 12 på dagen til litt utpå kvelden og sånne ting. Så det er jo mange timer på helgedager der barna er våkne. Det har jo tilsammen vært mer enn de fem gangene jeg har sagt ja også, men hvor avtalene har blitt avlyst pga ting jeg ikke har noe med. Flere av disse tingene kan man egentlig fint ha med barn på, det pleier ofte jeg å gjøre. Om jeg skal til en venninne tar jeg jo med babyen på besøk, eller det eldste barnet på kafé for eksempel. Det hender han gjør det samme. Sånne ting er ikke medregnet her. 

TS

Anonymkode: 15abc...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Sylveon skrev:

Jeg syns 10 ganger på åtte måneder høres ekstremt lite ut og jeg skjønner godt at samboeren din er rimelig forbanna på deg. Det hadde jeg også vært om jeg var han. 

Fordi han må hjelpe til i en flytteprosess? 

Skulle da bare mangle at han hjalp til med det, istedenfor å dra ut? 

Flere av turene han har planlagt har blitt avlyst pga andre ting enn ts, vær og vind skrev hun.... Altså har han hatt planer til med enn 5 turer, men pga diverse har det ikke blitt. Flytting er diverse. 

Til ts; jeg synes det er ufyselig av han å bli sur. Har han behov for å sosialisere seg, kan han invitere kompiser på besøk. Vi har ikke baby, men barn.. Mannen min har vært ute på ting 5 ganger alene hittil i år. Jeg kanskje 3. Og jeg har mer behov for det enn han. Men slik er faktisk livet med barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.9.2019 den 10.24, AnonymBruker skrev:

Alle må jo finne ut hva som passer for dem, og det er neppe noen fasit på dette. Men selv synes jeg det høres lite ut for dere begge. At dere er ute på egne ting mens den andre passer babyen i hvert fall en gang i måneden tenker jeg at ville være sunt for de fleste. 

Anonymkode: d2294...3fd

Er man noen gang ute uten barn fra fødsel til de er 6-7 år. Ikke her i vårt hjem uansett. Jobb først.  så med barna. Så på kvelden jobb-husarbeid. Plen hage bil. Ja alt forefallende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også 5 ganger på 9 måneder er lite, men nå snakker jeg ut i fra vår situasjon, hvor alt har gått greit nok etter de 2 første månedene. 

Vi begge har behov for å lufte oss jevnlig,  men vi har en baby som er dårlig på flaske og er avhengig av amming på kvelden. Så lenge mannen er villig til å prøve/slite litt for at jeg også skal få lufte meg, så er jeg så klart raus tilbake. Det skal gå begge veier.

Litt forskjeller er det jo, jeg kan ikke akkurat være ute sent/på byen grunnet babys behov, men jeg har interesser jeg kan gjøre på dagtid, så om jeg får noen timer fri til det så er jeg fornøyd. Om samboer velger sine timer "ute", så er det ok for meg, så lenge han ikke er ødelagt dagen derpå. 

For oss blir det kanskje en farting i uken i snitt. Kanskje samboer går på en lønningspils en fredag, er hjemme neste helg, så har han en fest en lørdag etter at vi har spist middag sammen den tredje uken, og mens han besøker en kompis med en overnatting den fjerde. Så lenge han stiller opp og tar sin tørn med baby og er positiv til min farting, så lever vi godt med det 🙂

Anonymkode: 3ef8f...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...