Gå til innhold

Rampelyset - kritikk av andres kropper


LittleMermaid

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

52 minutter siden, Sol Rampelyset skrev:

Retusjering eller trening. 

Sol, admin.

Edit: jeg leste litt fort og så ikke begge spørsmålene dine. Vi anser ikke dette som spekulasjoner til skade for omtalte, da det er en kjent sak at disse har redigert bilder før. 

Takk for oppklaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, LittleMermaid skrev:

Ok, så det du sier er å kommentere andres kropper er ok, men å kritisere ikke er det? I Funkygine trådene er det kommentarer på hennes bryster, leppefyllinger osv. Men er det da greit å kommentere på en hånlig måte selv om det ikke er direkte kritikk?

Kommentarer rettet mot CBE er flere ganger indirekte hetsende, selv om hun trener rumpa og folk kommenterer dette er jo måten dette blir kommentert på hetsende. Det samme gjelder omtalen av henne og hennes mann som person. 

Ja. Trådene er ryddet ihht regelverket.

Måne, admin.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Slenger inn et lite spm her;

Hvorfor lar moderator innlegg om påstander om vektoppgang hos Helene Drage stå?? Dette er faktisk ren spekulasjon🤷🏻‍♀️

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Birdo skrev:

Slenger inn et lite spm her;

Hvorfor lar moderator innlegg om påstander om vektoppgang hos Helene Drage stå?? Dette er faktisk ren spekulasjon🤷🏻‍♀️

Dette lurer jeg også på, og jeg har rapportert to ganger. 

Det blir fremmet en påstand om at HD har gått opp i vekt igjen etter slankeoperasjonen uten at det blir fremlagt dokumentasjon på det. Bloggeren selv har heller ikke uttalt seg om nåværende vekt, hun har derimot bekreftet vektnedgang. Hun har også uttalt at hun vil ikke skrive eksakt antall kilo eller nøyaktig dagsinntak pga det kan oppleves triggende for andre. Den eneste «dokumentasjonen» er noen bilder, men dette er ikke holdbare bevis på den påståtte vektøkning i den grad at det er en kjent sak, som HD selv har skrevet innlegg om, at bloggeren er dyktig på bruk av vinkler og klær for en optisk illusjon om hvordan hun ser ut på bilder. 

Ergo blir påstanden om vektøkning ren spekulasjon. Og spekulasjon er ikke iht reglene på forumet eller på rampelys. 

Til sammenligning så blir uttalelser om CBE og vektøkning moderert og slettet. 

Selv om HD og CBE har ulik kroppsfasong så kan de faktisk sammenlignes i den grad at begge skriver mye om kosthold og trening. CBE har hatt stort fokus på dietten LCHF, hun har også reklamert for Atkins-produkter og på serien Bloggerne så kunne man også se at hun hadde skapet fullt av nutrilett-produkter. Både Atkins og Nutrilett er kjente produkter for vektkontroll. Selv om den ene er overvektig og den andre er slank så har begge fokus på vektkontroll. 

CBE-tråden blir moderert for udokumenterte utsagn om vekt, HD-tråden får udokumenterte påstander om vekt stå. 

Hvorfor denne forskjellsbehandlingen? Det er samme underforaet, det er de to samme moderatorene. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, skruf skrev:

Dette lurer jeg også på, og jeg har rapportert to ganger. 

Det blir fremmet en påstand om at HD har gått opp i vekt igjen etter slankeoperasjonen uten at det blir fremlagt dokumentasjon på det. Bloggeren selv har heller ikke uttalt seg om nåværende vekt, hun har derimot bekreftet vektnedgang. Hun har også uttalt at hun vil ikke skrive eksakt antall kilo eller nøyaktig dagsinntak pga det kan oppleves triggende for andre. Den eneste «dokumentasjonen» er noen bilder, men dette er ikke holdbare bevis på den påståtte vektøkning i den grad at det er en kjent sak, som HD selv har skrevet innlegg om, at bloggeren er dyktig på bruk av vinkler og klær for en optisk illusjon om hvordan hun ser ut på bilder. 

Ergo blir påstanden om vektøkning ren spekulasjon. Og spekulasjon er ikke iht reglene på forumet eller på rampelys. 

Til sammenligning så blir uttalelser om CBE og vektøkning moderert og slettet. 

Selv om HD og CBE har ulik kroppsfasong så kan de faktisk sammenlignes i den grad at begge skriver mye om kosthold og trening. CBE har hatt stort fokus på dietten LCHF, hun har også reklamert for Atkins-produkter og på serien Bloggerne så kunne man også se at hun hadde skapet fullt av nutrilett-produkter. Både Atkins og Nutrilett er kjente produkter for vektkontroll. Selv om den ene er overvektig og den andre er slank så har begge fokus på vektkontroll. 

CBE-tråden blir moderert for udokumenterte utsagn om vekt, HD-tråden får udokumenterte påstander om vekt stå. 

Hvorfor denne forskjellsbehandlingen? Det er samme underforaet, det er de to samme moderatorene. 

Skulle ønske jeg kunne like dette 50 ganger. Det ER så åpenbart hva som foregår i kritikken mot HD, og det er grusomt å se hva folk får lov til å skrive der kontra i CBE tråden. Regner nesten med at KG får press fra bloggeren selv i det ene tilfellet, og at den andre gir mer faen og driter i kritikken. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillesnøfnugg
8 timer siden, DianaV skrev:

Skulle ønske jeg kunne like dette 50 ganger. Det ER så åpenbart hva som foregår i kritikken mot HD, og det er grusomt å se hva folk får lov til å skrive der kontra i CBE tråden. Regner nesten med at KG får press fra bloggeren selv i det ene tilfellet, og at den andre gir mer faen og driter i kritikken. 

:helen: Og i tillegg så er det brukere som appalauderer CBE de samme som spekulerer i HD tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på. Har man valgt en retning angående hva som er lov og ikke lov på rampelys bør det være gjennomgående og ikke variere ut fra hvem tråden handler om.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2019 den 8.38, skruf skrev:

Dette lurer jeg også på, og jeg har rapportert to ganger. 

Det blir fremmet en påstand om at HD har gått opp i vekt igjen etter slankeoperasjonen uten at det blir fremlagt dokumentasjon på det. Bloggeren selv har heller ikke uttalt seg om nåværende vekt, hun har derimot bekreftet vektnedgang. Hun har også uttalt at hun vil ikke skrive eksakt antall kilo eller nøyaktig dagsinntak pga det kan oppleves triggende for andre. Den eneste «dokumentasjonen» er noen bilder, men dette er ikke holdbare bevis på den påståtte vektøkning i den grad at det er en kjent sak, som HD selv har skrevet innlegg om, at bloggeren er dyktig på bruk av vinkler og klær for en optisk illusjon om hvordan hun ser ut på bilder. 

Ergo blir påstanden om vektøkning ren spekulasjon. Og spekulasjon er ikke iht reglene på forumet eller på rampelys. 

Til sammenligning så blir uttalelser om CBE og vektøkning moderert og slettet. 

Selv om HD og CBE har ulik kroppsfasong så kan de faktisk sammenlignes i den grad at begge skriver mye om kosthold og trening. CBE har hatt stort fokus på dietten LCHF, hun har også reklamert for Atkins-produkter og på serien Bloggerne så kunne man også se at hun hadde skapet fullt av nutrilett-produkter. Både Atkins og Nutrilett er kjente produkter for vektkontroll. Selv om den ene er overvektig og den andre er slank så har begge fokus på vektkontroll. 

CBE-tråden blir moderert for udokumenterte utsagn om vekt, HD-tråden får udokumenterte påstander om vekt stå. 

Hvorfor denne forskjellsbehandlingen? Det er samme underforaet, det er de to samme moderatorene. 

Hvis dette stemmer så bør vel helst moderatorene gi et svar på hvorfor trådene modereres forskjellig ja. Samme regler burde vel gjelde for hele forumet? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Isild skrev:

Hvis dette stemmer så bør vel helst moderatorene gi et svar på hvorfor trådene modereres forskjellig ja. Samme regler burde vel gjelde for hele forumet? 

Dette er nok dessverre tilfelle; spekulasjoner rundt kropp på tråden om CBE blir slettet kjapt, mens i tråden om HD får påstander om vektøkning stå. 

Fatshaming er også lov i tråden om HD, det blir i allefall ikke moderert til tross for rapportering. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, skruf skrev:

Dette er nok dessverre tilfelle; spekulasjoner rundt kropp på tråden om CBE blir slettet kjapt, mens i tråden om HD får påstander om vektøkning stå. 

Fatshaming er også lov i tråden om HD, det blir i allefall ikke moderert til tross for rapportering. 

Ikke bra! 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/11/2019 at 12:07 PM, DianaV said:

Skulle ønske jeg kunne like dette 50 ganger. Det ER så åpenbart hva som foregår i kritikken mot HD, og det er grusomt å se hva folk får lov til å skrive der kontra i CBE tråden. Regner nesten med at KG får press fra bloggeren selv i det ene tilfellet, og at den andre gir mer faen og driter i kritikken. 

 

22 hours ago, lillesnøfnugg said:

:helen: Og i tillegg så er det brukere som appalauderer CBE de samme som spekulerer i HD tråden. 


Personlig har jeg ingenting til overs for mye av kritikken som hagler inn i disse trådene på Rampelys, og heller ikke i nevnte tråd, bare for å nevne det. Det er lavmål å kommentere andres kropper uansett.
Men som et eksempel:

Om dette hadde skjedd i tråden om CBE at noen la inn bilder for å sammenligne før og etter, og sagt noe i retning om vektøkning (som jo har skjedd mange ganger, og det får fortsatt stå umoderert) så kan du banne på at de som hadde reagert på det hadde raskt fått beskjed om at bedriften legger opp til det selv ved å poste lettkledde bilder, påstår å bruke en annen størrelse, redigerer lys og farge, Netfit, *sett inn grunn her* og derfor vil ha reaksjoner på det, og derfor er det helt legitim kritikk å kommentere kropp da det er merkevaren hennes og hun tjener penger på det.

Om man snur litt på flisa så kan man si nøyaktig det samme om Helene Drage som du forsvarer om man følger den samme retorikken. Hun har en livsstil-blogg der hun skriver om vektnedgang, legger ut lettkledde bilder som kan påvirke, er åpen om operasjon, trening og kosthold, og derfor er det helt legitimt og greit å kritisere vektøkningen da inneholdet i bloggen ikke står til forventingene på hva hun fronter(?) 
Hørtes det kjent ut? Selvsagt er det ikke greit å kommentere/legge opp til diskusjon om andres kropper uansett, og selv om all kritikk kan unnskyldes på en eller annen måte om man går inn for det, gjør det ikke mer konstruktivt eller greit.
 
I tråden om CBE om at hun har lagt på seg og ikke passer inn i klærne, spekulasjoner om rippling i brystene hennes: Null reaksjon, og helt greit å skrive.
Noen påpeker at Helene Drage har gått opp i vekt etter operasjon: Langt over streken og krever å bli hørt av moderator...

@skruf Spekulasjoner om vekta til CBE blir absolutt ikke moderert bort, hvor får du det fra? I den tråden står det om alt fra hvordan hun absolutt ikke kan bruke samme størrelse som hun har gjort tidligere, at vinen er synderen til vektøkningen og nye former, at klærne ikke ser flatterende ut fordi hun presser seg inn i for små klær, misforming av brystene hennes, at hun viser frem kjønnslepper og stive nipler, and the list goes on and on. Bare søk på "vekt" i den tråden så får du alt.


Man kan jo si nøyaktig det samme om at brukere som applauderer Helene Drage, er de samme som spekulerer i CBE tråden om vekt-økning og andre aspekter ved kropp. Når man ikke har et horn i siden til bloggeren så ser man raskt hvor nedrige og unødvendig slike kommentarer og spekulasjoner er. Men det er godt å se noen reaksjoner uansett hvem det gjelder, selv om dobbeltmoralen er veldig høy.

 

Endret av Luvinesta
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Beklager at det har tatt noe tid å svare. 

Slik retningslinjene for hele forumet lyder, skal spekulasjoner vurderes å være til skade for omtalte part for å ryddes under denne regelen. Hvilke spekulasjoner som kan skade en persons omdømme eller virksomhet er vurderinger moderatorteamet gjør kontinuerlig og fortløpende. Hva angår Rampelyset, er det administratorene her som foretar de spesifikke vurderingene som angår denne kategorien. Hva som regnes å være til skade er noe som stadig er oppe til vurdering.

Vi har ikke vurdert generell spekulering om vektoppgang eller vektnedgang å skade en kjent persons omdømme eller virksomhet, så lenge innlegg ikke bryter de øvrige reglene. Vi forstår det slik at det er uenighet rundt dette fra dere, og vi vil derfor ta en ny vurdering på dette.

Ang. CBE-tråden har vi ikke funnet noen ryddede innlegg som spekulerer i vekt uten å bryte øvrige regler.

Sol, admin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når bloggeren HD har vært åpen om problemer ift mat, overspising og vekt, og hun har hatt full åpenhet vedrørende slankeoperasjon og prosessen rundt det, i tillegg til at hun bekrefter vektnedgang etter operasjonen (noe man også kan se med det blotte øye) uten å oppgi nøyaktig nåværende vekt (som også er etter retningslinjene til Sunn-Fornuft plakaten) så vil jeg påstå at udokumenterte påstander om vektøkning og dermed mislykket inngrep så absolutt er til skade for henne! 

Mener du @Sol Rampelyset at det er greit at brukere her på forumet fatshamer et menneske som har vært åpen om problemer rundt mat, spiseforstyrrelse, overvekt, operasjon og veien videre for ei sunn helsemessig vekt og et sunnere forhold til mat og egen kropp? Altså, det er jo tydelig at du mener det siden du lar innlegg som dette få stå. 

Hadde det vært det samme hvis HD hadde hatt motsatt problem? Hvis hun hadde hatt anoreksi og blogget om sykehusinnleggelse, sondemat og veien videre for ei sunn normalvekt og medlemmer av forumet la ut skjermdumper fra Instagram for å bevise at hun helt sikkert hadde gått ned i vekt igjen? For det er faktisk akkurat det samme, både overspising og anoreksi er alvorlige spiseforstyrrelser. 

Og disse bildene som bie hentet fra HD sine sosiale medier (er det egentlig lov?) og fremlagt her på forumet som «bevis» er ikke verdt en dritt i all den grad HD selv har bekreftet med egne innlegg at hun er dyktig på poseringer og bruk av klær for å skape inntrykk av en smalere figur. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, skruf skrev:

Når bloggeren HD har vært åpen om problemer ift mat, overspising og vekt, og hun har hatt full åpenhet vedrørende slankeoperasjon og prosessen rundt det, i tillegg til at hun bekrefter vektnedgang etter operasjonen (noe man også kan se med det blotte øye) uten å oppgi nøyaktig nåværende vekt (som også er etter retningslinjene til Sunn-Fornuft plakaten) så vil jeg påstå at udokumenterte påstander om vektøkning og dermed mislykket inngrep så absolutt er til skade for henne! 

Mener du @Sol Rampelyset at det er greit at brukere her på forumet fatshamer et menneske som har vært åpen om problemer rundt mat, spiseforstyrrelse, overvekt, operasjon og veien videre for ei sunn helsemessig vekt og et sunnere forhold til mat og egen kropp? Altså, det er jo tydelig at du mener det siden du lar innlegg som dette få stå. 

Hadde det vært det samme hvis HD hadde hatt motsatt problem? Hvis hun hadde hatt anoreksi og blogget om sykehusinnleggelse, sondemat og veien videre for ei sunn normalvekt og medlemmer av forumet la ut skjermdumper fra Instagram for å bevise at hun helt sikkert hadde gått ned i vekt igjen? For det er faktisk akkurat det samme, både overspising og anoreksi er alvorlige spiseforstyrrelser. 

Og disse bildene som bie hentet fra HD sine sosiale medier (er det egentlig lov?) og fremlagt her på forumet som «bevis» er ikke verdt en dritt i all den grad HD selv har bekreftet med egne innlegg at hun er dyktig på poseringer og bruk av klær for å skape inntrykk av en smalere figur. 

👏👏👏

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en diskusjon på bakrommet ang spekulasjon ang vektopp- og nedgang, og tatt deres synspunkter til etterretning. Vi kommer fremover til å rydde dette som spekulasjoner der den kjente personen ikke har vært åpen om vektopp- eller nedgang. Vil gjøre oppmerksom på at vi ikke rydder tilbakevirkende.

Sol, admin.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 hours ago, Sol Rampelyset said:

Vi har hatt en diskusjon på bakrommet ang spekulasjon ang vektopp- og nedgang, og tatt deres synspunkter til etterretning. Vi kommer fremover til å rydde dette som spekulasjoner der den kjente personen ikke har vært åpen om vektopp- eller nedgang. Vil gjøre oppmerksom på at vi ikke rydder tilbakevirkende.

Sol, admin.

Under åpenhet om evt. vektnedgang/-økning, hvordan forholder dette seg til illustrerende bildemateriale hentet fra f.eks. den kjente personens SoMe-kanaler?

Den eneste bloggeren jeg vet om som har vært åpen om vekten sin, er Helene Drage. Slik jeg tolker det, var det mer et ønske om å komme den utstrakte fatshamingen av Helene Drage til livs, samt den skjeve modereringen. Ved å nå tillate å diskutere Drages vekt, legger dere jo til rette for videre fatshaming. Jeg tviler på at det var deres intensjon. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sol Rampelyset skrev:

Vi har hatt en diskusjon på bakrommet ang spekulasjon ang vektopp- og nedgang, og tatt deres synspunkter til etterretning. Vi kommer fremover til å rydde dette som spekulasjoner der den kjente personen ikke har vært åpen om vektopp- eller nedgang. Vil gjøre oppmerksom på at vi ikke rydder tilbakevirkende.

Sol, admin.

Jeg deler @Pjolterbeist bekymring om at dette vil slå feil ut. En av få bloggere som har vært åpen om vekt er Helene Drage og jeg er redd dette vil bli utnyttet til å fortsette fatshamingen av henne. Tanken bak regel-praksisen du skisserer er god :) og jeg har stor forståelse for at det er et vanskelig felt, men jeg er som sagt redd for at forslaget ikke vil slå ned på problemet men tvert i mot kunne utnyttes. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Inocybe skrev:

Jeg deler @Pjolterbeist bekymring om at dette vil slå feil ut. En av få bloggere som har vært åpen om vekt er Helene Drage og jeg er redd dette vil bli utnyttet til å fortsette fatshamingen av henne. Tanken bak regel-praksisen du skisserer er god :) og jeg har stor forståelse for at det er et vanskelig felt, men jeg er som sagt redd for at forslaget ikke vil slå ned på problemet men tvert i mot kunne utnyttes. 

Helt enig. Den nye retningslinjen for moderering vil legge opp at det er lov med fatshaming av HD siden hun er åpen om vekt og spise-problematikk selv om slike kommentarer kan være til skade for henne, mens hos CBE som ikke er åpen om et anstrengt forhold til mat og frenetisk kaloriforbennende tredemølleløping vil det ikke være lov å kommentere vektoppgang. 

Jeg følger en blogg der bloggeren kjemper mot anoreksi og det ville vært til stor skade hadde hun fått kommentarer der brukere av kvinneguiden hadde diskutert vekttap selv om vedkommende har bekreftet vektoppgang. Det ville virket triggende for en anorektiker, og kunne fort ha ødelagt tilfriskningsprosessen hennes. Men mulig det ville blitt moderert likevel siden vedkommende er tynn? 

Ser dere ikke hvor feil dette er? Og hvorfor skal det i det hele tatt være lov med hets av kropp, om man er tjukk eller tynn? 

Spekulasjoner på rampelys er fortsatt ikke lov, og når HD skriver at hun har gått ned i vekt etter slankeoperasjon så er det ikke greit å påstå noe annet. 

Nedrig at moderatorene på bakrommet synes at fatshaming er greit og lar tidligere innlegg stå i sin helhet og legger opp til grønt lys for videre fatshaming av bloggere som er åpne om vektnedgang eller vektoppgang. 

 

Endret av skruf
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensikten med regelen er at det ikke er tillatt å spekulere i om noen har gått opp eller ned i vekt, selv om vedkommende er åpen on vektoppgang eller nedgang.

Vi skal gjøre en endring på formuleringen, da vi ser den kan tolkes ulikt.

Måne, admin.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...