Gå til innhold

Rampelyset - kritikk av andres kropper


LittleMermaid

Anbefalte innlegg

Hei.

hvordan kan dere tillate kritikk av andres kropper inne på Rampelyset? Spesielt i tråden om CBE og Funkygine. Jeg kommenterte inne der og skrev at jeg synes folk bruker enhver grunn til å kritisere bloggere. 

Og likevel er det jeg som blir rapportert pga brukerdebatt, når jeg skriver generelt om de som kritiserer. I tillegg til ag enkelte bruker hersketeknikker for å fjerne fokus fra det som blir skrevet.

Hva slags signaler sender KG til sine brukere når kritikk av kropp er ok? Hvor går grensa? I tillegg er det kritikk av folks personlighet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 hours ago, LittleMermaid said:

Hei.

hvordan kan dere tillate kritikk av andres kropper inne på Rampelyset? Spesielt i tråden om CBE og Funkygine. Jeg kommenterte inne der og skrev at jeg synes folk bruker enhver grunn til å kritisere bloggere. 

Og likevel er det jeg som blir rapportert pga brukerdebatt, når jeg skriver generelt om de som kritiserer. I tillegg til ag enkelte bruker hersketeknikker for å fjerne fokus fra det som blir skrevet.

Hva slags signaler sender KG til sine brukere når kritikk av kropp er ok? Hvor går grensa? I tillegg er det kritikk av folks personlighet.

Til det første: Dette er spekulering i andres motiv, og er ikke lov jf. regelverket

* Spekulasjoner eller ryktespredning. Det er ikke tillatt å spre rykter gjennom vårt forum, eller spekulere rundt årsakssammenhenger man ikke kjenner, når dette vurderes å være til skade for den eller de omtalte partene. 

Til det andre: Dette er brukerdebatt/brukerangrep jf. regelverket

* Brukerdebatt eller persondebatt. Brukerdebatt er det å diskutere en bruker eller på andre måter legge opp til debatt rundt andre brukere på forumet. Persondebatt er å diskutere en identifiserbar person eller på andre måter legge opp til debatt om andre identifiserbare personer som ikke har valgt å eksponere seg selv. Det er tillatt å diskutere personer som velger å eksponere seg selv gjennom for eksempel sosiale medier, så lenge diskusjonen ikke bryter med våre øvrige regler. Mindreårige har en særlig beskyttelse på Kvinneguiden, og vi tillater heller ikke navn eller kallenavn på barn. Les mer her om regelen.

* Brukerangrep eller personangrep. Brukerangrep er det å gå til angrep på brukere man diskuterer med. Personangrep er angrep på tredjepersoner.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en presisering av reglene under rampelys. Så rart du ikke får med deg det når du siterer? 

* Persondebatt

"Persondebatt er å diskutere en identifiserbar person som ikke har valgt å eksponere seg selv i f. eks. sosiale medier. Dette kan f. eks. gjelde en kjent persons barn, øvrige familiemedlemmer, tidligere kjærester eller venner.."

* Brukerdebatt

Brukerdebatt er å diskutere enkeltbrukere, altså personen bak brukernavnet, som å diskutere enkeltbrukerens psyke og privatliv, eller bruk av nedsettende karakteristikker. Det er derimot tillatt å diskutere ytringer fremmet av en spesifikk bruker i en debatt.

Vi anser det ikke som brukerdebatt å diskutere en større gruppe brukere og deres hensikter med å delta i en debatt, eller å kalle en diskusjonstråd for mobbing. Unntak: Innlegg som inneholder nedsettende ytringer mot en større gruppe brukeres psyke og privatliv kan bli ryddet som personangrep eller krenkende. Innlegg som sporer av debatten kan bli ryddet som avsporing..  "

Når det gjelder påstanden om ryktespredning så er det min mening om hva brukere i det forumet skriver, og slettes ikke noen ryktespredning eller spekulasjoner. Heller ikke en brukerdebatt rettet mot en enkeltperson.

Men personangrep av andre mot meg ble jo her et tilfelle...


 
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtale av kropp i tråden om CBE og funkygine er småtterier mot hva som har blitt skrevet om kroppen til Helene Drage i tråden om henne. Virkelig støtende og stygge kommentarer som får stå og blir ikke redigert bort da moderator finner det innafor. 

Jeg har spurt om hvorfor og fått til svar at så lenge nevnte bloggere selv promoterer og eksponerer kroppen sin på bilder og i reklameøyemed så er det greit å kommentere. Selv stygge kommentarer som oppleves hetsende. Og jeg er ikke den eneste som har reagert på hvilken omtale av Helene Drage som slipper igjennom sensuren her på forumet

Sånn som jeg har lest tråden om CBE så blir ikke selve kroppen hennes kommentert (ingen har skrevet at hun har stygg rumpe f.eks), men folk reagerer på (over)redigering av kropp og hud på bilder som gjør at hun ser helt annerledes ut på film, f.eks nå på aktuelle TV-serie Bloggerne. 

Det er jo ikke rart at folk kommenterer en offentlig reklameperson som i et innlegg om en sykkeltur med familien legger ut bilder der kameralinsen har zoomet inn på rumpa og magen, som legger fokuset på to bestemte kroppsdeler i stedet for selve sykkelturen og naturen rundt. 

Funkygine bruker også kroppen sin i reklame og som inntektskilde, og blir da kommentert. 

 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, LittleMermaid said:

Dette er en presisering av reglene under rampelys. Så rart du ikke får med deg det når du siterer? 

* Persondebatt

"Persondebatt er å diskutere en identifiserbar person som ikke har valgt å eksponere seg selv i f. eks. sosiale medier. Dette kan f. eks. gjelde en kjent persons barn, øvrige familiemedlemmer, tidligere kjærester eller venner.."

* Brukerdebatt

Brukerdebatt er å diskutere enkeltbrukere, altså personen bak brukernavnet, som å diskutere enkeltbrukerens psyke og privatliv, eller bruk av nedsettende karakteristikker. Det er derimot tillatt å diskutere ytringer fremmet av en spesifikk bruker i en debatt.

Vi anser det ikke som brukerdebatt å diskutere en større gruppe brukere og deres hensikter med å delta i en debatt, eller å kalle en diskusjonstråd for mobbing. Unntak: Innlegg som inneholder nedsettende ytringer mot en større gruppe brukeres psyke og privatliv kan bli ryddet som personangrep eller krenkende. Innlegg som sporer av debatten kan bli ryddet som avsporing..  "

Når det gjelder påstanden om ryktespredning så er det min mening om hva brukere i det forumet skriver, og slettes ikke noen ryktespredning eller spekulasjoner. Heller ikke en brukerdebatt rettet mot en enkeltperson.

Men personangrep av andre mot meg ble jo her et tilfelle...


 

Jeg siterte herfra https://forum.kvinneguiden.no/guidelines/ 

Se forøvrig også understreket tekst. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, LittleMermaid said:

Hvorfor? Det er jo ikke tilfelle her!! Foreslår at du legger den i til de det gjelder og lar moderatorer få lov å svare meg. 

Whatever ... Jeg skjønner at du ikke skjønner

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo poste det jeg svarte til også! Men hva er poenget? 

   På 4.9.2019 den 8.40,  Liver skrev: 

Nå er det CBE som legger føring for at denne kroppsdelen blir diskutert. Her er det meste planlagt for å få tid i media, som er naturlig siden det er det de lever av.

Men, om denne kroppsdelen er et resultat av et helt magisk treningsprogram så bør jo dette deles. Det er mange som ønsker å få bygge denne større, og da hadde de fått kunder til netfit. Det er også inspirerende å se progresjons bilder, iallefall for meg. For da ser man at det er et resultat av trening, og ikkje lys og skygge, samt man ser hvor lang tid det tar før programmet har effekt. Om dette varierer fra person til person selvfølgelig.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
3 timer siden, LittleMermaid skrev:

Du kan jo poste det jeg svarte til også! Men hva er poenget? 

   På 4.9.2019 den 8.40,  Liver skrev: 

Nå er det CBE som legger føring for at denne kroppsdelen blir diskutert. Her er det meste planlagt for å få tid i media, som er naturlig siden det er det de lever av.

Men, om denne kroppsdelen er et resultat av et helt magisk treningsprogram så bør jo dette deles. Det er mange som ønsker å få bygge denne større, og da hadde de fått kunder til netfit. Det er også inspirerende å se progresjons bilder, iallefall for meg. For da ser man at det er et resultat av trening, og ikkje lys og skygge, samt man ser hvor lang tid det tar før programmet har effekt. Om dette varierer fra person til person selvfølgelig.

 

Ser ikke problemet og ikke moderatorene heller, siden det ikke er ryddet bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lillesnøfnugg skrev:

Ser ikke problemet og ikke moderatorene heller, siden det ikke er ryddet bort?

De ryddet bort brukerangrep gjort av "faste" brukere (igjen) som noen kaller seg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Vi tillater ikke kritikk av andres kropper da dette vil gå under regelpunkt som f.eks personangrep, krenkende eller hetsende innlegg avhengig av formulering. 

Pågående debatt i Caroline Berg Eriksens tråd handler om hvorvidt hun har redigert eller trent rumpa, noe som ikke er kritikk som går på hennes kropp, men på deres metoder. I tråden om Funkygine kan vi heller ikke se noen kritikk av hennes kropp. Dersom du mener det er noen innlegg som går direkte på kropp kan du gjerne rapportere disse så kan vi se på de igjen. 

Sol, admin.

Edit: med forbehold om at ikke alle tråder er lest i dag.

Endret av Sol Rampelyset
Lagt til edit
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Sol Rampelyset skrev:

Hei,

Vi tillater ikke kritikk av andres kropper da dette vil gå under regelpunkt som f.eks personangrep, krenkende eller hetsende innlegg avhengig av formulering. 

Pågående debatt i Caroline Berg Eriksens tråd handler om hvorvidt hun har redigert eller trent rumpa, noe som ikke er kritikk som går på hennes kropp, men på deres metoder. I tråden om Funkygine kan vi heller ikke se noen kritikk av hennes kropp. Dersom du mener det er noen innlegg som går direkte på kropp kan du gjerne rapportere disse så kan vi se på de igjen. 

Sol, admin.

Edit: med forbehold om at ikke alle tråder er lest i dag.

Hva menes med "deres metoder" ?

Kommer ikke dette under spekulasjoner?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Sandberg skrev:

Hva menes med "deres metoder" ?

Kommer ikke dette under spekulasjoner?

Retusjering eller trening. 

Sol, admin.

Edit: jeg leste litt fort og så ikke begge spørsmålene dine. Vi anser ikke dette som spekulasjoner til skade for omtalte, da det er en kjent sak at disse har redigert bilder før. 

Endret av Sol Rampelyset
Lagt til edit
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, Sol Rampelyset skrev:

Hei,

Vi tillater ikke kritikk av andres kropper da dette vil gå under regelpunkt som f.eks personangrep, krenkende eller hetsende innlegg avhengig av formulering. 

Pågående debatt i Caroline Berg Eriksens tråd handler om hvorvidt hun har redigert eller trent rumpa, noe som ikke er kritikk som går på hennes kropp, men på deres metoder. I tråden om Funkygine kan vi heller ikke se noen kritikk av hennes kropp. Dersom du mener det er noen innlegg som går direkte på kropp kan du gjerne rapportere disse så kan vi se på de igjen. 

Sol, admin.

Edit: med forbehold om at ikke alle tråder er lest i dag.

Ok, så det du sier er å kommentere andres kropper er ok, men å kritisere ikke er det? I Funkygine trådene er det kommentarer på hennes bryster, leppefyllinger osv. Men er det da greit å kommentere på en hånlig måte selv om det ikke er direkte kritikk?

Kommentarer rettet mot CBE er flere ganger indirekte hetsende, selv om hun trener rumpa og folk kommenterer dette er jo måten dette blir kommentert på hetsende. Det samme gjelder omtalen av henne og hennes mann som person. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, LittleMermaid skrev:

Ok, så det du sier er å kommentere andres kropper er ok, men å kritisere ikke er det? I Funkygine trådene er det kommentarer på hennes bryster, leppefyllinger osv. Men er det da greit å kommentere på en hånlig måte selv om det ikke er direkte kritikk?

Kommentarer rettet mot CBE er flere ganger indirekte hetsende, selv om hun trener rumpa og folk kommenterer dette er jo måten dette blir kommentert på hetsende. Det samme gjelder omtalen av henne og hennes mann som person. 

Nå må du gi deg. 

Selvjustisen i CBE tråden er skyhøy. 

Ta deg en tur innom Helene drsge-tråsen om du virkelig bryr deg om nedsettende kommentarer 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
7 minutter siden, LittleMermaid skrev:

Ok, så det du sier er å kommentere andres kropper er ok, men å kritisere ikke er det? I Funkygine trådene er det kommentarer på hennes bryster, leppefyllinger osv. Men er det da greit å kommentere på en hånlig måte selv om det ikke er direkte kritikk?

Kommentarer rettet mot CBE er flere ganger indirekte hetsende, selv om hun trener rumpa og folk kommenterer dette er jo måten dette blir kommentert på hetsende. Det samme gjelder omtalen av henne og hennes mann som person. 

Gi deg nå, du har fått svar. Selv om svaret  ikke er det du ønsker så er det moderatorene som gjør jobben her, og vet hva som gjelder og ikke.

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Mrs Robinson skrev:

Nå må du gi deg. 

Selvjustisen i CBE tråden er skyhøy. 

Ta deg en tur innom Helene drsge-tråsen om du virkelig bryr deg om nedsettende kommentarer 

 

Akkurat nå, lillesnøfnugg skrev:

Gi deg nå, du har fått svar. Selv om det ikke er det du ønsker så er det moderatorene som gjør jobben her, og vet hva som gjelder og ikke.

Hvem er dere til å bestemme hva jeg kan spørre moderatorer av KG om? Det er fakta jeg kommer med, men enkelte føler vel seg truffet da 🤭

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
5 minutter siden, LittleMermaid skrev:

 

Hvem er dere til å bestemme hva jeg kan spørre moderatorer av KG om? Det er fakta jeg kommer med, men enkelte føler vel seg truffet da 🤭

Du påstår ting, moderator har svart deg. Nå legger jeg ballen død også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lillesnøfnugg skrev:

Du påstår ting, moderator har svart deg. Nå legger jeg ballen død også. 

Ditto. Denne tråden var ikke til deg altså. Absolutt ikke! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, LittleMermaid skrev:

 

Hvem er dere til å bestemme hva jeg kan spørre moderatorer av KG om? Det er fakta jeg kommer med, men enkelte føler vel seg truffet da 🤭

Truffet? Av hva? 

Rapportert for brukerdebatt. Kan være lurt å ta en runde til på regelverket 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...