Stjernerose Skrevet 2. september 2019 #21 Skrevet 2. september 2019 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: IBS fortoner seg veldig forskjellig fra person til person, så å si at du har andre kroniske sykdommer som er mye verre enn ibs blir feil. De er mye verre for deg enn din ibs. Når man renner ned doen opptil 15 ganger i løpet av en arbeidsdag, og bruker kanskje mellom 5-10 minn pr dobesøk, da er vi plutselig over i timer av arbeidsdagen som går bort til dobesøk. Dette er pinlig for mange, noe som forårsaker stress og som igjen eskalerer tilstanden. Så kommer andre symptomer som kramper, luftplager. For mange er det ikke lett. Anonymkode: dfba5...56f Det er riktig det, men trådstarter løper ikke på wc 15 ganger. Hun sliter med forstoppelse og magevondt. Det er viktig å lære å mestre livet med en sykdom. Hvis man opplever at stress gjør sykdommen verre så er man nødt til å lære å mestre stress. For stress opplever man masse av i livet og mange ganger på jobb. En bør ikke bare slutte i en utdanning, spesielt når man er ute i læring. Hun er snart ferdigutdannet. Sykdommen er kronisk og det er helt nødvendig at man lærer å leve med den. En blir ikke uføretrygdet pga dette, kanskje en sykemelding når den er på sitt verste. Endret 2. september 2019 av Stjernerose
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #22 Skrevet 2. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: jobbet du turnus? Kunne du fått tilrettelagt mer på jobb slik at du kan jobbe mer etter hvordan formen din er i løpet av dagen? Det kan jo hjelpe til at du føler mer kontroll over situasjonen. Anonymkode: ee03d...cc6 Ja jobber turnus og jeg prøver nå og snakke med de som har ansvaret for oss lærlinger om de har mulighet til å tilrettelegge litt , men det er veldig lite de kan gjøre. Håpet mitt er å få kunne tatt det over noen flere år enn bare 2 år og ta det på 50 prosent istedenfor hundre Anonymkode: 5bfe1...cee
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #23 Skrevet 2. september 2019 Drakk mild suppe lagd av grønnsaksbuljong og godt gjennomkokte grønnsaker av ymse slag til frokost. Lunsj på jobb var risproteinpulver blandet med vann. Når jeg kom hjem fra jobb spiste jeg alt etter hvor bra magen var. Var magen veldig bra spiste jeg litt tyngre (normal) mat, var den dårlig spiste jeg mer lettfordøyelig mat. Ikke spis for nær leggetid Anonymkode: 1a0f8...035
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #24 Skrevet 2. september 2019 5 minutter siden, Stjernerose skrev: Det er riktig det, men trådstarter løper ikke på wc 15 ganger. Hun sliter med forstoppelse og magevondt. Det er viktig å lære å mestre livet med en sykdom. Hvis man opplever at stress gjør sykdommen verre så er man nødt til å lære å mestre stress. For stress opplever man masse av i livet og mange ganger på jobb. En bør ikke bare slutte i en utdanning, spesielt når man er ute i læring. Hun er snart ferdigutdannet. Sykdommen er kronisk og det er helt nødvendig at man lærer å leve med den. En blir ikke uføretrygdet pga dette, kanskje en sykemelding når den er på sitt verste. Selvfølgelig så skal man jo mestre livet og jeg vet jeg er ung og at jeg har hele livet forran meg. Og nei jeg er ikke ferdigutdannet i det hele tatt jeg har 2 år igjen. Men jeg må ofte være borte grunnet formen og ha sykemeldinegr , det viser meg ikke fra noe bra side. Og selvføgelig så må man lære seg å leve med en kronisk sykdom, men da må jeg finne min vei. Bra du har mange kroniske sykdommer og klarer og være helt hundre prosent i jobb. Det er helt supert. Men som du sikkert har lest om flere med ibs at det er faktisk noen som ikke klarer det. Jeg har ikke tenkt til å gå på nav eller slikt , jeg vil ha en jobb, kan bare hende jeg må finne en annen jobb elller utdanning som passer meg bedre. Som jeg skrev tidligere så var spørsmålet om andre hadde vært i en slik stitsuajson som meg og litt hva de hadde gjort. Anonymkode: 5bfe1...cee 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #25 Skrevet 2. september 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Drakk mild suppe lagd av grønnsaksbuljong og godt gjennomkokte grønnsaker av ymse slag til frokost. Lunsj på jobb var risproteinpulver blandet med vann. Når jeg kom hjem fra jobb spiste jeg alt etter hvor bra magen var. Var magen veldig bra spiste jeg litt tyngre (normal) mat, var den dårlig spiste jeg mer lettfordøyelig mat. Ikke spis for nær leggetid Anonymkode: 1a0f8...035 Jeg har prøvd de fleste kostholdsråd som jeg skrev tidiligere oppi her så det er ikke det jeg trenger noen tips eller råd til Anonymkode: 5bfe1...cee
Olaug Olsen Skrevet 2. september 2019 #26 Skrevet 2. september 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har prøvd dette flere ganger , men hver gang jeg går ut i jobb igjen . Noen ganger har jeg hatt sykemelding. Vært mye borte bare de ukene som har vært nå etter sommeren . Grunnet ibsen , har strengt kosthold og har prøvd dette før. Ved å gå på lav fodmap også tilbake. Funker for en periode men så slår dn ut ved jobb Anonymkode: 5bfe1...cee veldig viktig at du tømmer tarmen regelmessig, f.eks hver morgen. Dette er like viktig som dietten. Selv spiser jeg aldri frokost, før etter jeg har vært på toalettet og gjort unna det viktigste. Dette har hjulpet meg til å få kontroll på magesymptomene. I tillegg til dette presser jeg ut all flatulens med en gang jeg kjenner at det er noe på gang. Gjerne mens jeg går ute, men også inne på kontoret. Fatter ikke at ikke legene kan gi folk slike konkrete råd egentlig. Men for meg har dette hjulpet mer enn noe annet. Anbefales! 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #27 Skrevet 2. september 2019 Akkurat nå, Olaug Olsen skrev: veldig viktig at du tømmer tarmen regelmessig, f.eks hver morgen. Dette er like viktig som dietten. Selv spiser jeg aldri frokost, før etter jeg har vært på toalettet og gjort unna det viktigste. Dette har hjulpet meg til å få kontroll på magesymptomene. I tillegg til dette presser jeg ut all flatulens med en gang jeg kjenner at det er noe på gang. Gjerne mens jeg går ute, men også inne på kontoret. Fatter ikke at ikke legene kan gi folk slike konkrete råd egentlig. Men for meg har dette hjulpet mer enn noe annet. Anbefales! Tusen takk for råd , men dette er noe jeg også har gjort. Så det hjelper , men jeg får f eks ikke tømt meg hver morgen , noen ganger i gode perioder så får jeg det til , men andre ganger som nå i en dårlig periode går det ikke. Og det som er vanskelig er da at jeg begynner veldig tidlig på jobb og uansett hvor tidlig jeg står opp så får jeg ikke gått på do om morningen . Mens de dagene jeg har fri eller har helg går det mye bedre. . Og jeg slipper også ut faltulens uansett hvor jeg er nesten. Så det er en av problemene at jeg stresser på grunn av jobb , vet jeg har lite tid på morninegn og det er jo ikke akkurat at det tar 5 min på do heller. Prøv heller en halv time. Anonymkode: 5bfe1...cee 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #28 Skrevet 2. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har prøvd de fleste kostholdsråd som jeg skrev tidiligere oppi her så det er ikke det jeg trenger noen tips eller råd til Anonymkode: 5bfe1...cee De fleste kosthldsråd er dårligere. Du trenger å belaste magen din mindre, spise mer fordøyelig mat, gjere mye mer flytende. Lav fodmap hjelper ikke om magen ikke klarer fordøye effektivt og maten går treigt gjennom tarmene Ikke drikke kaffe eller te med koffein, noen ganger kan det føles bra der og da, men på sikt skaper kaffe mer trøbbel for magen enn å hjelpe Anonymkode: 1a0f8...035
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #29 Skrevet 2. september 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Som jeg skriver lenger opp her er det ikke kostholdsråd jeg trenger , jeg vet hva som funker for min kropp i forhodl til hva jeg spiser. Så ja , Det jeg spurte om var om noen hadde vært i situasjonen jeg er i i forhold jobb og at helsen ikke strekker til. Anonymkode: 5bfe1...cee Jeg har hatt utlagt tarm. De fleste som har det er i full stilling. Vi som har hatt utlagt tarm har opplevd noe så ekstremt at ibs er peanuts i forhold. Og igjen, du må faktisk lære hva som fungerer for din kropp, det du gjør, fungerer jo ikke. Ellers kan du alltids få utlagt tarm, hvis det blir ille nok. Anonymkode: c1d59...dd7 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #30 Skrevet 2. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De fleste kosthldsråd er dårligere. Du trenger å belaste magen din mindre, spise mer fordøyelig mat, gjere mye mer flytende. Lav fodmap hjelper ikke om magen ikke klarer fordøye effektivt og maten går treigt gjennom tarmene Ikke drikke kaffe eller te med koffein, noen ganger kan det føles bra der og da, men på sikt skaper kaffe mer trøbbel for magen enn å hjelpe Anonymkode: 1a0f8...035 Som jeg har skrevet en del ganger så har jeg et godt kosthold i forhold til den ibsen , jeg drikker ikke kaffe eller te liker ikke noen av de. Jeg spiser ikke søtsaker eller neo form for sukker . Jeg spiser slik man skal spise og holder meg unna det som gjør tarmen iritert. Anonymkode: 5bfe1...cee
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #31 Skrevet 2. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Som jeg har skrevet en del ganger så har jeg et godt kosthold i forhold til den ibsen , jeg drikker ikke kaffe eller te liker ikke noen av de. Jeg spiser ikke søtsaker eller neo form for sukker . Jeg spiser slik man skal spise og holder meg unna det som gjør tarmen iritert. Anonymkode: 5bfe1...cee Om du har problemer, så spiser du ikke bra, nei.... Å spise normalt norskt kosthold fungerer ikke om du har IBS. Fodmap fungerer bare for enkelte typer IBS. Har du for eks prøvd 4 uker på flytende mat? Nei. Men for de aller fleste vil det hjelpe få tilbake funksjonen til tarmen, der man etter 2-4 uker (alt etter hvor mye skade man har gjort på magen sin), kan gradvis begynne spise fast føde igjen. Anonymkode: 1a0f8...035
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #32 Skrevet 2. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt utlagt tarm. De fleste som har det er i full stilling. Vi som har hatt utlagt tarm har opplevd noe så ekstremt at ibs er peanuts i forhold. Og igjen, du må faktisk lære hva som fungerer for din kropp, det du gjør, fungerer jo ikke. Ellers kan du alltids få utlagt tarm, hvis det blir ille nok. Anonymkode: c1d59...dd7 Som jeg også har skrevet tidligere oppi her er at jeg vet hva som funker for min kropp. jeg startet denne tråden for å høre om andre hadde vært i en slik situasjon og hva de gjorde. Det var f eks en som faktisk skrev at hun måtte bytte jobb og følte seg så mye bedre nå . Det var det jeg var ute etter. Alle mennesker er forskjellig , alle opplever smerte forskjellig. Jeg er fult og helt klar over at mange andre har det verre enn meg der ute i verden. Og jeg tror ikke utlagt tarm er nødvendig i min situasjon nå. Men å si at det er peanuts i forhold. Du vet ikke om jeg f eks har noen tileggsdiagnoser som kan gjøre det verre eller om jeg sliter med noe mer kroniske sykdommer. Du har sikkert hatt helt syke smerter , og jeg vet at dere som har utlagt tarm ofte har sykdommer som er verre en ibs. Men igjen alle er forskjellig og vi har forskjellige smerteterskel. Kanskje det ikke er ille for deg , men kanskje for meg ? Jeg har full forståelse for at du har en sykdom som du sikekrt har hatt mye vondt , men det har jeg å. På hver vår måte. Som jeg også har skrevet er det supert at dere som har andre problemer og sykdommer klarer og være hundre prosnet jobb , det vil jeg å det er målet. Men slik det er nå ser det ikke ut til at kroppen min skal klare det. Anonymkode: 5bfe1...cee 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #33 Skrevet 2. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du har problemer, så spiser du ikke bra, nei.... Å spise normalt norskt kosthold fungerer ikke om du har IBS. Fodmap fungerer bare for enkelte typer IBS. Har du for eks prøvd 4 uker på flytende mat? Nei. Men for de aller fleste vil det hjelpe få tilbake funksjonen til tarmen, der man etter 2-4 uker (alt etter hvor mye skade man har gjort på magen sin), kan gradvis begynne spise fast føde igjen. Anonymkode: 1a0f8...035 Jo som jeg skriver og har skrevet flere ganger så spiser jeg veldig bra. Jeg har hatt dignosen 1 år nå og har sett at som du sier norsk kosthold funker ikke når man har ibs. Det som sliter på magen min er stress , ikke hva jeg spiser. Nei jeg har ikke prøvd bare flytende mat på 4 uker da jeg trenger mer enn det for å fungere på jobben. lav fodmapen har jeg prøvd og det har hatt god effekt på meg.Men når jeg jobber så kommer problemene tilbake så det er ikke kostholdet som er problemet som jeg har sagt før Og kan vel ikke helt skjønne hva man skal spise om du bare skal spise flytene i 3-4 uker man må jo bli sykt sulten av det Anonymkode: 5bfe1...cee
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #34 Skrevet 2. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jo som jeg skriver og har skrevet flere ganger så spiser jeg veldig bra. Jeg har hatt dignosen 1 år nå og har sett at som du sier norsk kosthold funker ikke når man har ibs. Det som sliter på magen min er stress , ikke hva jeg spiser. Nei jeg har ikke prøvd bare flytende mat på 4 uker da jeg trenger mer enn det for å fungere på jobben. lav fodmapen har jeg prøvd og det har hatt god effekt på meg.Men når jeg jobber så kommer problemene tilbake så det er ikke kostholdet som er problemet som jeg har sagt før Og kan vel ikke helt skjønne hva man skal spise om du bare skal spise flytene i 3-4 uker man må jo bli sykt sulten av det Anonymkode: 5bfe1...cee Om du mener du har gjort alt du kan gjøre, så er svaret åpenbart: du må finne en annen jobb uten stress. Kanskje jobbe på et lager, jobbe på en butikk med få kunder. Mange jobber på landet med lite kunder eller der man ellers kan ta det rolig på jobb. Anonymkode: 1a0f8...035
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #35 Skrevet 2. september 2019 Uff så mye usympatiske folk som svarer deg som tror alle er like da! Jeg har ikke IBS men jeg har en annen tarmsykdom, og jeg fungerer dessverre ikke i arbeidslivet, jeg tåler minimalt med stress og det å bli sliten i hverdagen. Min sykdom plusser seg opp når jeg jobber og blir sliten, har også fatique. Bli helt utmattet bare av dagligdagse ting og det går igjen utover magen med mye diare som igjen fører til at jeg blir dehydrert og sliten. Jeg skjønner deg godt på at du blir verre i magen av stress på jobb. Jeg anbefaler deg å prate med fastlegen, og hvis du vet at 100% jobb blir for mye så søker du om en liten del ufør sånn at du slipper å bli helseskada for å gjøre andre fornøyde! At jobben skal gå utover helsa er ikke riktig, og da tyder det på at 100% i arbeid er for mye for deg. Du skrev at du var lærling? Må kanskje gjøre ferdig det over lengre tid åsså søke på jobber som ikke er 100% også få en liten andel uføre. Håper det ordner seg😊 Anonymkode: 8d2a0...40e
Kattejenta Skrevet 2. september 2019 #36 Skrevet 2. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du mener du har gjort alt du kan gjøre, så er svaret åpenbart: du må finne en annen jobb uten stress. Kanskje jobbe på et lager, jobbe på en butikk med få kunder. Mange jobber på landet med lite kunder eller der man ellers kan ta det rolig på jobb. Anonymkode: 1a0f8...035 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Uff så mye usympatiske folk som svarer deg som tror alle er like da! Jeg har ikke IBS men jeg har en annen tarmsykdom, og jeg fungerer dessverre ikke i arbeidslivet, jeg tåler minimalt med stress og det å bli sliten i hverdagen. Min sykdom plusser seg opp når jeg jobber og blir sliten, har også fatique. Bli helt utmattet bare av dagligdagse ting og det går igjen utover magen med mye diare som igjen fører til at jeg blir dehydrert og sliten. Jeg skjønner deg godt på at du blir verre i magen av stress på jobb. Jeg anbefaler deg å prate med fastlegen, og hvis du vet at 100% jobb blir for mye så søker du om en liten del ufør sånn at du slipper å bli helseskada for å gjøre andre fornøyde! At jobben skal gå utover helsa er ikke riktig, og da tyder det på at 100% i arbeid er for mye for deg. Du skrev at du var lærling? Må kanskje gjøre ferdig det over lengre tid åsså søke på jobber som ikke er 100% også få en liten andel uføre. Håper det ordner seg😊 Anonymkode: 8d2a0...40e Hei sann, ville du ha sendt meg en pm Hilsen trådstarter
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #37 Skrevet 2. september 2019 Jeg klarte bare såvidt fullføre VGs, kunne ikke spise før jeg var helt ferdig med alt jeg skulle for dagen, mistet alle vennene mine, måtte slutte med alle hobbiene. Var for svak til å rekke doen ofte så måtte sove med sånn plastlaken og brukte bleietruse hvis jeg måtte gjøre noe et sted hvor doen ikke var rett i nærheten. Var så nære selvmord at jeg ble lagt inn. Jeg gav opp å få meg utdannelse og følge drømmejobben som sykepleier og begynte å jobbe på kontor isteden. Lav fodmap har hjulpet meg masse, men det er fortsatt ille nok til at jeg har gitt opp å kunne leve et vanlig liv med en jobb jeg trives i eller få en utdannelse. Det går bare ikke. Så jeg har ikke noen råd egentlig. Men du er ikke alene ihvertfall. Anonymkode: 9b7ee...69d 2
Kattejenta Skrevet 2. september 2019 #38 Skrevet 2. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg klarte bare såvidt fullføre VGs, kunne ikke spise før jeg var helt ferdig med alt jeg skulle for dagen, mistet alle vennene mine, måtte slutte med alle hobbiene. Var for svak til å rekke doen ofte så måtte sove med sånn plastlaken og brukte bleietruse hvis jeg måtte gjøre noe et sted hvor doen ikke var rett i nærheten. Var så nære selvmord at jeg ble lagt inn. Jeg gav opp å få meg utdannelse og følge drømmejobben som sykepleier og begynte å jobbe på kontor isteden. Lav fodmap har hjulpet meg masse, men det er fortsatt ille nok til at jeg har gitt opp å kunne leve et vanlig liv med en jobb jeg trives i eller få en utdannelse. Det går bare ikke. Så jeg har ikke noen råd egentlig. Men du er ikke alene ihvertfall. Anonymkode: 9b7ee...69d Tusen takk , det var noe jeg virkelig trengte å høre. Om du vil så vil jeg gjerne fortsette å snakke om du vil sende en pm til meg så kan du gjøre det så kan jeg svare deg mer utfyllende der
Kattejenta Skrevet 2. september 2019 #39 Skrevet 2. september 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg klarte bare såvidt fullføre VGs, kunne ikke spise før jeg var helt ferdig med alt jeg skulle for dagen, mistet alle vennene mine, måtte slutte med alle hobbiene. Var for svak til å rekke doen ofte så måtte sove med sånn plastlaken og brukte bleietruse hvis jeg måtte gjøre noe et sted hvor doen ikke var rett i nærheten. Var så nære selvmord at jeg ble lagt inn. Jeg gav opp å få meg utdannelse og følge drømmejobben som sykepleier og begynte å jobbe på kontor isteden. Lav fodmap har hjulpet meg masse, men det er fortsatt ille nok til at jeg har gitt opp å kunne leve et vanlig liv med en jobb jeg trives i eller få en utdannelse. Det går bare ikke. Så jeg har ikke noen råd egentlig. Men du er ikke alene ihvertfall. Anonymkode: 9b7ee...69d eller om du har noe sosiale medier jeg kan treffe deg på
Kattejenta Skrevet 2. september 2019 #40 Skrevet 2. september 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff så mye usympatiske folk som svarer deg som tror alle er like da! Jeg har ikke IBS men jeg har en annen tarmsykdom, og jeg fungerer dessverre ikke i arbeidslivet, jeg tåler minimalt med stress og det å bli sliten i hverdagen. Min sykdom plusser seg opp når jeg jobber og blir sliten, har også fatique. Bli helt utmattet bare av dagligdagse ting og det går igjen utover magen med mye diare som igjen fører til at jeg blir dehydrert og sliten. Jeg skjønner deg godt på at du blir verre i magen av stress på jobb. Jeg anbefaler deg å prate med fastlegen, og hvis du vet at 100% jobb blir for mye så søker du om en liten del ufør sånn at du slipper å bli helseskada for å gjøre andre fornøyde! At jobben skal gå utover helsa er ikke riktig, og da tyder det på at 100% i arbeid er for mye for deg. Du skrev at du var lærling? Må kanskje gjøre ferdig det over lengre tid åsså søke på jobber som ikke er 100% også få en liten andel uføre. Håper det ordner seg😊 Anonymkode: 8d2a0...40e Har du noe sosiale medier jeg kan treffe deg på_? insta eller slit,
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå