AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #1 Skrevet 2. september 2019 Jeg er en ente som sliter veldig mye med ibs. Jeg har egentlig en fulltidsjobb som lærling som helsefagarbeider , men har vurdert nå at jeg må gjøre noe annet da helsen ikke strekker til. Jeg prøver og jobbe fult men magen sier rett og slett stopp. Men synes det er vanskelig og skulle gi fra seg utdannelsen fordi kroppen ikke vil. Noen som har vært i samme situasjon?Hva gjorde dere da? Jeg vet ikke om det beste er å si ifra meg plassen da jeg ser at helsen ikke klarer det. Eller ta det på 50 prosent om det er mulig men bruke flere år. Eller om det er noen der ute som har noe ideer på andre jobber jeg kan ha? Jeg er litt rådvill her og vet ikke helt hva jeg skal gjøre . Så håper det er noen der ute som kanskje har vært i samme sitsusajson som kanskje kan gi råd og tips om hva de gjorde eller hva dere ville ha gjort. Anonymkode: 5bfe1...cee 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #2 Skrevet 2. september 2019 Streng Lav fodmap i seks uker før igjenintrodusering. Legen snakket ikke med deg om det da du fikk diagnosen? Ville ikke gjort noe drastisk i forhold til utdannelse/jobb før jeg hadde gått igjennom fodmap dietten ihvertfall. Det hjelper mange. Anonymkode: 9b7ee...69d 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #3 Skrevet 2. september 2019 Du må jo kanskje se på kostholdet ditt og hva som trigger ibs? Det er jo mange som har det, og går i full jobb. Anonymkode: 2869f...811 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #4 Skrevet 2. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Streng Lav fodmap i seks uker før igjenintrodusering. Legen snakket ikke med deg om det da du fikk diagnosen? Ville ikke gjort noe drastisk i forhold til utdannelse/jobb før jeg hadde gått igjennom fodmap dietten ihvertfall. Det hjelper mange. Anonymkode: 9b7ee...69d Jeg har prøvd dette flere ganger , men hver gang jeg går ut i jobb igjen . Noen ganger har jeg hatt sykemelding. Vært mye borte bare de ukene som har vært nå etter sommeren . Grunnet ibsen , har strengt kosthold og har prøvd dette før. Ved å gå på lav fodmap også tilbake. Funker for en periode men så slår dn ut ved jobb Anonymkode: 5bfe1...cee
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #5 Skrevet 2. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må jo kanskje se på kostholdet ditt og hva som trigger ibs? Det er jo mange som har det, og går i full jobb. Anonymkode: 2869f...811 Jeg har et kosthold som skal hjelpe ibsen , så det r ikke noe problem. Det som trigger den er mye jobb og stress. Ja jeg vet at mange har det som er i fulljobb , men alle er forskjellige når det kommer til den sykdommen her Anonymkode: 5bfe1...cee 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #6 Skrevet 2. september 2019 Jeg hadde en fryktelig stressende jobb kombinert med IBS, og det funket ikke. Nå har jeg en jobb jeg virkelig trives i, hvor jeg har flexitid som gjør at jeg ikke trenger å stresse om morgenen og for meg funker det veldig bra. Du sier ikke nøyaktig hvordan du er plaget? Er det diaré? Forstoppelse? Luft? Vondt? Anonymkode: c059c...0a1 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #7 Skrevet 2. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde en fryktelig stressende jobb kombinert med IBS, og det funket ikke. Nå har jeg en jobb jeg virkelig trives i, hvor jeg har flexitid som gjør at jeg ikke trenger å stresse om morgenen og for meg funker det veldig bra. Du sier ikke nøyaktig hvordan du er plaget? Er det diaré? Forstoppelse? Luft? Vondt? Anonymkode: c059c...0a1 Hvordan type jobb har du nå om jeg kan få spørre og hvordan jobb hadde du ? Jeg sliter med forstoppelse for det meste , men kan også gå andre veien det kommr helt ann på. Er mye sliten og føler meg veldig ofte utmattet . Og mye vondt i magen . Anonymkode: 5bfe1...cee
Stjernerose Skrevet 2. september 2019 #8 Skrevet 2. september 2019 De fleste med ibs er i fulltidsarbeid. Jeg har en meget stressende jobb i helsevesenet, men jeg har lært meg å takle stress. Altså forholde meg rolig og avslappet innvendig i stressende situasjoner. Da gjør du en bedre jobb også. Det er vinn vinn... 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #9 Skrevet 2. september 2019 5 minutter siden, Stjernerose skrev: De fleste med ibs er i fulltidsarbeid. Jeg har en meget stressende jobb i helsevesenet, men jeg har lært meg å takle stress. Altså forholde meg rolig og avslappet innvendig i stressende situasjoner. Da gjør du en bedre jobb også. Det er vinn vinn... Har du ibs selv? Som jeg skrev lenger opp her vet jeg at det er mange som er i fulltidsarbeid , men min kropp funker ikke i full stilling, derfor ville jeg høre med andre som har vært borti den samme situasjonen som jeg er i . Ikke å høre at det burde du klare , og ja jeg er veldig flink til når det gjelder stress på jobben å takle det , men om du ikke har ibs selv, så tror jeg du ikke skal si så veldig mye. For de som ikke har det vet at all stress ikke bare jobb stress slår seg på magen. Anonymkode: 5bfe1...cee 1
Stjernerose Skrevet 2. september 2019 #10 Skrevet 2. september 2019 Det har jeg ja. Har hatt det i mange år og lever fint med det. Har to andre kroniske sykdommer som er langt verre enn ibs. Den ene sykdommen sliter jeg veldig mye med hvis jeg stresser eller får for lite søvn. Derfor har jeg lært meg å takle stress og høy aktivitet på jobben helt annerledes. Dette fikk jeg til gjennom yoga, mindfulness og meditasjon. Du må lære deg selv fysisk og mentalt å håndtere stress. 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #11 Skrevet 2. september 2019 Idoform og havregryn. Du må faktisk lære deg hva som fungerer for din kropp. Anonymkode: c1d59...dd7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #12 Skrevet 2. september 2019 4 minutter siden, Stjernerose skrev: Det har jeg ja. Har hatt det i mange år og lever fint med det. Har to andre kroniske sykdommer som er langt verre enn ibs. Den ene sykdommen sliter jeg veldig mye med hvis jeg stresser eller får for lite søvn. Derfor har jeg lært meg å takle stress og høy aktivitet på jobben helt annerledes. Dette fikk jeg til gjennom yoga, mindfulness og meditasjon. Du må lære deg selv fysisk og mentalt å håndtere stress. Som jeg sier alle er forskjellige. Og så bra at du har lært deg å takle stress og kan jobbe hundre prosent. Det er slik jeg også vil til slutt. Så det er supert at du har klart det. Men for meg funker det dessverre ikke Anonymkode: 5bfe1...cee 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #13 Skrevet 2. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Idoform og havregryn. Du må faktisk lære deg hva som fungerer for din kropp. Anonymkode: c1d59...dd7 Som jeg skriver lenger opp her er det ikke kostholdsråd jeg trenger , jeg vet hva som funker for min kropp i forhodl til hva jeg spiser. Så ja , Det jeg spurte om var om noen hadde vært i situasjonen jeg er i i forhold jobb og at helsen ikke strekker til. Anonymkode: 5bfe1...cee 1
Stjernerose Skrevet 2. september 2019 #14 Skrevet 2. september 2019 Du vil også klare det. Du er ung og har hele livet foran deg. Husk at livet ellers også består av mye stress og drama. Så det er ganske lurt å lære seg stressmestring siden du takler det dårlig ig det har en negativ effekt på din helse. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #15 Skrevet 2. september 2019 Akkurat nå, Stjernerose skrev: Du vil også klare det. Du er ung og har hele livet foran deg. Husk at livet ellers også består av mye stress og drama. Så det er ganske lurt å lære seg stressmestring siden du takler det dårlig ig det har en negativ effekt på din helse. Takk for at du sier det, men det var ikke helt dette jeg lurte på eller trengte råd om i denne tråden , men takk for tips Anonymkode: 5bfe1...cee
Kattejenta Skrevet 2. september 2019 #16 Skrevet 2. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde en fryktelig stressende jobb kombinert med IBS, og det funket ikke. Nå har jeg en jobb jeg virkelig trives i, hvor jeg har flexitid som gjør at jeg ikke trenger å stresse om morgenen og for meg funker det veldig bra. Du sier ikke nøyaktig hvordan du er plaget? Er det diaré? Forstoppelse? Luft? Vondt? Anonymkode: c059c...0a1 Gjerne send meg en dm
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #17 Skrevet 2. september 2019 52 minutter siden, Stjernerose skrev: Det har jeg ja. Har hatt det i mange år og lever fint med det. Har to andre kroniske sykdommer som er langt verre enn ibs. Den ene sykdommen sliter jeg veldig mye med hvis jeg stresser eller får for lite søvn. Derfor har jeg lært meg å takle stress og høy aktivitet på jobben helt annerledes. Dette fikk jeg til gjennom yoga, mindfulness og meditasjon. Du må lære deg selv fysisk og mentalt å håndtere stress. IBS fortoner seg veldig forskjellig fra person til person, så å si at du har andre kroniske sykdommer som er mye verre enn ibs blir feil. De er mye verre for deg enn din ibs. Når man renner ned doen opptil 15 ganger i løpet av en arbeidsdag, og bruker kanskje mellom 5-10 minn pr dobesøk, da er vi plutselig over i timer av arbeidsdagen som går bort til dobesøk. Dette er pinlig for mange, noe som forårsaker stress og som igjen eskalerer tilstanden. Så kommer andre symptomer som kramper, luftplager. For mange er det ikke lett. Anonymkode: dfba5...56f 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #18 Skrevet 2. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: IBS fortoner seg veldig forskjellig fra person til person, så å si at du har andre kroniske sykdommer som er mye verre enn ibs blir feil. De er mye verre for deg enn din ibs. Når man renner ned doen opptil 15 ganger i løpet av en arbeidsdag, og bruker kanskje mellom 5-10 minn pr dobesøk, da er vi plutselig over i timer av arbeidsdagen som går bort til dobesøk. Dette er pinlig for mange, noe som forårsaker stress og som igjen eskalerer tilstanden. Så kommer andre symptomer som kramper, luftplager. For mange er det ikke lett. Anonymkode: dfba5...56f Det er så sant det du sier . Ibs er forskjell fra person til person . Noen klarer å være i jobb hundre prosent. Andre ikke . Og sånn er det . Noen sliter mye med det andre ikke . Hilsen ts Anonymkode: 5bfe1...cee 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #19 Skrevet 2. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et kosthold som skal hjelpe ibsen , så det r ikke noe problem. Det som trigger den er mye jobb og stress. Ja jeg vet at mange har det som er i fulljobb , men alle er forskjellige når det kommer til den sykdommen her Anonymkode: 5bfe1...cee Men, Ts, dersom du oppriktig har lyst til å jobbe 100% (noe de fleste har) så tenker jeg at det er mer konstruktivt å jobbe med mestring av situasjonen du er i heller enn å gi opp. Altså: noe stress er alltid negativt og vil nesten (vekt på nesten) alltid påvirke helsen negativt. Det gjelder for oss alle. Tenk sykdom i nær familie, død, å bli blandet opp i juridiske stridigheter. Andre ting vi opplever som stress er bare å ha det normalt travelt. Og dette «stresset» kan med lette teknikker gå fra opplevd stress til nettopp positiv hektisk. Problemet med å velge å fortsette å la seg stresse av småting er nemlig dette: realistisk sett blir ikke helsen din bedre med årene. Den vil trolig gradivs forverre seg. Og dersom du ikke lærer stressmestring nå mens du har overskudd så risikerer du å havne i et uføre der dine daglige rutiner (lege, matlaging fra bunn, barn, offentlig info, oppdatering om egen sykdom på nett) oppleves som så stressende at de gjør deg syk. En blir nemlig kun syk av negativt stress. Og det meste av dette er opplevd negativt stress. Alt stress som er opplevd er fiktivt, og altså ganske enkelt å gjøre om til opplevd helt uproblematisk rutine. Og så tenker jeg at å legge opp til en hverdag hjemme som er så avslappende at du lader deg opp igjen - altså mat fra bunnen av og trening 3-4 dager i uka er viktig. Alt utover de to tingene? De kan ligge. Det går veldig bra. Anonymkode: cb234...378 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #20 Skrevet 2. september 2019 jobbet du turnus? Kunne du fått tilrettelagt mer på jobb slik at du kan jobbe mer etter hvordan formen din er i løpet av dagen? Det kan jo hjelpe til at du føler mer kontroll over situasjonen. Anonymkode: ee03d...cc6 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå