Gå til innhold

Life hacks til alenemødre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne487

Jeg er alenemor etter at mannen døde i april. 
Det er flere ring jeg har fått som rutine for å få tiden til å strekke til ihvertfall.

1. Ukeskalender, der jeg skriver opp middager IG alt som skal huskes i løpet av uken.

2. Legger fram klær til dagen etter både for meg selv og gutten på 3 år.

3. Kutter opp frukt til matboksen kvelden før, setter fram sekken hans og min jobbveske.

4. Prøver å planlegge all handling som blir gjort på helg når mine foreldre passer han så jeg får gjøre ærend alene.

5. Heldigvis går han i samme barnehage som jeg jobber i så vi sparer en del tid på levering/henting.
6. Gjerdet inn hagen i sommer, og det er det beste jeg har gjort 😂

Jeg er heldig som har alt og alle i nærheten av der vi bor. Jobb/barnehage, familie, venner osv. Alt hjelper i en fortsatt tung og stressende hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne er alltid relevant.

Anonymkode: 92f80...602

Ha en 7. sans der alt noteres. Noter ned all bruk av penger på mobilen. 

Anonymkode: 61d3b...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut 500 hver måned og gjem et fast sted i huset. Hvis jeg en dag sliter litt økonomisk så har jeg alltid noe liggende. Jeg er ikke så flink til å ha sparekonto. Men før jul hadde jeg plutselig 2500,- ekstra pga denne løsningen. 

Anonymkode: 7422e...f7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎01‎.‎09‎.‎2019 den 20.13, AnonymBruker skrev:

*Robotstøvsuger!
*Kolonial.no
*Lagret telefonnummer til pizzabestilling med hjemkjøring 😅
*Vaskemaskin og trommel på badet, utrolig enkelt å få satt på en maskin når man uansett er innom det rommet flere ganger i døgnet. 
*Inngjerdet hage, så man kan sende ut ungene og være trygg på at de blir der
*Badekar eller stor balje, gull med sutrete unger som er slitne. Ta med en bok og sett deg på doen og nyt at ungene leker seg i vannet et kvarter. 
*Det aller viktigste: Innfør tidlig at når mamma sier at hun skal gå og ta en kopp kaffe, så SKAL mamma få sitte i fred, for det er mammas pause, og hvis mamsen ikke får pausen sin, blir hun mammamonster! Med mindre noen stryker med, skal ikke mamma mases på i ti minutter da 😛 
*Og forresten, en hemmelig boks med superkule leker. De kan kun brukes når mamma er veldig sliten, eller syk, dvs når mamma trenger å ta seg en hvil på sofaen. Bare stilleleker. 

Anonymkode: cc78f...c8b

Jeg er riktignok bare alenepappa, men disse rådene takker jeg for.   

Anonymkode: 3c113...6b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestiller mat for en uke på kolonial, mens jeg sitter inne hos ungene til de har sovna. 
Poser med frosne grønnsaker og middag som steker i ovnen. 
Låner filmer og bøker gratis på biblioteket. 
Rydder/vasker litt på badet mens ungen sitter på do. 
Lar ungene trene triks med hunden. Har bordaktiviteter på kjøkkenet mens jeg tar oppvaska. 
Dusjer og er på badet en evighet mens ungene sover, men har med babycall. 
Benytter barnepass på treningssenter. 
Lar barna se på TV på morgenen i helgene i sengen min mens jeg slumrer videre. 

 

Anonymkode: 3ccc0...fbb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Å sove når barnet sover er lov selv når barna er litt større. Hvis man uansett er inne fordi barnet sover, kan man ta ansvar for egen søvn og energi for neste dagen ved å legge seg tidlig. 

Her samsover vi også, siden barnet sover godt og jeg sover godt. Om barnet våkner så sovner det veldig fort igjen siden jeg er her. Og når det er sagt så kan jeg også tipse om ekstra bred seng om man velger samsoving. 

Hvis du har baby så prøv babystyrt mattilvenning. Da kan du selv sitte og kose deg med maten din fra baby er 6 mnd, mens baby spiser selv. Man har hendene ledig og får ikke kald mat selv. 

Lær barnet å hjelpe til på kjøkkenet tidlig. Hvis barnet kan skjære med kniv når det er 2, sier det seg selv at man ikke er like stresset for kniver på kjøkkenet og slapper mere av. Det samme med andre "farlige" ting. Jo mere selvhjulpen barnet er, jo lettere blir hverdagen. 

Ha den nederste skuffen på kjøkkenet til baby/lite barn som hans/hennes. Her puttet jeg spennende leker som jeg lot barnet "oppdage" mens jeg var på kjøkkenet. 

Elsykkel/sykkel/elsparkesykkel er så genialt for å spare tid og energi om man enten ikke har bil eller ikke vil bruke den så mye. Å laste poser på etter handletur er den god for her hos meg. 

Bo i første etg om du ikke har heis i bygget. Veldig slitsomt å være alene om å bære barn og utstyr inn og ut masse trapper. 

Kolonial.no og matkasser ❤️

Bruk bæresjal mye. 

Når sykdom kommer: erklær unntakstilstand. Det som ikke er viktig for å komme seg gjennom dagen, er ikke verdt å tenke på. 

Dusj/bad med baby/barnet. Sparer tid og krefter.

Dra på åpen bhg, familiecaféer og plasser der du kan møte andre og ha en voksen samtale samtidig som barnet ditt koser seg. 

Sett deg selv i time out om dagen blir for intens. Det er lov å si at "mamma trenger 5 min på å roe seg ned/puste litt i fred. Det er ikke din feil og det går bra, men nå må jeg ha litt fred". 

Om barnet er veldig intenst og trenger mye, samtidig som du ikke er helt "på", så gå ned i øyehøyde med barnet. Snakk til det og finn vennlig ut hva som skjer. Kos, ikke kjeft. Sympatiser, ikke distanser. Ofte, etter en sånn runde der man kobler seg på barnet og ser det veldig intenst en stund, så går resten av dagen mye lettere. Barna blir ofte roligere og man blir mere tunet inn på hverandre. Det trengs når man bare er én forelder. 

Sørg for å få alenetid enten tidlig om morgenen, mens barnet sover om dagen eller på kvelden. Ikke bare bruk tiden på å rydde. Ring noen, inviter noen over, snakk med noen på nett. Gjør noe meningsløst som du kan kose deg med og få litt energi av. 

IKEA har ballrom og barnepass i 1 time for barn over 3 (tror det er 3). Det er lov å sitte i cafeen i en time mens barnet leker. 

Få hjelp til alt du kan få hjelp til! Har du penger til det, så få deg hushjelp. Har du noen som kan hjelpe deg, så ta imot hjelpen. Har du ingen, så annonser eller spør en frivillig organisasjon. Alle trenger hjelp til dette av og til, alle! 

Spis så sunt du kan og har råd til. Jo friskere du er, jo mere energi og bedre humør får du. 

Fokuser på hva som er positivt med aleneforeldertilværelsen. Ting du ikke ville fått gjort hittil. Ville du ant at du var så sterk som du må være? Ville du fått like mye tid sammen med barnet? Ville du fått lov å velge ting hjemme og i livet ditt i like stor grad som du gjør nå, om du hadde måttet ha en partner? Å fokusere positivt hjelper på en hel del. 

Ikke vær redd for hva andre tenker, hva andre måtte synes eller å prøve å gjøre som alle andre. Gjør det som funker for dere. 

Anonymkode: 98971...bc9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...