Gå til innhold

Life hacks til alenemødre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Innfør en fast "ryddetid" på noen minutter (10-15 min f.eks) før leggetid fra tidlig alder, hvor du og ungene setter på noe musikk og rydder alt dere kan. Det er bra pedagogikk, det kan være overraskende effektivt også. Vi har i hvert fall gått fra kaosmodus kl. 19 (leker og bøker liggende overalt) til nokså ryddige overflater stue/kjøkken/rom kl 19, og det er helt vidunderlig. Det er "kaosrydding", dvs å dytte bøker og puslespill inn i hyllen, leker i kurver, og puter på plass i sofaen igjen. De klarer det fra svært lav alder 2-3 år, (ok, noe varierende etter humøret, men anbefaler god stemning uansett ungenes innsats ...) og i en litt rotete flerbarnsfamilie er det ekstremt merkbart. 

Anonymkode: 05f13...dff

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Surriball skrev:

Wtf? Det finnes da alenemødre med helt vanlige jobber og lønninger, sånn som meg og min omgangskrets. Det eneste som skal til for å bli alenemor er strengt tatt et samlivsbrudd, og det har man i alle samfunnslag. En robotstøvsuger koster 3-4000, så det er da vel ikke under over alle undre at man kan ta seg råd til/spare til. Det er en god investering som supplement til vanlig støvsuging. 

Life hacks:

- gjør en innsats for å få venner og kjente i samme situasjon. Det letter hverdagen å ha noen å være sammen med og prate åpent med. 

- heng deg på folk du kjenner med barn i samme alder. Vær litt skamløs, inviter på middag og playdates. Du er stuck alene i leiligheten etter leggetid, så skvis inn det sosiale der du kan. 

- skaff deg en alliert nabo som kan passe barn på kort varsel i nødstilfeller. Det er alltid lurt med en backup plan. 

- det er lov med halvfabrikata. 

- velg barnehage utifra logistikkhensyn, så det blir minst mulig stress å rekke å hente og levere i barnehagen.

- hvis baby/toddler: skaff deg en bæresele. Det er utrolig hva man kan få gjort med barnet på ryggen. Utmerket trim er det også. 

- venn barna til at noen ganger må man bare henge med på mors kjedelige ærend. Bruk ettermiddager med barna til å gjøre nødvendige ærend. 

- hvis du har fleksitid og mulighet for det: avspaser en gang i blant, lever ungene i barnehagen og slapp av hjemme for deg selv. 

- gjør husarbeid mens barna er våkne, gjerne sammen med barna. Lær dem å bidra tidlig. 

- barne-tv er en utmerket barnevakt når du skal dusje eller vil gå på do alene. 

- følg med på hva som skjer av aktiviteter i byen der du bor. Det finnes masse aktiviteter for barn og mange koster ikke en krone. Jeg bruker facebook mye til dette, og har jeg først begynt å trykke Interessert på barnearrangementer hjelper algoritmene til Facebook meg med å finne nye ting. Alt fra opplegg på biblioteket, konserter på kjøpesenter og åpen dag på brannstasjonen til festivaler i sentrum. Dette vil selvsagt variere med hvor du bor, men man kan gjøre så mye hyggelig sammen med barna hvis man følger litt med.

- kom dere ut hver dag. Det er mye mer intenst å være alene med barn hvis man bare er hjemme 

- kjøp brukt hvis økonomien er trang. Bra for miljøet er det også. 

- gjør ditt ytterste for å få til et godt samarbeid med barnefar. Man tjener så uendelig mye på å være fleksibel med hverandre! 

- skaff deg barnevakter. Det er lurt å ha flere man kan spørre en gang i blant. Heng opp en lapp på butikken, spør en ungdom i nabolaget. Utnytt nettverket ditt. Folk vil veldig gjerne hjelpe til dersom de blir spurt. Det kan godt være familie, men vær litt skamløs og spør venner eller nære kollegaer også. Det er også mye lavere terskel for at de sier ja dersom det er snakk om etter leggetid, f.eks. Har du flere barnevakter å spørre blir de ikke "oppbrukt" heller. 

- bruk tida med barnevakt til å gjøre noe hyggelig for deg selv. Dyrk en hobby, treff en venn, gå en tur. Det er viktig å få rom til å være mer enn bare mor og arbeidstaker, så innvilge seg selv noen pauser er veldig godt. 

- keep it simple. Ikke legg lista høyere enn du klarer å oppnå. 

- bruk 10-15 min etter leggetid til hurtig overflaterydding, så du får ro i sjela. 

Jeg har selv «en helt vanlig» jobb. Men du bor kanskje på et billig sted? På store steder koster husleie mye mer, og det er jammen ikke mye igjen. Selv med en «helt vanlig» lønn😉

Anonymkode: 88db7...04e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.9.2019 den 19.51, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at det er flere alenemødre der ute som har vanskelig for å få til alt de må gjøre gjennom dagen sin. Her tenkte jeg vi alle kunne samle life hacks som gjør hverdagen lettere og ikke minst enklere. Alt fra de små tipsene til de mer større værsegod❤️

Anonymkode: e7b40...af0

Planlegg uka! Heng opp kalender over alt som skal skje. Treninger, kamper, møter, til og med middagsmeny! Prøver på skolen er lurt hvis du har så store barn😅

Storhandling hver fredag (jeg har det iallfall, du kan velge dag selv😝)

Pakk alt til skole/bhg kvelden før. Og finn frem klær. Ta barna med sånn de blir godt opplært.

Ha faste rutiner! Mine barn er store, så når de kommer fra skolen finner de en brødskive eller noe, og så spiller de litt eller ser TV. Noen ganger begynner en av de på middag (spesielt hvis vi skal ut igjen på treninger eller noe).

Når jeg kommer hjem lager jeg middag samtidig som jeg hjelper med lekser, setter på klær, vasker opp, smårydder litt osv. Multitasking er gull! 

Etter middag vet alle barna at jeg skal ha en liten pause... En halvtimestid på sofaen med kaffe og jeg er klar igjen😅 Er veldig ofte en eller annen fritidsaktivitet, ellers går vi tur, leker, spiller spill eller lignende. 

Når barna med på husarbeid sånn de kan hjelpe til når de er store nok. Jeg har gitt faste oppgaver til alle. 

Storhusvask tar jeg når ungene er hos faren... Ellers er det like rotete når jeg snur meg igjen... 

Alenetid får jeg annenhver helg. Da gjør jeg KUN det jeg har lyst til selv! Aldri pliktbesøk til venninner og lignende (hater å besøke folk, er ekstremt asosial i de helgene, trenger å være alene..)

Det var travelt på en annen måte da de var mindre og gikk i barnehagen. Da skylte jeg av regnklær/tørket sko ol med en gang vi kom hjem. Tørket alltid til morgenen etter. Jeg måtte gjøre husarbeid selv (de «hjalp» der de kunne da😂), og jeg måtte jo alltid være med de ut da vi ikke hadde hage (anbefaler hage!!!). Jeg er med de ute nå også, men er mye mer avslappende da jeg ikke må vokte over de som en hauk når de kommer biler og andre farer 😅

Studerte en periode... det var tungt, men kom gjennom det så vidt det var, og fikk bedre jobb og økonomi. Det er mye lettere å overleve en travel hverdag med en jobb man trives i. 

Og er det mulig, arbeid redusert en tid. Jeg hadde fri hver onsdag da de var små. Det var helt nydelig med en dag i uka der vi kunne stå opp, spise frokost leeenge og bare pusle på rundt i huset, gå lange turer, leke i timevis osv. Roer ned store og små😁 

Anonymkode: 14bd9...434

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robotstøvsuger koster ikke mye. Det kan man fint spare til, og det sparer mye tid. Vi rydder leker på kvelden, og støvsuger når vi drar for å levere i barnehagen. Kjempepraktisk å komme hjem til støvsuget hus. Ledningkaos er ikke et problem, ettersom huset er babysikret for sånne ting for lengst. 

Anonymkode: 5aded...435

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får lett opp syltetøyglass ved å lirke en gjenstand (baksiden av en skje e.l) under lokket og få ut vacumet. 

(Kanskje dårlig tips, men jeg er så svak i klypa selv..) 

 

Anonymkode: 9d80d...7c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- få barna til å rydde leker og slikt før leggetid. Alt skal i lekekasser på et bestemt sted. Pc-er skal opp i skapet, osv.

-legg frem klær for neste dag. 

-ta av sminke og gre håret og ordne deg til kvelden mens barna bader(de får leketid i badekaret, du får 5m for deg selv) 

- re sengene under Barne-TV om det er sengeskift-dag.

- ha barnevakt pga barna. Altså la barna være med øvrig familie og sine venner selvom du ikke trenger det selv. Det er utrolig avslappende å bare kunne sitte på kafé, McDonald’s, trene, ta solarium, besøke venninner, eller bare kjøre rundt og høre på musikk spontant noen timer mens barna hygger seg hos venner. Man må ikke alltid drikke eller jobbe for å ha barnevakt! Energiboost i hverdagen kaller jeg disse sjeldne og deilige timene! 

- lag enkle middager i ukene! Kok spaghetti og stek kjøttboller eller kok ris og stek kyllingfilet! Kjøp torosauser, og alltid ha ketchup i kjøleskapet! 

- alltid ha våtservietter og tørkepapir i bilen!! 

- ha mini-tv med DVD i bilen. 

- Legg deg tidlig om kveldene! Du får mye energi, og du orker alt du har å gjøre. 

-gå på lekeplasser, bli med på aktiviteter, og vær aktive i ukedagene. Så får både du og barna ro mot kvelden. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med alenefedre???

Anonymkode: 7e1bd...fc4

Du klarer ikke å tilpasse tipsene så de kan passe til fedrene også? 

 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv «en helt vanlig» jobb. Men du bor kanskje på et billig sted? På store steder koster husleie mye mer, og det er jammen ikke mye igjen. Selv med en «helt vanlig» lønn😉

Anonymkode: 88db7...04e

Nei, jeg bor i en større by og har boligutgifter på rundt 13 500. Før strøm osv. Det vil jeg ikke påstå er billig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kjøper inn store kvantum med tørrvarer, hygieneartikler og bleier når det nærmer seg vinteren slik at jeg slipper å drasse sånt med meg gjennom snøen når været er et helvete.

Anonymkode: d7aaf...728

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.9.2019 den 12.39, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke velge robotstøvsuger? 

En robotstøvsuger vil aldri kunne erstatte en vanlig støvsuger fullstendig. Det vil være steder den ikke kommer til, som trange kriker og kroker eller trappeoppganger, og de kommer ikke over kjempehøye terskler. Selv om de tilbyr såkalt punktrengjøring hvor du kan sette dem på et sted og den bare støvsuger i dét området, er det både raskere og mer effektivt å gjøre jobben selv med en vanlig støvsuger. Robotstøvsugere setter seg også fast i ting, og selv de beste modellene kan vikle seg inn i kabler, sandaler og skjerf som ligger på gulvet. Hvis husdyret ditt har vært uheldig og enten kastet opp en hårball, eller til og med lagt fra seg en liten kladd på gulvet, vil dette trolig smøres utover gulvet ditt.

Anonymkode: ef4b2...e7e

Jeg har hatt robotstøvsugere i ca. ni år. Begge de to jeg har hatt har kommet til overalt hos meg – jeg har ingen kriker, kroker eller høye terskler. Det er helt sikkert raskere å støvsuge selv, men hele poenget er jo at robotstøvsugeren støvsuger mens man er på jobben, så man kommer hjem til rent hus og slipper å gjøre det selv! Jeg har små barn og har derfor absolutt ingen kabler, sandaler eller skjerf liggende på gulvet. Har heller ikke husdyr.

Jeg kan anbefale robotstøvsuger av hele mitt hjerte!

Anonymkode: 06017...3d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll frysa og kjøp inn tørrvarer i store kvanta. Så slipper du å gå på butikken hver dag. Legg alt klart på kvelden, og dusj selv på kvelden slik at du sparer tid på morgenen. 

Anonymkode: f2c94...403

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det er gode tilbud på leker: kjøp så du har et lite lager, særlig hvis det er grisebillig eller typ ta 3 for to, slik at du aldri går tom for gaver når poden skal på bursdag samtidig som du sparer masse penger på sikt.

Anonymkode: d7aaf...728

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene og huset sin logistikk er egentlig som da vi var to voksne, det er jobben og de andre vervene også. Men alle de tingene jeg ikke kan fra før er utfordringen, når bilen lager rare lyder i svingene og heller ikke lengere vasker seg selv, når taklampa slutter å virke og det ikke skyldes lyspæra, når man gjerne skulle ha bygd om garderoberommet eller byttet en gammel panelovn. Eller ha bært opp ny tørketrommel. Sparklet hullene i veggen der bildene hang før. De tingene finner jeg liksom ikke tid eller ressurser til å finne ut av heller.

Anonymkode: 84e53...e2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.9.2019 den 12.39, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: ef4b2...e7e

Vi har aldri hatt så ren stue før som etter at Robotstøvsuger en kom i hus! Går i alle kriker og kroker, og utrolig mye som samler, seg i beholderen.. Kjøres en gang om dagen. Når jeg støvsuge selv, så tok jeg det 1 gang i uka, hvis ikke sjeldnere da jeg ikke har tid.. 

Anonymkode: 6a202...d81

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta en powernap hvis du rekker hjem før tiden etter jobb, eller når barna er på playdate/besøk, slik at du kan ta igjen litt etterlengtet besøk og fortsette å være supermamma resten av dagen :) 

Anonymkode: d7aaf...728

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.9.2019 den 23.59, AnonymBruker skrev:

Hva med alenefedre???

Anonymkode: 7e1bd...fc4

Du kan benytte tiden barna bader til å barbere deg i stedet for å fjerne sminke? Resten av tipsene tror jeg du kan følge ordrett. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.9.2019 den 9.37, AnonymBruker skrev:

Jeg dekker til frokost hver kveld. Glass, tallerken, smørekniv og matboks klar på bordet til alle.

I kjøleskapet har jeg et brett med alt pålegget og smør, så når morgenen kommer er det bare å ta hele brettet ut av kjøleskapet og sette det på bordet, hente melg og vannmugge som står i kjøleskapsdøra og å ta ferdig oppskåret brød ut av posen sin og over i en kurv, så har vi ferdig dekket frokostbord. så sitter vi sammen, og alle både spiser og smører sin egen matpakke. Det er en fin start på dagen!

Anonymkode: a0e28...578

Åh, denne likte jeg! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dusj når barnet dusjer/bader. Om barnet bader når du dusjer så kan du ta en rask dusj og fikse deg mens barnet fortsatt bader, på den måten får både du dusjet/vasket deg og evt. sminket/freshet deg opp.

Anonymkode: 92f80...602

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...