Gå til innhold

Ikke leve på lifesupport og ønsker kremering


Tessa12

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette passer akkurat i denne kategorien, men prøver.

Jeg lurer på om det er noe sted man kan registrere at man ikke ønsker å bli liggende på lifesupport, hvis det ikke er noe håp om bedring eller en vei tilbake. Jeg ønsker ikke å bli holdt kunstig i live over mange mnd om det ikke er mulig å overleve.

Jeg har også et sterkt ønske om å bli kremert når den tid kommer. Dette har jeg gitt beskjed om til famile, men det er ikke skrevet noe sted. 

Og et evt testamente vil vel ikke bli åpnet før etter begravelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Tessa12 skrev:

Jeg lurer på om det er noe sted man kan registrere at man ikke ønsker å bli liggende på lifesupport, hvis det ikke er noe håp om bedring eller en vei tilbake. Jeg ønsker ikke å bli holdt kunstig i live over mange mnd om det ikke er mulig å overleve.

Man kan be fastlegen om å skrive et notat om dette på 1. side i journalen.

Anonymkode: caa0c...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan be fastlegen om å skrive et notat om dette på 1. side i journalen.

Anonymkode: caa0c...a26

Takk, da skal jeg kontakte henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er mulig å overleve så er vel vanlig praksis å skru av maskinen, evt. Sjekke om vedkommende er donor først. I de tilfeller hvor mennesker blir holdt på lifesupport så er det vel fordi det er håp om at de skal våkne opp igjen? 

Anonymkode: 24e2f...20f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Life support i Norge? Kjære deg hvis noe ordentlig galt feiler kroppen din så kommer ikke det norske helsevesenet til å klare å holde deg i livet lengre enn et par uker. 

Anonymkode: d6c0b...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsevesenet behandler for å leve, ikke overleve. Så om de tilslutt har sikre funn på at du ikke vil få et verdig liv, avslutter de livsforlengende behandling, og gir kun smertelindring til du evt sovner inn   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen vil la deg ta opp en respiratorplass i lang tid hvis det ikke er håp om bedring. 

Anonymkode: 7c7c0...f7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell til dine nærmeste, det er de som vil stå i det den dagen du blir alvorlig syk. Jeg vil si det er vel så viktig å ta stilling til organdonasjon og fortelle dine nærmeste hva du ønsker. 

Hilsen ei som lever med nytt hjerte og ei ny nyre 😊

Anonymkode: f8dd9...a67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fortell til dine nærmeste, det er de som vil stå i det den dagen du blir alvorlig syk. Jeg vil si det er vel så viktig å ta stilling til organdonasjon og fortelle dine nærmeste hva du ønsker. 

Hilsen ei som lever med nytt hjerte og ei ny nyre 😊

Anonymkode: f8dd9...a67

DETTE...

Ligger donorkort hos fastlene jeg har hatt, tror på apotek og. Evt. kontakt sykehus, f.eks. OUS. 

Tel: +47-2307-3770
Fax: +47-2307-3780
Email: [email protected]

Visiting address:

Benmargsgiverregisteret
Immunologisk institutt
Rikshospitalet
Sognsvannsveien 20
Oslo

Sett de grønne små runde klistremerkene på DIN I.D. Seff bære donorkort og.

a.

Endret av Sliten&kjørt52
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...