Gå til innhold

Barnehageansatte!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det kommer jo veldig an på hva det gjelder da. Det er jo noen foreldre som virkelig skal legge seg borti alt mulig som er uten betydning for barnas ve og vel. Det er foreldre som ikke forstår at man har flere barn enn kun deres eget barn. Det fins foreldre som ikke godtar at barna får skitt på klærne sine i barnehagen. Det fins foreldre som sender barna i barnehagen vel vitende om at barnet er sykt og burde vært hjemme. Det er foreldre som tror at barnehagen er det eneste stedet der barnet skal få oppdragelse, f.eks. do-treningen, som de ikke øver på hjemme, men forventer at barnehagen skal gjøre for dem. Og ja, slike foreldre kan være vriene å ha med å gjøre.

Heldigvis er stort sett de fleste foreldre bra folk som ønsker å ha et godt samarbeid med barnehagen. Og jeg tenker at de aller aller fleste som jobber i barnehagen ønsker det samme, samt å ta godt vare på barnet ditt.

Anonymkode: da074...543

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden flere barnehageansatte leser denne tråden, så vil jeg komme med en oppfordring:

Mange barn, ca èn i hver klasse på skolen, har ADHD eller ADD, og de burde blitt oppdaget i barnehagen! Sønnen vår fikk nylig diagnosen og går nå i 5. klasse! Jeg er skuffet over hvor lite ansatte i barnehage, skole, PPT osv. vet om en så vanlig diagnose! Det er utrolig viktig å komme igang med tiltak og ikke minst medisiner tidlig. De med ADHD mangler noen stoffer i hjernen som de trenger å få tilført via medisiner.

Her er en Barnehageguide som jeg oppfordrer alle ansatte i barnehage om å lese! Det finnes en tilsvarende for ansatte i skolen.

Anonymkode: 64113...f52

Hei! Jeg ser du oppfordrer til å bli mer "bevisst" på diagnoser. Og din argumentasjon kommer jo fra et godt sted, du har en sønn som har fått diagnosen og du skulle sikkert ønske det ble oppdaget tidligere, gjerne i barnehagen, slik at han tidligere fikk hjelpen han trengte. Men å tro at barnehagen skal bidra med diagnostisering av barn er ikke greit, av flere årsaker. For det første fordi det ikke er ønskelig med et for stort fokus på diagnoser så tidlig. ADHD f.eks. er en diagnose som SJELDENT stilles før en viss alder, og nesten aldri før skolealder. Det samme gjelder mange andre diagnoser som ofte har litt "skjulte" symptomer, som ikke er lett å oppdage. Barn som er i utviklingsfasen har så ekstreme individuelle forskjeller i alderen 0-6 år at det er vanskelig å stille en nøyaktig diagnose. En type atferd som kan se ut som et symptom på f.eks. ADHD, eller et personlighetstrekk som f.eks. kan være et typisk trekk ved autisme, kan være et trekk ved barnet som går over eller endrer seg i løpet av året eller året etter. Barn er _for_ uforutsigbare i denne perioden for å kunne stilles diagnoser på. Med en gang barna kommer opp i skolealder blir ting litt mer tydelige. Barna er eldre og de individuelle forskjellene er mer tydelig tegn på abnormalitet.

Nummer to årsak er jo at det kun er de færreste barnehager som har ansatt fagfolk som har utdanning innafor psykologi/traumebehandling/spesialpedagogikk etc. Jeg er klar over at barnehagelærere har en viss andel spesialpedagogikk i utdanningen sin, men langt fra nok til å kunne jobbe med diagnoser og symptomer og tiltak slik en psykologiutdannet har. Det ansattes stort sett kun spesialpedagoger og ansatte med psykologibakgrunn i barnehager der det er barn som allerede har en diagnose, type Asperger (som er tydelig ganske tidlig med tanke på dårlig språkutvikling, dårligere motorikk, osv.). Disse fagpersonene jobber jo nesten alltid tett på den ene som han eller hun er ansatt for å hjelpe. Dette barnet som har fått ekstra bemanning på basen pga. behovet for ekstra oppfølging, inkludering, etc.

Det betyr ikke at barnehageansatte ikke "følger med" på barna. Det er klart de gjør, men en barnehagelærer eller en assistent eller barne- og ungdomsarbeider kan ikke annet enn å sende "bekymringen" videre til ped.leder som kan snakke med foreldrene og ta det derfra. Skal vi begynne å belære mennesker om alle diagnoser som fins, kan det kjapt bli sånn at man "leter" etter diagnosen i barn som bare viser litt atypiske trekk.... Ja, det er fint med tidlige tiltak, men det bør være på foreldrenes initiativ i samarbeid med riktige instanser. Det bør ikke være barnehageansattes jobb å drive med "observasjoner" i den retningen, men mindre det fins åpenbare grunner til det.

Anonymkode: da074...543

• Liker 9
Skrevet
2 timer siden, Kvepp skrev:

Noe som irriterer meg veldig er at foreldrene ikke vender barna av med uvaner før de begynner i bhg. Det er ikke lett når alle ungene skal sove samtidig å flesteparten må vugges i søvn. Itellegg til at vi har ett barn som kun sover så lenge det er bevegelse i vognen,å to barn som er inne på avdelingen som ikke skal sove. Synes synd i de ungene som ikke skal sove for det er ikke mye oppmerksomhet de barna får når vi er opptatt med å vugge alle barna i søvn. Da bruker vi mye veldig mye av tiden på det,istedenfor å gi full oppmerksomhet til de to som ikke skal sove. Er ikke lett når du har 15 barn som skal sove samtidig å ni av barna må vugges i søvn. Vend barna av med denne uvanen FØR han/hun begynner i bhg takk!

Vi har jobbet intensivt med dette siden han var tre måneder. Det er et år siden. Vi har, etter jævlig mye jobb, kommet dithen at vogna kan stå stille under soving (gitt at den stopper fort nok), men skal jeg vente med å sende ham i barnehagen til han ikke trenger rugging så tror jeg at jeg må ha han hjemme til han slutter å sove på dagtid. Og det har vi ikke råd til.. 🤷

Anonymkode: 8953e...883

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, Kvepp skrev:

Noe som irriterer meg veldig er at foreldrene ikke vender barna av med uvaner før de begynner i bhg. Det er ikke lett når alle ungene skal sove samtidig å flesteparten må vugges i søvn. Itellegg til at vi har ett barn som kun sover så lenge det er bevegelse i vognen,å to barn som er inne på avdelingen som ikke skal sove. Synes synd i de ungene som ikke skal sove for det er ikke mye oppmerksomhet de barna får når vi er opptatt med å vugge alle barna i søvn. Da bruker vi mye veldig mye av tiden på det,istedenfor å gi full oppmerksomhet til de to som ikke skal sove. Er ikke lett når du har 15 barn som skal sove samtidig å ni av barna må vugges i søvn. Vend barna av med denne uvanen FØR han/hun begynner i bhg takk!

Som mor til en 1,5 åring blir jeg oppgitt av det du sier. Han har alltid vært slik at han må vugges i søvn. Frem til 6 mnd sov han kub i vogn i bevegelse

Og lenge var kveldsøvnen et problem også. Fra 6-14 mnd var det helt vanlig at å legge han tok 2-4  timer. Han kjempet i mot søvn. Og.tsr heller ikke bamse eller smukk. Har hatt så mange runder med helsestasjon og lege uten å få noe real hjelp. Prøvd hele livet hans å få han til å sovne uren at vognen må trilles. Men da sover han ikke. Ligger våken i timevis eller gråter som en foss. 

Det er ikke en uvane når barnet nekter, Og det ikke er hjelp å få. Vi har prøvd mamge ganger å få han til å bare sovne. Det nytter ikke. Ikke alle kan få smukk Og så sovne fint og lenge. Han sliter med sovne prosessen, ellers er han en helt fin vanlig 1åring. Heldigvis er barnehagen vår ikke som deg. Har ingen problem med å måtte vugge han. De har forsøkt å trene han på å sovne selv. Men de, slik som oss, erfarer at det ikke fungerer på han. 

Anonymkode: 9ff48...146

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som mor til en 1,5 åring blir jeg oppgitt av det du sier. Han har alltid vært slik at han må vugges i søvn. Frem til 6 mnd sov han kub i vogn i bevegelse

Og lenge var kveldsøvnen et problem også. Fra 6-14 mnd var det helt vanlig at å legge han tok 2-4  timer. Han kjempet i mot søvn. Og.tsr heller ikke bamse eller smukk. Har hatt så mange runder med helsestasjon og lege uten å få noe real hjelp. Prøvd hele livet hans å få han til å sovne uren at vognen må trilles. Men da sover han ikke. Ligger våken i timevis eller gråter som en foss. 

Det er ikke en uvane når barnet nekter, Og det ikke er hjelp å få. Vi har prøvd mamge ganger å få han til å bare sovne. Det nytter ikke. Ikke alle kan få smukk Og så sovne fint og lenge. Han sliter med sovne prosessen, ellers er han en helt fin vanlig 1åring. Heldigvis er barnehagen vår ikke som deg. Har ingen problem med å måtte vugge han. De har forsøkt å trene han på å sovne selv. Men de, slik som oss, erfarer at det ikke fungerer på han. 

Selvfølgelig sier vi med en smil at det ikke er noe problem at barnet på trilles i søvn,men jeg skal love deg at inni oss er vi møkkalei prinser som er vant til å få viljen sin hele tiden å dermed må vugges i søvn.

Anonymkode: aa323...b9e

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig sier vi med en smil at det ikke er noe problem at barnet på trilles i søvn,men jeg skal love deg at inni oss er vi møkkalei prinser som er vant til å få viljen sin hele tiden å dermed må vugges i søvn.

Men dere kan vel bare venne dem av med det da, hvis det er så enkelt?

Anonymkode: 8e20e...ab9

• Liker 9
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden flere barnehageansatte leser denne tråden, så vil jeg komme med en oppfordring:

Mange barn, ca èn i hver klasse på skolen, har ADHD eller ADD, og de burde blitt oppdaget i barnehagen! Sønnen vår fikk nylig diagnosen og går nå i 5. klasse! Jeg er skuffet over hvor lite ansatte i barnehage, skole, PPT osv. vet om en så vanlig diagnose! Det er utrolig viktig å komme igang med tiltak og ikke minst medisiner tidlig. De med ADHD mangler noen stoffer i hjernen som de trenger å få tilført via medisiner.

Her er en Barnehageguide som jeg oppfordrer alle ansatte i barnehage om å lese! Det finnes en tilsvarende for ansatte i skolen.

Anonymkode: 64113...f52

Nå anbefales det ikke å diagnoser barnehage barn med adhd eller add. Det er mange som får diagnosen tidlig som faktisk blir feil diagnosert. Dette finnes det mye forskning på. Og derfor er det ikke slik at ansatte i skole og bhg skal se etter tegn på det. Jeg kjenner sikkert 30 barn jeg tenkte kunne hatt adhd på et tidspunkt mellom 3 og 7 år. Men da ville de alle blitt diagnosert med noe de ikke har. 

Anonymkode: e06e1...d57

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er ganske spesielt med foreldre som prater høylytt i gangen om hvor slitsomt det er å ha barna hjemme (gjerne foran barna), og at de ikke kan forstå hvordan vi orker å ha en slik jobb. Dette er ofte de samme foreldrene som noen dager etter kan bli irriterte for at de ikke finner den nye jakka til barnet (som ikke er navnet), eller forventer at vi skal pusse tenner/ ha svømmeopplæring/lære barnet å gå på do osv. De synes selv det er for slitsomt å gjøre disse tingene selv med sitt ene, eller to barn, men forventer at vi i barnehagen som har 6-7 barn pr. voksen skal klare alt dette.

En annen ting som gjør meg mer trist enn irritert, er foreldre som setter seg helt på bakbeina når vi tar opp at barnet deres strever med noe, og at vi ønsker å søke om hjelp fra PPT eller lignende. Det er ikke sjeldent vi da får beskjed om at det må være noe vi gjør i barnehagen som er årsaken til at barnet strever, så dette må vi fikse selv, uten hjelp fra andre instanser. Det er bare trist å se at barn som trenger ekstra hjelp ikke får det fordi foreldrene nekter, disse barna strever som regel videre på skolen og i resten av livet. Vi i barnehagen tar ikke opp slike ting med foreldre for moro skyld, og vi har ofte mye erfaring med å se hvilke barn som skiller seg ut på visse områder. Vi ønsker bare det beste for barna, og å hjelpe til der vi kan, men vi har meget begrensede ressurser innad på avdelingen til slikt.

Det er også trist når foreldrene tydeligvis aldri følger med på månedsplaner, eller ikke leser mailer vi har sendt ut. Det er jo til syvende og sist barna det går ut over. Det er de samme barna som dukker opp uten tursekk og niste, ikke har passende klær til været, eller ikke har noen foreldre som dukker opp ved store begivenheter osv. Det er jo barnets selvfølelse det går utover..

Anonymkode: 8a33b...a6a

Dette er jo helt vilt. Her har vi 1-4(5, ved sykdom) pr voksen(storbarn). Dette må være en vond sirkel. Foreldre som ikke er fornøyde, personal som føler de ikke strekker til og en ledelse som gir F.

Anonymkode: a6f59...182

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neimen herregud- det er DITT ansvar å passe på ungen kan åpne matboksen sin.  Enten kjøpe enn som er lett åpne eller øve hjemme slik den kan åpne selv.  

Jeg blir egentlig litt målløs hvor mye ansvar for oppdragelsen dere foreldre lemper over på barnehagen.  Det er noen ting selvfølgelig barnehagen skal hjelper med - men andre ting dere foreldre må faktisk øve på MYE slik at deres unger blir selvstendig. 

Anonymkode: 2be92...545

Dette synes jeg er helt hårreisende kommentar! Noen barn starter i barnehagen før de 1år. UANSETT alder burde det ikke være et problem å kunne hjelpe et lite barn med å åpne matboksen sin.

• Liker 9
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da foreslår jeg at du bytter yrke, spesielt med så dårlig kunnskap om barn. 

Anonymkode: e244f...66f

• Liker 20
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da foreslår jeg at du bytter yrke, spesielt med så dårlig kunnskap om barn. 

Da blir det jo ingen igjen i barnehagen. Er ikke bare jeg som er drittlei av bortskjemte unger med dårlige vaner som går utover oss.

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da blir det jo ingen igjen i barnehagen. Er ikke bare jeg som er drittlei av bortskjemte unger med dårlige vaner som går utover oss.

Av nysgjerrighet: har du barn selv?

Anonymkode: f5456...da3

• Liker 10
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At du i hele tatt omtaler barn på den måten burde diskvalifisere. En ting å være drittlei foreldrene, men barna..? Du vet at barn ganske lett merker når de ikke er likt?

Anonymkode: e7681...a63

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det blir det. At et barn kan slite med å sovne av seg selv handler ikke om bortskjemthet eller dårlige vaner. Herregud. Du er totalt uegnet til å jobbe i barnehage slik du omtaler barn. Dette er vel gjerne ettåringer. 

• Liker 9
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det blir det. At et barn kan slite med å sovne av seg selv handler ikke om bortskjemthet eller dårlige vaner. Herregud. Du er totalt uegnet til å jobbe i barnehage slik du omtaler barn. Dette er vel gjerne ettåringer. 

Enig med deg. Hun er total kunnskapsløs. Det er jeg som skrev svaret om 1,5åringen min. Jeg purte helsestasjon om vi skulle la han gråte seg i søvn, eller la han ligge i ro, for å lære han å sovne selv. Fikk da beskjed om at det ville traumatisere ungen. Småbarn nekter ikke å sove  for å være slem eller vanskelig, Men fordi de sliter med innsovning. Handler ikke om å være bortskjemt. Men han trenger støtte og nærhet, ikke å bli forlatt 

Og barnehagen har forsøkt å få han til å sovne uten rugging flere ganger. Men han er ikke klar. Gråter da enten masse, eller ligger våken. De sier det ikke er noe problem. Han sovnet av seg selv når han er klar for det  

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det smilet klarer vi å gjennomskue uten problemer. Uansett er det ditt problem. Du har betalt for å ta deg av ungene mens vi har ansvar for andre ting på vår jobb. Du har valgt jobben din med alt som følger med 👍

Anonymkode: 52829...a5c

• Liker 8
Skrevet

Synes det er drittirriterende at mange foreldre ikke oppdrar barnet og har i tankene at noen andre skal passe ditt barn. 

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det smilet klarer vi å gjennomskue uten problemer. Uansett er det ditt problem. Du har betalt for å ta deg av ungene mens vi har ansvar for andre ting på vår jobb. Du har valgt jobben din med alt som følger med 👍

Anonymkode: 52829...a5c

Ja fy søren så provosert jeg ble av den kommentaren. Jeg håper inderlig ikke at det er sånne folk i min barnehage når småtten skal begynne! Bli gjerne irritert I 2 sek også legger du det fra deg og gjør jobben din. Ungen sovner mye fortere hvis han er trygg og ikke føler at du som triller/vugger er sur og lei av han. 

Unger skal hverfall ikke bli mislikt av barnehageansatte, og har du noe å utsette på foreldrene så tar du det opp med de som en voksen og profesjonell person som du burde være. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen i personalgruppa mi har noen gang klaget fordi barn må trilles! Slutt å tro at du sitter der og snakker for alle!

Anonymkode: 71a93...f20

• Liker 7
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av nysgjerrighet: har du barn selv?

Anonymkode: f5456...da3

Ja det har jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...