Gå til innhold

Barnehageansatte!

Fremhevede innlegg

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men, forventes det at vi skal bli stående hver gang for å prate? Som forelder har jeg som regel dårlig tid ved henting og levering. Foretrekker planlagte oppdateringssamtaler... Mitt inntrykk er at de er  litt mer omfattende også. Så får man ordentlig inntrykk av hvordan ståa virkelig er også?

Anonymkode: eb24f...866

Du vet man kan ta den samtalen under påkledning sant? Det er jo bare snakk om et sammendrag. Et barn med 100% bhgplass bruker mer tid med personalet enn oss foreldre i løpet av en arbeidsuke. Da holder det ikke med to foreldresamtaler i året om man vil engasjere seg i barnets liv.

Anonymkode: a6f59...182

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du er voksen og ikke like aktiv som barn. Ull er ikke gull året rundt

Anonymkode: f0198...683

Ungen hadde vanlige bomullsklær innerst, og en tynn ullgenser ytterst ved ankomst. Da jeg hentet utpå dagen, og det var blitt 20 grader med sol hadde ungen på seg akkurat det samme mens de lekte inne  Uansett, jeg sa ingenting om det til de ansatte. 

Rart at du skriver man ikke kan forvente at bhg ansatte skifter klær på ungene. Selvsagt burde de det.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du vet man kan ta den samtalen under påkledning sant? Det er jo bare snakk om et sammendrag. Et barn med 100% bhgplass bruker mer tid med personalet enn oss foreldre i løpet av en arbeidsuke. Da holder det ikke med to foreldresamtaler i året om man vil engasjere seg i barnets liv.

Ja, selvsagt kan vi ta samtalen da. Men jeg kan ikke be ansatte avbryte det de holder på med for å snakke med meg under henting. Sjeldent de har tid til det.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ungen hadde vanlige bomullsklær innerst, og en tynn ullgenser ytterst ved ankomst. Da jeg hentet utpå dagen, og det var blitt 20 grader med sol hadde ungen på seg akkurat det samme mens de lekte inne  Uansett, jeg sa ingenting om det til de ansatte. 

Rart at du skriver man ikke kan forvente at bhg ansatte skifter klær på ungene. Selvsagt burde de det.

Da er jo saken litt annerledes . Jeg fikk inntrykk av at du leverte barnet med ull innerst og skjønner godt at ansatte ikke har tid til å skifte alle barna fra topp til tå. Men en ullbukse som lag nr to, bør man forvente at de ansatte hjelper barna med å ta av. 

• Liker 2
Skrevet

Er jeg plagsom som forelder når jeg legger inn melding i appen ca 1 gang i uken om at barnet har sovet dårlig og kanskje kan være sutrete og trøtt i dag, eller er veldig sultent om dagen og kan være er sulten hvis den blir uforklarlig grinete i løpet av dagen? 

Vi er nye i barnehagehverdagen og aner ikke om vi er overbeskyttende, plagsomme eller whatever. 

Anonymkode: a239c...eba

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er jeg plagsom som forelder når jeg legger inn melding i appen ca 1 gang i uken om at barnet har sovet dårlig og kanskje kan være sutrete og trøtt i dag, eller er veldig sultent om dagen og kan være er sulten hvis den blir uforklarlig grinete i løpet av dagen? 

Vi er nye i barnehagehverdagen og aner ikke om vi er overbeskyttende, plagsomme eller whatever. 

Nei, flott at at man hvorfor adferden til barnet er sånn og sånn . Bare fortsett med det

• Liker 9
Skrevet

Siden flere barnehageansatte leser denne tråden, så vil jeg komme med en oppfordring:

Mange barn, ca èn i hver klasse på skolen, har ADHD eller ADD, og de burde blitt oppdaget i barnehagen! Sønnen vår fikk nylig diagnosen og går nå i 5. klasse! Jeg er skuffet over hvor lite ansatte i barnehage, skole, PPT osv. vet om en så vanlig diagnose! Det er utrolig viktig å komme igang med tiltak og ikke minst medisiner tidlig. De med ADHD mangler noen stoffer i hjernen som de trenger å få tilført via medisiner.

Her er en Barnehageguide som jeg oppfordrer alle ansatte i barnehage om å lese! Det finnes en tilsvarende for ansatte i skolen.

Anonymkode: 64113...f52

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi syns iallfall det er veldig greit å få slik info:) Syns ikke du er overbeskyttende eller plagsom!

Anonymkode: 71a93...f20

• Liker 4
Skrevet

Det jeg reagerer mest på er de foreldrene som tror de vet hva som er best for barnet i barnehagen. Vi tar mye hensyn og tilrettelegger så godt det lar seg gjøre, men det er vi som ser barna i barnehagen og jeg tør å påstå at vi har ganske god kontroll på hva som er best for barnet der og da. 

Anonymkode: 98f99...979

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden flere barnehageansatte leser denne tråden, så vil jeg komme med en oppfordring:

Mange barn, ca èn i hver klasse på skolen, har ADHD eller ADD, og de burde blitt oppdaget i barnehagen! Sønnen vår fikk nylig diagnosen og går nå i 5. klasse! Jeg er skuffet over hvor lite ansatte i barnehage, skole, PPT osv. vet om en så vanlig diagnose! Det er utrolig viktig å komme igang med tiltak og ikke minst medisiner tidlig. De med ADHD mangler noen stoffer i hjernen som de trenger å få tilført via medisiner.

Her er en Barnehageguide som jeg oppfordrer alle ansatte i barnehage om å lese! Det finnes en tilsvarende for ansatte i skolen.

Og så kan man lure på hvorfor så mange barn har ulike diagnoser i så ung alder? Er det foreldregenerasjonen i det siste som har feilet? Er det miljøet? Hva er grunnen? 

Ellers viktig poeng.

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Øh, du vet at man ikke setter mange diagnoser før etter en viss alder eller?

ADHD er vanskelig å oppdage i barnehagen nettopp pga alderen til barnet. Skulle man diagnostisere barn i barnehagen med ADHD hadde jo 70% av alle barn fått diagnosen. 70% Hadde fått diagnosen talefeil, 70% Hadde fått diagnoser som tilsa at det var noe galt med motorikken osv. Skjønner du?

Barn er i voldsom utvikling når de er under 5 år, og det å sette diagnoser på så små barn er ikke hensiktsmessig. Sjansen for at diagnosen er feil er for høy til at det er noe poeng.

Fagsenteret har så få ressurser (vi i bhg setter ikke diagnoser), at vi må prioritere hvilke barn som får hjelp. Da er det dessverre også mange barn som ikke får hjelp. Men det er et politisk problem og du kan ikke klandre de ansatte i barnehagen for at de ikke får de ressursene de trenger.

Jeg kan love deg at vi søker når vi tror et barn har problemer, fordi vi da nettopp får ressurser fra bl.a. fagsenteret som kan sette inn ressurser og avlaste oss når vi bruker én av tre ansatte på én av 18 barn fordi barnet har utfordringer som krever mye. Det er ikke rettferdig overfor resten av barnegruppa at de ikke får den oppfølgingen de har rett på pga dette. Så vi søker, men får avslag fra fagsenteret hvis det ikke er tydelig at barnet har en utviklingshemming etc. Dessverre. Vi er ofte barn2 ansatte på 18 barn, vi har veldig begrensede muligheter.

Mulig det er bedre utenfor de store byene?

Anonymkode: f91a3...92b

• Liker 18
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så synd å lese at barnet ditt ikke fikk den oppfølgingen det hadde rett på. I vår barnehage har vi en del til oppfølging hos spesped, logoped, PPT og på andre tiltak. Tror ikke vår barnehage har noe høyere andel barn med utfordringer, men heller at vi er flinke til å oppdage. Håper flere får den kunnskapen og verktøyene de trenger for å avdekke. 

Anonymkode: 98f99...979

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Den skal jeg lese!!

Finnes utallige diagnoser som barnehagen burde oppdage. Vi sender jo barn vi er bekymret for videre i systemet, men det er jo veldig lurt med mer kunnskap på det meste. Det er dessverre fortsatt mange som stempler «vanskelige» barn for problembarn. Jeg jobber for at barnehagen vår ikke skal ha disse problemvoksne som jeg liker å kalle det. Ingen barn er vanskelige eller problembarn, det ligger alltid noe bak atferden, og det må oppdages tidlig så barna får den hjelpen de trenger. Er det ikke noen diagnoser trenger de forståelse for at de ikke (bare et eksempel av mange) klarer å sitte på en stol i en halvtimes samling (er sykt at mange forventer dette😖 Barn er ikke lagd for å være i ro så lenge.) Kanskje samlingen er gørr kjedelig («nå skal vi øve på tall dere! 1-2-3..»zzz)

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så kan man lure på hvorfor så mange barn har ulike diagnoser i så ung alder? Er det foreldregenerasjonen i det siste som har feilet? Er det miljøet? Hva er grunnen? 

Ellers viktig poeng.

Det var mange ulike diagnoser før i tiden også, men de ble ikke oppdaget.

Jeg ser mange barn som ikke får grenser hjemme, de styrer foreldrene sine fullstendig. Der kan man heller si foreldrene har feilet, dessverre. Her kommer de foreldrene som har misforstått cos-kurset inn...

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Øh, du vet at man ikke setter mange diagnoser før etter en viss alder eller?

ADHD er vanskelig å oppdage i barnehagen nettopp pga alderen til barnet. Skulle man diagnostisere barn i barnehagen med ADHD hadde jo 70% av alle barn fått diagnosen. 70% Hadde fått diagnosen talefeil, 70% Hadde fått diagnoser som tilsa at det var noe galt med motorikken osv. Skjønner du?

Barn er i voldsom utvikling når de er under 5 år, og det å sette diagnoser på så små barn er ikke hensiktsmessig. Sjansen for at diagnosen er feil er for høy til at det er noe poeng.

Fagsenteret har så få ressurser (vi i bhg setter ikke diagnoser), at vi må prioritere hvilke barn som får hjelp. Da er det dessverre også mange barn som ikke får hjelp. Men det er et politisk problem og du kan ikke klandre de ansatte i barnehagen for at de ikke får de ressursene de trenger.

Jeg kan love deg at vi søker når vi tror et barn har problemer, fordi vi da nettopp får ressurser fra bl.a. fagsenteret som kan sette inn ressurser og avlaste oss når vi bruker én av tre ansatte på én av 18 barn fordi barnet har utfordringer som krever mye. Det er ikke rettferdig overfor resten av barnegruppa at de ikke får den oppfølgingen de har rett på pga dette. Så vi søker, men får avslag fra fagsenteret hvis det ikke er tydelig at barnet har en utviklingshemming etc. Dessverre. Vi er ofte barn2 ansatte på 18 barn, vi har veldig begrensede muligheter.

Mulig det er bedre utenfor de store byene?

Anonymkode: f91a3...92b

Nei, det er det ikke.

Her er det en gruppe på 18 barn. Tre ansatte. Et av barnet har en diagnose som trenger tett oppfølging, så en er «låst» til dette barnet store deler av dagen. Har søkt om ressurser, men får avslag. Det er helt sykt. 

Vi setter ikke diagnoser, men det er utrolig viktig å ha kunnskap om de. 

• Liker 2
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun mener vel at vi burde følge med på været på jobb og dra derifra for å kle av ungen ullgenseren den hadde på fra morgenen når det var 5 grader. 😐

Anonymkode: f45b5...1cc

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun mener vel at vi burde følge med på været på jobb og dra derifra for å kle av ungen ullgenseren den hadde på fra morgenen når det var 5 grader. 😐

Ja, det forventer vi😂😝

Neida... Har gått på noen smeller der selv. Men da er det viktig å ha klær til all slags vær i barnehagen (eller skolen...)

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det forventer vi😂😝

Neida... Har gått på noen smeller der selv. Men da er det viktig å ha klær til all slags vær i barnehagen (eller skolen...)

Heelt enig med det du sier der faktisk. Jeg er livredd for at barnet skal enten være for varmt eller kaldt etc, så er vel i overkant hysterisk der ja 😂

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke ha diagnosejegere tilsatt i vår bhg. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes det er ganske spesielt med foreldre som prater høylytt i gangen om hvor slitsomt det er å ha barna hjemme (gjerne foran barna), og at de ikke kan forstå hvordan vi orker å ha en slik jobb. Dette er ofte de samme foreldrene som noen dager etter kan bli irriterte for at de ikke finner den nye jakka til barnet (som ikke er navnet), eller forventer at vi skal pusse tenner/ ha svømmeopplæring/lære barnet å gå på do osv. De synes selv det er for slitsomt å gjøre disse tingene selv med sitt ene, eller to barn, men forventer at vi i barnehagen som har 6-7 barn pr. voksen skal klare alt dette.

En annen ting som gjør meg mer trist enn irritert, er foreldre som setter seg helt på bakbeina når vi tar opp at barnet deres strever med noe, og at vi ønsker å søke om hjelp fra PPT eller lignende. Det er ikke sjeldent vi da får beskjed om at det må være noe vi gjør i barnehagen som er årsaken til at barnet strever, så dette må vi fikse selv, uten hjelp fra andre instanser. Det er bare trist å se at barn som trenger ekstra hjelp ikke får det fordi foreldrene nekter, disse barna strever som regel videre på skolen og i resten av livet. Vi i barnehagen tar ikke opp slike ting med foreldre for moro skyld, og vi har ofte mye erfaring med å se hvilke barn som skiller seg ut på visse områder. Vi ønsker bare det beste for barna, og å hjelpe til der vi kan, men vi har meget begrensede ressurser innad på avdelingen til slikt.

Det er også trist når foreldrene tydeligvis aldri følger med på månedsplaner, eller ikke leser mailer vi har sendt ut. Det er jo til syvende og sist barna det går ut over. Det er de samme barna som dukker opp uten tursekk og niste, ikke har passende klær til været, eller ikke har noen foreldre som dukker opp ved store begivenheter osv. Det er jo barnets selvfølelse det går utover..

Anonymkode: 8a33b...a6a

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...