AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #41 Skrevet 31. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men, forventes det at vi skal bli stående hver gang for å prate? Som forelder har jeg som regel dårlig tid ved henting og levering. Foretrekker planlagte oppdateringssamtaler... Mitt inntrykk er at de er litt mer omfattende også. Så får man ordentlig inntrykk av hvordan ståa virkelig er også? Anonymkode: eb24f...866 Hvis du har så dårlig tid hver dag at du ikke har tid til å høre hvprdan barnet ditt sin dah har vært, burde du strengt tatt omprioritere altså.. Har du like dårlig tid til barnet ditt ellers også? Anonymkode: 0e42f...17c 9
Oisann Skrevet 31. august 2019 #42 Skrevet 31. august 2019 (endret) Den verste forelrdren... Hmm.. Vi hadde en pappa som kom litt beruset til barnehagen for å hente opp ungen sin. Det var jo ikke gøy, men han bodde bare et steinkast unna barnehagen, vi lot han hente barnet sitt, men ringte mor. Ellers var den verste en bestemor som flere ganger i uka kom på besøk midt i arbeidstiden for å leke med ungen sin. For dere som leser er nok dette en relativt harmløs ting, men for oss ansatte er dette et mareritt. Hun var relativt "høy" og opp i skyene, og lagde alltid mye bråk og leven. Det var gøy for henne og barnet, men resten av avdelingen ble veldig, veldig urolig og vi ansatte mislikte dette sterkt. Når hun dro, knakk jo barnet sammen, og det ødela resten av dagen hans at hun kom på besøk. Det var ikke greit, og vi måtte si ifra at det rett å slett ikke var greit at denne bestemoren besøkte oss i reell arbeidstid. Endret 31. august 2019 av Oisann 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #43 Skrevet 31. august 2019 2 minutter siden, Oisann skrev: Den verste forelrdren... Hmm.. Vi hadde en pappa som kom beruset til barnehagen for å hente opp ungen sin. Det var jo ikke gøy, men han bodde bare et steinkast unna barnehagen, vi lot han hente barnet sitt. Ellers var den verste en bestemor som flere ganger i uka kom på besøk midt i arbeidstiden for å leke med ungen sin. For dere som leser er nok dette en relativt harmløs ting, men for oss ansatte er dette et mareritt. Hun var relativt "høy" og opp i skyene, og lagde alltid mye bråk og leven. Det var gøy for henne og barnet, men resten av avdelingen ble veldig, veldig urolig og vi ansatte mislikte dette sterkt. Når hun dro, knakk jo barnet sammen, og det ødela resten av dagen hans at hun kom på besøk. Det var ikke greit, og vi måtte si ifra at det rett å slett ikke var greit at denne bestemoren besøkte oss i reell arbeidstid. Dere lot en beruset forelder ta med barnet hjem?? Håper dere gjorde noe med dette i ettertid? Ringte dere politiet rett etter han var gått? Meldte dere til barnevernet? "Det var jo ikke gøy, men han bodde bare et steinkast unna barnehagen, vi lot han hente barnet sitt." Høres jo ut som om ingen tok dette seriøst i det hele tatt? Og hvor mange ganger lot dere denne bestemoren komme på besøk før dere sa ifra? Hos oss hadde vi sagt ifra første gang det skjedde, at det var upassende. Og jeg ville uten tvil meldt til barnevern hvis jeg opplevde en beruset forelder komme i barnehagen og hente. Høres ut som en ekstremt tafatt og uprofesjonell barnehage. Jeg kjenner jeg blir skikkelig provosert over likegyldigheten her. Hvem tenker på det stakkars barnet? Håper ikke dette gjenspeiler andre som jobber i barnehage rundt i Norge! Anonymkode: 8a33b...a6a 8
Oisann Skrevet 31. august 2019 #44 Skrevet 31. august 2019 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere lot en beruset forelder ta med barnet hjem?? Håper dere gjorde noe med dette i ettertid? Ringte dere politiet rett etter han var gått? Meldte dere til barnevernet? "Det var jo ikke gøy, men han bodde bare et steinkast unna barnehagen, vi lot han hente barnet sitt." Høres jo ut som om ingen tok dette seriøst i det hele tatt? Og hvor mange ganger lot dere denne bestemoren komme på besøk før dere sa ifra? Hos oss hadde vi sagt ifra første gang det skjedde, at det var upassende. Og jeg ville uten tvil meldt til barnevern hvis jeg opplevde en beruset forelder komme i barnehagen og hente. Høres ut som en ekstremt tafatt og uprofesjonell barnehage. Jeg kjenner jeg blir skikkelig provosert over likegyldigheten her. Hvem tenker på det stakkars barnet? Håper ikke dette gjenspeiler andre som jobber i barnehage rundt i Norge! Anonymkode: 8a33b...a6a La meg understreke at dette ikke var meg eller min avdeling. Jeg vet ikke noe mer annet enn at det kom en pappa som vi mistenkte var beruset. Om det var cannabis eller alkohol eller hva annet, vet ikke jeg. Jeg ville nok aldri ha latt barnet blitt med han hjem. Værre er det derimot når foreldre stadig vekk kommer med nøtter -og egg, når barn i barnehagen er dødelig allergisk mot det. Vi står nærmest klar med Epi-pen når noen av barna åpner matpakka og vi ser det. Endret 31. august 2019 av Oisann
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #45 Skrevet 31. august 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Syns det bra dere ringer hver gang jeg! I sønnen min sin barnehage så var det tre ganger at jeg kommer å henter han å ser med en gang at han er syk. Når vi måler hjemme så hadde han 40 i feber alle disse gangene,å barnehagen har ikke merket det en gang! Da har de muligens for mange unger altså! Kan skjønne at noe sånt kan skje en gang,men tre ganger?? Da følger de ikke særlig med på barna! Anonymkode: aa323...b9e Har opplev et barn som leker og er aktiv hele dagen. Spist og drukket godt. Ute på ettermiddagen sitter barnet seg ned i trappen, rett før mor kommer kjørende inne på parkeringen. Snakker med mor og vi går bort til barnet. Barnet er da varm og har fått feber. Har hatt barnet på fanget ikke så lenge før, så feberen kom plutselig. Mor blir litt irritert for at vi ikke hadde oppdaget feberen, men da sier jeg at barnet har sittet på fanget og pratet og nettopp satt seg ned på trappen. Har og fått kjeft for at den nye luen og halsen til barnet er vekk. Spør om det er navn i det. Nei, men den var helt ny. Har dere sett i "Hvem eier dette" kurven. Ja det hadde de. Vi skal lete, men nå sitter vi og spiser frukt. Etterpå skal vi ut og vi er to voksne om ser i kurvene. I kurven "Hvem eier dette" ligger luen og halsen. Så er det mor som får en telefon om at barnet har kastet opp. Hun kan ikke komme å hente, for hun er i et viktig møte. Etter lang tid kommer hun og sier i det hun går med barnet: Snakkes i morgen. Avdelingsleder er der, og vi bytter vakt, slik at hun er der på tidligvakten. Dagen etter kommer barnet, men de får ikke komme inn. Neste dag er de på plass og barnet kaster opp utover frokost bordet. Hadde noen runder med oppkast, så vi hadde tre fire utedager for å bli kvitt det. Anonymkode: 1f453...3f1 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #46 Skrevet 31. august 2019 1 time siden, Oisann skrev: La meg understreke at dette ikke var meg eller min avdeling. Jeg vet ikke noe mer annet enn at det kom en pappa som vi mistenkte var beruset. Om det var cannabis eller alkohol eller hva annet, vet ikke jeg. Jeg ville nok aldri ha latt barnet blitt med han hjem. Håper virkelig det ble tatt opp med styrer i barnehagen da det faktisk er ulovlig. Om dere mistenker at en person er ruset så har dere ikke lov under noen omstendigheter la barnet være med den personen! Det er virkelig drøyt Anonymkode: 9c28f...ae2 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #47 Skrevet 31. august 2019 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har reagert på at de har møtt ungen på en veldig negativ måte fordi han er svært aktiv og utforskende. Jeg sa også ifra at de må hjelpe han å åpne matboksen på turdager (kjøpte liksågodt ny matboks fordi de ikke gadd/hadde tid/mulighet til å hjelpe han). Akkurat det at han er veldig aktiv og robust syns jeg virker som at de tar som noe negativt og at de er opptatt av å ivareta de litt mer forsiktige barna. Men sønnen min er jo fortsatt liten, og trenger også ivaretagelse, selvom det er en annen type ivaretagelse enn engstelige og forsiktige barn. Anonymkode: eb24f...866 Neimen herregud- det er DITT ansvar å passe på ungen kan åpne matboksen sin. Enten kjøpe enn som er lett åpne eller øve hjemme slik den kan åpne selv. Jeg blir egentlig litt målløs hvor mye ansvar for oppdragelsen dere foreldre lemper over på barnehagen. Det er noen ting selvfølgelig barnehagen skal hjelper med - men andre ting dere foreldre må faktisk øve på MYE slik at deres unger blir selvstendig. Anonymkode: 2be92...545 9
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #48 Skrevet 31. august 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neimen herregud- det er DITT ansvar å passe på ungen kan åpne matboksen sin. Enten kjøpe enn som er lett åpne eller øve hjemme slik den kan åpne selv. Jeg blir egentlig litt målløs hvor mye ansvar for oppdragelsen dere foreldre lemper over på barnehagen. Det er noen ting selvfølgelig barnehagen skal hjelper med - men andre ting dere foreldre må faktisk øve på MYE slik at deres unger blir selvstendig. Anonymkode: 2be92...545 Forventes det at de kan alt selv når de begynner i bhg? Ellers får de f.eks ikke mat? Anonymkode: a239c...eba 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #49 Skrevet 31. august 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Neimen herregud- det er DITT ansvar å passe på ungen kan åpne matboksen sin. Enten kjøpe enn som er lett åpne eller øve hjemme slik den kan åpne selv. Jeg blir egentlig litt målløs hvor mye ansvar for oppdragelsen dere foreldre lemper over på barnehagen. Det er noen ting selvfølgelig barnehagen skal hjelper med - men andre ting dere foreldre må faktisk øve på MYE slik at deres unger blir selvstendig. Anonymkode: 2be92...545 Ungen er ikke fylt 2 engang. Det er masse han ikke kan ennå. Herregud'a. Anonymkode: eb24f...866 6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #50 Skrevet 31. august 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Uff!! Det hadde jeg tatt opp med styrer! Man ser på et barn om det er «noe», og da undersøker man jo. At de ikke har oppdaget et barn med 40 i feber tre ganger er skremmende... Anonymkode: 71a93...f20 Jeg er litt konfliktsky så tok det ikke opp med styret men burde nok ha gjort det ja. Ja jeg trengte bare å se ett blikk på han så visste jeg at han var syk. Han hadde slørete blikk,veldig varm og helt tydlig ikke i form. Han hadde også vært slapp og ville ikke ha mat,likevel tenkte de visst aldri tanken på at han kunne være syk. Vi bor 5 minutter unna bhg så vi målte med en gang vi kom hjem. Ville ikke klage før jeg var 110% sikker på at han faktisk var syk. Å alle tre gangene viste den 40. Anonymkode: aa323...b9e
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #51 Skrevet 31. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Forventes det at de kan alt selv når de begynner i bhg? Ellers får de f.eks ikke mat? Anonymkode: a239c...eba Neida selvsagt hjelper vi å åpne matboksen å vi ser absolutt ikke på det som ett problem. Anonymkode: aa323...b9e
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #52 Skrevet 31. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har opplev et barn som leker og er aktiv hele dagen. Spist og drukket godt. Ute på ettermiddagen sitter barnet seg ned i trappen, rett før mor kommer kjørende inne på parkeringen. Snakker med mor og vi går bort til barnet. Barnet er da varm og har fått feber. Har hatt barnet på fanget ikke så lenge før, så feberen kom plutselig. Mor blir litt irritert for at vi ikke hadde oppdaget feberen, men da sier jeg at barnet har sittet på fanget og pratet og nettopp satt seg ned på trappen. Har og fått kjeft for at den nye luen og halsen til barnet er vekk. Spør om det er navn i det. Nei, men den var helt ny. Har dere sett i "Hvem eier dette" kurven. Ja det hadde de. Vi skal lete, men nå sitter vi og spiser frukt. Etterpå skal vi ut og vi er to voksne om ser i kurvene. I kurven "Hvem eier dette" ligger luen og halsen. Så er det mor som får en telefon om at barnet har kastet opp. Hun kan ikke komme å hente, for hun er i et viktig møte. Etter lang tid kommer hun og sier i det hun går med barnet: Snakkes i morgen. Avdelingsleder er der, og vi bytter vakt, slik at hun er der på tidligvakten. Dagen etter kommer barnet, men de får ikke komme inn. Neste dag er de på plass og barnet kaster opp utover frokost bordet. Hadde noen runder med oppkast, så vi hadde tre fire utedager for å bli kvitt det. Anonymkode: 1f453...3f1 Men her sa bhg at han hadde spist dårlig og vært sutrete,men de hadde ikke koblet at han var syk. Som sagt at det skjer en gang skjønner jeg,men når det skjer tre ganger så er det faktisk ikke greit. Da må de være flinkere til å se hvert enkelt barn. Anonymkode: aa323...b9e
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #53 Skrevet 31. august 2019 9 timer siden, Prøver18 skrev: Hadde ett foreldrepar som ble sure for at vi ringte så ofte for å si at sønnen var syk. jeg sa BEKLAGER MEN NÅR SØNNEN DIN HAR FEBER, ER SLAPP OG VERKEN SPISER ELLER LEKER, SÅ RINGER JEG SELVFØLGELIG. HAN HAR DET IKKE BRA I BHG DA OG JEG HAR HELLER IKKE LOV TIL Å HA BARN MED FEBER HER. Det samme paret hadde sjeldent å si hei, og henvende seg kun til sønnen, omtrent uansett hva vi sa 😜 kunne til nød høre hvordan han har hatt det eller hva han har gjort 😂 Da har ikke personalet lyktes i å nå foreldrene. Hører ofte personalet i Bhg klage over sure foreldre, men mer sjelden om hvorfor det ble sånn. foreldre vet hvor viktig samarbeidet Bhg-hjem er. Foreldre vet at barn får med seg mer. Foreldre elsker barna sine og ønsker dem en fantastisk barnehage. Så det går ikke på viljen. Men når foreldre blir sure, og det går så langt at de ikke sier hei, er det fordi de er totalmisfornøyde og ikke tror at ungen er trygg og blir sett i DEN barnehagen. Det nyttet ikke å ensidig skylde på «sure foreldre». Som lønnet pedleder ville jeg gått inn i meg selv. Hvorfor lykkes vi ikke å nå akkurat de foreldrene? Deretter hadde jeg satt inn en super innsats og mobilisert hele personalet. Ta initiativ til samtaler og gode tilbakemeldinger under henting /levering. Som mor til tre, kan jeg garantere: du gjorde ikke noe av dette for den «sure» moren. Anonymkode: 7336e...202 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #54 Skrevet 31. august 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er ganske spesielt med foreldre som prater høylytt i gangen om hvor slitsomt det er å ha barna hjemme (gjerne foran barna), og at de ikke kan forstå hvordan vi orker å ha en slik jobb. Dette er ofte de samme foreldrene som noen dager etter kan bli irriterte for at de ikke finner den nye jakka til barnet (som ikke er navnet), eller forventer at vi skal pusse tenner/ ha svømmeopplæring/lære barnet å gå på do osv. De synes selv det er for slitsomt å gjøre disse tingene selv med sitt ene, eller to barn, men forventer at vi i barnehagen som har 6-7 barn pr. voksen skal klare alt dette. En annen ting som gjør meg mer trist enn irritert, er foreldre som setter seg helt på bakbeina når vi tar opp at barnet deres strever med noe, og at vi ønsker å søke om hjelp fra PPT eller lignende. Det er ikke sjeldent vi da får beskjed om at det må være noe vi gjør i barnehagen som er årsaken til at barnet strever, så dette må vi fikse selv, uten hjelp fra andre instanser. Det er bare trist å se at barn som trenger ekstra hjelp ikke får det fordi foreldrene nekter, disse barna strever som regel videre på skolen og i resten av livet. Vi i barnehagen tar ikke opp slike ting med foreldre for moro skyld, og vi har ofte mye erfaring med å se hvilke barn som skiller seg ut på visse områder. Vi ønsker bare det beste for barna, og å hjelpe til der vi kan, men vi har meget begrensede ressurser innad på avdelingen til slikt. Det er også trist når foreldrene tydeligvis aldri følger med på månedsplaner, eller ikke leser mailer vi har sendt ut. Det er jo til syvende og sist barna det går ut over. Det er de samme barna som dukker opp uten tursekk og niste, ikke har passende klær til været, eller ikke har noen foreldre som dukker opp ved store begivenheter osv. Det er jo barnets selvfølelse det går utover.. Anonymkode: 8a33b...a6a Igjen: hvis man opplever at mange foreldre blir irritert når man tar opp negative ting, er det oftest to årsaker: a. Pedleder har ikke selv barn, og tar opp det negative uten å ha hovedfokus på det positive og ressursene hos barna. Klassisk feil!! Vil du ha foreldre som ikke er fornøyde, så gi masse informasjon om negative forhold ved ungen deres- som de er må la være i Bhg hver dag i 8-9 timer. b. Bhg gir lite generell tilbakemelding, og når det kommer noe, er det negativt. Dette får foreldre til å føle at dere ikke er fan av ungen deres. c. Dere er klønete i samtale når dere tar opp temaer , og forventer at foreldre skal akseptere at «per ikke har nok empati, og plager andre hele tiden», uten å gå i forsvar og uten å gi ansvaret tilbake til Bhg. Det pedledere rundt om trenger, er mer kompetanse på hvordan formidle slike kunnskap. Her har de MYE å lære av ansatte i bv- som har god trening i skånsom overføring. Både det jeg selv har erfart, og det mange venner og klienter har fortalt, er pedledere alt for kritiserende, og har altfor negativt fokus i slike samtaler. Derfor opplever pedledere som deg at foreldre gir ansvaret tilbake. Dette fordi de føler seg maktesløse, og de føler at deres barn ikke blir likt. Å formidle negative ting, er en kunst. Det er ikke for hvem som helst å klare/gjøre, og slett ikke for den gjengse pedleder uten noe kompetanse på ivaretakelsen av personer i vanskelige samtaler. Her må kompetansen opp opp opp. Anonymkode: 7336e...202 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #55 Skrevet 31. august 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Neimen herregud- det er DITT ansvar å passe på ungen kan åpne matboksen sin. Enten kjøpe enn som er lett åpne eller øve hjemme slik den kan åpne selv. Jeg blir egentlig litt målløs hvor mye ansvar for oppdragelsen dere foreldre lemper over på barnehagen. Det er noen ting selvfølgelig barnehagen skal hjelper med - men andre ting dere foreldre må faktisk øve på MYE slik at deres unger blir selvstendig. Anonymkode: 2be92...545 Jeg blir mer målløs over hvor lite dere barnehageansatte egentlig har lyst til å ta på dere av ansvar. Hadde jeg holdt på sånn i min jobb og fraskrevet meg ansvar for både det ene og det andre, hadde jeg fått sparken😂 Dere som jobber i kommunen er heldige må jeg si... Anonymkode: 25621...c58 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #56 Skrevet 31. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir mer målløs over hvor lite dere barnehageansatte egentlig har lyst til å ta på dere av ansvar. Hadde jeg holdt på sånn i min jobb og fraskrevet meg ansvar for både det ene og det andre, hadde jeg fått sparken😂 Dere som jobber i kommunen er heldige må jeg si... Anonymkode: 25621...c58 Ikke alle som jobber i bhg som er sånn da. Jobber selv i bhg å vi hjelper selvsagt barna med åpne matboksen om de ikke klarer det selv,det skulle da bare mangle Det er faktisk en del av jobben våres. Aldri hørt noe om at de ansatte irriterer seg over at vi må hjelpe med det. Anonymkode: aa323...b9e 1
Kvepp Skrevet 31. august 2019 #57 Skrevet 31. august 2019 Noe som irriterer meg veldig er at foreldrene ikke vender barna av med uvaner før de begynner i bhg. Det er ikke lett når alle ungene skal sove samtidig å flesteparten må vugges i søvn. Itellegg til at vi har ett barn som kun sover så lenge det er bevegelse i vognen,å to barn som er inne på avdelingen som ikke skal sove. Synes synd i de ungene som ikke skal sove for det er ikke mye oppmerksomhet de barna får når vi er opptatt med å vugge alle barna i søvn. Da bruker vi mye veldig mye av tiden på det,istedenfor å gi full oppmerksomhet til de to som ikke skal sove. Er ikke lett når du har 15 barn som skal sove samtidig å ni av barna må vugges i søvn. Vend barna av med denne uvanen FØR han/hun begynner i bhg takk! 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #58 Skrevet 31. august 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Neimen herregud- det er DITT ansvar å passe på ungen kan åpne matboksen sin. Enten kjøpe enn som er lett åpne eller øve hjemme slik den kan åpne selv. Jeg blir egentlig litt målløs hvor mye ansvar for oppdragelsen dere foreldre lemper over på barnehagen. Det er noen ting selvfølgelig barnehagen skal hjelper med - men andre ting dere foreldre må faktisk øve på MYE slik at deres unger blir selvstendig. Anonymkode: 2be92...545 😂 Hva har åpning av matboks med oppdragelse å gjøre? Og selvsagt er det forventet at de voksne kan hjelpe til om barnet ikke klarer det. Det er kanskje snakk om 1-2 åringer her. Man sitter vel ikke å ser på at barnet ikke får det til å lar det gå uten mat. Kanskje klarer barnet åpne den noen ganger, mens en dag ikke. Herre Jesus. Anonymkode: e244f...66f 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #59 Skrevet 31. august 2019 Jeg tror pedlederen i vår gamle barnehage mente vi var vanskelige foreldre. Han nektet barna å ha koseklut/bamse eller smokk når de skulle sove. Mente det var falsk trygghet. Det endte med at barnet vårt på halvannet år ikke greide å sove i barnehagen. Spør du meg er grunnbehovene på en småbarnsavdeling første pri. Vi sa i fra om dette på foreldremøte, og det falt ikke i god jord . Anonymkode: 10325...cb9 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #60 Skrevet 31. august 2019 22 minutter siden, Kvepp skrev: Noe som irriterer meg veldig er at foreldrene ikke vender barna av med uvaner før de begynner i bhg. Det er ikke lett når alle ungene skal sove samtidig å flesteparten må vugges i søvn. Itellegg til at vi har ett barn som kun sover så lenge det er bevegelse i vognen,å to barn som er inne på avdelingen som ikke skal sove. Synes synd i de ungene som ikke skal sove for det er ikke mye oppmerksomhet de barna får når vi er opptatt med å vugge alle barna i søvn. Da bruker vi mye veldig mye av tiden på det,istedenfor å gi full oppmerksomhet til de to som ikke skal sove. Er ikke lett når du har 15 barn som skal sove samtidig å ni av barna må vugges i søvn. Vend barna av med denne uvanen FØR han/hun begynner i bhg takk! Du vet at mange foreldre kanskje har prøvd hele veien å få barnet til å "bare sovne av seg selv"? At noen barn sliter med å sovne? Men regner med du har fasiten som passer alle barn, så da kan du jo dele den med de foreldrene du irriterer deg over. Anonymkode: e244f...66f 12
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå