Gå til innhold

Er det ok å påpeke at en pris er dyr i butikk?


Satanina

Anbefalte innlegg

Gjest kulLama

Hadde sagt noe som at da blir dette for dyrt for meg meg  med et smil og sakt takk og gått ut. De vet de selger varer dyrt på sånne butikker . og de vet at noen får litt skjokk av prisene. Meg inkludert .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes det er fullstendig unødvendig å kommentere prisene. Den ansatte får ikke gjort noe med dette uansett. Hva skal de svare lissom? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste som er "verre" er vel de som da attpåtil pruter som om den ansatte uten videre kan gi avslag... 

Anonymkode: d9a14...36f

Hadde en slik en. Vi skulle legge ned butikken og hadde 50 % avslag på ALT. Kunden prutet på noen tøfler i skinn fordi det var fargeforskjell. Vi ga beskjed om at vi kunne utbedre de, men ikke gi mer avslag. Tøflene var allerede nedsatt så de 50 % kom i tillegg til det. Hun nektet å la oss utbedre dem eller gi med (gratis) produkter så hun kunne gjøre det selv.

Kunde: Jeg skal gi de i gave. Vil dere virkelig at jeg skal gi de i gave når de er så stygg?

Meg: De blir ikke penere av at du får rabatt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pruter i butikker jeg vet kan sette ned, feks bygghandlere. Spesielt hvis jeg vet om en konkurrent som har tilbud på et produkt jeg trenger. 

Anonymkode: c2374...b37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke seriøs?  Det finnes ikke en butikk som hører på sine ansatte hvis kunder sier at ting er dyrt. Så klart hvis det er enkelt butikk,  men er det flere butikker så er det bare tull å poengtere sånt. Kom ikke å jobb på nille,  vita eller HM og si at det er dyrt og sjefene hører på deg 😅

Anonymkode: c33b3...8af

Selvfølgelig er jeg seriøs. 

Jeg har forøvrig kun jobbet i større konsern/butikker.

I konsernet jeg jobber i nå er dette noe vi diskuterer mye. 

12 timer siden, NBA skrev:

Den informasjonen får butikken allerede fra salgstallene.

Tallene forteller tingenes tilstand, men besvarer ikke nødvendigvis hvorfor tilstanden er som den er. Og det er ikke alltid pris er utslagsgivende for en kunde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i butikk en periode delv

jeg som profesjonell og hyggelig kasse dame ville svart «ja» og smilt, eller sagt «sånn er det» 

ville hvertfall ikke ignorert og gått, det syntes jeg høres uhøflig ut, og forstår godt hvorfor du følte deg dum! 

Dårlig service! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig at hun ikke viste deg noen andre alternativ i en lavere prisklasse. Dårlig selger syns jeg.

Bra du reagerte spontant og ærlig, verre med de som surmuler og eller «oyer» seg når de går rundt i butikken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du kan kommentere så mye du vil men det er jo ikke akkurat de ansatte som bestemmer prisen😂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt innafor. Grunnen til at de fleste ikke klager på priser, er bare fordi de ikke er prisbevisste. Hvis folk hadde visst at agurken de kjøpte på joker til 24 kr, koster 15 på Extra, ville flere blitt litt pissy.

Anonymkode: 7b6b7...872

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du burde lagt til «dette rælet er ikke verdt kleshengeren den henger på, frøken kassadame!»

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Innflytter skrev:

Hvor ble det av det med at "kunden har alltid rett" 🤔

Slike tåpeligheter har vi forhåpentligvis sluttet med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8/29/2019 at 12:43 PM, AnonymBruker said:

Du er ikke seriøs?  Det finnes ikke en butikk som hører på sine ansatte hvis kunder sier at ting er dyrt. Så klart hvis det er enkelt butikk,  men er det flere butikker så er det bare tull å poengtere sånt. Kom ikke å jobb på nille,  vita eller HM og si at det er dyrt og sjefene hører på deg 😅

Anonymkode: c33b3...8af

Det er ikke helt sant. Der jeg jobber så er informasjon om hva kundene mener om prisen noe som absolutt kan komme sjefen til gode. Vi har nemlig muligheten til å gjøre lokale prisjusteringer dersom vi får tilbakemeldinger om at det er for dyrt. Det kan også føre til at kjeden som helhet endrer en hel kampanje, basert på lignende informasjon fra flere butikker i kjeden. Dette har skjedd tidligere, så det er ikke noe jeg finner på. 

Jeg er forøvrig enig i at det i mange tilfeller vil være unødvendig å påpeke slikt for ansatte i butikken, men det er altså ikke slik at det ikke finnes tilfeller der det fører frem. 

Anonymkode: 1887f...3c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Innflytter skrev:

Hvor ble det av det med at "kunden har alltid rett" 🤔

Noe tull som ikke burde eksisterert. Hvorfor skal vi butikkansatte tåle kjeft,  klaging og annet når vi veit at vi har rett.  Hvorfor har vi ikke rett på et godt arbeidsmiljø der vi kan si i fra at nå skjer det noe vi ikke syns noe om. 

Heldigvis har jeg hatt flere sjefer som har sakt at hvis man veit at kunden tar feil så kan man si det.  De sjefene var mer opptatt av fornøyde ansatte,  enn en sur kunde (sjeldent at det kom en sur kunde, men tok den feil så svarte vi deretter).

Største feilen kunder gjør er å kjøpe levende blåskjell i ferskvaredisken der de enten knyter igjen plastikkposen (du dreper skjellene uten luft)  eller setter de fra seg i bilen med grader langt over 4 grader i flere timer. Så kommer de dagen etterpå og klager på dårlige blåskjell. Det har de fått ny lærdom printa inn for å si det sånn. 

Anonymkode: c33b3...8af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2019 den 19.58, Satanina skrev:

Jeg følte meg dum og bare forsvant etter et høflig, takk for titten... Er det ok å kommentere pris i butikk eller skal man holde munnen lukket? 

¨Flæsh¨ sedler, glis, -og gå... 😎

a.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg Var på utkikk etter en vare her om dagen og kom i prat med selgeren. Varen hun viste meg var mye høyere enn det jeg hadde planlagt å betale.  Så jeg nevnte det da, ganske så flau, og prøvde å hinte til at jeg gjerne ville se på noe i en billigere prisklasse. Så sa hun at hun kunne trekke 25% og lurte på om det hjalp meg. 

Det var faktisk veldig veldig snilt, sparte en god sum der og fikk en vare som passet meg nye bedre.

Anonymkode: dbcaf...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på formuleringen. Dersom butikkansatte viser fram noe man ikke har råd til, må det være lov til å si at man hadde tenkt seg noe i en annen prisklasse. Det er noe helt annet å brøle at "Å herregud, så dyrt, på den og den butikken er det MYE billigere!"

Var forresten borti et tilfelle på Kiwi for en stund siden. Damen som hadde betalt før meg kom trampende og gaulende  tilbake med en rekesalat fra en småskalaprodusent som hun høylytt ville returnere fordi den var ALTFOR dyr. Hun var ikke akkurat beskjeden, for å si det sånn. Klart det må være lov til å returnere ting, men man trenger ikke å brøyte seg inn midt i køen og sørge for at hele butikken hører hva du mener om prisen. Hun skravlet høylytt om hvor dyrt det var helt fra hun kom inn døren til den stakkars mannen i kassen hadde gjennomført returen.

Dessuten hadde de mange rimeligere merker hun heller kunne ha tatt enn å gå for den dyreste og så gå bananas fordi den koster mer.

Denne framgangsmåten synes jeg ikke er ok.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.8.2019 den 12.37, SPOCA skrev:

Ja, det synes jeg. 

Jeg går kanskje mot strømmen her, men jeg mener faktisk dette er svært viktig informasjon for de som driver butikken å vite. Den ansatte er en representant for bedriften han eller hun jobber i, og således den som har best mulighet til å vite hva kunde ønsker, vil og tenker pga deres kundekontakt. Selv om den som står bak kassen ikke får gjort noe med prisene, kan den ansatte videreformidle det kundene sier.

Jeg har selv jobbet i butikk. Jeg jobber nå i en bedrift som driver med salg av produkter og tjenester rettet mot bedriftsmarkedet. De som kommer i kontakt med kundene er stort sett de som prater med kundene hver dag via telefon eller når de kommer innom resepsjonen for å hente/bestille varer. De som har kundekontakt sitter med mye verdifull informasjon for bedriften generelt og dets eiere. 

Eksempel: Da jeg var student jobbet jeg i en butikk som solgte kjøkkenutstyr etc. Denne butikken gikk svært dårlig. De ansatte som jobbet, inkludert meg selv, kunne faktisk gi gode svar på hvorfor butikken gikk dårlig; prisene var for høye med tanke på kundegrunnlag, men også hvilken kundegruppe og segment butikken skulle rette seg mot. Butikken lå rett ved der turistene gikk i land, og mange av dem klagde på de norske prisene. Butikken var også satt opp på en slik måte at den ikke var spesielt logisk og innbydende, og den inviterte ikke til salg generelt eller mersalg spesielt. Da de skulle utrede hvorfor ting gikk som det gikk, og etter å ha hatt mystery shoppers for å sjekke hvordan de ansatte jobbet i butikken, samt snakket med de ansatte selv, fant man at de ansatte generelt var blide og hyggelige - og behjelpelige, men at prisene virket skremmende for mange kunder. De valgte heller å gå andre steder. Resultatet var at ledelsen innså sine feilsteg, butikken ble stengt for en kort periode, pusset opp i nye freshe farger - og varene man tok inn var mer rettet mot kundene man prøvde å nå. 

Altså: det handler om å vite hva kundene er ute etter og se an markedet. Hvis man faktisk mener at kunden er urimelig, er det bare å takke høflig for informasjonen. Det er uansett ganske verdifull informasjon for bedriften, uavhengig av om bedriften går godt eller dårlig. Selv om en butikk går godt, vil den jo gjerne gjøre det bedre, og da kan det være et potensiale i å lytte til sine kunder. :)

Amen 🙏 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet som regel prisnivået i butikkene man går inn i, og selv går jeg ikke inn i butikker jeg vet har et høyere prisnivå enn jeg er villig til å betale. Litt av samme grunn foretrekker jeg å finne varer selv, fremfor å få hjelp av en ansatt, - da kan jeg kikke på priser og vurdere selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...