Gå til innhold

Hvordan trener man styrke på treningssenter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ny på treningssenteret og lurer litt på hvordan de fleste gjør dere. Går dere til en maskin og bruker den til dere er ferdig? Eller bytter dere på? Har dere alltid en plan for hvilke maskiner dere skal trene på eller tar dere de som er ledig?

Anonymkode: a35ff...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Forumhei

Gjør 90% av alle øvelser med stang og 10% manualer og viere, bruker maskiner til å sitte på hvis jeg er sliten😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei

Skaff deg et nybeggyner program eksempel stronglifts 5x5 ( gratis app) 

kjør det til eu løfter ca 

-kroppsvekt i benkpress

- ca 2x kroppsvekt i mark

- ca 1.5 x kroppsvekt i knebøy

sett estimert max laves mulig i appen, sånn at du beggyner med stanga😉💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å starte med maskiner før man har trent opp bevegelsesmønstrene som man skal bruke til hver øvelse. Få gjerne med deg en PT - hvis man starter på et senter som nybegynner får man som regel en gratis PT-time eller to, benytt disse til å lære deg øvelsene, gjerne be om å få prøve ut øvelse som går på samme muskelgruppe både med maskin og med frivekter, slik at du lærer deg å kjenne hvordan du skal bevege kroppen for å få aktivert de forskjellige musklene. :) Jeg planlegger på forhånd hvilke øvelser jeg skal ta. De fleste er med stang/manualer, noen med kabel, og noen innimellom på maskiner. Det viktigste er tross alt at du kommer deg på trening, og gjør øvelser du mestrer så du ikke skader deg! Det er ikke mange øvelser som i seg selv er farlig om man gjør dem riktig, men det er forskjell på hvor fort man lærer seg å gjøre de forskjellige øvelsene riktig. Å starte med maskiner kan være greit for å ikke gjøre bevegelsen feil, og det tar balanse-element og kjernemuskulatur stort sett "ut av ligningen".  Etter hvert kan det være fornuftig for treningsutbyttet å inkludere øvelser med frivekter, men da bør du absolutt ha noen som sjekker at du har riktig form (utfører øvelsen rett) :) 

Anonymkode: 5eb7b...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mange muskler som skal trenes opp, veldig viktig at du løfter med rett teknikk. Du skal trene flere muskelgrupper, så jeg råder deg ikke til å bare bruke alle maskinene du ser.

Lag deg et lite program, til hvilken dag du skal trene hva.

Feks: mandag - Bryst/mage. Tirsdag - Skuldre/triceps. Onsdag - rygg/biceps. Torsdag - bein. 

Jeg begynte med 3 muskelgrupper økt, så gikk litt raskere.

Vil anbefale deg å finne ulike typer øvelser på nettet, om du ikke er kjent med trening. Eventuelt en pt-time. 😊

Lykke til

Anonymkode: 16c3a...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...