Gå til innhold

Hvorfor heter det feminisme og ikke likestilling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor heter det egentlig "feminisme". Jeg synes ordet egentlig er ganske negativt ladet. Man legger liksom vekt på "femi". Likestilling er bra, men kan det ikke bare hete "likestilling". 

Anonymkode: 2d7fc...2b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det betyr jo det samme, du henger deg opp i en detalj.

Anonymkode: b110b...b24

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi skjevdelingen har gått i én retning. 

Anonymkode: 3de83...9ae

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr jo det samme, du henger deg opp i en detalj.

Anonymkode: b110b...b24

Det betyr ikke det samme. Feminisme er en ideologi, ikke bare et ord. Ordet likestilling bærer ikke noe politisk budskap slik feminisme gjør. I tillegg har feminisme aldri handlet om likestilling - det har handlet om å få kvinner opp-og-frem. Ikke menn, men gjerne på bekostning av menn. 

At folk ikke skjønner seg på dette

Anonymkode: 29b2e...040

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likestilling er likestilling, og feminisme er feminisme. Og appelsiner er appelsiner. Forskjellige ting rett og slett

Anonymkode: cbe5d...2c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor heter det egentlig "feminisme". Jeg synes ordet egentlig er ganske negativt ladet. Man legger liksom vekt på "femi". Likestilling er bra, men kan det ikke bare hete "likestilling". 

Anonymkode: 2d7fc...2b1

Historisk. Det startet jo med at kvinner først og fremst ønsket å kjempe for stemmerett for kvinner. Så ballet det på seg videre

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi historie. Likestilling har handlet veldig mye om kvinner, fordi kvinner var dem som ikke hadde likestilling. Det er her feminisme som ideologi blir utviklet, både av menn og kvinner som kjempet for at kvinnen skulle være likeverdig. Vi er altså ikke i mål. Om dere vil ha eksempel på hvorfor feminisme trengtes i verden, så anbefaler jeg at dere sjekker tråden jeg startet inne på Religion som handler om hvordan enkelte kvinner i Iran har det. Det er en tale fra en kvinne født i Iran som ble flyktning og kom seg til USA, etter mange år av mishandling av sin far og sin mann. Hun ble slått for å still spørsmål som barn, hun ble pisket og fengslet av staten for ting hun ikke kunne noe for, hun ble solgt til mannen sin som voldtok og banket henne, og når hun prøvde å få hjelp fra myndighetene så sa de at det var hennes egen feil. 

Likestilling betyr like rettigheter, og feminismen innebærer likestilling, men feminisme er også er bevegelse for kvinners frigjøring i verden. Likestilling, likeverd, og frigjøring. Det ER en forskjell. Jeg har en kamerat som sier at han ikke kaller seg for feminist fordi han mener vi har likestilling, han har ikke skjønt det. 

Anonymkode: 867d5...f6f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ikke handler om likestilling, men særfordeler. Og i spissen står de sinte lesbene som vil være menn.

Anonymkode: a95cc...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor heter det egentlig "feminisme". Jeg synes ordet egentlig er ganske negativt ladet. Man legger liksom vekt på "femi". Likestilling er bra, men kan det ikke bare hete "likestilling". 

Anonymkode: 2d7fc...2b1

Feminisme er å kjempe for kvinners rettigheter. 

Likestilling er å kjempe for at kjønnene skal behandles likt. 

I praksis ofte det samme, men ikke alltid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.8.2019 den 11.33, AnonymBruker skrev:

Hvorfor heter det egentlig "feminisme". Jeg synes ordet egentlig er ganske negativt ladet. Man legger liksom vekt på "femi". Likestilling er bra, men kan det ikke bare hete "likestilling". 

Anonymkode: 2d7fc...2b1

Hvorfor er "femi" negativt ladet? Allerede der så viser du jo at du har en nedlatende holdning til det feminine kjønn. 

Det heter feminisme fordi hovedfokus er på kvinner, i og med at det er kvinner som er , og alltid har vært det undertrykte kjønn. 
Likestiling og feminisme er det samme men ved å bruke ordet likestilling så anerkjenner man ikke det faktum at kvinner er og alltid har vært det undertrykte kjønn. Det blir like idiotisk og respektløst som å ikke anerkjenne at det er og alltid har vært rasistiske problemer i verden. 
 

På 26.8.2019 den 11.36, AnonymBruker skrev:

Fordi skjevdelingen har gått i én retning. 

Anonymkode: 3de83...9ae


Ja det har vært veldig skeiv ja! Menn menn menn menn menn menn menn menn menn menn menn oi en kvinne hun kan vi voldta og brenne på bålet hun er dum og ubrukelig til noe annet. Menn menn menn menn menn menn menn menn menn menn menn menn menn menn menn menn menn. På tide at det blir litt mer kvinner for å rette opp skjevfordelingen for det er fortsatt veldig skeivt :)  For eksempel 1 av 100 menn blir voldtatt, først og fremst fra andre menn, mens 60 av 100 (6 av 10) kvinner utsettes for seksuelle overgrep fra andre menn. Andelen kvinnedrap begått av menn er høyest enn noen annen drapsårsak i Norden , inkludert gjengoppgjør. I andre land kan ikke unge jenter gå på skolen fordi de blir kalt for skitne når de har menstruasjon og blir sperret inne i et rom og skolen gidder ikke tilrettelegge for separate toaletter for dem så de mister utdannelsen sin mens guttene får utdanning. 
Flere millioner kvinner hvert år er ofre for trafficking og tvangsprostitusjon, 500.000 hvert år bare her i europa. 
Jenter blir fortsatt kalt for hore og blir sett på som mindre verdt av gutter når de har sex mens guttene blir sett på som mere verdt og får mer status blandt guttene. 
Det er bare 1 av 10 jenter som blir voldtatt som tør å anmelde, fordi en helt vanlig reaksjon når jenter forteller om voldtekt er å tvile på hun, blame hun og spørre hva hun hadde på seg, hvor mye hun drakk osv, mens gutter som blir utsatt for overgrep blir tatt alvorlig fra første stund. 

 

På 26.8.2019 den 11.43, AnonymBruker skrev:

Det betyr ikke det samme. Feminisme er en ideologi, ikke bare et ord. Ordet likestilling bærer ikke noe politisk budskap slik feminisme gjør. I tillegg har feminisme aldri handlet om likestilling - det har handlet om å få kvinner opp-og-frem. Ikke menn, men gjerne på bekostning av menn. 

At folk ikke skjønner seg på dette

Anonymkode: 29b2e...040

 

På 26.8.2019 den 12.13, AnonymBruker skrev:

Likestilling er likestilling, og feminisme er feminisme. Og appelsiner er appelsiner. Forskjellige ting rett og slett

Anonymkode: cbe5d...2c2

 

På 26.8.2019 den 12.22, Atomlynet skrev:

Det heter feminisme fordi det er noe annet enn likestilling. 


Her er det tre stykker som ikke har fulgt med på skolen. Dette hadde man jo på ungdomsskolen! Og i syvende klasse også tror jeg. Jeg skjønner ikke hva som driver folk til å uttale seg om noe de ikke har peiling på? 
Først og fremst, likestilling er absolutt et politisk spørsmål. Og jo, likestilling og feminisme er det samme. Og feminisme har aldri handlet om at kvinner skal opp og frem , og trykke menn ned. At menn føler seg undertrykt av at kvinner blir likestilte med de, sier ALT om den privilegerte posisjonen menn har fra før av og fortsatt ønsker å ha, å være over kvinner og føles seg maktesløse når kvinner blir likestilt med de. 
 

Anonymkode: da344...728

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feminine er kjem for likestilling fra kvinnelig ståsted. At du er for likestilling betyr 90 % av tiden at du gjør ingenting, eventuelt du er mann som forventer at kvinner skal ta din kamp. 

Anonymkode: 65b67...069

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er "femi" negativt ladet? Allerede der så viser du jo at du har en nedlatende holdning til det feminine kjønn. 

Det heter feminisme fordi hovedfokus er på kvinner, i og med at det er kvinner som er , og alltid har vært det undertrykte kjønn. 
Likestiling og feminisme er det samme men ved å bruke ordet likestilling så anerkjenner man ikke det faktum at kvinner er og alltid har vært det undertrykte kjønn. Det blir like idiotisk og respektløst som å ikke anerkjenne at det er og alltid har vært rasistiske problemer i verden. 
 


Ja det har vært veldig skeiv ja! Menn menn menn menn menn menn menn menn menn menn menn oi en kvinne hun kan vi voldta og brenne på bålet hun er dum og ubrukelig til noe annet. Menn menn menn menn menn menn menn menn menn menn menn menn menn menn menn menn menn. På tide at det blir litt mer kvinner for å rette opp skjevfordelingen for det er fortsatt veldig skeivt :)  For eksempel 1 av 100 menn blir voldtatt, først og fremst fra andre menn, mens 60 av 100 (6 av 10) kvinner utsettes for seksuelle overgrep fra andre menn. Andelen kvinnedrap begått av menn er høyest enn noen annen drapsårsak i Norden , inkludert gjengoppgjør. I andre land kan ikke unge jenter gå på skolen fordi de blir kalt for skitne når de har menstruasjon og blir sperret inne i et rom og skolen gidder ikke tilrettelegge for separate toaletter for dem så de mister utdannelsen sin mens guttene får utdanning. 
Flere millioner kvinner hvert år er ofre for trafficking og tvangsprostitusjon, 500.000 hvert år bare her i europa. 
Jenter blir fortsatt kalt for hore og blir sett på som mindre verdt av gutter når de har sex mens guttene blir sett på som mere verdt og får mer status blandt guttene. 
Det er bare 1 av 10 jenter som blir voldtatt som tør å anmelde, fordi en helt vanlig reaksjon når jenter forteller om voldtekt er å tvile på hun, blame hun og spørre hva hun hadde på seg, hvor mye hun drakk osv, mens gutter som blir utsatt for overgrep blir tatt alvorlig fra første stund. 

 

 

 


Her er det tre stykker som ikke har fulgt med på skolen. Dette hadde man jo på ungdomsskolen! Og i syvende klasse også tror jeg. Jeg skjønner ikke hva som driver folk til å uttale seg om noe de ikke har peiling på? 
Først og fremst, likestilling er absolutt et politisk spørsmål. Og jo, likestilling og feminisme er det samme. Og feminisme har aldri handlet om at kvinner skal opp og frem , og trykke menn ned. At menn føler seg undertrykt av at kvinner blir likestilte med de, sier ALT om den privilegerte posisjonen menn har fra før av og fortsatt ønsker å ha, å være over kvinner og føles seg maktesløse når kvinner blir likestilt med de. 
 

Anonymkode: da344...728

Tullball. Samme hvor mange ganger dere repeterer dette til det uendelige, f e m i n i s m e er ikke  det samme som likestilling. Det er et 100 % ideologisk budskap, som kun har som mål å fremme kvinner. 

Et spørsmål bekrefter dette - nevn en parole eller kampanje  i Norge hvor feministene har snakket om mannens utfordringer i livet. Du leste rett, du trenger kun 1-en.

I løpet av 50 år så burde de vel ha klart å si noen støttende ord om menn, tror du ikke det? Eksempler er det mange av hvor menn er overkjørt politisk og juridisk, som burde vært fanesaker. 

Finner du en parole, kampanje, budskap, fanesak fra feminister om dette så skal jeg gledelig ta av meg hatten og erklære meg feminist selv. 

Hvis du ikke finner det, erkjenner du da at Feminisme handler om å støtte kvinners rettigheter, og ikke være så opptatt av menn? 

Anonymkode: 29b2e...040

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her er det tre stykker som ikke har fulgt med på skolen. Dette hadde man jo på ungdomsskolen! Og i syvende klasse også tror jeg. Jeg skjønner ikke hva som driver folk til å uttale seg om noe de ikke har peiling på? 
Først og fremst, likestilling er absolutt et politisk spørsmål. Og jo, likestilling og feminisme er det samme. Og feminisme har aldri handlet om at kvinner skal opp og frem , og trykke menn ned. At menn føler seg undertrykt av at kvinner blir likestilte med de, sier ALT om den privilegerte posisjonen menn har fra før av og fortsatt ønsker å ha, å være over kvinner og føles seg maktesløse når kvinner blir likestilt med de. 
 

Anonymkode: da344...728

At feminisme og likestilling er forskjellig går det ikke å gjøre noe med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er helt enig. Jeg tror det er vanskelig for mange menn å omtale seg selv som feminister på tross av at de for likestilling av kjønnene. Feminismen hadde hatt godt av en re-branding, for feminisme er blitt forbundet rødstrømper og slikt. Det blir jo heller ikke bedre av at enkelte hardcore feminister nå ønsker at kvinnene skal ta over som en slags hevn mot mennene. (ikke at det har fungert spesielt godt i vår regjering men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som andre nevner; Fordi det strengt tatt er forskjellige ting. Mange feminister vil protestere mot dette og si at alle som er for likestilling er feminister, før de krangler høylytt med andre feminister og i prosessen gjør begrepet meningsløst. 

Jeg tror det er viktig å merke seg følgende; De aller, aller fleste er for likestilling, i betydningen like rettigheter og muligheter. De aller, aller færreste sier de er feminister. Det sier oss en del om hva feminisme i dag er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to forskjellige ting, men feks. i serien "F-ordet" på NRK blir det omtalt som det samme. Målet der er jo at alle som er for likestilling skal kalle seg for feminist, og det blir jo ikke riktig synes jeg.

Endret av AnOnYm jEnTe.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egalitarisme er et bedre ord å bruke når man snakker om likestilling siden det er kjønnsnøytralt. Feminisme er ikke kjønnsnøytralt siden. Selve ordet feminisme kommer opprinnelig av det latinske ordet feminia, som betyr kvinne.

Anonymkode: ce8b1...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feminismen har likestilling som politisk mål, men det er likevel to ulike ting. Feminisme er et fagfelt, en forskningstradisjon og en aktivistisk bevegelse som undersøker kvinners vilkår historisk og idag. For at vi i det hele tatt skal skjønne hva likestilling er, så må vi vite noe om kvinners vilkår, om samfunnsstrukturer og kulturelle forestillinger som gjør at vi tenker på en bestemt måte.

Et random eksempel er hvorfor kvinner jobber mer deltid enn menn, og dermed taper pensjonspoeng og sitter som økonomiske tapere etter skilsmisse. Mange konkluderer med at kvinnene velger deltidsarbeid fordi de foretrekker det, ferdig snakka. Det er jo ingen som fysisk tvinger dem til å jobbe deltid, så da har vi vel likestilling? Feminismen viser derimot til hvordan kvinnerollen gjennom historien har vært ekstremt nært knyttet til det å ta vare på barn, strukturer som fremdeles henger igjen og former våre valg. Selv i dag har kvinner ofte dårlig samvittighet for å prioritere egne ting, og har lettere for å gå ned i stilling og stagnere karrieremessig når barna er små - mens menn sjelden gjør det samme. Frem til menn anser det som like naturlig å ofre karriere og individualistisk selvrealisering til fordel for barn, så har vi i realiteten ikke ekte likestilling. Og det samme kan sies om mange andre områder.

Anonymkode: c5d6b...99e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...