Gå til innhold

Noen som har strikket Snøløv-genseren i tynnere garn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns genseren blir så tjukk og litt "stiv" i garnet som anbefales, og har lyst å prøve å strikke i et tynnere. Har noe Drops baby merino liggende jeg tenkte å prøve. Noen som har erfaring? Mamma sier det blir galt når man kommer til mønsteret. Jeg er ikke erfaren nok til å skjønne på hvilken måte det blir galt 😅

Anonymkode: 9f102...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke hvordan det skal bli galt i forhold til mønsteret, men den kommer jo til å bli utrolig mye mindre enn oppgitt når du bytter ut anbefalt garn med så tynt garn! Da må du iallfall regne på strikkefastheten og gå opp noen størrelser på mønsteret slik at det ikke blir dukkegenser. Kanskje det blir for kort på bærestykket også, kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få en mye mindre genser om du strikker i så tynt garn. I så fall må du regne om strikkefasthet og størrelse som passer garnet du ønsker å bruke, og strikke ut fra det. For de fleste uerfarne strikkere er det for mye omregning til at det er noe de gidder. Drops Big Merino er for øvrig samme strikkefasthet som Nepal, så du kan forsøke det om nepalgarnet er for tykt. 

Anonymkode: 80792...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har ikke strikket akkurat denne, men strikker ofte i et annet garn enn det som er oppgitt

(rett og slett fordi jeg ikke har økonomi å kjøpe mange nøster garn, så kjøper nøstene med mest mulig meter per 50g, og dette er som regel tynnere enn oppskriften tilsier) 

 

Jeg pleier å gå frem slik: 

1. Jeg tar maskeantallene det er snakk om i oppskriften og regner dem om.

Orginalt maskeantall : strikkstrikkefastheten som er oppgitt til orginalgarnet = «et tall»

Strikkefasthet på ønsket garn * «et tall»= nytt maskeantall 

(Dette må gjøres alle steder det står maskeantall, også på økninger og lignende) 

2. Jeg sjekker om det er steder i oppskriften (feks. et diagram som skal gjentas) som krever at maskeantallet er delelig på feks. 4 eller 8. Og jeg runder videre opp eller ned for å få det til å stemme. 

Det er litt ekstra jobb, men det fungerer fint for meg. Lykke til med strikkeprosjektet ditt. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.8.2019 den 21.28, AnOnYm jEnTe. skrev:

Hei, har ikke strikket akkurat denne, men strikker ofte i et annet garn enn det som er oppgitt

(rett og slett fordi jeg ikke har økonomi å kjøpe mange nøster garn, så kjøper nøstene med mest mulig meter per 50g, og dette er som regel tynnere enn oppskriften tilsier) 

 

Jeg pleier å gå frem slik: 

1. Jeg tar maskeantallene det er snakk om i oppskriften og regner dem om.

Orginalt maskeantall : strikkstrikkefastheten som er oppgitt til orginalgarnet = «et tall»

Strikkefasthet på ønsket garn * «et tall»= nytt maskeantall 

(Dette må gjøres alle steder det står maskeantall, også på økninger og lignende) 

2. Jeg sjekker om det er steder i oppskriften (feks. et diagram som skal gjentas) som krever at maskeantallet er delelig på feks. 4 eller 8. Og jeg runder videre opp eller ned for å få det til å stemme. 

Det er litt ekstra jobb, men det fungerer fint for meg. Lykke til med strikkeprosjektet ditt. 

 

 

Jeg gjør som deg, og det gir så mange flere muligheter. Om tallet jeg får regnet ut er i nærheten av maskeantallet til en annen størrelse i oppskriften, følger jeg bare den størrelsen hele veien, men jeg strikker lengden til den størrelsen jeg egentlig skal ha. Det er enklere enn å regne ut fortløpende mens man strikker, men ikke alltid det går da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...