Gå til innhold

Bursdagsgave fra svigers

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Anim92 said:

Det er en greeei forskjell på hva du får for 50 kr og 500..

TS, jeg hadde blitt kjempeglad for at de hadde kjøpt noe i det hele tatt, og om typen fikk en gave til 2000 eller 20.000, så ville det ikke falt meg inn å tenke at det var urettferdig at jeg "bare" fikk 500 i forhold.

Kunne ikke vært mer enig i alt du skriver. 

Kom til å tenke på at det kan da tenkes at mannen din vil bruke pengene han fikk på noe til dere felles så du også får nytte av gaven på en eller annen måte? Kjæresten min lar penger han får fra min far gå til noe vi to felles kan gjøre sammen som kino f.e.k.s. Men det gjør han fordi jeg ikke har mottatt en eneste gave fra hans foreldre i alle årene vi har vært sammen, enda familien hans kommer godt overens med meg.  Det er jo litt anderledes situasjon enn din. Du får jo tross alt noe, det har ikke jeg fått.

Synes du skal være glad for 500kr når dere er i startfasen i forholdet til og med. Vær fornøyd og ikke tenk så mye over beløpet. Det er tanken som teller. De husker på deg og det bør du være takknemlig for. 

Anonymkode: 41956...7b8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spurte hva som var vanlig. Ikke at jeg var utakknemlig eller sur eller noe for gaven jeg fikk. 500 kr er mer enn jeg noen sinne kunne ønsket meg. Jeg ble usikker da det flere steder stod at det var normalt å få samme sum. 

Kjære vene, les hva jeg skrev. Jeg har skrevet at jeg var takknemlig. At det er pågrunn av min bakgrunn som gjør slike tanker og at det idag ikke har rot i virkeligheten. 

Anonymkode: 83f34...982

• Liker 3
Skrevet

Har aldri fått hverken bursdagsgave eller et gratulerer med dagen fra noen i min svigerfamilie.

Jeg og mannen har vært sammen i over 20 år.

For meg vil det være naturlig å gi mer til mine barn enn til mine svigerbarn i bursdagsgave. I alle fall om forholdet er ferskt og de er unge.

• Liker 1
Skrevet

Jeg får ikke gave fra mine svigers, de vet ikke når jeg har bursdag heller, tror jeg ikke. Vært sammen med partner i 10 år

Mannen min får like mye som meg av mine foreldre, vi har også mer kontakt. 

Anonymkode: 0673b...073

Skrevet

Vi har vært sammen i 13 år og har alltid fått likt av begges foreldre, vanligvis 300-500 kr. Vi har bursdag med en dags mellomrom, så vi får samtidig og da er det kanskje mer naturlig at det blir likt? Ingen av oss har fått noe så dyrt som 2000 kr! 

Anonymkode: 4116b...4dc

Skrevet

Jeg er vant til at barnet får mer enn partneren. Altså mine foreldre gir fler/dyrere gave(r) til meg enn til mannen min, og motsatt. Aldri tenkt at det er rart. 

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Vi får enten felles pengesum eller det vi ønsker oss. Her har vi fått både laptop, iPhone, iPad etc. Noen år ønsker ikke noen av oss eller bare en av oss noe dyrt og da får den andre ikke det i tilsvarende pengesum, noe som er helt ok. Som oftest er det svigerfar som kjøper dyre ting og svigermor som setter inn penger på konto. Det drypper gjerne oftere fra henne gjennom året. 

Jeg har aldri forventet noe, men de har god råd og de liker å gi litt syre gaver og hjelpe oss litt her og der, som når ungen trenger ny garderobe. 

Men ikke noe vi forventet og jeg hadde ikke forventet at jeg skule fått slike summer og gaver da jeg tross alt er svigerdatteren.

Skrevet

Mine foreldre gir meg gave til ca 1000kr til bursdagen, mens min mann får for ca 500-600. Til jul får vi fellesgave (litt mindre enn mine søsken, som ikke har barn).

Svigers gir ikke bursdagsgave til meg (fikk for 200kr da jeg hadde rund dag), mens min mann får penger på konto til sin bursdag. Til jul varierer det veldig hva vi får. Vanligvis får jeg noe til familien (eks panne, kjøkkenredskaper, sengetøy), mens min mann får noe til seg selv. 

Vi har vært sammen 12 år, og er godt gift, med 2 barn. Det er stort sett meg som ringer /holder kontakten svigers, og jeg som tar barna med på besøk. Mannen min er ikke like interessert. 

Anonymkode: b6498...a8a

Skrevet

Vi får alltid penger, lik sum.

Anonymkode: eba03...64d

Skrevet
På 24.8.2019 den 21.20, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk gave til litt over 500 kr, og mannen til hans bursdag fikk over 2000 kr. 

Vært sammen med han 2 år neste år. 

Er det normalt med den forskjellen? Eller er det lov å ha den følelsen at det er leit? Må legge til at jeg ikke har noen egen familie som gir noe, og aldri hatt. Så bursdagsgave osv er ekstra sårt.

Hvorfor mener du at du har krav på så mye gaver fra din svigerfamilie?

Skrevet

Svigermor gjør også det samme her og vi har vært gift i 10 år og har to barn sammen.

Jeg får 500 kr i kontanter til bursdag, mens mannen får som regel gaver til ca kr 1000-1500 kr. Skjønner at det er lettere for henne å kjøpe gaver til han enn til meg, men det hadde ikke gjort noe om summen var litt lik. Min mor gjør aldri forskjell på det. Jeg, min mann, min søster og hennes mann får alltid samme summen i bursdagsgave. 

Det var det samme til jul også. Jeg kunne få en gave eller to til en sum av 5-600 kr, mens mannen min fikk masse. De siste årene har vi stort sett fått felles gaver. Det er utrolig rart når man er gift og har vært en del av familien i så mange år. Ikke det at det spiller noen rolle, men det skal jeg aldri gjøre til mine kommende svigerbarn.

Anonymkode: 748bf...cfa

Skrevet

Vi har vært sammen i 20 år og har 2 barn sammen. Jeg får penger av min mor til bursdag, men som er ment å bruke på hele familien. Ca 5000kr. Han får ingenting av min mor til sin bursdag. 

Svigermor har gitt han 1000kr til bursdag og meg en orkide de første 12 årene. Etter det har vi fått 1000kr til hver vår bursdag.

Min datter er konfirmant nå. Hun får bunad og 10 000kr fra oss foreldre. Hennes flotte kjæreste gjennom ett år og 8 mnd. gav vi 500 kr til hans konfirmasjon nå...

Anonymkode: 3f66c...ebe

Skrevet

Jeg og kjæresten har vært sammen i ca. tre år, og jeg har aldri fått hverken jule- eller bursdagsgave fra svigersønn den tiden vi har vært sammen. Han får ikke gave av min forelder heller. Jeg har aldri tenkt over at dette er unormalt....

Jeg forventer ikke gave så lenge vi ikke feirer jul sammen og så lenge jeg ikke har svigers på bursdagsfeiringene mine.

Skrevet
På 25.8.2019 den 10.53, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte hva som var vanlig. Ikke at jeg var utakknemlig eller sur eller noe for gaven jeg fikk. 500 kr er mer enn jeg noen sinne kunne ønsket meg. Jeg ble usikker da det flere steder stod at det var normalt å få samme sum. 

Kjære vene, les hva jeg skrev. Jeg har skrevet at jeg var takknemlig. At det er pågrunn av min bakgrunn som gjør slike tanker og at det idag ikke har rot i virkeligheten. 

Det er ingenting som er vanlig, men i et ferskt forhold ville jeg bare sendt blomster på døra og kanskje en kake, morgenlevering har gunstige priser, det samme har kolonial. Hvis vi skulle møttes, eller jeg hadde funnet en gave tilfeldigvis hadde jeg gitt en liten oppmerksomhet. Kanskje en bukett med blomster. Eller vippset, men ikke en stor sum, og det avhenger av din inntekt, alder osv. Til en som tjener mer enn meg hadde jeg ikke gitt penger. 

Noen ganger får de fine gaver, noen ganger får de en bok, andre ganger får sønnen mer enn svigerdatter, eller motsatt. Jeg tenker ikke over det alltid, og tror ikke de synes det gjør noe. 

Har også kommet hjem fra utenlandsferie og kjøpt gave til henne, fordi det var noe jeg tilfeldigvis kom over, mens jeg ikke fant noe til han. Jo, kunne sikkert kjøpt et fint slips, men følte ikke for å shoppe og bruke tid på det. Jeg beklaget det, men er kjent for å ikke være glad i å shoppe. Det var helt tilfeldig at jeg fant gaven til henne, og hun fikk den til bursdag og ikke som en hvilken-som-helst gave. De har ikke bursdag på samme årstid. Vet jeg må bli flinkere til å kjøpe gaver, men det er egentlig bare en bagatell. Men. lurt å begynne å kjøpe julegaver nå hvis man finner noe man tror andre ønsker seg eller trenger. Skal ikke sette noen på ideen. Det blir for mye mas. 

Vi er forskjellige. Noen setter mer pris på handlinger, og bryr seg ikke så mye om gaver, andre liker å gi gaver osv. 

Skrevet

Hvorfor skal det ikke være lov å være lei seg? 

Anonymkode: 32be7...67d

Skrevet

Jeg fikk 500 de 2 første årene. De siste 3 har jeg fått 1500-2500. Samboer kan få gaver opp til 10.000, men skal ikke klage på det, kjekt med høytrykkspyler, grill, nye bildekk 👌

Til jul fikk jeg jakke til 5000,- og barnet mitt får 1000-1500 til bursdag og jul + de sparer i fond til oss alle. 

Anonymkode: 976e7...7df

Skrevet

Jeg og samboer over 9 år får samme "gave" fra begge foreldrene våres - ingen verdens ting. Ikke et kort engang. Moren min er i tillegg mangemillionær. 

Men ja, det er normalt at barnet får mer enn partneren til barnet. 

Anonymkode: 6cb89...a67

• Liker 1
Skrevet

Svigermor gir meg og kjæresten min gjennom 11 år omtrent likt, av og tiø mer tiø meg tror jeg nesten! Men mine foreldre gir igrunnen bare til meg, og et eøler annet lite til han, om de har det. Han driter i det tror jeg, men jeg må jo sis jeg synes det er litt  kjipt soden jeg får såpass mye på andre siden. Jeg forteller ikke foreldrene mine at jeg får det, da tror jeg de hadde blitt lei seg. Jeg tror rett og slett ikke det faller dem inn.  Kan godt være på samme måten med dine svigerforeldre, og at de egentlig liker deg VELDIG godt pg derfor gir deg stor gave til 500. For 500 er jo endel. Du kjenner folkene. Om dere har et godt forhold ville jeg tenkt på det sånn:)

Anonymkode: 28504...08c

Skrevet

Takk for svar alle sammen. 

Hvordan tolket du ene mitt spørsmål om hva som var vanlig som at jeg hadde krav på noe? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Svigermor gir meg og kjæresten min gjennom 11 år omtrent likt, av og tiø mer tiø meg tror jeg nesten! Men mine foreldre gir igrunnen bare til meg, og et eøler annet lite til han, om de har det. Han driter i det tror jeg, men jeg må jo sis jeg synes det er litt  kjipt soden jeg får såpass mye på andre siden. Jeg forteller ikke foreldrene mine at jeg får det, da tror jeg de hadde blitt lei seg. Jeg tror rett og slett ikke det faller dem inn.  Kan godt være på samme måten med dine svigerforeldre, og at de egentlig liker deg VELDIG godt pg derfor gir deg stor gave til 500. For 500 er jo endel. Du kjenner folkene. Om dere har et godt forhold ville jeg tenkt på det sånn:)

Og sorry all autokorrekten 😬

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...