Gå til innhold

Mye ilter veps nå. Lage fake bol?


Jytte

Anbefalte innlegg

Bor i Oslo. Det er mye veps her, og jeg innrømmer at jeg får litt panikk og holder døra mest lukket på dagtid. Det samme problemet har en venninne, men ikke en annen. Hun som ikke har problemer har sånne lyslykter (runde) som kan ligne små bol utendørs. https://mialight.com/no/japan-kugel-o-50cm.html

Nå har jeg laget noe jeg håper ligner et bol. Papirpose var til ingen nytte. Jeg brukte en ball i håndballlstørrelse og surret torky rundt. Det er under markisa så papiret blir ikke vått. 

Men, veps forlater jo bolet sitt på denne tiden så har det noen virkning? Eller er noen veps fremdeles i et bol på denne tiden av året så det kan virke preventivt å nærme seg et annet bol? Har ikke hatt så mye veps på besøk tidligere år. Vurderer å kjøpe en elektrisk insektsdreper. Humler og bier er jeg ikke redd for. Ikke veps heller, men på denne tiden er de hissige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det vil ha noe virkning. Hvis det skal ha virkning må det fake bolet settes ut på våren når dronningen leter etter en egnet plass til å ha bol. Så drar den forhåpentligvis videre når den ser at det allerede er et bol der (konkurrent).

Anonymkode: 55318...859

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en vepsefelle, veldig effektivt!

Rør ut 1 pk gjær + 8 ss sukker i 3 dl vann i en bolle. Sett bollen der flest veps surrer.

Anonymkode: 8a577...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det vil ha noe virkning. Hvis det skal ha virkning må det fake bolet settes ut på våren når dronningen leter etter en egnet plass til å ha bol. Så drar den forhåpentligvis videre når den ser at det allerede er et bol der (konkurrent).

Anonymkode: 55318...859

Ja, det er det jeg er redd for. Men jeg er ikke redd veps på våren og for dronninger. De er ikke så hissige. Det er ikke vepsebol utenfor her. Da må de ha gjemt seg hos naboene. 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lag en vepsefelle, veldig effektivt!

Rør ut 1 pk gjær + 8 ss sukker i 3 dl vann i en bolle. Sett bollen der flest veps surrer.

Anonymkode: 8a577...7ea

Det trikset nytter hvis man har et større uteområde. Men på en veranda /terrasse vil det tiltrekke veps. Har jeg lest. Jeg prøvde med en ølboks med litt øl i. På noen dager har bare en veps klart å rote seg inn der, mens de andre gjerne vil inn i stua. 

Men nå observerer jeg at vepsene snur straks de nærmer seg bolet mitt. Fluer skygger også banen. Det kan være tilfeldig. Det ser ut som et bol, mer enn en papirpose gjør. Bare ikke skjæra kommer og river av papiret. De er ganske så nysgjerrige og venter nok bare til jeg ikke er hjemme.

Skal oppdatere. 

Endret av Jytte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en veps inne i løpet av dagen. Den var lett å jage ut med et sjal, kanskje ble den forsiktig siden jeg har et bol ute? Ja, vet det høres tåpelig ut, men verd et forsøk. Kjempestor veps.

Har alle insekter godt syn? Veps må vel ha det for å kunne fly, vet fugler har det, og fluer ikke minst. 

Er som sagt ikke redd veps, men liker ikke få de inn når de er hissige, kan bli litt sketten når de blir innpåslitne, og irritert. På våren og sommeren er de ikke noe problem. Men nå er de hissige. Er heller ikke redd edderkopper eller andre små krypdyr. 

Om det hjelper eller ikke, vet jeg ikke. Det jeg frykter i morgen tidlig er at skjærene har vært og ødelagt bolet. De er nysgjerrige. De prøvde å hakke på papirpose-bolet mitt. Da lo naboen godt, og fikk meg til å le. 

Den som venter får se. 

Må innrømme at jeg ikke har en håndball. Jeg fylte bare en vanlig brødpose med vann og surret den med torky og laget den som en mumie. Vil gjerne være vitne til det om skjærene kommer og hakker og får vannskvett på beina sine. De vil komme, det vet jeg, men de river kanskje bare litt av papiret, tror ikke de lar seg lure av blinkende cd-plater heller, de er kloke fugler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å henge opp cd-plate uten hell -.- Dog er jeg livredd for veps. Har kjøpt elektrisk fluesmekker og nå er jeg mindre redd 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Brimi skrev:

Jeg har prøvd å henge opp cd-plate uten hell -.- Dog er jeg livredd for veps. Har kjøpt elektrisk fluesmekker og nå er jeg mindre redd 😛

Tror det blir elektrisk fluesmekker her også innen rimelig tid. Cd-plater er ment mot fugler så de ikke kommer på verandaen, men kråkefugler vet jeg ikke om det nytter mot. 

Jeg som håpet på en fin august, men en veps på snart en hel dag, det er ikke ille. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye her også. Dasket til en i da, så den fløy ned på asfalten. Var ikke sein med å reagere. Trampet på den så den døde. Eklingen :lur:

Anonymkode: 7dd07...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Brimi skrev:

Jeg har prøvd å henge opp cd-plate uten hell -.- Dog er jeg livredd for veps. Har kjøpt elektrisk fluesmekker og nå er jeg mindre redd 😛

De er morsomme. Fluer dauer som regel av et støt. Vepsen av 3 :lur:

Anonymkode: 7dd07...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De er morsomme. Fluer dauer som regel av et støt. Vepsen av 3 :lur:

Anonymkode: 7dd07...fda

Tre slag? Du er morsom du. Den blir vel svimeslått av ett slag i alle fall? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er morsomme. Fluer dauer som regel av et støt. Vepsen av 3 :lur:

Anonymkode: 7dd07...fda

Jeg bruker den elektriske fluesmekkeren som en badmintonkølle. :laugh: Da dævver den av 1 slag. Så gjelder det jo å finne den igjen i huset etter å ha gjort det da. 

Anonymkode: a6632...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jytte skrev:

Tre slag? Du er morsom du. Den blir vel svimeslått av ett slag i alle fall? 

Ja, av et støt. Men dauer av 3. I hvert fall de n jeg prøvde :) 

Anonymkode: 7dd07...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttet ikke med bolet mitt, en illsint veps angrep døra når jeg smekket døra igjen. Har satt ut en vepsefelle med sukker, saft og honning i en plastflaske som er skjært i to der øvre del blir en tut.

Er det ekstra mye veps i år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vepsen er ikke aggressiv. Har hatt mange veps som har brukt både meg og mannen som landingsplass og vi har aldri blitt stukket. Vi har tilogmed båret ut veps i hånden uten at den stakk.

Anonymkode: 947ca...c4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vepsen er ikke aggressiv. Har hatt mange veps som har brukt både meg og mannen som landingsplass og vi har aldri blitt stukket. Vi har tilogmed båret ut veps i hånden uten at den stakk.

Anonymkode: 947ca...c4f

Og jeg gikk en gang forbi et vepsebol og fikk både veps inni klærne og i håret og jeg er glad jeg ikke var allergisk.

Anonymkode: 66d0c...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater veps! Særlig etter at jeg ble stukket på beinet for 12-13 år siden, og fikk et skikkelig sår med verk i som brukte månedsvis på å gro etterpå.

Heldigvis bor jeg nå i tredje etasje, og vepsene flyr ikke alltid så høyt. Merker i alle fall at det er betydelig færre tilfeller av veps innendørs på sensommeren her, enn det var da jeg bodde på bakkeplan med hage utenfor.

Det har kommet inn kun et par veps nå i august, men det er alt. De fikk jeg tatt kål på eller viftet ut gjennom den åpne balkongdøren. Jeg har dessverre ikke noe tips eller råd om hvordan få dem til å skygge unna. Sette opp vepsefeller med søt drikke i er det eneste.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg gikk en gang forbi et vepsebol og fikk både veps inni klærne og i håret og jeg er glad jeg ikke var allergisk.

Anonymkode: 66d0c...b88

Hvis de har bol, er de selvsagt aggressive, men en vanlig veps som er borte fra bolet er ikke aggressiv. Jeg fikk klærne fullt av bier, da jeg uforvarende kom i nærheten av en bikube. Jeg ble stukket sønder og sammen, men hater dem ikke for det.

Anonymkode: 947ca...c4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis de har bol, er de selvsagt aggressive, men en vanlig veps som er borte fra bolet er ikke aggressiv. Jeg fikk klærne fullt av bier, da jeg uforvarende kom i nærheten av en bikube. Jeg ble stukket sønder og sammen, men hater dem ikke for det.

Anonymkode: 947ca...c4f

En veps med bol er fortsatt en veps, så da kan jo så klart veps kan være aggressive. Og om ta har vepsebol i nærheten er det jo veps med bol. 

Anonymkode: 66d0c...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En veps med bol er fortsatt en veps, så da kan jo så klart veps kan være aggressive. Og om ta har vepsebol i nærheten er det jo veps med bol. 

Anonymkode: 66d0c...b88

Skulle stå "om ts har vepsebol..."

Anonymkode: 66d0c...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Jeg bor ikke på bakkeplan, men naboen som bor høyere, er ikke plaget. Det er ikke vepsebol på min veranda. Og etter at jeg satte opp den fella med saft og honning flyr de bare forbi. Ingen veps i fella. Noen ganger kan man mistenke de for å ha hjerne. Har utsikt til verandaen og trodde jeg ville se de gå i fella, men ikke en har latt seg lure. 

Vil ikke bruke insektspray og gift, men hadde håpet på noen fredelige dager ute på verandaen nå fremover. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...