Gå til innhold

Er alle som går på dps syke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller er noen bare i livskrise? Er det slik at man må ha en diagnose for å gå der? 

Spørsmålene gjelder ikke meg, men jeg lurer på generelt hvilke kriterier det er for å komme inn. Er det slik at alle som går der er psykisk syke? 

Anonymkode: b9693...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man går på DPS fordi man har behov for psykisk helsehjelp. Ikke alle har diagnose, men mange har, eller er under utredning for å finne ut om de skal få en diagnose. Siden ventetidene er evig lange er det sjelden en livskrise (som er noe som går over) gir mulighet for behandling der. Unntaket er hvis det er livsnødvendig med akuttbehandling. 

Anonymkode: 6a20a...fba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eller er noen bare i livskrise? Er det slik at man må ha en diagnose for å gå der? 

Spørsmålene gjelder ikke meg, men jeg lurer på generelt hvilke kriterier det er for å komme inn. Er det slik at alle som går der er psykisk syke? 

Anonymkode: b9693...3aa

Dps tar ikke inn folk i livskrise.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne

Anonymkode: c7c8b...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Girlygirl9 skrev:

Hvorfor skal man gå til et psykiatrisk senter hvis man ikke er psykisk syk..?

Mange går jo der fordi de er "utbrente" eller ikke gidder å jobbe og dermed blir sendt dit på tvang av nav.

Anonymkode: b5a52...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange går jo der fordi de er "utbrente" eller ikke gidder å jobbe og dermed blir sendt dit på tvang av nav.

Anonymkode: b5a52...dbc

Nei, sånn fungerer det ikke. Kan ikke du holde deg til saker du faktisk kan noe om?

Nav kan ikke henvise til DPS, det er det kun legen som kan.

Anonymkode: c4f08...5f4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange går jo der fordi de er "utbrente" eller ikke gidder å jobbe og dermed blir sendt dit på tvang av nav.

Anonymkode: b5a52...dbc

De får ikke plass på dps

Anonymkode: c7c8b...bd6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk avslag på henvisning 4 ganger før jeg endelig ble tatt i mot etter jeg havnet på akutten for selvmordsforsøk. I vårt distrikt må man visst være veldig syk for å få time, men hørt om folk som blir sendt vekk fordi de er "for syke" for hjelp også. Merkelig system. Jeg hadde ingen diagnose, men fikk det etter den første måneden jeg ble tatt i mot.

Anonymkode: 3d0ff...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange går jo der fordi de er "utbrente" eller ikke gidder å jobbe og dermed blir sendt dit på tvang av nav.

Anonymkode: b5a52...dbc

Å ikke gidde er ikke en psykisk sykdom. 

Dps har kapasitetsproblemer så man må ha et ganske graverende problem for å få plass der. 

 

Anonymkode: 950cb...25c

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eller er noen bare i livskrise? Er det slik at man må ha en diagnose for å gå der? 

Spørsmålene gjelder ikke meg, men jeg lurer på generelt hvilke kriterier det er for å komme inn. Er det slik at alle som går der er psykisk syke? 

Anonymkode: b9693...3aa

Ikke sykere enn oss brukerne her inne🤪🤪🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, sånn fungerer det ikke. Kan ikke du holde deg til saker du faktisk kan noe om?

Nav kan ikke henvise til DPS, det er det kun legen som kan.

Anonymkode: c4f08...5f4

Man blir tvunget til å gå til dps for å få penger fra nav. Henvisningen kommer fra legen. Fornøyd?

Anonymkode: b5a52...dbc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange går jo der fordi de er "utbrente" eller ikke gidder å jobbe og dermed blir sendt dit på tvang av nav.

Anonymkode: b5a52...dbc

Hvordan har du det? Har du det fint på jobben din? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man blir tvunget til å gå til dps for å få penger fra nav. Henvisningen kommer fra legen. Fornøyd?

Anonymkode: b5a52...dbc

Nav kan tvinge en til å ta i mot helsehjelp for å få penger, dersom det er helsetilstanden som gjør at man ikke kan jobbe. Leger henviser ikke til DPS dersom de ikke tror personen har psykiske problemer. Når legen har sendt henvisning, og DPS har akseptert henvisningen kan NAV tvinge personen til å ta i mot den helsehjelpen helsevesenet mener er nødvendig.

Å være "utbrent" eller "ikke gidde å jobbe" kan ofte være en del av et psykisk helseproblem, og dermed kan utrdning og behandling hos DPS være nettopp det som skal til for å få personen ut i jobb igjen.

Anonymkode: 2aa38...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nav kan tvinge en til å ta i mot helsehjelp for å få penger, dersom det er helsetilstanden som gjør at man ikke kan jobbe. Leger henviser ikke til DPS dersom de ikke tror personen har psykiske problemer. Når legen har sendt henvisning, og DPS har akseptert henvisningen kan NAV tvinge personen til å ta i mot den helsehjelpen helsevesenet mener er nødvendig.

Å være "utbrent" eller "ikke gidde å jobbe" kan ofte være en del av et psykisk helseproblem, og dermed kan utrdning og behandling hos DPS være nettopp det som skal til for å få personen ut i jobb igjen.

Anonymkode: 2aa38...26a

NAV tvinger ingen. Man kan takke nei til hjelp, men da får man ikke penger. Er det feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, sånn fungerer det ikke. Kan ikke du holde deg til saker du faktisk kan noe om?

Nav kan ikke henvise til DPS, det er det kun legen som kan.

Anonymkode: c4f08...5f4

Jo sån kan det fungere, jeg må gå på dps pga nav, er et kriterie fra deres side, men nå er jeg også syk da.

Anonymkode: b7b09...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner en som er i 100% jobb og fungerer fint som går på DPS, men det er utredning av ADHD. 

Anonymkode: 74585...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DPS = Distrikt psykiatrisk senter

 

Så ja, man har psykiske problemer for å gå der 

Nei man er ikke garantert noe plass der på tross av psykiske plager. Derfor har mange privat psykologer offentlige avtaler. Da DPS har ganske strenge inntak fordi de drukner i henvendelser. Så de tar ofte bare inn de mest graverende som trenger forholdsvis rask hjelp. Da det er stort sett kortere ventetid der enn ved privat psykolog m offentlig avtale.

 

DPS har ambulant team, som kan bistå i korte perioder ved akutt krise.

Anonymkode: ec523...7d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...