Jimins Skrevet 29. august 2019 #81 Skrevet 29. august 2019 På 23.8.2019 den 16.14, Romilo skrev: Jeg er uenig. Når soldater skal hilse på de kongelige, holder det med hånden mot hjertet. Ingen lager en sak ut av det. Nå var det Haakon som ble invitert til deres hus, deres hjem, og da gjelder deres skikker og regler. Det får han finne seg i. Eneste med litt logikk i denne tråden. Hun vil ikke håndhilse, hvorfor skal folk lage en sak av absolutt alt. 1
dronne Skrevet 29. august 2019 #82 Skrevet 29. august 2019 3 hours ago, Jimins said: Eneste med litt logikk i denne tråden. Hun vil ikke håndhilse, hvorfor skal folk lage en sak av absolutt alt. Hva med den Iranske utenriksministeren på besøk i Norge som ikke ville håndhilse på kvinnene? 2
Atomlynet Skrevet 29. august 2019 #83 Skrevet 29. august 2019 At kromprinsen og andre som føler seg støtt av det der vil komme seg videre med eller uten tårer er helt sikkert så det her går bra folkens. 2
JaVel Skrevet 29. august 2019 #84 Skrevet 29. august 2019 15 timer siden, ElinX0Xpoliti skrev: Det er ikke rom å tolke Koranen, den enste som kan tolke Koranen er en kalif og lage nye religiøse doktriner. Reformister av islam blir drept som oftest. F.eks Hijaben er en politisk doktrine ikke et religiøst plagg. Det står ingen plass i koranen der kvinner eller jenter skal bruke en hijab. Det som står er at kvinner skal være "tilbakeholden" kledd og det er mumur (syndig\rart) for menn å se på kvinner. Kalifer som har et harem har regler for kvinner som imamer har brukt for at kvinner skal ha hijab og i egypt skille mellom muslimer og ikke muslimer for 90 år siden, siden kvinner som var der var ofte sex slaver som ikke brukte hodeplagg. Tolkninger av Koranen og hadith gjøres hele tiden av religiøse lærde. Hvis jeg ikke husker feil, så er det 4 lovskoler innenfor sunni-islam og 1 innenfor shia. Jeg googlet mumur som du nevnte men finner ingenting om det?
JaVel Skrevet 29. august 2019 #85 Skrevet 29. august 2019 4 timer siden, Jimins skrev: Hun vil ikke håndhilse, hvorfor skal folk lage en sak av absolutt alt. Fordi dette er norsk kultur, og det å nekte å ta imot en utstrakt hånd anses som svært uhøflig. Alle kulturer har sine høflighetsregler, og når man velger å bosette seg i et fremmed land så er det vanlig kutyme at man da følger dette landets regler. 3
ElinX0Xpoliti Skrevet 29. august 2019 #86 Skrevet 29. august 2019 2 hours ago, JaVel said: Tolkninger av Koranen og hadith gjøres hele tiden av religiøse lærde. Hvis jeg ikke husker feil, så er det 4 lovskoler innenfor sunni-islam og 1 innenfor shia. Jeg googlet mumur som du nevnte men finner ingenting om det? Muslimer mener at Koranen ble muntlig avslørt av Gud for den endelige profeten, Muhammed, gjennom erkeengelen Gabriel ifra år 609-632 som er ordet av gud. Dvs at gud skrev boken gjennom Muhammed og skal bare være en versjon av islam. Det skal kun være et hus av islam og freden kommer. Og vi snakker ikke om Haddifer (hadith på Engelsk). Det er 6 lov-skoler 4 av dem er anerkjent idag men spørs av hvem da. Munmur beklager. Denne paragrafen: "قُلْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ يَغُضُّوْا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَ يَحْفَظُوْا فُرُوْجَهُمْ, ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ." direkte oversatt"Say to the believing men that: they should cast down their glances and guard their private parts (by being chaste). This is better for them" Dette er en regel til muslimske menn om at de ikke begjærlig eller lystig skal se på kvinner (annet enn sine egne kone(r)); og for å forhindre enhver mulighet for fristelse, er de pålagt å kaste blikket nedover aka munmur slik det står dårlig oversatt til engelsk. Dette er kjent som "hijab of the eyes". Hijab som betyr slør på norsk, alså at menn skal ha et passivt til kvinner som ikke de er ektemann til. Som sagt det står ingen plasser at kvinner er pålagt å bruke slør. Meget interessant at du ikke har et svar på reformister i islam? Hva skjedde med reformistene på slutten av den gyldne tiden i Ottoman?
JaVel Skrevet 29. august 2019 #87 Skrevet 29. august 2019 9 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev: Muslimer mener at Koranen ble muntlig avslørt av Gud for den endelige profeten, Muhammed, gjennom erkeengelen Gabriel ifra år 609-632 som er ordet av gud. Dvs at gud skrev boken gjennom Muhammed og skal bare være en versjon av islam. Det skal kun være et hus av islam og freden kommer. Og vi snakker ikke om Haddifer (hadith på Engelsk). Det er 6 lov-skoler 4 av dem er anerkjent idag men spørs av hvem da. Munmur beklager. Denne paragrafen: "قُلْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ يَغُضُّوْا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَ يَحْفَظُوْا فُرُوْجَهُمْ, ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ." direkte oversatt"Say to the believing men that: they should cast down their glances and guard their private parts (by being chaste). This is better for them" Dette er en regel til muslimske menn om at de ikke begjærlig eller lystig skal se på kvinner (annet enn sine egne kone(r)); og for å forhindre enhver mulighet for fristelse, er de pålagt å kaste blikket nedover aka munmur slik det står dårlig oversatt til engelsk. Dette er kjent som "hijab of the eyes". Hijab som betyr slør på norsk, alså at menn skal ha et passivt til kvinner som ikke de er ektemann til. Som sagt det står ingen plasser at kvinner er pålagt å bruke slør. Meget interessant at du ikke har et svar på reformister i islam? Hva skjedde med reformistene på slutten av den gyldne tiden i Ottoman? Det kommer aldri til å bli bare en versjon av islam siden Koranen og hadith har mange uklarheter, og med uklarheter kommer det an på mennesket som leser. En lærd boende i Saudi-Arabia vil tolke teksten annerledes enn en lærd i Indonesia.
ElinX0Xpoliti Skrevet 29. august 2019 #88 Skrevet 29. august 2019 58 minutter siden, JaVel said: Det kommer aldri til å bli bare en versjon av islam siden Koranen og hadith har mange uklarheter, og med uklarheter kommer det an på mennesket som leser. En lærd boende i Saudi-Arabia vil tolke teksten annerledes enn en lærd i Indonesia. Det er jeg fullstendig klar over og slik det er i praksis. Dog det er ikke "lærd" som definerer det er imamer som gjør og det får de lært på teologiske fagene på uni i SA og Teheran som setter dags orden. Om en "intellektuell" eller en "lærd" sier noe som helst om islam i den muslimske verdenen så er det ganske farlig og de som har muligheten til å si noe er faktisk SA prinser. Så hva skjer med reformister generelt i islam?
JaVel Skrevet 29. august 2019 #89 Skrevet 29. august 2019 59 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev: Det er jeg fullstendig klar over og slik det er i praksis. Dog det er ikke "lærd" som definerer det er imamer som gjør og det får de lært på teologiske fagene på uni i SA og Teheran som setter dags orden. Om en "intellektuell" eller en "lærd" sier noe som helst om islam i den muslimske verdenen så er det ganske farlig og de som har muligheten til å si noe er faktisk SA prinser. Så hva skjer med reformister generelt i islam? Du kan selvsagt kalle en lærd imam, begrepene blir brukt om hverandre. Det finnes flere universiteter som utdanner lærde innenfor den muslimske verden, altså ikke bare 2.
Jimins Skrevet 29. august 2019 #90 Skrevet 29. august 2019 7 timer siden, JaVel skrev: Fordi dette er norsk kultur, og det å nekte å ta imot en utstrakt hånd anses som svært uhøflig. Alle kulturer har sine høflighetsregler, og når man velger å bosette seg i et fremmed land så er det vanlig kutyme at man da følger dette landets regler. I Norge har vi religionsfrihet og.
dronne Skrevet 29. august 2019 #91 Skrevet 29. august 2019 8 hours ago, Atomlynet said: At kromprinsen og andre som føler seg støtt av det der vil komme seg videre med eller uten tårer er helt sikkert så det her går bra folkens. Dette var absolutt ikke tid og sted til å promotere konservativ islam. Denne kvinnen har tidligere stått frem på TV og grått fordi hun må vise ørene på passbildene, er styremedlem i Islamsk Råd og har tilknytning til fundamentalistene i IslamNet (noe NRK tilfeldigvis "glemte" å nevne). Hva gjorde hun egentlig i den moskeen langt ute i Bærum (hun som bor på Lørenskog, hvor de har en stor fin moské)? En tilfeldig muslimsk kvinne? Tror ikke det nei. Dette var et nøye planlagt stunt. Og pressen stiller ingen spørsmål om hvem hun er, og hvem hun representerer.
ElinX0Xpoliti Skrevet 30. august 2019 #92 Skrevet 30. august 2019 On 8/29/2019 at 8:56 PM, JaVel said: Du kan selvsagt kalle en lærd imam, begrepene blir brukt om hverandre. Det finnes flere universiteter som utdanner lærde innenfor den muslimske verden, altså ikke bare 2. Lærd imam= Mulla shia og div retinger, sunni kalles aalims dette er ikke det samme som vi kan kalle lærd i vesten og spesielt ikke med tanke på teologiutdannelsen. Lærd i muslimske verden er de som vi kaller "eksperter" på tv. Og det var ikke det jeg sa les gjennom igjen om uni, og er de uniene aner-sett eller godkjent i vesten? Isteden for å være pedantisk med ordene mot meg, kanskje Muslimer har verdier (dette er ikke om rase eller etnisitet) som ikke er i samsvar med Norge. Hva skjedde og skjer med reformister i islam generelt, jeg har spurt deg flere ganger er det kanskje en grunn til du ikke ønsker å svare? Hva med de som er "frafallen" ifra islam hva skjer med dem i islamske land?
ElinX0Xpoliti Skrevet 30. august 2019 #93 Skrevet 30. august 2019 On 8/29/2019 at 11:20 PM, dronne said: Dette var absolutt ikke tid og sted til å promotere konservativ islam. Denne kvinnen har tidligere stått frem på TV og grått fordi hun må vise ørene på passbildene, er styremedlem i Islamsk Råd og har tilknytning til fundamentalistene i IslamNet (noe NRK tilfeldigvis "glemte" å nevne). Hva gjorde hun egentlig i den moskeen langt ute i Bærum (hun som bor på Lørenskog, hvor de har en stor fin moské)? En tilfeldig muslimsk kvinne? Tror ikke det nei. Dette var et nøye planlagt stunt. Og pressen stiller ingen spørsmål om hvem hun er, og hvem hun representerer. Ultra konservativ islam, når muslimer utrykker verdier ifra den 900 århundre så kalles det ultra konservatisme som amishene og del hinduer. Konservativ islam ifra morderne tid er faktisk for modernisering og for industri, det er ikke ultra konservativ islam. Men det er helt håpløst å engang å tenke tanken på at NRK rapporterer negativt eller mulig motiv ifra islamister ifra IRN. Du har jo ifra konferansen om Sharia for kvinner i norge, ikke et ord i pressen.
JaVel Skrevet 31. august 2019 #94 Skrevet 31. august 2019 7 timer siden, ElinX0Xpoliti skrev: Lærd imam= Mulla shia og div retinger, sunni kalles aalims dette er ikke det samme som vi kan kalle lærd i vesten og spesielt ikke med tanke på teologiutdannelsen. Lærd i muslimske verden er de som vi kaller "eksperter" på tv. Og det var ikke det jeg sa les gjennom igjen om uni, og er de uniene aner-sett eller godkjent i vesten? Isteden for å være pedantisk med ordene mot meg, kanskje Muslimer har verdier (dette er ikke om rase eller etnisitet) som ikke er i samsvar med Norge. Hva skjedde og skjer med reformister i islam generelt, jeg har spurt deg flere ganger er det kanskje en grunn til du ikke ønsker å svare? Hva med de som er "frafallen" ifra islam hva skjer med dem i islamske land? Hvorfor skal jeg svare deg på det? Det er jo tydelig at du mener du vet svaret allerede. Imam og lærd brukes om hverandre.
altius Skrevet 31. august 2019 #95 Skrevet 31. august 2019 Ironien oppe i dette er..de samme folkene som roper høyt om religionsfrihet og at vi må respektere at andre trossamfunn har sine sære skikker som bryter med norske skikker og likestiling.. De samme folkene har også i flere tiår ropt høyest og påtvunget den norske kirke kvinnelige prester og homofilt partnerskap. Til tross for at Norge ikke lenger har en statsreligion. Hvorfor vil ikke man i samme slengen påtvinge og diktere muslimske trossamfunn det samme?
dronne Skrevet 31. august 2019 #96 Skrevet 31. august 2019 11 minutter siden, altius said: Ironien oppe i dette er..de samme folkene som roper høyt om religionsfrihet og at vi må respektere at andre trossamfunn har sine sære skikker som bryter med norske skikker og likestiling.. De samme folkene har også i flere tiår ropt høyest og påtvunget den norske kirke kvinnelige prester og homofilt partnerskap. Til tross for at Norge ikke lenger har en statsreligion. Hvorfor vil ikke man i samme slengen påtvinge og diktere muslimske trossamfunn det samme? Dette er de samme folkene som i alle år har advart mot påvirkning fra amerikansk kultur (Dynastiet, hamburger og annet faenskap), mens påvirkning av kultur fra midt-østen er bare så berikende. De samme som er fryktelig imot at småjenter skal kles opp i rosa klær, mens hijab på småjenter er bare så flott.
Ella Grisella Skrevet 31. august 2019 #97 Skrevet 31. august 2019 Nordmenn skal tilpasse seg kultur når de er i utlandet, og i eget land... 😑 4
ElinX0Xpoliti Skrevet 31. august 2019 #98 Skrevet 31. august 2019 8 hours ago, JaVel said: Hvorfor skal jeg svare deg på det? Det er jo tydelig at du mener du vet svaret allerede. Imam og lærd brukes om hverandre. Der har vi det, ganske uredelig av deg og meget dårlige forsøket for å få "got ya" ifra meg. I dette tilfellet der lærde bokstavelig betyr mulla så tar du rett, men ikke i vesten og heller ikke i Norge. Takk for deg da.
Coronas Skrevet 31. august 2019 #99 Skrevet 31. august 2019 På 23.8.2019 den 16.14, Romilo skrev: Jeg er uenig. Når soldater skal hilse på de kongelige, holder det med hånden mot hjertet. Ingen lager en sak ut av det. Nå var det Haakon som ble invitert til deres hus, deres hjem, og da gjelder deres skikker og regler. Det får han finne seg i. Vil det si at de som bærer hijab er soldater?
Gjest Inverto Skrevet 31. august 2019 #100 Skrevet 31. august 2019 Jeg synes det er selvstimulerende å lese/høre om muslimer som blir fornærma (av mikroskopiske grunner)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå