Gå til innhold

Kronprins Haakon forsøkte å håndhilse på muslimsk kvinne: – Respektløst mot vår kommende konge


Gjest AthenaRavenLuna

Anbefalte innlegg

På 23.8.2019 den 14.28, pippilang skrev:

Kromprinsen er på besøk i en moské og burde vel vite at konservative muslimske kvinner ikke håndhilser. Dette er da ikke noe nytt. Han er vel såpass bereist at han vet dette. 

Krompen er  såpass bereist at han vet at muslimer ikke er en homogen gruppe.  Det han opplevde der trenger ikke å være representativt for norske moskeer eller muslimer. 

Og så lenge arrangørene ikke har sagt noe annet på forhånd så er det vel frem med  handa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare disse forklaringene på denne manglende håndhilsingen:

- Hun vil unngå å gi kronprinsen syndige tanker slik at han fristes til ekteskapsbrudd(for alle menn er troende til dét absolutt hele tiden)

- Hun vil unngå enhver berøring fra en mann som ikke er nær familie, for ellers krenkes hun(av hans syndige tanker og dermed syndige berøring)

Kronprinsen utgjør altså en trussel mot hennes ærbarhet og er ikke til å stole på, rett og slett fordi han er mann. Og dette framstår som temmelig paranoid og ikke så lite respektløst, etter min mening.

Endret av Ichiko
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest commeilfaut
1 time siden, Rosetelys skrev:

Uenig. Moskeen befinner seg, dessverre, i det norske samfunnet. I det norske samfunnet følger vi norske skikker. Håndhilsing er en (ikke utelukkende) norsk skikk.

Vi har religionsfrihet, og det synes jeg vi skal fortsette å ha. Så lenge det man driver med i en moske (eller kirke, tempel) ikke er rent ut skadelig synes jeg de skal få lov til å tro på hvilke gammeldagse skikker som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, commeilfaut skrev:

Vi har religionsfrihet, og det synes jeg vi skal fortsette å ha. Så lenge det man driver med i en moske (eller kirke, tempel) ikke er rent ut skadelig synes jeg de skal få lov til å tro på hvilke gammeldagse skikker som helst.

Det er jeg enig i, bare vi slipper å tilrettelegge arbeidsplasser for håndhilsenektere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest commeilfaut
6 minutter siden, Pipaluk skrev:

Det er jeg enig i, bare vi slipper å tilrettelegge arbeidsplasser for håndhilsenektere. 

For all del, og toveis respekt fordrer at utenfor moskeen er det norske skikker som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, commeilfaut said:

For all del, og toveis respekt fordrer at utenfor moskeen er det norske skikker som gjelder.

Og vi i vesten burde vise like stor respekt når vi besøker andre land og andre kulturer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Brutex skrev:

Vestlig kultur og spesielt amerikansk kultur har overskjørt den lokale kulturen i store deler av verden

Det er jo ingen som har tvunget muslimer i diverse land å gå med vestlige klær,se på amerikanske filmer etc, så det må hver enkelt ta på sin egen kappe. 

Endret av JaVel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bag skrev:

Og vi i vesten burde vise like stor respekt når vi besøker andre land og andre kulturer!

Ja hvis en vestlig person frivillig bosetter seg i et muslimsk land så bør den personen følge landets høflighetsregler, det skulle bare mangle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, JaVel said:

Ja hvis en vestlig person frivillig bosetter seg i et muslimsk land så bør den personen følge landets høflighetsregler, det skulle bare mangle. 

Bør man ikke gjøre det også når en er på besøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bag skrev:

Bør man ikke gjøre det også når en er på besøk?

Jo absolutt, men samtidig er det annerledes om man bare er turist og ikke flytter til et fremmed land permanent. Om jeg hadde møtt en muslimsk turist, og han nektet å håndhilse, så hadde jeg ikke brydd meg noe særlig, men hvis det samme skjedde med en muslim som frivillig hadde bosatt seg her, så hadde jeg blitt provosert. Når man bosetter seg i et fremmed land frivillig, så blir det feil om man bare tar imot godene, men nekter å innrette seg ellers. Har feks flere ganger møtt kvinner med niqab og jeg liker det svært dårlig. I dette landet skal man vise sitt ansikt, det betyr at man er åpen og ærlig. Hvis feks en mann pga kulden hadde tatt på seg finlandshette, og ikke tok den av seg når han gikk inn på et kjøpesenter, hadde folk garantert reagert. Det er ubehagelig når man ikke ser hvem folk er.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, JaVel said:

Jo absolutt, men samtidig er det annerledes om man bare er turist og ikke flytter til et fremmed land permanent. Om jeg hadde møtt en muslimsk turist, og han nektet å håndhilse, så hadde jeg ikke brydd meg noe særlig, men hvis det samme skjedde med en muslim som frivillig hadde bosatt seg her, så hadde jeg blitt provosert. Når man bosetter seg i et fremmed land frivillig, så blir det feil om man bare tar imot godene, men nekter å innrette seg ellers. Har feks flere ganger møtt kvinner med niqab og jeg liker det svært dårlig. I dette landet skal man vise sitt ansikt, det betyr at man er åpen og ærlig. Hvis feks en mann pga kulden hadde tatt på seg finlandshette, og ikke tok den av seg når han gikk inn på et kjøpesenter, hadde folk garantert reagert. Det er ubehagelig når man ikke ser hvem folk er.  

Hvor lenge mener du en kvinne kan bruke nikab i Norge før hun bør ta den av? Hvor lenge mener du en vestlig kvinne kan gå uten nikab i et muslimsk land før hun bør ta den på? Hvor lenge mener du en vestlig kvinne kan bo hos urbefolkningen i Amasonas før hun bør være toppløs/naken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bag skrev:

Hvor lenge mener du en kvinne kan bruke nikab i Norge før hun bør ta den av? Hvor lenge mener du en vestlig kvinne kan gå uten nikab i et muslimsk land før hun bør ta den på? Hvor lenge mener du en vestlig kvinne kan bo hos urbefolkningen i Amasonas før hun bør være toppløs/naken?

Det finnes ingen land hvor niqab blir brukt av alle kvinner så det er det helt umulig å svare på, men hvis løst flagrende hår blir sett på som en stor skam,og svært uhøflig så bør en vestlig kvinne som av fri vilje har valgt å bosette seg i et slikt land, ta på hijab. Jeg kan ikke forhindre at en muslimsk kvinne ikler seg niqab her i Norge, men hver gang jeg ser det, synes jeg det er svært uhøflig. Er det svært uhøflig å ikke gå naken hos urbefolkningen i Amasonas? Hvis ja, så går hun selvsagt naken/ toppløs. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nektet å håndhilse på kronprinsen - majestetsfornærmelse

Jeg er av den oppfatningen av at monarkiet har gått ut på dato og at det symboliserer et gufs fra fortiden. At noen blir født inn i mektige posisjoner i topp eliten utelukkende pga tradisjoner syntes jeg ikke passer inn i et moderne samfunn som snakker varmt om likhet og like rettigheter for alle.

Til tross for at mange liker å hevde det så er det faktisk ikke likhet for loven i Norge fordi vi har en gruppe mennesker som har blitt født inn i overklassen, en klasse som har immunitet fra loven. Jørgen hattemaker og Kong Salomo eksisterer enda.

Nettopp på dette grunnlaget vil jeg gi denne kvinnen litt ros og heder. Hun behandlet han på samme måte som hun ville behandlet en helt hvilken som helst vanlig mann i gata, hun gav han ingen særbehandling til tross for at han er født med særrettigheter i samfunnet. 

Så på dette punktet så handlet hun prinsipielt riktig fra mitt ståsted. Hun handlet bare etter det norske politikere prater varmt om : lik behandling hvorpå ingen har særrettigheter.

Endret av Wagner
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han burde jo ikke besøkt noen som ikke kan hilse på han på norsk måte. Såpass bør en forvente så store puter vi syr under armene på stakkarene som kommer hit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DERFOR VILLE HUN IKKE HÅNDHILSE

Hun beskriver at denne måten å hilse på symboliserer kjærlighet, respekt og fred. Dette er hennes måte å vise sin respekt på. Selv om islam.no har en tolkning som sier at det kan være greit å håndhilse på menn, svarer Acar at hun velger å forholde seg til hovedkildene, Koranen og hadithene.

Acar forteller at hun har fått kommentarene både muslimer og ikke-muslimer. For Acar er det kommentarene fra muslimer som har såret mest.

- Kommentarer fra egne muslimske brødre og søstre, som vi kaller det. Det med at jeg burde holde meg hjemme, og at jeg ikke passer inn i samfunnet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/derfor-ville-hun-ikke-handhilse/71519666

Endret av dronne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

48 minutter siden, dronne skrev:

Det med at jeg burde holde meg hjemme, og at jeg ikke passer inn i samfunnet.

Kan jo ikke nekte for at de har et poeng når en klarer å lage så mye rabalder bare for en hilsen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, LeneXCII said:

Kan jo ikke nekte for at de har et poeng når en klarer å lage så mye rabalder bare for en hilsen.....

Hva skulle hun i den moskeen langt ut i Bærum å gjøre, hun som bor på Lørenskog, akkurat på den dagen hvis det ikke var et planlagt stunt for å fronte konservativ islam (ikke første gang det)?

 

 

Endret av dronne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islamsk Råd ødelegger for vanlige muslimer – igjen

https://www.utrop.no/plenum/kommentar/177003/

Zeliha Acar ville ikke håndhilse på Kronprinsen, en avgjørelse som Utrop mener er basert på bokstavtro tolkning av Koranen. De flest muslimer i Norge håndhilser, iallefall en overveldende majoritet gjør det. Mange muslimer kjenner seg ikke igjen i det bildet som tegnes av muslimene i hovedstrømsmediene. Og mange muslimer er sinte på Zeliha Acar i kommentarfeltene fordi hun ikke tilpasset seg situasjonen slik det også er rom for i Koranen. IRN burde styrt unna muslimer som følger bokstavtro islam både i styret og staben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, dronne said:

Islamsk Råd ødelegger for vanlige muslimer – igjen

https://www.utrop.no/plenum/kommentar/177003/

Zeliha Acar ville ikke håndhilse på Kronprinsen, en avgjørelse som Utrop mener er basert på bokstavtro tolkning av Koranen. De flest muslimer i Norge håndhilser, iallefall en overveldende majoritet gjør det. Mange muslimer kjenner seg ikke igjen i det bildet som tegnes av muslimene i hovedstrømsmediene. Og mange muslimer er sinte på Zeliha Acar i kommentarfeltene fordi hun ikke tilpasset seg situasjonen slik det også er rom for i Koranen. IRN burde styrt unna muslimer som følger bokstavtro islam både i styret og staben.

Det er ikke rom å tolke Koranen, den enste som kan tolke Koranen er en kalif og lage nye religiøse doktriner. Reformister av islam blir drept som oftest.   

F.eks Hijaben er en politisk doktrine ikke et religiøst plagg. Det står ingen plass i koranen der kvinner eller jenter skal bruke en hijab. Det som står er at kvinner skal være "tilbakeholden" kledd og det er mumur (syndig\rart) for menn å se på kvinner. Kalifer som har et harem har regler for kvinner som imamer har brukt for at kvinner skal ha hijab og i egypt skille mellom muslimer og ikke muslimer for 90 år siden, siden kvinner som var der var ofte sex slaver som ikke brukte hodeplagg.         

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...