Gå til innhold

Kronprins Haakon forsøkte å håndhilse på muslimsk kvinne: – Respektløst mot vår kommende konge


Gjest AthenaRavenLuna

Anbefalte innlegg

Gjest commeilfaut
1 time siden, pippilang skrev:

Kromprinsen er på besøk i en moské og burde vel vite at konservative muslimske kvinner ikke håndhilser. Dette er da ikke noe nytt. Han er vel såpass bereist at han vet dette.

Jepp. Er jeg i Japan håndhilser jeg ikke på lokalbefolkningen.

Men siden det er norsk skikk å håndhilse, bør ikke da kvinnen håndhilse på menn i andre settinger, utenfor moskeen, hvis det skal være toveis respekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, commeilfaut skrev:

Jepp. Er jeg i Japan håndhilser jeg ikke på lokalbefolkningen.

Men siden det er norsk skikk å håndhilse, bør ikke da kvinnen håndhilse på menn i andre settinger, utenfor moskeen, hvis det skal være toveis respekt?

Dette handlet ikke om andre settinger. Det handlet ganske spesifikt om håndhilsing mot kvinner i mosken. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest commeilfaut
1 minutt siden, pippilang skrev:

Dette handlet ikke om andre settinger. Det handlet ganske spesifikt om håndhilsing mot kvinner i mosken

Jeg vet det.

Men jeg syntes det var et relevant tilleggspørsmål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, commeilfaut skrev:

Jeg vet det.

Men jeg syntes det var et relevant tilleggspørsmål

Det synes ikke jeg. Du sporer av debatten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest commeilfaut
7 minutter siden, pippilang skrev:

Det synes ikke jeg. Du sporer av debatten. 

Du var ihvertfall litt av et sjarmtroll.

I TS står det: "Helt enig, dette er respektløst, vi bor i Norge her håndhilser man.". Jeg understreket poenget med at i moskeen var kronprinsen gjest, der må han følge deres regler, utenfor er det norske samfunnet, der følger vi norsk skikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Callisto83 skrev:

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. De som ikke håndhilser med motsatt kjønn, selv når det er landets fremtidige konge, de gjør det jo garantert ikke i en jobb situasjon heller.

 

Det vet jeg ingenting om, ikke du heller. Det er stor forskjell på besøkende i deres moske, i anledning et angrep på moskeen, som jo sees på som et angrep på religionen deres. Syns du virkelig da at dem som kommer for å kondolere skal drite i deres ritualer? Attpåtil når det ikke koster den besøkende noe?

Kommer du som gjest så må du selvfølgelig oppføre deg som en gjest. 

At det er en kongelig spiller virkelig ingen rolle. Om så er det enda viktigere at tros friheten blir respektert. Haakon skal representere hele Norge, trosfrihet er en del av Norge som de fleste er stolte over. Og kongehuset bør beskytte den.

Jeg ble overrasket over at Haakon ikke visste dette på forhånd, men regner med det var en forglemmelse.

Igjen, det er ikke en jobbsituasjon det blir bedt om kommentarer på. Det blir anderledes og jeg er usikker på hva jeg mener er greit/ikke greit. Noen yrker spiller det jo ingen rolle, men i andre vil det kunne være kritisk. Samtidig må folk få ansette hvem de vil. Jeg vet ikke om jeg synes det er greit å la være å ansette noen som ikke hilser, dersom de kan gjøre jobben med feks amputert hånd.

Det kan være mange grunner til at folk ikke håndhilser, har møtt et par som er redd for smitte feks. Ene var normalt fungerende, men hadde en eksterm fobi. Er det greit å bli forbigått på jobb fordi han ikke håndhilser?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, Menchit skrev:

Det vet jeg ingenting om, ikke du heller.

Jo, det vet vi noe om. Islam er en lovreligion, så du kan lett søke opp svaret på dette selv. Muslimer som ikke håndhilser med det motsatte kjønn, håndhilser ikke med det motsatte kjønn. Enkelt og greit. Det er ikke eksklusivt ved Islam, noe tilsvarende finner man i Jødedommen for de som praktiserer halacha.

Jeg bare lurte på hvorfor du skrev at det ble noe annet i jobbsammenheng. Tror du virkelig de kvinnene som ikke håndhilste med kronprinsen plutselig håndhilser med "Petter" når de går på jobb?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, pippilang said:

Det er mange forskjellige skikker knyttet til det å hilse. Mange asiatiske ikke - muslimske land har ganske stor intimsfære hvor de ikke rører hverandre ved hilsing. De bare bukker pent. Du mangler kanskje litt kulturforståelse? 

Hvilke land tenker du på? Jeg har jobbet endel i Asia, men dette har jeg aldri erfart..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte denne konklusjonen her jeg, at vi ikke praktiserer forskjell mellom kjønnene. 

https://www.nettavisen.no/okonomi/kanskje-skal-vi-la-vaere-a-handhilse-pa-muslimske-menn/3423833781.html

 

Som nevnt over har jeg jobbet i Asia, og selv med relativt konservative muslimske kolleger/venner har jeg ikke erfart at de har problem med å håndhilse. Jeg misstenker at hele greia er et maktspill fra presteskapet/politikere (det er samme ulla).  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hva årsaken for å ikke ta noen i hånden måtte være, er den irrasjonell, eller bevisst respektløs. 

Unntak er om det var grunn til å tro, eller at hun visste at han hadde skabb, eller annet svært smittsomt, som byllepest. Da kan det sies å være rasjonelt. Kan sikkert også tenkes andre grunner til dette. 

Kudos til kronprinsen for å hilse på mennesker han møter på skikkelig måte.

Hadde ikke vært mye respekt i å ikke rekke ut hånden til muslimske kvinner. De aller fleste av dem er som resten av oss, de håndhilser på menn, helt uten problemer. Han kunne jo fornærmet henne, ved ikke å gjøre det. 

Vi må ikke glemme at hun var den irrasjonelle her. Han kunne umulig ha forutsett hennes reaksjon. Dette er ikke vanlig adferd, blant muslimer, eller andre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, pippilang skrev:

Kromprinsen er på besøk i en moské og burde vel vite at konservative muslimske kvinner ikke håndhilser. Dette er da ikke noe nytt. Han er vel såpass bereist at han vet dette. 

Jeg tror nok heller han lever i en verden hvor det er en selvfølge å beherske diplomatisk kunst. 

Jeg ser ikke på det som religiøs skikk å nekte å ta hånden, de fortalte ham gjennom handlinger at de er bedre enn ham. De vil ikke ta på søppel. De er bøller. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, CozyHut skrev:

Jeg tror nok heller han lever i en verden hvor det er en selvfølge å beherske diplomatisk kunst. 

Jeg ser ikke på det som religiøs skikk å nekte å ta hånden, de fortalte ham gjennom handlinger at de er bedre enn ham. De vil ikke ta på søppel. De er bøller. 

Sjekk hvordan hun trekker til seg hånden mot brystet sitt. 

Jeg blir kvalm...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Callisto83 skrev:

Jo, det vet vi noe om. Islam er en lovreligion, så du kan lett søke opp svaret på dette selv. Muslimer som ikke håndhilser med det motsatte kjønn, håndhilser ikke med det motsatte kjønn. Enkelt og greit. Det er ikke eksklusivt ved Islam, noe tilsvarende finner man i Jødedommen for de som praktiserer halacha.

Jeg bare lurte på hvorfor du skrev at det ble noe annet i jobbsammenheng. Tror du virkelig de kvinnene som ikke håndhilste med kronprinsen plutselig håndhilser med "Petter" når de går på jobb?

Ok, da misforsto jeg spørsmålet ditt.

Jeg mente at når det kommer til en jobb situasjon vil jeg muligens vurdere det anderledes, det kommer an på flere faktorer. Må legge til at dette er ikke noe jeg har tenkt mye på så vil ikke være bastant i noen retning. 

Men akkurat i denne situasjonen synes jeg ikke det er upassende at kvinnene ikke ville håndhilse.

Endret av Menchit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, CozyHut skrev:

Jeg tror nok heller han lever i en verden hvor det er en selvfølge å beherske diplomatisk kunst. 

Jeg ser ikke på det som religiøs skikk å nekte å ta hånden, de fortalte ham gjennom handlinger at de er bedre enn ham. De vil ikke ta på søppel. De er bøller. 

Hvordan hilser muslimske kvinner på muslimske menn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg fremstår dette først og fremst som en tabbe av arrangørene. De burde ha forutsett at denne type situasjon ville kunne oppstå. Dette burde ha vært klargjort med alle involverte på forhånd. Norsk skikk tillater at man kan nikke for å hilse. Det er mer avmålt enn et håndtrykk. Det synes jeg mer tilsvarer den hilsen han blir møtt med. Samtidig bør man ikke forskjellsbehandle på kjønn, så dermed burde alle muslimene, menn som kvinner, blit møtt med samme hilsen. Enten tar man alle hånda eller ingen. Da kan de heller bli møtt med et reservert nikk i stedet alle sammen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Klossmajor skrev:

For meg fremstår dette først og fremst som en tabbe av arrangørene. De burde ha forutsett at denne type situasjon ville kunne oppstå. Dette burde ha vært klargjort med alle involverte på forhånd. Norsk skikk tillater at man kan nikke for å hilse. Det er mer avmålt enn et håndtrykk. Det synes jeg mer tilsvarer den hilsen han blir møtt med. Samtidig bør man ikke forskjellsbehandle på kjønn, så dermed burde alle muslimene, menn som kvinner, blit møtt med samme hilsen. Enten tar man alle hånda eller ingen. Da kan de heller bli møtt med et reservert nikk i stedet alle sammen.

Er da bedre at det er autentisk. Slik de er på ordentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/23/2019 at 1:57 PM, Luna Llena said:

Kronprins Haakon forsøkte å håndhilse på en muslimsk kvinne i moské, men berøring av det motsatte kjønn er imot muslimsk tro. – Såpass aktelse bør man kunne vise vår kommende konge og statsoverhode, mener sjefredaktør i Dagen.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/08/23/195604400/kronprins-haakon-forsokte-a-handhilse-pa-muslimsk-kvinne-respektlost-mot-var-kommende-konge

Helt enig, dette er respektløst, vi bor i Norge her håndhilser man.

Ja, ja, hvor manger gangs roper dere ulv hver dag. Latterlig propaganda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2019 den 18.10, Menchit skrev:

Det vet jeg ingenting om, ikke du heller. Det er stor forskjell på besøkende i deres moske, i anledning et angrep på moskeen, som jo sees på som et angrep på religionen deres. Syns du virkelig da at dem som kommer for å kondolere skal drite i deres ritualer? Attpåtil når det ikke koster den besøkende noe?

Kommer du som gjest så må du selvfølgelig oppføre deg som en gjest. 

At det er en kongelig spiller virkelig ingen rolle. Om så er det enda viktigere at tros friheten blir respektert. Haakon skal representere hele Norge, trosfrihet er en del av Norge som de fleste er stolte over. Og kongehuset bør beskytte den.

Jeg ble overrasket over at Haakon ikke visste dette på forhånd, men regner med det var en forglemmelse.

Igjen, det er ikke en jobbsituasjon det blir bedt om kommentarer på. Det blir anderledes og jeg er usikker på hva jeg mener er greit/ikke greit. Noen yrker spiller det jo ingen rolle, men i andre vil det kunne være kritisk. Samtidig må folk få ansette hvem de vil. Jeg vet ikke om jeg synes det er greit å la være å ansette noen som ikke hilser, dersom de kan gjøre jobben med feks amputert hånd.

Det kan være mange grunner til at folk ikke håndhilser, har møtt et par som er redd for smitte feks. Ene var normalt fungerende, men hadde en eksterm fobi. Er det greit å bli forbigått på jobb fordi han ikke håndhilser?

Jeg har i min jobb møtt mange mannlige muslimer som har håndhilst på meg (kvinne). Jeg har mannlige kolleger som håndhilser muslimske kvinner. Ut fra egen erfaring må jeg si at det ikke virker som respektløst å forsøke å håndhilse på en muslim av motsatt kjønn, da det å ikke kunne håndhilse på en av motsatt kjønn ikke synes særlig utbredt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...