Elaine Marley Skrevet 25. august 2019 #41 Skrevet 25. august 2019 Tråden er ryddet for latterliggjøring og svar til dette. Elaine Marley, mod.
rebony Skrevet 25. august 2019 #42 Skrevet 25. august 2019 Man må da ikke håndhilse for å "vise respekt" i Norge, herregud som dere overdriver. Dama ville ikke håndhilse, so what? Er dette virkelig så viktig? 4
Brutex Skrevet 26. august 2019 #43 Skrevet 26. august 2019 Hvis man skal strengt følge prinsippet om at man oppfører seg i henhold til reglene på stedet man besøker så burde vestlige kvinner vært toppløse ved besøk i enkelte kulturer. I noen kulturerer burde man til og med vært nakne. Andre steder burde man, og spesielt kvinner, være helt tildekket. Alikevel er vestlige kvinner og menn kledd på vestlig vis uten å følge lokale regler. Noen steder ligger til og med vestlige kvinner i bikini på strendene mens de lokale kvinnene bruker burkinier. Hvorfor følger ikke vi lokale skikker andre steder mens vi mener at andre skal følge våre regler her? Hvorfor mener vi at vår kleskultur er så suveren over andres regler? 2
Brutex Skrevet 26. august 2019 #44 Skrevet 26. august 2019 On 8/23/2019 at 6:54 PM, Callisto83 said: Jeg bare lurte på hvorfor du skrev at det ble noe annet i jobbsammenheng. Tror du virkelig de kvinnene som ikke håndhilste med kronprinsen plutselig håndhilser med "Petter" når de går på jobb? Ja hvorfor ikke. En mann ville nok synes det var distraherende med bikinikledde kvinner hvis han gikk til kirken for å møte sin gud mens det ville være greit for ham på stranda. Forskjellig regler for forskjellige situasjoner er da helt vanlig. 3
Brutex Skrevet 26. august 2019 #45 Skrevet 26. august 2019 On 8/23/2019 at 7:30 PM, Madame Butterfly said: Samme hva årsaken for å ikke ta noen i hånden måtte være, er den irrasjonell, eller bevisst respektløs. Unntak er om det var grunn til å tro, eller at hun visste at han hadde skabb, eller annet svært smittsomt, som byllepest. Da kan det sies å være rasjonelt. Kan sikkert også tenkes andre grunner til dette. Kudos til kronprinsen for å hilse på mennesker han møter på skikkelig måte. Hadde ikke vært mye respekt i å ikke rekke ut hånden til muslimske kvinner. De aller fleste av dem er som resten av oss, de håndhilser på menn, helt uten problemer. Han kunne jo fornærmet henne, ved ikke å gjøre det. Vi må ikke glemme at hun var den irrasjonelle her. Han kunne umulig ha forutsett hennes reaksjon. Dette er ikke vanlig adferd, blant muslimer, eller andre. Hvis man har en kultur hvor man ikke håndhilser på det motsatte kjønn så vil det selvfølgelig kunne oppleves seksuelt og uanstendig til å begynne med hvis man begynner å gjøre det. Håndhilser man på mange nok av det motsatte kjønn blir det etterhvert nesten som å hilse på samme kjønn. Det er akkurat det samme med toppløse kvinner. Lever man i en kultur hvor kvinner ikke skal vise brystene så blir det fort seksuelt med en gang de begynner å gjøre det. Når mange nok kvinner går toppløse så blir det nedseksualisert til omtrent samme nivå som når menn er toppløse. Begge deler er vel omtrent like irrasjonelt. 4
Manolo Skrevet 26. august 2019 #46 Skrevet 26. august 2019 På 23.8.2019 den 14.42, Menchit skrev: Det er kronprinsen som er på besøk, og burde respektere deres religiøse skikker. Spesielt i en anledning der han skal anerkjenne et angrep på religionen deres. Det som er spesielt, er at det er veldig ensidig hvilke skikker som skal respekteres. Det er ikke de norske, enten det er i Norge, i utlandet, i jobbsammenheng, privat, i moskè, du er kongelig eller ikke. 5
Bag Skrevet 26. august 2019 #47 Skrevet 26. august 2019 16 minutter siden, Manolo said: Det som er spesielt, er at det er veldig ensidig hvilke skikker som skal respekteres. Det er ikke de norske, enten det er i Norge, i utlandet, i jobbsammenheng, privat, i moskè, du er kongelig eller ikke. Jeg vil da virkelig si at det er de vestlige som får dominere både hos oss og andre steder. Folk går jo nå vestlig kledd over hele verden. Folk fra vesten har da vist liten vilje til å tilpasse seg lokal kultur når man kom til asia, australia, afrika og amerika. 1
Callisto83 Skrevet 26. august 2019 #48 Skrevet 26. august 2019 4 timer siden, Brutex skrev: Ja hvorfor ikke. En mann ville nok synes det var distraherende med bikinikledde kvinner hvis han gikk til kirken for å møte sin gud mens det ville være greit for ham på stranda. Forskjellig regler for forskjellige situasjoner er da helt vanlig. Jeg tror kanskje ikke du skjønner hvordan lovreligioner fungerer... Tror du f.eks det er greit at en muslim spiser svin på restaurant, men ikke hjemme? Nå handlet dette tross alt om Norges fremtidige konge, så hvis ikke det er en unik situasjon, så tviler jeg på at disse kvinnene strekker ut hånden i andre sammenhenger. 1
JaVel Skrevet 26. august 2019 #49 Skrevet 26. august 2019 "Det er bedre for en å bli slått med en jernstokk i hodet enn å røre en kvinne som ikke er tillatt for ham å røre". Det er denne hadhiten de bruker som unnskyldning for å ikke håndhilse. De fleste muslimer tolker det som at man ikke skal ha sex med en kvinne/ mann man ikke er gift med, mens de mest konservative mener at man overhodet ikke kan komme borti en kvinne eller mann man ikke er gift med. Jeg har håndhilst på utallige menn, men ikke EN gang har jeg tolket det som noe seksuelt, så det hele virker svært nevrotisk på meg. Så er det jo også det at hvis man selv velger å bosette seg fast i et fremmed land, så bør man jo også vise dets innbyggere en viss respekt. I Frankrike og Sveits har de trukket tilbake statsborgerskapet for muslimer som har nektet å følge landets skikker. En dame i Frankrike var på en statsborgersermoni, men nektet å håndhilse på statens representant, da ble statsborgerskapet trukket tilbake. Hun klagde, men " dommen" ble opprettholdt. 4
JaVel Skrevet 26. august 2019 #50 Skrevet 26. august 2019 16 timer siden, rebony skrev: Man må da ikke håndhilse for å "vise respekt" i Norge, herregud som dere overdriver. Dama ville ikke håndhilse, so what? Er dette virkelig så viktig? Det er absolutt ingen overdrivelse. Håndhilsing er et must i Norge i utallige situasjoner, ellers blir man sett på som svært uhøflig. Feks hvis man kommer på et jobbintervju og nekter å håndhilse på dem som skal intervjue en, så vil man mest sannsynlig ikke få jobben, for så sært og uhøflig vil det oppleves her i Norge. Hvorfor skal det være andre regler for muslimer? 2
Skiftenøkkel Skrevet 26. august 2019 #51 Skrevet 26. august 2019 å lage en sak om dette er respektløst ovenfor alle parter... 1
Menchit Skrevet 26. august 2019 #53 Skrevet 26. august 2019 3 timer siden, Manolo skrev: Det som er spesielt, er at det er veldig ensidig hvilke skikker som skal respekteres. Det er ikke de norske, enten det er i Norge, i utlandet, i jobbsammenheng, privat, i moskè, du er kongelig eller ikke. Jeg svarer på ådstarter sitt åpningsinnlegg, som gjelder akkurat denne spesifikke situasjonen.
Anonymburker Skrevet 26. august 2019 #54 Skrevet 26. august 2019 Det der var veldig provoserende. Når man bor i Norge er det vanlig høflighet å håndhilse. Men alt skal tydeligvis aksepteres og legges til rette når det gjelder muslimer. 3
Stina234 Skrevet 26. august 2019 #55 Skrevet 26. august 2019 Nei overhodet ikke respektløst av Håkon. Derimot svært respektløst av kvinnen å ikke hilse tilbake. En meningsløs regel i Islam. 4
Gjest Trykksjakta Skrevet 26. august 2019 #56 Skrevet 26. august 2019 Den samme kvinnen ble i sommer krenket fordi hun måtte vise ørene på passbildet. Hun jobber for islamsk råd. https://www.nrk.no/video/PS*e946813f-3c56-409c-8f55-6a4df4ad4da6
Gjest Rosetelys Skrevet 26. august 2019 #57 Skrevet 26. august 2019 7 minutter siden, Trykksjakta skrev: Den samme kvinnen ble i sommer krenket fordi hun måtte vise ørene på passbildet. Hun jobber for islamsk råd. https://www.nrk.no/video/PS*e946813f-3c56-409c-8f55-6a4df4ad4da6 Jepp. https://www.document.no/2019/08/26/zeliha-acar-den-tilfeldig-forbipasserende-muslim/#.XWPRgxjm0xU.twitter https://www.nrk.no/norge/moskeen_-_-vi-beklager-til-kronprinsen-1.14675236 Sitat – Jeg må forholde meg til det jeg føler er rett. Dette er en verdi jeg har hatt lenge, om jeg hadde håndhilst på kronprinsen der, så hadde jeg gitt fra meg en av verdiene jeg holder fast i, sier Zeliha Acar til NRK. Hun ønsker ikke å kommentere at moskéen beklager situasjonen som oppstod. I etterkant av det kongelige besøket, er det flere som har reagert på at kronprinsens forsøk på håndhilsning ikke ble besvart.
Gjest Rosetelys Skrevet 26. august 2019 #58 Skrevet 26. august 2019 På 23.8.2019 den 16.41, commeilfaut skrev: Du var ihvertfall litt av et sjarmtroll. I TS står det: "Helt enig, dette er respektløst, vi bor i Norge her håndhilser man.". Jeg understreket poenget med at i moskeen var kronprinsen gjest, der må han følge deres regler, utenfor er det norske samfunnet, der følger vi norsk skikk. Uenig. Moskeen befinner seg, dessverre, i det norske samfunnet. I det norske samfunnet følger vi norske skikker. Håndhilsing er en (ikke utelukkende) norsk skikk.
Brutex Skrevet 26. august 2019 #59 Skrevet 26. august 2019 8 hours ago, Callisto83 said: Jeg tror kanskje ikke du skjønner hvordan lovreligioner fungerer... Tror du f.eks det er greit at en muslim spiser svin på restaurant, men ikke hjemme? Nå handlet dette tross alt om Norges fremtidige konge, så hvis ikke det er en unik situasjon, så tviler jeg på at disse kvinnene strekker ut hånden i andre sammenhenger. Jeg vil ikke se bort fra at det er noen muslimer som spiser svin med venner men ikke med familien men mange er det nok ikke. Jeg synes vel heller ikke det er noe rart om noen håndhilser i jobben men ikke i moskeen. Jeg har ikke noe problem med at man følger muslimsk skikk i moskeen og norsk skikk i samfunnet forøvrig. Men det jeg har problem med er den norske dobbeltmoralen hvor man forventer at de som kommer hit skal gjøre som oss mens vi ikke vil tilpasse oss andre når vi besøker de. Vestlig kultur og spesielt amerikansk kultur har overskjørt den lokale kulturen i store deler av verden 1
AmonymBruker Skrevet 26. august 2019 #60 Skrevet 26. august 2019 Det er totalt respektløst å ikke hilse. Og grunnen er enkel. Europeiske muslimske lærde/autoriteter har sagt at muslimer i Europa skal håndhilse. De som ikke gjør det, kan altså ikke gjemme seg bak religion. Det er slått fast. Derfor er det å nekte å håndhilse ikke annet enn respektløst. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå