Ritter Skrevet 31. august 2019 #101 Skrevet 31. august 2019 Heidi Pedersen (statsviter, UDI) har skrevet en kronikk der hun kritiserer de som forsvarer det hun kaller håndhilsnekterne: https://www.nrk.no/ytring/handhilsingsdebatten-ingen-ba-om-1.14680106 3
Bag Skrevet 31. august 2019 #102 Skrevet 31. august 2019 1 hour ago, Inverto said: Jeg synes det er selvstimulerende å lese/høre om muslimer som blir fornærma (av mikroskopiske grunner) I dette tilfelle er det vel "hvite" nordmenn som er fornærmet på vegne av kronprinsen. Dette er virkelig ikke en stor sak. Jeg er sikker på at han takler dette helt utmerket. Jeg har selv opplevd å strekke hånden ut til en muslimsk kvinne som så forklarte at hun hilste ikke på menn. Det var ikke særlig traumatisk for meg. For meg blir dette veldig hult når vestlige kritiserer muslimer for å tilpasse seg oss når de er hos oss mens vi viser svært liten vilje til å tilpasse oss andre når vi er hos de. Snakk om å sitte i glasshus.Med teknologi, medisin og våpen i den ene hånda har da virkelig vestlig kleskultur og skikker blitt spredd langt utover hva som ellers er naturlig.
dronne Skrevet 31. august 2019 #103 Skrevet 31. august 2019 33 minutter siden, Bag said: I dette tilfelle er det vel "hvite" nordmenn som er fornærmet på vegne av kronprinsen. Dette er virkelig ikke en stor sak. Jeg er sikker på at han takler dette helt utmerket. Jeg har selv opplevd å strekke hånden ut til en muslimsk kvinne som så forklarte at hun hilste ikke på menn. Det var ikke særlig traumatisk for meg. For meg blir dette veldig hult når vestlige kritiserer muslimer for å tilpasse seg oss når de er hos oss mens vi viser svært liten vilje til å tilpasse oss andre når vi er hos de. Den svenske feministregjeringen tilpasset seg da,. 2
ElinX0Xpoliti Skrevet 31. august 2019 #104 Skrevet 31. august 2019 (endret) 2 hours ago, Bag said: I dette tilfelle er det vel "hvite" nordmenn som er fornærmet på vegne av kronprinsen. Dette er virkelig ikke en stor sak. Jeg er sikker på at han takler dette helt utmerket. Jeg har selv opplevd å strekke hånden ut til en muslimsk kvinne som så forklarte at hun hilste ikke på menn. Det var ikke særlig traumatisk for meg. Jeg har opplevd det på jobb og slikt kan man ikke ha det i Norge. I en kirke i Irak kan jeg ta i hånden på en muslimsk mann som er på besøk der? Quote For meg blir dette veldig hult når vestlige kritiserer muslimer for å tilpasse seg oss når de er hos oss mens vi viser svært liten vilje til å tilpasse oss andre når vi er hos de. Snakk om å sitte i glasshus.Med teknologi, medisin og våpen i den ene hånda har da virkelig vestlig kleskultur og skikker blitt spredd langt utover hva som ellers er naturlig. Ja for det er mange etniske nordmenn i Mellom østen og Afrika ifra tidligere kolonier, når ikke vestlige kommer helt frivillig til Norge så forventer at de tilpasser seg våre skikker og tradisjoner. Håndhilsing i Norge er svært viktig det viser respekt blant folk. Og du må strekke det ganske langt for få andre lands kolonier til å skylde på Norge. At du ikke liker vestlig kultur eller levemåte så kan du pakke bagen og leve et år i mellom østen med speedo eller gå med skjorts uten skjorte, siden de må respektere leve måten din. Det som er hult her er retorikken din. Endret 31. august 2019 av ElinX0Xpoliti 2
Bag Skrevet 31. august 2019 #105 Skrevet 31. august 2019 (endret) 23 hours ago, ElinX0Xpoliti said: Jeg har opplevd det på jobb og slikt kan man ikke ha det i Norge. I en kirke i Irak kan jeg ta i hånden på en muslimsk mann som er på besøk der? Ja for det er mange etniske nordmenn i Mellom østen og Afrika ifra tidligere kolonier, når ikke vestlige kommer helt frivillig til Norge så forventer at de tilpasser seg våre skikker og tradisjoner. Håndhilsing i Norge er svært viktig det viser respekt blant folk. Og du må strekke det ganske langt for få andre lands kolonier til å skylde på Norge. At du ikke liker vestlig kultur eller levemåte så kan du pakke bagen og leve et år i mellom østen med speedo eller gå med skjorts uten skjorte, siden de må respektere leve måten din. Det som er hult her er retorikken din. Beklager, jeg forstår ikke hva du prøver å skrive her. Mulig det er noe forvirrende ironi innimellom. Virker som om du forsøker å skille Norge fra vesten. Norge er en del av vestlige kultur. Forstår ikke heller helt hva du mener med at jeg (eller er det generelt "man" du mener?) ikke liker vestlig kultur. Jeg har ikke skrevet noe om det. Det jeg skriver er at jeg ikke liker vestlig dobbeltmoral. Endret 1. september 2019 av Bag
JaVel Skrevet 31. august 2019 #106 Skrevet 31. august 2019 5 timer siden, ElinX0Xpoliti skrev: Der har vi det, ganske uredelig av deg og meget dårlige forsøket for å få "got ya" ifra meg. I dette tilfellet der lærde bokstavelig betyr mulla så tar du rett, men ikke i vesten og heller ikke i Norge. Takk for deg da. Er det uredelig av meg å ikke svare deg på et spørsmål som du allerede vet svaret på? Hva skal du med svaret når du allerede mener at du sitter på fasiten? Got ya? Hva har du tatt meg for om jeg tør spørre?
ElinX0Xpoliti Skrevet 31. august 2019 #107 Skrevet 31. august 2019 1 hour ago, Bag said: Beklager, jeg forstår ikke hva du prøver å skrive her. Mulig det er noe forvirrende ironi innimellom. En muslim har ikke håndhilst på meg på jobb når jeg hadde oppmøte, det var pinlig og respektløst. Syns du dette var ok? Bag du bruker ofte å si at du ikke forstår, er det taktikk fra din side? Eller seriøst forstår du ikke? 1 hour ago, Bag said: Virker som om du forsøker og skille Norge fra vesten. Norge er en del av vestlige kultur. Norge har aldri hatt en koloni i utlandet, norske personer har ikke hatt slaver på 1090 år og avskaffet trell-systemet i år 1300, om du tar hele vesten og sier det gjeller alle landene når det bare snakk om England, Tyskland, Frankrike og mindre grad USA i morderne tid så er det noe helt feil med tenking din (tar ikke med Hungaren kvasi empiri nå). Sier du faktisk folk i Norge skal ha skyll følelse for det andre folk i helt andre land har gjort. Vesten er ikke en forent superstat der vi har en diktator på topp. Om du skal snakke faktisk om vesten så forslår jeg at du heller snakker om de landene som utfører disse grusom tingene mot de gruppene som du mener er riktig enn å dra alle landene eller nasjonalitetene over kammen. 1 hour ago, Bag said: Forstår ikke heller helt hvem du mener med at jeg (eller er det generelt "man" du mener?) ikke liker vestlig kultur. Jeg har ikke skrevet noe om det. Det jeg skriver er at jeg ikke liker vestlig dobbeltmoral. Du forventer at etniske norske skal finne seg i å bli diskriminert av muslimer på regiløst grunnlag? Å håndhilse i Norge er å vise respekt uansett kjønn. 1
ElinX0Xpoliti Skrevet 31. august 2019 #108 Skrevet 31. august 2019 (endret) 1 hour ago, JaVel said: Er det uredelig av meg å ikke svare deg på et spørsmål som du allerede vet svaret på? Hva skal du med svaret når du allerede mener at du sitter på fasiten? Got ya? Hva har du tatt meg for om jeg tør spørre? Ja selvfølgelig, selv på retoriske spørsmål, om jeg viser deg respekten å svare utfyllende til og med rettet det jeg skrev så viser du at du ikke gjør det. Så jeg tar den hintet at reformister i islam blir drept som regel ifra deg da? "Got ya" betyr å stille spørsmål til man finner en feil eller flere feiler i motpart et evne i ens øyemed å sverte. Men hvorfor tror du lærd er det samme som Imam, lærd betyr noe helt annet generelt i vesten. Bedre beskrivelse er intellektuell teolog enn lært. Endret 31. august 2019 av ElinX0Xpoliti
JaVel Skrevet 1. september 2019 #109 Skrevet 1. september 2019 8 timer siden, ElinX0Xpoliti skrev: "Got ya" betyr å stille spørsmål til man finner en feil eller flere feiler i motpart et evne i ens øyemed å sverte. På seg selv kjenner man andre, er et ordtak, det passer meget bra her. Nei du har ikke svart utfyllende på noe som helst, du slenger om deg med liksom-kunnskap, som bare viser at du har lite dybdekunnskap. Ang lærd vs imam, spør en norsk muslim, og de vil bruke ordet lærd om en som har stor viten om Koranen og hadith.
ElinX0Xpoliti Skrevet 1. september 2019 #110 Skrevet 1. september 2019 (endret) 4 hours ago, JaVel said: På seg selv kjenner man andre, er et ordtak, det passer meget bra her. Nei du har ikke svart utfyllende på noe som helst, du slenger om deg med liksom-kunnskap, som bare viser at du har lite dybdekunnskap. Ang lærd vs imam, spør en norsk muslim, og de vil bruke ordet lærd om en som har stor viten om Koranen og hadith. hahaha, den er grei. Kanskje et stort problem der man kaller imamer "lærde" for det gir ingen mening i Norge. Teologer i islam er ikke synonymt med lærd i Norge. Endret 1. september 2019 av ElinX0Xpoliti
JaVel Skrevet 1. september 2019 #111 Skrevet 1. september 2019 1 time siden, ElinX0Xpoliti skrev: hahaha, den er grei. Kanskje et stort problem der man kaller imamer "lærde" for det gir ingen mening i Norge. Teologer i islam er ikke synonymt med lærd i Norge. Det gir kanskje ingen mening for deg, men for muslimer og folk som kan mye om islam generelt, gir det absolutt mening. Det er nemlig det begrepet de oftest bruker når de omtaler dem som har studert Koranen og hadith.
ElinX0Xpoliti Skrevet 1. september 2019 #112 Skrevet 1. september 2019 53 minutter siden, JaVel said: Det gir kanskje ingen mening for deg, men for muslimer og folk som kan mye om islam generelt, gir det absolutt mening. Det er nemlig det begrepet de oftest bruker når de omtaler dem som har studert Koranen og hadith. Ok si Mulla da eller teolog, siden lærd gir ingen absolutt ingen mening på norsk. I moderne tid så har den funksjonen som lærde hadde blitt til eksperter i dag.
JaVel Skrevet 1. september 2019 #113 Skrevet 1. september 2019 4 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev: Ok si Mulla da eller teolog, siden lærd gir ingen absolutt ingen mening på norsk. I moderne tid så har den funksjonen som lærde hadde blitt til eksperter i dag. Det blir ikke mer rett jo flere ganger du gjentar deg selv. På engelsk blir en lærd kalt islamic scholar, altså en som har studert Koranen og hadith på høyt nivå.
ElinX0Xpoliti Skrevet 1. september 2019 #114 Skrevet 1. september 2019 3 minutter siden, JaVel said: Det blir ikke mer rett jo flere ganger du gjentar deg selv. På engelsk blir en lærd kalt islamic scholar, altså en som har studert Koranen og hadith på høyt nivå. Å herre gud. En "scholar" er feil beskrivelse, det riktige ordet er "learned" som du leter etter. I Norge ville en "islamic scholar" bli kalt en Teolog ikke en lærd. Hva er det du ikke forstår? Hadith er engelsk, sier norske imamer hadither eller haddifer når de bøyer ordet? Vi avslutter der siden det er ingen poeng å forsette ved bare kverulere.
JaVel Skrevet 1. september 2019 #115 Skrevet 1. september 2019 3 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev: Å herre gud. En "scholar" er feil beskrivelse, det riktige ordet er "learned" som du leter etter. I Norge ville en "islamic scholar" bli kalt en Teolog ikke en lærd. Hva er det du ikke forstår? Hadith er engelsk, sier norske imamer hadither eller haddifer når de bøyer ordet? Vi avslutter der siden det er ingen poeng å forsette ved bare kverulere. Det heter hadith også på norsk, så det heter ikke hadither eller haddifer, er ingenting som heter det. Helt enig, jeg gidder ikke å " diskutere" med deg. Du prater i vei om ting du overhodet ikke har greie på.
ElinX0Xpoliti Skrevet 1. september 2019 #116 Skrevet 1. september 2019 Just now, JaVel said: Det heter hadith også på norsk, så det heter ikke hadither eller haddifer, er ingenting som heter det. Helt enig, jeg gidder ikke å " diskutere" med deg. Du prater i vei om ting du overhodet ikke har greie på. Ja den er grei, liksom ting som du ikke liker med islam så vir du til noe annet. Reformister har du ingen svar på, frafallenhet har du ingen svar. Så du ga deg endelig på Lærd, ikke akkurat en redelig person du da. Rart du ikke kan peke til de tingene som jeg har ingen peiling på da. Så hvorfor sier imamer Haddifer da "IRN.NO Fakkeltog 21.12.2014 - Åpnings appell Imam Zakarnain Sikandar - Islamsk Råd Norge"? Tar han feil? Nei dette er latterlig det her "JaVel". Takk for deg.
JaVel Skrevet 1. september 2019 #117 Skrevet 1. september 2019 2 timer siden, ElinX0Xpoliti skrev: Ja den er grei, liksom ting som du ikke liker med islam så vir du til noe annet. Reformister har du ingen svar på, frafallenhet har du ingen svar. Så du ga deg endelig på Lærd, ikke akkurat en redelig person du da. Rart du ikke kan peke til de tingene som jeg har ingen peiling på da. Så hvorfor sier imamer Haddifer da "IRN.NO Fakkeltog 21.12.2014 - Åpnings appell Imam Zakarnain Sikandar - Islamsk Råd Norge"? Tar han feil? Nei dette er latterlig det her "JaVel". Takk for deg. Hvordan du har klart å tolke meg til at jeg har gitt med på lærd, er et mysterium. Det er ikke noe å gi seg på, lærd og imam brukes om hverandre, men lærd brukes mest, på engelsk kalles det islamic scholar. Hvis du slår opp i ordboken så er scholar det samme som lærd på norsk. Jeg har masse å si om reformister og frafallenhet, men å diskuterer det med deg anser jeg som nyttesløst. Du er alt for mye preget av Dunning-Kruger effekten og med det så avslutter jeg " diskusjonen" med deg.
ElinX0Xpoliti Skrevet 1. september 2019 #118 Skrevet 1. september 2019 12 minutter siden, JaVel said: Hvordan du har klart å tolke meg til at jeg har gitt med på lærd, er et mysterium. Det er ikke noe å gi seg på, lærd og imam brukes om hverandre, men lærd brukes mest, på engelsk kalles det islamic scholar. Hvis du slår opp i ordboken så er scholar det samme som lærd på norsk. Jeg har masse å si om reformister og frafallenhet, men å diskuterer det med deg anser jeg som nyttesløst. Du er alt for mye preget av Dunning-Kruger effekten og med det så avslutter jeg " diskusjonen" med deg. Takk for deg da. Jeg har enda tilgode til at jeg ser at du støtter opp noe du sier. Lærd brukes ikke i konteksten imam, og er ikke lik imam.
NBA Skrevet 2. september 2019 #119 Skrevet 2. september 2019 Jeg kjenner på at dette irriterer meg mer enn det burde, men det utfordrer faktisk våre verdier som nordmenn. Her i Norge, her i hilser menn og kvinner på hverandre med et håndtrykk. Jeg er for religionsfrihet, men jeg er også for likestilling og integrering. Om man synes den norske kulturen er såpass hedensk, ja da må man kanskje vurdere å reise tilbake til det (krigsherjede) landet man emigrerte/flyktet fra. Skjebnens ironi er jo at religion stort sett er bakgrunnen(/unnskyldningen) til de aller fleste flyktingene her til lands, så dersom man hadde gjort en liten verdibasert subsumsjon hadde man raskt kommet til den slutningen om at man ikke er tjent med å praktisere slik forskjellsbehandling i Norge. For tross alt, de som praktiserer å ikke hilse på det motsatte kjønn, hilser ikke likt til alle. De forskjellsbehandler ut i fra kjønn, og det er like ulovlig i Norge som å forskjellsbehandle ut i fra religion. 3
StovnerJune Skrevet 2. september 2019 #120 Skrevet 2. september 2019 Ja, mange muslimske kvinner er ekstremt forsiktige med å komme nærme menn. Samtidig er mange muslimske menn helt motsatt og kommer gjerne med en uanmeldt hånd under toppen din på bussen. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå