Gå til innhold

Jeg skjønner ikke nynorsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Før dere leser om problemet mitt, vil jeg bare si at jeg er ikke fra utlandet. Begge foreldrene mine er også norske, jeg er både født og oppvokst her i Drammen, bodd her hele livet og gjør det fortsatt. Så jeg er 100 % norsk.

Problemet: Jeg klarer ikke å forstå nynorsk i det hele tatt! Hver gang jeg leser noe på nynorsk, skjønner jeg ikke en dritt av hva som står der! Det kunne like gjerne vært skrevet på gresk for min del. Skjønner ikke et eneste ord! Spør du meg er nynorsk 10 ganger verre å forstå enn både gresk, russisk og kinesisk til sammen. Klarer ikke å skjønne noe som helst! Ta for eksempel denne NRK-nyhetsartikkelen fra mai: https://www.nrk.no/sognogfjordane/no-opnar-dei-dorene-_-slik-er-nye-sagastad-1.14544309
Hva i all verden er det som står i overskriften her?! Jeg skjønner ingenting... "No opnar dei dørene", hva pokker betyr det?! Og brødteksten, da, der står det "60 millionar kroner har blitt brukt på å realisere kunnskapssenteret Sagastad i Eid. I dag får publikum sjå resultatet." Hva betyr det, kan noen oversette det for meg? Jeg skjønner ingenting av det som står der! Skjønner ikke en eneste dritt! Og det som står under bildet, "Etter mange år med arbeid kan Sagastad endeleg opne dørene." Jeg skjønner absolutt INGENTING av det som står der! Og siden jeg ikke skjønner nynorsk i det hele tatt, aner jeg ikke hva denne nyhetsartikkelen handler om. Jeg ser at det er bilder av vikingskip så det er kanskje noe vikingrelatert. Har Osebergskipet blitt stjålet? Har de oppdaget og gravd opp et nytt skip? Har vikinggudene våknet til live? Også er det et nynorsk ord der "ikkje" som står oppført fire steder i nyhetsartikkelen. Hva søren betyr ordet "ikkje"? Betyr det "vikinghjelm"? Eller "skrog"? Eller kanskje "høvding"? Nei, nynorsk er for meg helt klin umulig å skjønne, prøver å konsentrere meg så godt jeg kan når jeg leser nynorsk, men uansett hvor hardt jeg prøver å lese, klarer jeg rett og slett ikke å skjønne en eneste dritt av hva som står der! Er det bare meg, eller er dette her normalt for en 100 % nordmann?

Anonymkode: 77e7a...208

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dette er seriøst ment ville jeg latt meg undersøke. Kanhende du har såpass lav iq at du er tilbakestående. I såfall vil det blir flere ting fremover du kommer til å slite med og da er det like greit å stille forberedt først som sist. 

Anonymkode: e9a57...298

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kanskje litt enkel? No = nå, opnar = åpner,  dei= de. Hvordan går det an å ikke forstå.

Anonymkode: 4f727...bef

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"60 millionar kroner har blitt brukt på å realisere kunnskapssenteret Sagastad i Eid. I dag får publikum sjå resultatet."

I denne setningen er det ETT nynorsk ord og EN nynorsk ending og det er sjå(som betyr se. og a i stedet for e i millionar.

Så det vil si at på bokmål så blir setningen: 60 millioner har blitt brukt på å realisere kunnskapssenteret Sagastad i Eid. I dag får publikum se resultatet.

Tror egentlig du har andre problermer enn å ikke skjønne nynorsk.....

Anonymkode: 3878e...8b3

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...... Er det bare meg, eller er dette her normalt for en 100 % nordmann?

Anonymkode: 77e7a...208

Det er bare deg.  (Det er på nynorsk forresten, så da forstår du kanskje ikke?)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper inderlig for ts sin del at hen bare troller nå. Hvis ikke, er dette her bare fryktelig, fryktelig, fryktelig, fryktelig, fryktelig, fryktelig flaut!

Anonymkode: 554cc...8bb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at du har en slags språkforstyrrelse? Hvis du ikke ser at "åpner" og "opnar" er det samme ordet, virker det som om du ikke ser like mønster i språket.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette trur jeg ikke noe på, TS. Det er ikke så stor forskjell på bokmål og nynorsk, så hvis du gidder å legge godviljen til så skjønner du det du siterer.

Du skriver såpass bra norsk at noe dysleksi har du heller ikke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Chiyo skrev:

Kan det være at du har en slags språkforstyrrelse? Hvis du ikke ser at "åpner" og "opnar" er det samme ordet, virker det som om du ikke ser like mønster i språket.

Det tenkte jeg og.

Hvis du TS har så store problemer med nynorsk uten at det er noe annet galt fatt, så må du kanskje tilnærme deg nynorsken slik som med fremmedspråk, lage deg gloseprøver etc. Og bruke ordbok til hjelp sånn for øvrig. 

Anonymkode: 80ba3...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at ikke alle klarer å skrive nynorsk. Men alle som er født i Norge bør da kunne lese nynorsk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje usannsynlig at TS er født i Norge og av norske foreldrene, men ikke rart at innvandrere ikke klarer å forstå det. Jeg finner det tungt, vanskelig å få med meg lengre tekster på nynorsk og unngår å lese de. 

Anonymkode: 07c85...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett fra et utviklingspsykologisk perspektiv, så kan dette skyldes lave kognitive evner og lite anlegg for logikk. Vi vet at folk som vokser opp under vanskelige forhold,  utsettes for traumer, blir utsatt for miljøgifter og får for lite vitaminer og næringsstoffer, får dårligere hjerneutvikling. 

Eller lever du i sjølpålagt isolasjon?  På bar bakke i søken av en retning? Blant de firogfemti tusen på sjølvsamme brustein og betong? 😉 

Det høres litt hardt ut å bo i Drammen 😅 

 

 
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke noe morsomt i den forrige runden heller.

Men jeg må si at alle som ikke skjønner at dette er et humorinnlegg, er hakket teitere enn du er.

Anonymkode: 10343...1b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Whistler skrev:

Det er bare deg.  (Det er på nynorsk forresten, så da forstår du kanskje ikke?)

??

På nynorsk heter det:

Det er berre deg 😉

Anonymkode: af4e3...1ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mæn hvis du itte skjønn nynorsk, skjønn du dialækt, da? Skjønn du ka æ skriv no? Dette e trøndersk, æ e fra Trondhjæm.

Anonymkode: 554cc...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke artig forrige gang du prøvde heller, ts, så hvorfor gidde. Håper helgen din tar seg opp. :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...