Gå til innhold

Dårlige lærere


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Å bli lærer er ikke lenger like populært blant dagens unge og dette viser seg også i opptakskravene for å komme inn på lærerskolen. Karaktersnittet for å komme inn er lavt, man trenger faktisk kun studiekompetanse, dvs bestått i alle fag (karakter 2 fra videregående). Fra mitt kull på videregående er det to som har valgt å utdanne seg til lærere; Den ene har slitt med skrivevansker i alle år og strøk i både hovedmål og sidemål til avsluttende eksamen på vgs (disse fagene tok hun opp igjen og fikk 2 i begge). Ellers har hun bestandig vært en middelmådighet på skolen, med 2ere, 3ere og 4ere på vitnemålet fra vgs. Den andre gikk ut med kun 2ere og 3ere fra vgs. Jeg tror ikke at mine bekjentskaper er de eneste med dårlige eller middels dårlige karakterer på lærerskolen. Poenget med dette innlegget er; Jeg vil ikke at sånne mennesker skal undervise mine barn! Den ene kan jo ikke rettskriving en gang! Hvordan i all verden skal de bli flinke til å lære bort, når de ikke kan det de skal lære bort selv? Jeg tviler på at folk som er dårlige eller middelmådige i alt de foretar seg plutselig glimter til og blir superlærere.

Jeg vet at det i alle yrkesgrupper finnes flinke og dårlige utøvere, men akkurat denne gangen er det lærere jeg vil til livs. Som sagt skal de jo tross alt lære barna våre mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med deg. For tiden er det for mange lærere i forhold til antall jobber, og det fører til at de beste lærerne får jobbene. For ikke lenge siden var det lærermangel, og da fikk hvem som helst jobb, også de uten utdanning. Tror nivået vil heves nå som man har råd til å luke ut de verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm..

Forstår dere, men er nok ikke helt enig.

Jeg er lærer selv(-og hadde gode karakterer,bare for å få det på det rene liksom... :briller: )

At noen har lese og skrivevansker gjør dem ikke mindre intelligente for det.Det irriterer meg når noen fortsatt tenker sånn.

Jeg tror de faktisk kan bli veldig flinke lærere, kanskje de vet godt hvor skoen trykker og er flinke å lære ifra seg.Ikke sikkert at akkuratt de velger å bli norsklærere heller..., det er nå mange andre fag.

En koselig og flink musikk/gym/matte/kunst og håndtverks lærer trenger ikke være verdensmester i norsk.

Noe som faktisk blir mer og mer viktig er å kunne forstå og snakke med mennesker.....

Jeg gikk også på lærerskolen med noen som jeg ikke synes de var de aller smarteste i denne verden, men folk er forskjellige.Kanskje de lærerene vil passe best på småtrinnet?Det er nemlig ikke like utfordrende for alle.Noen trives der,noen på høyere trinn.

Selvfølgelig vil jeg også at det skal være kvalitet over lærere.Men jeg har faktisk tro på at mange lærere uten høye karakterer kan være vel så flinke,om ikke flinkere med barn enn "bokormer".

Dessuten er det nå en utsilingsprosess på lærerskolen.Dersom en ser gjennom praksis at en person ikke passer til å jobbe i skolen så vil denne bli anbefalt å slutte/stryke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring (etter 21 år på skole!!!) er at gode lærere trenger mer enn bare fagkunnskap: Jeg har hatt tonnevis med faglig dyktige lærere som ikke har skjønt et pøkk av hvordan man lærer bort, eller hvordan man må forenkle ting på et lavere nivå. Jeg er helt sikker på at en god lærer har mer enn gode karakterer. Vet også selv at karakterer ikke nødvendigvis sier så mye om kunnskapen man har. Vet om dyktige folk som får dårlige karakterer og dårlige som får gode. Det er utrolig mange tilfeldigheter, spesielt på gymnasnivå. Og fagkunnskap betyr jo ulikt på ulike trinn: Jobber du i barneskolen er det kanskje minst like viktig å ha god kommunikasjon med barn, være en stabil og sikker rollemodell og leder. Jeg har jobbet som lærervikar over et år (med samme klasser), og det er ingen picknick! Vil også si at lærerutdannelse ikke alltid fører til skolen - det finnes noen av dem i næringslivet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barneskolen er det viktig at du får god kontakt med barn. Det er det aller, aller viktigste. I tillegg er det selvfølgelig viktig å kunne lære bort ting på en god måte så folk forstår. Ettersom man kommer høyere opp i systemet, blir det viktigere og viktigere at man har kunnskap om det man driver med... Allikevel tør jeg påstå at det er umulig å lære noe av en person som ikke har evnen til å formidle ting videre. Det er logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LoisLane
Jeg gikk også på lærerskolen med noen som jeg ikke synes de var de aller smarteste i denne verden, men folk er forskjellige.Kanskje de lærerene vil passe best på småtrinnet?Det er nemlig ikke like utfordrende for alle.Noen trives der,noen på høyere trinn.

Mener du, Tilde, at de teiteste lærerne kan jobbe på småtrinnet? Der er det i alle fall viktig å ha personer som vet hva som trengs! Hvis du kommer feil ut fra starten, kan det bli noen tøffe år...

Regner med at du bare har formulert deg klønete, og ikke mener dette!

Jeg er også lærer, og irriterer meg svært ofte over rettskrivingsnivået hos kollegene mine. De lærer faktisk fra seg dette... Når det er sagt, synes jeg faktisk at det er mange utrolig gode lærere der jeg jobber, de er opptatt av ungene og å utvikle seg i jobben, selv om mange av dem er godt oppe i åra.

Det viktigste for meg er å se hvert enkelt barn, få han eller henne til å føle seg trygg. Dernest er samarbeid med foreldrene utrolig viktig.

Og jeg har ikke inntrykk av at skoleledelsen på bygda er noe verre enn i byene, snarer tvert imot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote.

Og jeg har ikke inntrykk av at skoleledelsen på bygda er noe verre enn i byene, snarer tvert imot!

Jasså - hvilke holdepunkter har du for å si det?

Mirabella :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Åh, bygdehateren Mirabella tok meg der!

Jeg bygger selvfølgelig ikke på noe vitenskapelig, men snakker ut fra min erfaringsbakgrunn. Jeg har møtt mange gode, kvalifiserte skoleledere på bygda, men kjenner flere andre lærer i byer som ikke er helt fornøyde med sin rektor eller inspektør.

Tror likevel at de aller fleste skoleledere er kvalifiserte, engasjerte og flinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det må da være et minimumskrav at alle lærere i Norge, uansett hvilke fag de underviser i, kan skrive feilfritt. Det er ingen som har påstått at dyslektikere og andre med lese- og skrivevansker er dumme, men læreryrket er og blir upassende for dem, de skal jo tross alt lære bort hvordan man skriver korrekt. Man blir ikke fotballproff uten å kunne spille god fotball. Det er heller ikke særlig imponerende å lese brev fra skolen med dårlig språk og skrivefeil.

En annen ting når det gjelder lærere (helt på kanten av denne debatten, men dog), er at de er en av de mest beskyttede yrkesgruppene som finnes her i landet. Nesten uansett hvor dårlig jobb de gjør, er det umulig å få fjernet dem når de først har fått et bein innenfor skoleverket. Det verste som kan skje en dårlig lærer er at h*n blir overført til en annen klasse. I de fleste andre yrker må man prestere noe, mens en lærer kan gjøre en så dårlig jobb h*n bare orker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Synd å si det, men mange av de lærerne jeg kjenner, gjør elementære skrivefeil (de/dem, bruker apostrofer i hytt og pine, forenkling av dobbelkonsonant osv.) Noen av dem er likevel gode lærere! En av lærerne på skolen vår har lese- og skrivevansker, og han underviser selvsagt ikke klassen sin i norsk. Men tenk for en god erfaring han sitter inne med i forhold til de som sliter! Han er også rågod i naturfag, gjør spennende eksperimenter og tar klassen sin med på turer. Sånt er ikke jeg noe god i, jeg kan rettskriving og setningsanalyse. Likevel tror jeg han er en bedre lærer enn meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig mente jeg at de teiteste lærerene er på barnetrinnet, LoisLane :wink:

Neida, regnet egentlig med å bli litt misforstått der. Jeg er ei kløne..

Det jeg mener er at på barnetrinnet trenger vi gode lærere som når ut til barna,og kan møte dem på riktig nivå, ikke noen som på død å liv må ha fått 5 og 6 i norsk karakter.

Jeg har vært i både barne og ungdomsskolen og trives godt begge steder, men du må vel være enig i at en jobber på et litt ulikt nivå.Det er ulike ting du jobber med, ulike arbeidsmåter.En ungdomsskolelærer trenger mer fagkunnskap mener jeg(legg merke til, jeg sier ikke har..).

Det jeg mener er vel noe sånt som at de lærerene som søker seg høyere opp i systemet bør ha litt høyere utdanning og høyere karakterer( høyere ambisjoner?) enn de som jobber i barneskolen.Dette er ikke fra min side stygt ment. Ikke riv av meg hodet nå.. :-?

Jeg mener at en lærer som har dårlige karakterer kanskje vil slite med å "henge med" faglig på høyere trinn.Den læreren kan være superflink lærer på andre måter, men vil fort miste respekt dersom elevene merker at læreren ikke "kan".

Jeg forsvarer at folk med dårlige karakterer kan være gode lærere,på noen måter kanskje bedre enn "geni"lærere, men jeg mener også at barn/unge fortjener en forsvarlig utdanning.Et karaktergjennomsnitt på 2 holder ikke synes jeg,men 3,5 til 4 er ok.

Det må være en viss terskel for å komme inn på lærerskolen.Jeg har ikke lyst til at mine barn en dag skal bli undervist av noen som har så dårlig allmennutdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LoisLane

jeg er helt enig med deg, Tilde. Jeg har også jobbet i både barne- og ungdomsskole, og kravene til faglig dyktighet er større i ungdomsskolen. Men kollegaene mine på barneskolen er fryktelig gode i pedagogikk, og fikk meg til å tenke på en helt annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være et minimumskrav at alle lærere i Norge, uansett hvilke fag de underviser i, kan skrive feilfritt

Dette er jeg uenig i. Jeg har hatt kjempedyktige lærere som titt og ofte skrev feil på tavla. Dette var vel og merke ikke norsklærere, ei heller underviste de på de ALLER minste trinnene.

Når det gjelder de lave kravene for å komme inn på lærerskolen, så er jo det èn ting. En annen er hvor mange som faktisk kommer ut etter fire år. det er jo endel som faller fra underveis. Videre er det mange som etterpå går inn i et annet yrke. At det kommer noen lærere ut i skolen som aldri burde vært der, er nok uansett ikke å unngå. Desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnneAnne

Jeg må bare få fortelle dere at min norsklærerinne på videregående hadde en form for skrivevansker og hun var rågod i norsk. Jeg kan ikke huske at hun skrev noe feil i det hele tatt. Hun hadde pugget seg til å skrive "feilfritt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

På tide å innføre differensiering i lønn. Individuelle lønnsavtaler som så mange andre steder. Ledelsen på den enkelte skole må sette opp sine kriterier for hva som kjennertegner en god lærer (faglige kunnskaper bør være ett av flere kriterier). Så bør en del av lønnsjusteringen hvert år bestemmes gjennom lokale forhandlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det viktigste er å få en god lærer!

Med det mener jeg:

- en som kan stoffet sitt

- en som kan å lære fra seg

At en kan skrive gramatisk rett til aller tider, synes jeg kan bare kreves i fag som språk. Jeg må si meg uenig at dyslektikere ikke kan være gode lærere. Læreren kan være meget tydelig i det man vil lære fra seg uten å skrive korrekt. Tross alt foregår den meste av en lærers undervisning muntlig... og det har jo dyslektikere ingen problem med ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...