Gå til innhold

Han er perfekt, men mangler empati. Hva gjør jeg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trådstarter, det er dessverre enkelte her inne som ønsker å PRESSE folk inn i offerrollen, enten de ønsker det selv eller ikke.

Hvis du ikke allerede har vært her en stund og er klar over dette, så vær obs!

Anonymkode: 42e27...e38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva kaller du det å fullstendig overkjøre opptil flere brukere, med andre opplevelser av verden, enn din?

Jeg vil si det er hjerterått!

Vet du hva, det kan jeg leve med at du synes, men jeg holder ikke kjeft når noen er i ferd med å ødelegge livet sitt. 

Anonymkode: 9b788...b7a

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Trådstarter, det er dessverre enkelte her inne som ønsker å PRESSE folk inn i offerrollen, enten de ønsker det selv eller ikke.

Jeg presser faen ikke noen inn i noe offerolle! Jeg prøver å hindre at hun BLIR et offer. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg kjenner KG godt, men takk for at du sier ifra.

Leser alle innspill jeg får her inne, og tar dem til etterretning. Jeg klarer å stå opp for meg selv, og har ikke noe problem med å se at den dynamikken som er i forholdet mitt akkurat nå ikke er bra. Spørsmålet er hvordan jeg skal håndtere det, og det er fint å kunne få innspill fra andre her inne. Det gjør det lettere å få perspektiv på ting, så jeg er takknemlig for all den responsen jeg får. 

Anonymkode: 7d25a...bf1

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser alle innspill jeg får her inne, og tar dem til etterretning. Jeg klarer å stå opp for meg selv, og har ikke noe problem med å se at den dynamikken som er i forholdet mitt akkurat nå ikke er bra. Spørsmålet er hvordan jeg skal håndtere det, og det er fint å kunne få innspill fra andre her inne. Det gjør det lettere å få perspektiv på ting, så jeg er takknemlig for all den responsen jeg får. 

Godt :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, gammelt nytt said:

Dette er ganske typisk mennesker som ser på partner som deres eiendel som skal gjøre som de bestemmer og mener. I begynnelsen av forholdet kan de være sjarmerende eller snille, men dess lenger inn i forholdet, dess mer kontrollerende blir de. De setter regler for hvordan partner skal være og det er loven. Selv kan de gjøre som de vil. De er den intelligente som vet hva som er best og partneren burde forstå og akseptere dette. 

Disse personene ser på seg selv som snille. Når du er ute med venner og har det morsomt, så tenker han at han er snill mot deg som tillater deg å være med vennene dine. Han mener at du burde være takknemlig for at han er så sjenerøs. Han sier selvsagt ikke dette høyt, dette er hvordan han tenker. Om dere har vært sammen lenge kan han nevne en episode for 7mnd siden der han var kjempegrei og minne deg på hvor snill han var og at du burde være det samme. 

Kroppen din er hans å tafse på som han vil. I hans hodet er du hans og han burde få ta på kroppen din uansett hvordan du føler deg. Om du protesterer vet du ikke ditt eget beste og det er egentlig ikke så ille å bli tafset på som du skal ha det til. Det er sånn han ser på det. Han hører hva du sier når du sier nei, men han mener du tar feil om å nekte han tilgang til kroppen din og gjør det alikevel

De begynner også gradvis rakke ned på deg, baksnakke deg til venner og familie for at andre skal tro du er dummere eller mer kortsiktig enn du er. Om dere har felles venner eller familie er det en god sjanse for at han har snakket om hvor håpløs du er økonomisk til dem, for å stille deg i dårlig lys. på den måten kan han ta på seg rollen som din hjelper og støtte som er der for deg og hjelper deg med økonomien, og folk rundt dere vil tro han er en god mann. 

Det er også vanlig for slike menn å snakke ned om ekser, snakke om hvor håpløse de var, kjipe, slemme eller lignende. Dette for å vedlikeholde illusjonen om at han er den snille og rimelige, mens partneren er problemet. Partneren er overemosjonell, rotete, overtolker osv. 

Ja, dette glemte jeg å ta med i innlegget mitt istad (jeg som skrev om mitt forhold med en slik mann). Etterhvert var det sånn at når jeg var ute med venninner begynte han å mase om når jeg kom hjem allerede fra kl 17. Jeg var i stor 30-års feiring til broren min, og han ville ha meg hjem til 19, jeg sa det er uaktuelt og da begynte han å sette skyldfølelse i meg, sutret og nærmest trakasserte meg med meldinger frem til jeg dro hjem. Gjorde det faktisk slutt kort tid etter dette, kjente at dette er IKKE greit, og aldri i livet om han hadde funnet seg i det der selv. Du har helt rett i at de ser på deg som en eiendel, og det er derfor de ikke har skam.

Anonymkode: 80ed1...a9c

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer ikke ut av dette her godt, hans dynamikk går ut på at du ikke betyr en dritt, han er viktigst, og han vil gjøre det som mål å oppfylle sine behov totalt på bekostning av deg. Du vet det, du vet at han ikke bryr seg, men du klarer bare ikke å innse hva det betyr i praksis, for da hadde du gått for lenge siden.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kaller du det når fyren sitter og snakker om, og gjør narr av, ts sin kredittkortgjeld, ute blant folk? Har du en forklaring på det også?

Jeg ser det som en som ikke klarer se andre enn seg selv først, en som ikke skjønner at det denne syns er greit kan andre syns er ubehagelig osv - derfra til å være en som bevisst ønsker såre, være ekkel, slem osv er det faktisk et ganske stort steg. En venn av meg er verdens snilleste fyr, han har den skjønneste kona du kan tenke deg, fin familie - og han har asbergers, det er ikke alltid hans og vår verden er lik, han kan fint si ting på en måte som lett kan skape konflikt men siden vi kjenner han og vet at han er en god fyr, siden hans kone og han har et fint ekteskap osv osv så roper vi ikke "psykopat" når det skjer fordi vi som venner skjønner forskjellen på diagnosen og det denne gjør og han som person som er en snill og grei fyr med andre sosiale antenner i ny og ne. Man trenger ikke "male fanden på veggen" men man bør absolutt følge med på det som skjer og ha et bevisst forhold til det for egen del.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva, det kan jeg leve med at du synes, men jeg holder ikke kjeft når noen er i ferd med å ødelegge livet sitt. 

Du må ta med i betraktingen at du frykter hun ødelegger livet sitt basert på der du står og at du ikke dermed kan påverope deg at dette er en fasit for TS sin situasjon, prøv å se helheten i det hun skriver. Hun trenger ikke hundre svar som sier "han er en dritt - dropp han" når hun spør om helt andre ting. 

Jeg er enig i at det er en del "røde flagg" som gjør at TS så absolutt må være oppmerksom på og som hun selv sier hun er klar over, så velger jeg å ha tiltro til henne når hun sier hun ikke føler han er slem. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Carrot skrev:

Jeg ser det som en som ikke klarer se andre enn seg selv først, en som ikke skjønner at det denne syns er greit kan andre syns er ubehagelig osv - derfra til å være en som bevisst ønsker såre, være ekkel, slem osv er det faktisk et ganske stort steg. En venn av meg er verdens snilleste fyr, han har den skjønneste kona du kan tenke deg, fin familie - og han har asbergers, det er ikke alltid hans og vår verden er lik, han kan fint si ting på en måte som lett kan skape konflikt men siden vi kjenner han og vet at han er en god fyr, siden hans kone og han har et fint ekteskap osv osv så roper vi ikke "psykopat" når det skjer fordi vi som venner skjønner forskjellen på diagnosen og det denne gjør og han som person som er en snill og grei fyr med andre sosiale antenner i ny og ne. Man trenger ikke "male fanden på veggen" men man bør absolutt følge med på det som skjer og ha et bevisst forhold til det for egen del.

Du må ta med i betraktingen at du frykter hun ødelegger livet sitt basert på der du står og at du ikke dermed kan påverope deg at dette er en fasit for TS sin situasjon, prøv å se helheten i det hun skriver. Hun trenger ikke hundre svar som sier "han er en dritt - dropp han" når hun spør om helt andre ting. 

Jeg er enig i at det er en del "røde flagg" som gjør at TS så absolutt må være oppmerksom på og som hun selv sier hun er klar over, så velger jeg å ha tiltro til henne når hun sier hun ikke føler han er slem. 

Jeg vet forskjellen på en med asperger og en som ikke bryr seg, har fiendlige holdninger og gir faen. Jeg følte heller ikke at min eks var slem når han stod der og skrek at jeg er en f---- en hore, at jeg gir faen i han og hans behov, at han har rett til å skrike og være psykisk og fysisk voldelig fordi jeg er sånn og sånn, og det var resultatet etter mange års manipulering. 

Ja kanskje jeg er for ivrig her når jeg prøver å understreke dette her, jeg kjenner det igjen på LANG avstand, og derfor vil jeg ikke se enda en person oppleve det jeg gjorde. Min fetter har faktisk aspergers, og han og min eks hadde INGNENTING til felles. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carrot said:

Dette er helt annen adferd enn aspergers. De med asperger, så lenge de er snille mennesker som folk flest, vil umiddelbart slutte tafse når de får beskjed om at det ikke er greit. Aspergere tar til seg direkte tale umiddelbart og endrer adferd. Denne mannen gjør ikke det, han fortsetter tafsingen etter nei. 

Aspergere forsøker være snille og greie, de ville aldri sagt høyt at noen hadde kredittgjeld etter at partner sier at de skammer seg over det. Aspergere kan bomme sosialt noen ganger, men når de blir direkte fortalt at noe er ekkelt å snakke om, så snakker de ikke høyt om dette der andre kan høre. 

Mannen TS snakker om viser tydelige manipulerende tegn, vi burde absolutt ikke blande inn aspergere som i stor grad er greie mennesker som forsøker være en god kjæreste for kjæresten sin. 

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2019 den 12.09, AnonymBruker skrev:

Jeg vet forskjellen på en med asperger og en som ikke bryr seg, har fiendlige holdninger og gir faen. Jeg følte heller ikke at min eks var slem når han stod der og skrek at jeg er en f---- en hore, at jeg gir faen i han og hans behov, at han har rett til å skrike og være psykisk og fysisk voldelig fordi jeg er sånn og sånn, og det var resultatet etter mange års manipulering. 

Ja kanskje jeg er for ivrig her når jeg prøver å understreke dette her, jeg kjenner det igjen på LANG avstand, og derfor vil jeg ikke se enda en person oppleve det jeg gjorde. Min fetter har faktisk aspergers, og han og min eks hadde INGNENTING til felles. 

Du kjenner det igjen er nok viktige ord å ta med seg når man svarer, da kan du skrive "slik var det for meg" og legge til "pass deg for å gå i samme fellen" og så har du fått frem poengene dine uten å presentere det som en fasit om du skjønner. 

@gammelt nytt ikke alle slutter, for eksempel har vi en gutt som ikke klarer skjønne "nei" ved klemming - der har vi måtte innføre telling - han liker klemming så godt at han kan stå og klemme deg i 10 - 15 minutter, for noen er det greit for andre er det ubehagelig - han skjønner ikke at det er et problem for han liker det, så vi har innført telling - en klem med "fremmede" varer i en, to, tre, - en med kjente kan vare til fem, seks, syv men ingen varer lengre enn ti uten at vedkommende selv sier det er greit.. på den måten har han lært at han må bpde nyte klemmen han liker men også være oppmerksom på den andre personen. Greien jeg forsøkte få frem var ikke at autismespekteret er milevidt men at det ikke nødvendigvis er slik at en som er ulik den A4 oppfatningen man har av mennesker hverken er psykopat, farlig, slem eller har en diagnose - det kan være mye som ligger bak og man kan tenke seg om når man svarer og ha i minnet at ens svar kanskje ikke er riktig for andre.

Endret av ninab82
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Carrot said:

Du kjenner det igjen er nok viktige ord å ta med seg når man svarer, da kan du skrive "slik var det for meg" og legge til "pass deg for å gå i samme fellen" og så har du fått frem poengene dine uten å presentere det som en fasit om du skjønner. 

@gammelt nytt ikke alle slutter, for eksempel har vi en gutt som ikke klarer skjønne "nei" ved klemming - der har vi måtte innføre telling - han liker klemming så godt at han kan stå og klemme deg i 10 - 15 minutter, for noen er det greit for andre er det ubehagelig - han skjønner ikke at det er et problem for han liker det, så vi har innført telling - en klem med "fremmede" varer i en, to, tre, - en med kjente kan vare til fem, seks, syv men ingen varer lengre enn ti uten at vedkommende selv sier det er greit.. på den måten har han lært at han må bpde nyte klemmen han liker men også være oppmerksom på den andre personen. Greien jeg forsøkte få frem var ikke at autismespekteret er milevidt men at det ikke nødvendigvis er slik at en som er ulik den A4 oppfatningen man har av mennesker hverken er psykopat, farlig, slem eller har en diagnose - det kan være mye som ligger bak og man kan tenke seg om når man svarer og ha i minnet at ens svar kanskje ikke er riktig for andre.

:P nja, lære - eller forklare at verden ikke alltid er enten eller.. 

Da snakker du plustelig om mennesker med autisme med lavere fungering. Jeg tviler på at mannen til TS har under gjennomsnittlig intelligens eller er et barn. 

En snill, normalt oppegående mann med asperger vil alltid stanse når noen sier nei. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Carrot skrev:

:P nja, lære - eller forklare at verden ikke alltid er enten eller.. 

Sammenligner du et barn på autismespekteret som liker nærhet og klemming, med en voksen velfungerende mann som driter i når noen setter en grense? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, gammelt nytt skrev:

Da snakker du plustelig om mennesker med autisme med lavere fungering. Jeg tviler på at mannen til TS har under gjennomsnittlig intelligens eller er et barn. 

En snill, normalt oppegående mann med asperger vil alltid stanse når noen sier nei. 

Nei, jeg gjør ikke det. Denne gutten fungerer stort sett veldig bra på veldig mye. Det er ikke enten eller - verden er full av nyanser, heldigvis - og om man er våken og tar inn nyansene, ser dem med et åpent sinn hver gang, ikke forsøker lete etter mønster eller sette folk i bokser som "snill" eller "slem" så er verden full av inntrykk og lærdom. 

Slik TS beskriver mannen er han utvilsomt selvfokusert, muligens veldig selvsentrert også, men santidig beskriver hun han som lite egoistisk og gavmild - rake motsetninger på enkelte områder.. Derfor tenker jeg at det ikke er så enkelt som at han enten er en "fin fyr" eller "en drittsekk" 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligner du et barn på autismespekteret som liker nærhet og klemming, med en voksen velfungerende mann som driter i når noen setter en grense? 

Nei jeg forsøker forklare at det er et stort spekter fra å ikke alltid sette andre først og det å være psykopat - var det vanskelig å skjønne beklager jeg at jeg ikke var flinkere til å forklare det :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Carrot skrev:

Nei jeg forsøker forklare at det er et stort spekter fra å ikke alltid sette andre først og det å være psykopat - var det vanskelig å skjønne beklager jeg at jeg ikke var flinkere til å forklare det :)

Jeg har heller ikke sagt noe om at han er en psykopat, det vet jeg ingenting om, men at han, basert på ts sin beretning, utviser sterke narsissistiske tendenser, den står jeg ved. Og forskjellen mellom noen med asperger og dèt, er helt enorm. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det fine han gjør for deg er tilært for å bli likt av deg , de empatiløse sidene hans er hans virkelige jeg som skinner igjennom.Vil du ha en sånn mann i livet ditt?

Anonymkode: 4fb86...a66

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har heller ikke sagt noe om at han er en psykopat, det vet jeg ingenting om, men at han, basert på ts sin beretning, utviser sterke narsissistiske tendenser, den står jeg ved. Og forskjellen mellom noen med asperger og dèt, er helt enorm. 

Vi er enige om at det er ting som TS må være oppmerksom på, vi får være uenige om at mannen har behov for en diagnose fra vanlige folk via nettforum :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg ser ikke hvordan du leser denne informasjonen ut av innleggene mine. Har prøvd å prate med ham, men blir ikke så mye klokere. Har ikke søkt etter diagnoser, men forsøkt å finne informasjon om hvorfor noen synes det er vanskelig med grensesetting. Det gjør det lettere for meg å vite hvilke spørsmål jeg skal stille, og hvordan jeg skal ta opp temaet. Da jeg søkte dukket det opp masse informasjon om personlighetsforstyrrelser, men jeg har ingen grunn til å tro at dette er noe alvorlig. Jeg oppfatter det som en del av personligheten hans som det kan være vanskelig å leve med, og som jeg må finne ut hvordan jeg skal forholde meg til.

Du må jo rett på sak, ta opp det du lurer på. Ikke gå rund grøten, her er det bare å kjøre på. Ta svarene som det kommer.

Er utfra svarene han gir du må ta din vurdering, du skriver han er perfekt. Men mangler empati, en perfekt mann er jo han jo ikke da.

Ikke kast bort tiden din på feil menn, det kryr av menn her i verden. Bruk tiden og energien din riktig.

Jeg vil at du skal ha det bra i livet 🙂 

Anonymkode: 39c3e...f33

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carrot said:

Nei, jeg gjør ikke det. Denne gutten fungerer stort sett veldig bra på veldig mye. Det er ikke enten eller - verden er full av nyanser, heldigvis - og om man er våken og tar inn nyansene, ser dem med et åpent sinn hver gang, ikke forsøker lete etter mønster eller sette folk i bokser som "snill" eller "slem" så er verden full av inntrykk og lærdom. 

Slik TS beskriver mannen er han utvilsomt selvfokusert, muligens veldig selvsentrert også, men santidig beskriver hun han som lite egoistisk og gavmild - rake motsetninger på enkelte områder.. Derfor tenker jeg at det ikke er så enkelt som at han enten er en "fin fyr" eller "en drittsekk" 

Igjen, du sier han er en gutt. 1 er han normal intelligent vil han lære dette til han blir voksen mann, eller 2 han er lavere fungerende enn et gjennomsnittlig menneske og normalt fungerende voksne personer vil heller ikke date han. Du kan ikke blande inn lavt fungerende mennesker med ressurssterke menn som TS snakker om. Menn med autisme som har den type jobb som mannen til TS har vil alltid stanse når noen sier nei, med mindre de var kjipe personer. Aspergere begår ikke overgrep hele tiden fordi de ikke forstår nei (!!!) En asperger som er for eks sjef i en bedrift vil ikke slite med å forstå hva nei betyr

Det er heller ikke motsetning mellom å være gavmild og egoistisk. Tror du virkelig at egoistiske personer aldri later som om de er snille eller gjør noe snilt for å bevise ovenfor alle andre hvor snille de er? Det er ikke som om noen blir snill når de gjør snille handlinger. Man kan fortsatt ha en egoistisk motivasjon og grunn til å gjøre en snill handling. 

Som sagt så er denne type kontrollerende menn ofte på sin beste oppførsel i begynnelsen av forholdet fordi de skal vise hvor gode personer de er. Men lenger og lenger ut i forholdet begynner de å gradvis kontrollere mer og mer og sier små ting som gjør at partner gradvis begynner tvile på seg selv. Dette er ganske typisk for den type menn. Innimellom ut i forholdet kan de ha perioder der de oppfører seg bra fordi de vil vise hvor snille de er ovenfor seg selv og andre. Så kommer de hjem og slår kjæresten fordi de mener hun så for lenge på en annen mann

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...