Gå til innhold

Spesielt par... adopsjon..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Nok av uegnede folk som får barn uten at noe blir sjekket i det hele tatt.

Men det vet vi aldri før de har fått barna, enten det er den smilende, oppegående naboen, eller en besserwisser...... 

Anonymkode: 11d9c...950

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe å diskutere? Synes det bør diskuteres jeg, er vurderingene av par bra nok? Hva sjekker de? Er det noe som kan gjøres bedre? 

Det er sårbare barn det er snakk om, de har hatt en kjempetøff start på livet og fortjener egnede foreldre. 

Anonymkode: 0207d...a57

Hva er bra nok for deg hvis ikke det fagfolk godkjenner er bra nok?!

Anonymkode: e95b0...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Vet du både aldersgrenser for å adoptere og hvilken godkjenning og testing adoptivforeldre må igjennom før de får ett barn? Alder på 45  +, er faktisk for høy alder til å bli godkjent og for høy alder til å få tildelt ett barn. 

Så gå ett annet sted med skrønene dine, frøken. 

Anonymkode: 5c644...0e4

Nei, 45 er ikle for høyt. Sist jeg sjekket måtte samlet alder være maks 90 sammenlagt. De eldste parene får ikke adoptere de aller minste, 

Ts, det virker på meg som du ikke har så høy utdannelse (som ikke har noe med morderne å gjøre) og du sliter litt med å umforklsre hva det er dom gjørs en ukjærlige, utålmodige, uskikket. Kanskje dette paret er litt nedlatende, snobbete eller ikke er så vennlige mot deg(?) men det betyr ikke at de er uegnet som foreldre. Men du går følge med litt, om de faktisk er uskikket er det bra det fanges opp tidlig. For det hevder jo adoptivbarn ikke kommer til greie folk og sfopsjonsbyråer kan la seg blende sv ressurssterke personer.

Anonymkode: 06304...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet også om adoptivforeldre som aldri skulle vært godkjent. Det er faktisk sånn at undersøkelser i forkant ikke alltid siler ut de som aldri skulle fått adoptert.  Syns folk her bør moderere svarene sine litt. 

Anonymkode: 71690...73f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror deg, Ts. Kjenner også til et meeeeeget spesielt tilfelle som har fått adoptere. Andre bare klør seg i hodet. 

Anonymkode: 7d296...7a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

OMG. Hvor mange i min krets, uten barn, har jeg ikke opplevd som kalde, selvopptatte og "vi-kan-alt", for så å se at de endrer seg totalt når de får barn selv - til det positive! Hvis du er en venn, gi dem en sjanse. Husk også at det er en omstilling for dem. 

Anonymkode: 11d9c...950

Hun er ikke venn, hun er venners venn 😏

Anonymkode: 536f4...00d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, heipådegsann skrev:

Ja, man må igjennom mye for å få lov til å adoptere barn. Og det øker nok samlet sett kvaliteten på foreldrene.

Men jeg har ei barndomsveninne som vokste opp med noen troll av adoptivforeldre. De burde aldri fått være foreldre for noen som helst, likevel fikk de adoptere to barn. Min veninne som baby, og senere en liten smårolling som ble hennes lillebror. Blir sint bare av å tenke på det, her skulle barnevernet grepet inn tidlig - men de så det nok aldri.

Jeg er enig med deg i at feil kan forekomme også nå, og at det er viktig å ikke la seg blende av fine fasader og veltalende foreldre.

Men det er verdt å huske på at ting har forandret seg veldig innen adopsjonsfeltet. Godkjenningsprosessen er grundigere, kursingen av adoptovforeldre er både grundigere og ærligere, og hele bransjen har gjennomgått en stor holdningsendring på disse årene. Vår adopsjonskonsulent fortalte at da hun begynte i jobben hadde foreningene permer med barn fra forskjellige land så foreldrene kunne se hvilke barn de syntes var søtest. I dag fremstår en slik praksis helt absurd. Ting er heldigvis annerledes enn da vi var barn (jeg har også en adoptert venninne med temmelig tvilsom adoptivfamilie, som neppe hadde blitt godkjent i dag).

Anonymkode: 11fbc...845

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forresten også avkrefte at 45 år er en absolutt grense. Det gjøres individuelle vurderinger av den faktoren som med det meste annet. Hvis den ene parten er yngre, hvis de har barn fra før, hvis de adopterer eldre barn eller barn med spesielle behov er grensene gjerne mindre strenge.

Men sjansen for at et barnløst par som begge er godt over 45 år skulle kunne adoptere en (frisk) baby, er nok svært liten.

Anonymkode: 11fbc...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, WhisperingWind skrev:

Jeg er vel tidenes mest utålmodige menneske og jeg er den første til å åpne kjeften uten filter om du spør meg om noe eller irriterer meg eller et uhøflig. Jeg har temperament fra en annen verden og jeg er ikke en kosmose person.

Men jeg er en jævlig god mor. Med han er jeg tålmodig og kjærlig. Jeg kjefter aldri eller mister besinnelsen med han. Joda, jeg er streng og konsekvent, men jeg er også åpen for å møtes på midten, møte han på hans nivå og velger mine kamper med omhu. 

Vi ler, kysser, klemmer, koser, leker og tuller masse sammen. 

De som kjenner meg ser meg nok som ganske hard og tøff.

Med en sånn som deg så hadde jeg nok ikke vist så mye av de varme sidene mine....

Er du meg? 😄😎

Generelt sett så liker jeg ikke å vise følelser før jeg er helt trygg på at intimsonen min er vel bevart, og det betyr at man skal jobbe hardt for min tillit, respekt og for nøkkelen til personen jeg er under alt det "tøffe".

Jeg vet av mange som trodde min morsmåte kom til å være oppfarende, lite tålmodig med tordentaler og brølinger, sukking og stønning. Og at barna kom til å vokse opp med å aldri være god nok. Barna mine er trygge og harmoniske, de har vokst opp med klare linjer og 2 foreldre som har "hastet" litt med å få de store nok til å bli mer uavhengig. Mye pedagogisk galt her i gården, men barna er i stand til å ta vare på seg selv og er joviale og har mange venner de passer på å inkludere i hverdagen sin.

Hele poenget er vel at selv om man syns at noen er spesielle, ikke varme eller ikke "passende som foreldre" så kan man ta skammelig feil fordi man ikke kjenner de personene godt nok. Derfor syns jeg man skal passe seg for å stemple andre mennesker for adjektiver, ellers kjent som sladder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo litt an på hva de mener om oppdragelse og livsstil, da. Om de f.eks. er tilhengere av å gi barn ris eller stenge dem inne i potetkjelleren natta over for å lære dem disiplin, om de oppdrar jenter til at de er mindre verdt enn gutter, kutter kontakten med barna om de viser seg å være homofile osv, er de ikke gode foreldre. 

Anonymkode: 50f7a...8a4

Når jeg skriver at hva som er innenfor begrepet "god forelder" er vidt, så faller neppe noe av det du nevner innenfor dette sekkebegrepet. 

Men når TS mener at de nevnte foreldrene ikke er kjærlige og tolmodige nok, så fins det mer enn nok eksempler på foreldre som er så til de grader kjærlige og tolmodige at det resulterer i grenseløse, utidige unger som får det problematisk på skolen og i arbeidslivet fordi de blir oppdratt til å tro at de alltid har rett, og alltid skal ha ros og skryt for den minste lille ting. Andre vil mene at det å være en kjærlig og tålmodig forelder, er en forelder som setter rettferdige,  konsekvente grenser, og som har tålmodighet nok til å tåle barnets motstand og allikevel stå ved ens avgjørelse. Ergo er begrepet "god forelder" vidt. Ingen av delene er til skade for barnet, men det er ulike tilnærminger til oppdragelse.

Innesperring, fysisk og psykisk vold osv, har ingenting med "god forelder" å gjøre, noe de aller fleste, og sikkert både TS og de nevnte adoptivforeldrene, er enig om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerdebatt og brukerangrep, spekulasjoner og opphavsrett. 

Ninab82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...