Gå til innhold

Det finnes ikke produkter uten aknetriggende stoff


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lett i lang, lang tid for å finne en krem jeg kan bruke, som jeg kan være sikker på ikke vil trigge akne hos meg. Til og med kremer som det står skal være “non-comodegenic” har ingredienser som har minst 1, oftest 2, på comodegenic skalaen.

Er det noen som har lykkast i å finne en krem som faktisk er helt safe? 

Håper noen kan tipse meg, jeg får ta det som en utfordring å vise dere hvorfor produktet ikke er safe:(

Anonymkode: 1c32c...1d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok......flere ting her. 1 eller 2 er "safe" på comodegenic skalaen. Grunnen til at jeg brukte gåsetegn ved ordet safe er fordi hele comodegenic scale har NULL betydning! Vet du HVORDAN de fikk de tallene på skalaen? På 70-tallet tokk de ingredienser og smurte det inn på innsiden av kaninører for så å se hva som skjedde. For det første, menneske hud og det mest følsomme område i kaninører er to vesentlige forskjellige ting. For det andre, til og med de som utførte forsøkene har sakt at det ikke er et bra utgangspunkt å følge. 

Kokosolje KAN få mange til å få kviser, men det er også mange som elsker det og det funker fett med, ergo den perioden kokosolje/kokossmør invaderte nettet for noen år siden. Mineral olje? Er en fantastisk ingrediens men så klart er det NOEN som vill få akne av den!

Vil du vite hvilken krem du kan bruke? Prøv forskjellige kremer. Det er den eneste måten å finne det ut på. All hud er forskjellig og reagerer på forskjellige og individuelle ting. Jeg fikk kviser av TO rosehip olje men elsket en rosehip olje av et annet merke som ikke gav meg kviser ettersom hvordan ingrediensen er behandlet også har en betydning. 

Basically, dritt i comodegenic skalaen og finn ut hva DIN hud liker. 

Endret av Mii
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, vi kan ikke bare tipse deg om en krem, helt uten å vite hvilken hudtype og behov du har.

Min erfaring er at aknehud veldig sjelden har behov for olje, men at man gjerne kan bruke en krem med mye fukt (fra vann). En typisk feil er å tro at en fuktfattig hud trenger fet krem.

Hvilke kremer har du forsøkt? Av seriøse merker?

Anonymkode: 246c6...2a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, kom meg ikke inn på forumet i går, så så ikke dette før nå.

Takk Mii for info, visste ikke det om den skalaen. Synd å måtte prøve så mye ulikt, blir dyrt i lengden. Men jeg skal bli flinkere til å be om prøver! 

AB: jeg forstår. Har fet hud, blir sjelden tørr/stram. Får fort kviser, men er i sjakk akkurat nå. Har brukt elixir og babor de siste årene. Elixir dagkrem green tea med SPF 22 og babor mimical control på natta. Har Niactil 4% også som jeg av og til bruker på dagen i steder for green tea kremen. Ønsker ny dagkrem som ikke gjør meg så fet, og ønsker serum som har fordeler for aldring og aknearr. 

Har dere peil?

Takk igjen for svar, blir så desperat når jeg sliter med å forstå denne jungelen. Har akkurat fått barn også så er lenge til jeg får tid til hudpleier igjen.

Anonymkode: 1c32c...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk opp produkene du er interessert  i på cosdna.com , om produktene ikke er registrert der fra før finnes det også en rute under "Analyze cosmetics/ingredients" hvor du kan klippe og lime inn ingredienslisten manuelt. 
Holdt deg til produktene som ikke får score på "Acne/Irritation". Det har funket for meg! Blir også veldig lett trigget av produkter med feil ingrediens, holder at en av 20 ingredienser i kremen trigger. 
Noen tåler bare de som viser 0 i score, noen tåler opp til 2 for eksempel. Noen tåler alle produkter uansett score. 
Prøv å holdt deg så nære 0 som mulig, og etterhvert vil du lære deg akuratt hvilke ingredienser som trigger huden din og du må holde deg helt unna også :)

Anonymkode: 8103d...4a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Søk opp produkene du er interessert  i på cosdna.com , om produktene ikke er registrert der fra før finnes det også en rute under "Analyze cosmetics/ingredients" hvor du kan klippe og lime inn ingredienslisten manuelt. 
Holdt deg til produktene som ikke får score på "Acne/Irritation". Det har funket for meg! Blir også veldig lett trigget av produkter med feil ingrediens, holder at en av 20 ingredienser i kremen trigger. 
Noen tåler bare de som viser 0 i score, noen tåler opp til 2 for eksempel. Noen tåler alle produkter uansett score. 
Prøv å holdt deg så nære 0 som mulig, og etterhvert vil du lære deg akuratt hvilke ingredienser som trigger huden din og du må holde deg helt unna også :)

Anonymkode: 8103d...4a6

Takk! Jeg bruker Skincarisma.com, og ser der at svært mange av kremene jeg har lyst å prøve er spekket med både 1 og 2 i skalaen... men som dere andre sier, så skal jeg prøve selv om det står at de har noe risiko, for det finnes jo ingen helt uten. Og det handler sikkert om enkeltingredienser som gjør at jeg reagerer.

Anonymkode: 1c32c...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Jeg bruker Skincarisma.com, og ser der at svært mange av kremene jeg har lyst å prøve er spekket med både 1 og 2 i skalaen... men som dere andre sier, så skal jeg prøve selv om det står at de har noe risiko, for det finnes jo ingen helt uten. Og det handler sikkert om enkeltingredienser som gjør at jeg reagerer.

Anonymkode: 1c32c...1d7

Ja er desverre ganske vanskelig å finne populære produkter uten triggende ingredienser. Sliter med det samme selv. Men litt mer ukjente merker er gjerne renere, google deg litt rundt innenfor koreansk hudpleie og reviews og erfaringer. 
Kontroller gjerne med å google produktet+break out+review så kan du lese om andre har erfaring med å få kviser fra det eller ikke. Organiske produkter uten mineralolje er som regel renest.

Anonymkode: 8103d...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet mye med uren hud og alvorlig akne i voksen alder. Gått 2 runder på isotretinoin. Enste som holder det i sjakk for meg er La Roche-Posay Effaclar H. Den holder huden fuktig og jeg som normalt sett er sykt tørr/reaktiv - er aldri tørr. Fikk den annbefalt av hudlegen mine mens jeg gikk på iso.

Anonymkode: 73c26...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2019 den 23.35, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, kom meg ikke inn på forumet i går, så så ikke dette før nå.

Takk Mii for info, visste ikke det om den skalaen. Synd å måtte prøve så mye ulikt, blir dyrt i lengden. Men jeg skal bli flinkere til å be om prøver! 

AB: jeg forstår. Har fet hud, blir sjelden tørr/stram. Får fort kviser, men er i sjakk akkurat nå. Har brukt elixir og babor de siste årene. Elixir dagkrem green tea med SPF 22 og babor mimical control på natta. Har Niactil 4% også som jeg av og til bruker på dagen i steder for green tea kremen. Ønsker ny dagkrem som ikke gjør meg så fet, og ønsker serum som har fordeler for aldring og aknearr. 

Har dere peil?

Takk igjen for svar, blir så desperat når jeg sliter med å forstå denne jungelen. Har akkurat fått barn også så er lenge til jeg får tid til hudpleier igjen.

Anonymkode: 1c32c...1d7

Etter beskrivelsen din å dømme, så har vi litt lik hudtype. Jeg bruker missha super Aqua ultra Waterfull cream og laneige Water sleeping mask. Sistnevnte brukes både som nattkrem og dagkrem, og er min absolutte favoritt. (De kan bestilles som «sample» fra eBay).

Av kremer som man får kjøpt i Norge, så brukte jeg i mange år dermalogica aktive moist. Jeg skiftet krem utelukkende pga pris.

Nesten alle solkremer gir meg kviser, men omsider har jeg funnet en som jeg tåler. La roche posay - anthelios. Jeg var skeptisk pga konsistensen, men det viste seg at jeg tålte den 😄

Anonymkode: 246c6...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...