Gå til innhold

Alt for positiv fastlege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde tidlig ultralyd i uke 7+1. Der fant de bare en tom fostersekk som de målte til 5+4. Det var en forferdelig beskjed å få. Vi bestilte time hos privat gyn. dagen etter som bekreftet det samme. 

Jeg har lyst til at kroppen skal ordne opp selv, og privat gyn. mente at dette var på vei til å skje innen kort tid. Etter 1,5 uke ble jeg utålmodig og dro derfor til fastlegen for å måle hcg. Her fikk jeg vite at hcg-nivået tilsvarer lengden på graviditeten som jeg er nå og at det har doblet seg som normalt. Jeg ble skuffet for jeg ønsker å få dette overstått, men fastlegen henviste meg til ny gyn. time og mener at det kan tyde på at det er et foster der likevel. Ved BO skulle visst hcg-nivået mitt flatet ut eller økt men ikke doblet seg. Et annet alternativ er blæremola, men jeg har ingen av symptomene og ingenting tydet på dette på ul. 

Selv er jeg overbevist om at det ikke er noe der. Jeg syns at ul-bildene viste tom fostersekk begge gangene, og jeg har vanskelig for å tro at to gynekologer kan konkludere med det samme uten å finne noe. Jeg har bakovervendt livmor, men jeg har lest flere plasser at dette ikke nødvendigvis har noe å si. 

Jeg har også googlet og funnet flere solskinnshistorier, og frykten for at det er noe der er vel litt av grunnen til hvorfor jeg vil at kroppen skal ordne opp selv. Blir også irritert på fastlegen som tenner håpet om liv der likevel. Jeg har store vanskeligheter med å tro på det. 

Nå har det gått 3 uker. Fortsatt ingen SA. Skal ha gyn. time om 1 uke og ny hcg-måling. 

Noen som har vært i lignende situasjon? 

 

Anonymkode: 04753...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, for en tung periode du er i nå. Det er vondt å ikke vite... 

Kan du være kortere på vei enn du tror? Dette, eller at foster har "gått i dvale" kan jo forklare hvorfor det ikke synes så tidlig på ul. Hvorfor var du der så tidlig? 

Jeg hadde en BO første gang jeg var gravid, og min hcg økte litt helt til den flatet ut og sank. Kroppen ordnet opp selv. At din hcg fortsatt dobler seg er jo et godt tegn :)

Jeg har også vanskeligheter for å tro at to gynekologer tar feil, men hvem vet? Det er uansett sikkert lurt å ikke la deg rive med av fastlegen din. Hcg kan være normal selvom det bare er en tom fostersekk. 

Nettet, særlig engelske forum, er fullstappet av solskinnshistorier. Det viser at det er lurt å se an situasjonen. Tenk å fjerne noe som kanskje er der! Selvom sannsynligheten er størst for at det ikke er noe der er det likevel lurt av deg å avvente og la kroppen ordne opp selv. 

Jeg leste et innlegg her på KG for litt siden der noen med tom fostersekk fant et bankende hjerte hos en annen gynekolog. Scroll nedover så finner du det innlegget :)

Anonymkode: 86ddf...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff, for en tung periode du er i nå. Det er vondt å ikke vite... 

Kan du være kortere på vei enn du tror? Dette, eller at foster har "gått i dvale" kan jo forklare hvorfor det ikke synes så tidlig på ul. Hvorfor var du der så tidlig? 

Jeg hadde en BO første gang jeg var gravid, og min hcg økte litt helt til den flatet ut og sank. Kroppen ordnet opp selv. At din hcg fortsatt dobler seg er jo et godt tegn :)

Jeg har også vanskeligheter for å tro at to gynekologer tar feil, men hvem vet? Det er uansett sikkert lurt å ikke la deg rive med av fastlegen din. Hcg kan være normal selvom det bare er en tom fostersekk. 

Nettet, særlig engelske forum, er fullstappet av solskinnshistorier. Det viser at det er lurt å se an situasjonen. Tenk å fjerne noe som kanskje er der! Selvom sannsynligheten er størst for at det ikke er noe der er det likevel lurt av deg å avvente og la kroppen ordne opp selv. 

Jeg leste et innlegg her på KG for litt siden der noen med tom fostersekk fant et bankende hjerte hos en annen gynekolog. Scroll nedover så finner du det innlegget :)

 

Anonymkode: 86ddf...434

Takk for svar! 

Vi er veldig sikre på befruktningen. Vi fikk bare hatt sex én gang pga. jobbreise. Dette med at foster går i dvale er vel ikke spesielt vanlig? Hvis dette har skjedd kan det selvfølgelig være at jeg er tidligere på vei enn først antatt, men ingen av gynekologene nevnte dette... 

Jeg leste innlegget du skrev om. Vi fikk grundig sjekk hos begge gynekologer så kan ikke skylde på det. Kjempebra at det gikk bra for de det gjaldt, da 😊

Håper bare at denne uvissheten kan ta slutt. Det er veldig tungt å vente så lenge, og selvom ul-timene overbeviste meg om at det ikke er noe der så er det vanskelig å ikke ha et ørlite håp om liv likevel. 

Anonymkode: 04753...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen til venninna mi er et såkalt tomfostersekk barn, gikk ganske lang tid før det ble konstatert at det var et levedyktig barn der. Hun ble fulgt opp av gyn.  Men dette er 19 år siden så var vel dårligere ultralyd osv den tiden. 

Anonymkode: dc638...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff, for en tung periode du er i nå. Det er vondt å ikke vite... 

Kan du være kortere på vei enn du tror? Dette, eller at foster har "gått i dvale" kan jo forklare hvorfor det ikke synes så tidlig på ul. Hvorfor var du der så tidlig? 

Jeg hadde en BO første gang jeg var gravid, og min hcg økte litt helt til den flatet ut og sank. Kroppen ordnet opp selv. At din hcg fortsatt dobler seg er jo et godt tegn :)

Jeg har også vanskeligheter for å tro at to gynekologer tar feil, men hvem vet? Det er uansett sikkert lurt å ikke la deg rive med av fastlegen din. Hcg kan være normal selvom det bare er en tom fostersekk. 

Nettet, særlig engelske forum, er fullstappet av solskinnshistorier. Det viser at det er lurt å se an situasjonen. Tenk å fjerne noe som kanskje er der! Selvom sannsynligheten er størst for at det ikke er noe der er det likevel lurt av deg å avvente og la kroppen ordne opp selv. 

Jeg leste et innlegg her på KG for litt siden der noen med tom fostersekk fant et bankende hjerte hos en annen gynekolog. Scroll nedover så finner du det innlegget :)

 

Anonymkode: 86ddf...434

Fostere går ikke i dvale.. 🙄 

Anonymkode: a928a...f36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fostere går ikke i dvale.. 🙄 

Anonymkode: a928a...f36

Var tullete av meg å si at det går i dvale, men utviklingen går jo i rykk og napp slik at man justeres tilbake og er dermed kortere på vei enn man tror. 

Man kan også justeres frem igjen, alt ettersom hvordan utviklingen går. 

Selv opplevde jeg å justeres 6 dager tilbake til tross for at jeg visste nøyaktig hvilken dag innsett var (ivf). Ble justert frem igjen senere. 

Anonymkode: 86ddf...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var tullete av meg å si at det går i dvale, men utviklingen går jo i rykk og napp slik at man justeres tilbake og er dermed kortere på vei enn man tror. 

Man kan også justeres frem igjen, alt ettersom hvordan utviklingen går. 

Selv opplevde jeg å justeres 6 dager tilbake til tross for at jeg visste nøyaktig hvilken dag innsett var (ivf). Ble justert frem igjen senere. 

Anonymkode: 86ddf...434

Dette høres ut som noe tull. 

Anonymkode: 41666...e46

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var tullete av meg å si at det går i dvale, men utviklingen går jo i rykk og napp slik at man justeres tilbake og er dermed kortere på vei enn man tror. 

Man kan også justeres frem igjen, alt ettersom hvordan utviklingen går. 

Selv opplevde jeg å justeres 6 dager tilbake til tross for at jeg visste nøyaktig hvilken dag innsett var (ivf). Ble justert frem igjen senere. 

Anonymkode: 86ddf...434

Nei, utviklingen så tidlig går aldelels ikke i rykk og napp. 

Derimot er det fort gjort å måle feil, pg selv en mm kan gi store variasjoner. 

Anonymkode: a928a...f36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var tullete av meg å si at det går i dvale, men utviklingen går jo i rykk og napp slik at man justeres tilbake og er dermed kortere på vei enn man tror. 

Man kan også justeres frem igjen, alt ettersom hvordan utviklingen går. 

Selv opplevde jeg å justeres 6 dager tilbake til tross for at jeg visste nøyaktig hvilken dag innsett var (ivf). Ble justert frem igjen senere. 

Anonymkode: 86ddf...434

Jeg har lest flere lignende historier på forum :) at foster går i dvale og vokser i rykk og napp er jeg usikker på er riktig, men ei venninne av meg ble også justert tilbake noen dager etter ul. Jeg mener grunnen var at egget hadde festet seg senere enn forventet, men jeg er usikker. Dette er virkelig ikke mitt fagfelt :)

 

Anonymkode: 04753...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, utviklingen så tidlig går aldelels ikke i rykk og napp. 

Derimot er det fort gjort å måle feil, pg selv en mm kan gi store variasjoner. 

Anonymkode: a928a...f36

Takk for svar :)

Jeg regner med at dette er snakk om mål av embryo og ikke fostersekk? 

Anonymkode: 04753...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :)

Jeg regner med at dette er snakk om mål av embryo og ikke fostersekk? 

Anonymkode: 04753...eaf

Ja, er snakk om mål av embryo. 

Anonymkode: 41666...e46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sæd kan leve noen dager inne i deg. Så om eggløsningen var 5 dager etter sex stemmer datoene ganske bra. Ikke sannsynlig, men fullt mulig med fosteranlegg på neste kontroll. 

Tvi tvi 

Anonymkode: 752f5...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...