Gå til innhold

Hvordan lære barn å takle sår, flis, uhell... ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan går jeg fram for å lære jentungen å takle å få et sår, å ikke bli overkjørt i lek (-å stå opp for seg selv), å ikke gi opp fordi hu ikke får til på første forsøk, ikke være så dramatisk? 9 åring.

Når hu får et sår eller faller av en sykkel så hyler hun til, griner så tårene spruter og jeg svarer alltid at hu skal opp på sykkelen igjen eller at det bare er et lite sår. Siden hu er så stor så blir jeg litt irritert, istedenfor å trøste. 

Tror hun er veldig usikker, åpenbart har jeg ikke sett helt hva hun trenger for å bli sikrere i seg selv for å tåle motgang. Mulig jeg har vært litt vel «tough love» og krass, men andre unger som har samme type oppdragelse er mye tryggere og tåler litt.. 

Hjelp?

Anonymkode: 5ac46...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du hjelper da ikke på situasjonen ved å være kald om hun får vondt. Trøst henne og rens såret og så smil og si det går bra jenta mi. 

Anonymkode: 5ec5d...ed0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den vanligste feilen vi foreldre gjør, er å avfeie barnas følelser. For barnet er det ikke "bare et lite sår". Følelser er aldri feil, det er hva man føler der og da. Derfor mener jeg det er viktig at man anerkjenner det. At barnet får anerkjennelse og forståelse for at det synes ting er skummelt, skremmende eller vondt. Først når man har fått det, så kan man begynne å jobbe med å finne løsninger. Og da la barnet jobbe seg frem til løsningene selv, ikke at vi trer dem over hodet på barnet.

 

Anonymkode: a26ec...814

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ta et cos-kurs for både din datters og din egen del!

Anonymkode: 9e099...491

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du hjelper da ikke på situasjonen ved å være kald om hun får vondt. Trøst henne og rens såret og så smil og si det går bra jenta mi. 

Anonymkode: 5ec5d...ed0

Har innsett det, og begynt i det små i sommer. Men jeg har fått uvanen innebygd, ble oppdratt langt hardere så tror jeg har blitt veldig påvirket egen oppvekst hvor jeg måtte bite tennene sammen. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror den vanligste feilen vi foreldre gjør, er å avfeie barnas følelser. For barnet er det ikke "bare et lite sår". Følelser er aldri feil, det er hva man føler der og da. Derfor mener jeg det er viktig at man anerkjenner det. At barnet får anerkjennelse og forståelse for at det synes ting er skummelt, skremmende eller vondt. Først når man har fått det, så kan man begynne å jobbe med å finne løsninger. Og da la barnet jobbe seg frem til løsningene selv, ikke at vi trer dem over hodet på barnet.

 

Anonymkode: a26ec...814

Takk for et veldig fint svar 😊 Det høres veldig riktig ut når du sier det sånn, jeg var ei sånn mor for hun da hu var baby-3-4år, men vet ikke hvorfor hun skulle bli for stor i mine øyne til trøst og «dulling». Dette tar jeg til meg😊

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør ta et cos-kurs for både din datters og din egen del!

Anonymkode: 9e099...491

Er dette et kurs i hver kommune? Bor i en liten bygdekommune :) Jeg skal søke det opp for å se hva det er for noe, kan hende det hjelper oss. Åpenbart trenger hun en annen taktikk enn den jeg la meg på de siste årene. 😭

 

Ts

Anonymkode: 5ac46...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør ta et cos-kurs for både din datters og din egen del!

Anonymkode: 9e099...491

Dette kurset høres veldig bra ut, men arrangeres ikke i dette fylket i år 🤔 det var synd. Skulle finnes et nettbasert kurs!

ts

Anonymkode: 5ac46...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kurset høres veldig bra ut, men arrangeres ikke i dette fylket i år 🤔 det var synd. Skulle finnes et nettbasert kurs!

ts

Anonymkode: 5ac46...f37

Anbefaler denne boka som handler om å anerkjenne barns følelser og lære dem selvregulering 🙂

Anonymkode: b0c5c...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan titte litt på videoene her til Marte! Hun er sammen med disse som har introdusert cos innimellom! I første omgang de som handler om barn, men også de om parforhold har noe for seg 😉 Snakk om dame som byr på seg selv! Har vært på Cos-kurs i jobb, og det anbefales virkelig å kjenne til tankegangen! 

https://www.folkom.no/

Det er så fort gjort å bagatellisere følelser, for for oss er det en filleting og man ønsker å komme fort videre. Ofte kommer man fortere videre og på en bedre måte om man tar seg tid til å anerkjenne barnets følelser først! Du er på veldig god vei når du sier som du gjør og klarer å se deg selv utenfra!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...