Gå til innhold

Negativ tilbakemelding fra bhg ang 2-åring.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ungen har gått i barnehage i noen uker nå. Hen har vært hjemme med familie til nå. Vi fikk høre at hen var veldig sosial, aktiv, trygg og viljesterk. De syns det virker som hun er vant til å få vilja si (det stemmer ikke, vi setter grenser dagen lang!). Og ved ett tilfelle har hen dyttet et annet barn. Dette barnet og ungen min er enten bestevenner eller krangler. De vil ha samtale med oss om hvordan vi skal løse dette. Altså, ungen er 2 år. Er dette så unormal adferd for en 2-åring? Hen har aldri slått, lugget eller bitt noen. Hen er svært kosete ellers. Men har altså dyttet et annet barn 1 gang..

Anonymkode: ed081...e8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men er det ikke flott at barnehagen har tidlig fokus på adferd som kan utvikle seg problematisk og faktisk gjøre hverdagen til ditt barn så bra som mulig? Dessuten, er ikke alltid like lett å være objektiv når det kommer til egne barn. 

Anonymkode: 87299...f91

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men er det ikke flott at barnehagen har tidlig fokus på adferd som kan utvikle seg problematisk og faktisk gjøre hverdagen til ditt barn så bra som mulig? Dessuten, er ikke alltid like lett å være objektiv når det kommer til egne barn. 

Anonymkode: 87299...f91

Jo, jeg er helt for tidlig intervensjon og alt det der. Samtidig, er det ikke å dramatisere normal småbarnsadferd når en unge har dyttet en annen? Barnehagen har sett ungen min i 5-6t 5 dager i uka over flere uker, men ingen annen negativ episode enn det. Testing av grenser her og der ellers glad og godt fungerende unge. 

Anonymkode: ed081...e8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ofte de kan blusse slikt opp. Små barn har også følelser, men mangler de verktøyene vi har for å regulere disse. Derfor kan de dytte, slå og bite f.eks. Det betyr ikke at barnet er slemt eller har adferdsproblemer, men at det trenger hjelp til å håndtere følelsene sine. Det er ikke ditt barns skyld at dette (en bagatell i mine øyne) har skjedd og det er ikke din skyld. Spør barnehagen hva de aktivt gjør for å forhindre slike situasjoner. Kanskje de var for få ansatte, kanskje de ikke var der og kanskje ditt barn ikke ble og følte seg sett slik at denne situasjonen oppsto.

Anonymkode: 1a002...fb6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke unormal atferd hos en 2-åring. Men kjempebra at bhg tar tak så tidlig!

Anonymkode: 878f5...de6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg er helt for tidlig intervensjon og alt det der. Samtidig, er det ikke å dramatisere normal småbarnsadferd når en unge har dyttet en annen? Barnehagen har sett ungen min i 5-6t 5 dager i uka over flere uker, men ingen annen negativ episode enn det. Testing av grenser her og der ellers glad og godt fungerende unge. 

Anonymkode: ed081...e8e

Jeg er enig med deg.  Dette er helt normalt blant småbarn.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spenstig. Jeg ville vurdert å bytte barnehage. Det virker som at barnehagen har for stort fokus på problemer. At toåringer dytter en gang er ikke et problem.

Anonymkode: 047c3...54b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv i barnehage. Virker litt rart at de kaller inn til samtale for å ha dyttet noen en gang. Vanligvis pleier vi å se at det skjer mange ganger, og når det skjer ofte over lengre tid så sier vi ifra til forelder. Er ikke noe hyggelig å fortelle en forelder at barnet dytter hver dag den blir hentet. Derfor kaller man til møte hvis det skjer ofte. Mtp det med hvis barnet er bestemt. De fleste barn er vanskelige på hver sin ting, så er ikke så veldig mye å gjøre med det. Barnehageansatte må tåle at noen barn er mer bestemt enn andre, men er fint med samarbeid med hjemmet, at de får samme grenser som i bhg osv

Anonymkode: 2f764...c77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt spesielt å innkalle til samtale etter 1 episode med dytting. Hadde vært forståelig hvis dette var gjentakende adferd. 

Kan det være noe annet bhg også vil ta opp med dere? 

Anonymkode: 2499a...3ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ungen har gått i barnehage i noen uker nå. Hen har vært hjemme med familie til nå. Vi fikk høre at hen var veldig sosial, aktiv, trygg og viljesterk. De syns det virker som hun er vant til å få vilja si (det stemmer ikke, vi setter grenser dagen lang!). Og ved ett tilfelle har hen dyttet et annet barn. Dette barnet og ungen min er enten bestevenner eller krangler. De vil ha samtale med oss om hvordan vi skal løse dette. Altså, ungen er 2 år. Er dette så unormal adferd for en 2-åring? Hen har aldri slått, lugget eller bitt noen. Hen er svært kosete ellers. Men har altså dyttet et annet barn 1 gang..

Anonymkode: ed081...e8e

Hun, altså.

Anonymkode: eb876...8c1

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du virkelig helt sikker på ungen din har helt normal atferd? Det kan hende han utagerer mer i barnehagen enn ellers. Barnehagen har som regel god erfaring med barn, og kan se de små tegnene på ting som er greit å samarbeide med foreldrene om ganske tidlig. Er det ikke bedre at de tar prat med dere nå om hvordan dere tenker at de skal behandle en viss type adferd som kan se ut som at kommer, enn at dere i ettertid reagerer sterkt på at barnehagen har behandlet det på en måte dere ikke er enige i. 

Hvis ungen din akkurat har startet så er det helt normalt å ha en oppstartssamtale også. Har dere allerede hatt den? Eller har du misforstått og det egentlig er den samtalen dere skal ha, og barnehagen har og nevnt et tema de vil ta opp der? 

Det er ikke noe negativt med et møte med barnehagen, samarbeid er til barnets beste

Endret av Faria
Ble ikke ferdig
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her: Rettelse: samtalen er oppstartssamtale, ikke spesifikt ang problematferd hos ungen! Men vi har blitt fortalt at de da vil snakke om denne episoden.

Anonymkode: ed081...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ungen har gått i barnehage i noen uker nå. Hen har vært hjemme med familie til nå. Vi fikk høre at hen var veldig sosial, aktiv, trygg og viljesterk. De syns det virker som hun er vant til å få vilja si (det stemmer ikke, vi setter grenser dagen lang!). Og ved ett tilfelle har hen dyttet et annet barn. Dette barnet og ungen min er enten bestevenner eller krangler. De vil ha samtale med oss om hvordan vi skal løse dette. Altså, ungen er 2 år. Er dette så unormal adferd for en 2-åring? Hen har aldri slått, lugget eller bitt noen. Hen er svært kosete ellers. Men har altså dyttet et annet barn 1 gang..

Anonymkode: ed081...e8e

Er du veldig hårsår med hensyn til kritikk eller negativ omtale fra andre om ditt barn? 

Barnet ditt trenger hjelp med å samhamdle med andre fordi hun ikke er vant til å være i bhg. 

Dersom tråden hadde vært skrevet av det andre barnets forelder, og du hadde vært forelder til et barn som ble dyttet av ett annet barn, hvordan ville du selv da ha reagert? 

Anonymkode: 8154a...b8a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her: Rettelse: samtalen er oppstartssamtale, ikke spesifikt ang problematferd hos ungen! Men vi har blitt fortalt at de da vil snakke om denne episoden.

Anonymkode: ed081...e8e

Nå må du gi deg, altså. Normale forhold i en normal samtale når barnet ditt er opphav til noe man må snakke om. Du agerer som om barnet ditt skal kastes ut av bhg grunnet uakseptabel adferd.

Anonymkode: 8154a...b8a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den som har nevnt at det virker som om hun er vant til å få viljen sin, nyutdannet og/ eller barnløs, eller kan det være ting de har observert i garderoben?

Det er neppe så alvorlig som det høres ut for, men de vil kanskje høre hvordan dere setter grenser i løpet av oppstartssamtalen, eller hvordan dere håndterer slike situasjoner. På min jobb går det sjeldent en dag uten at en eller annen toddler, klikker i vinkel, biter, lugger, slår eller dytter noen. De er på sitt mest voldelige i denne alderen. Vi ville aldri snakket lenge og spesifikt om en dytteepisode, når det gjelder barn i denne alderen. 

Anonymkode: c6d4c...e98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nå må du gi deg, altså. Normale forhold i en normal samtale når barnet ditt er opphav til noe man må snakke om. Du agerer som om barnet ditt skal kastes ut av bhg grunnet uakseptabel adferd.

Anonymkode: 8154a...b8a

Nei, nå må DU gi deg, jeg agerer overrasket fordi jeg syns det her var en merkelig ting å henge seg opp i etter flere uker i barnehagen, hvor ungen har fungert godt.

Anonymkode: ed081...e8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AnonymBruker said:

Er den som har nevnt at det virker som om hun er vant til å få viljen sin, nyutdannet og/ eller barnløs, eller kan det være ting de har observert i garderoben?

Det er neppe så alvorlig som det høres ut for, men de vil kanskje høre hvordan dere setter grenser i løpet av oppstartssamtalen, eller hvordan dere håndterer slike situasjoner. På min jobb går det sjeldent en dag uten at en eller annen toddler, klikker i vinkel, biter, lugger, slår eller dytter noen. De er på sitt mest voldelige i denne alderen. Vi ville aldri snakket lenge og spesifikt om en dytteepisode, når det gjelder barn i denne alderen. 

Anonymkode: c6d4c...e98

Nyutdannet og barnløs ped.leder, ja! 

ts.

Anonymkode: ed081...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke unormalt at barnet i den alderen dytter andre barn. Men kanskje de ser på saken i helhet , siden de også sa det så ut som hun er vandt til å få viljen sin. Og med tanke på at barnet har vært hjemme til nå, så er det jo en stor omveltning å plutselig begynne i barnehage der de andre barna gjerne har kommet litt lenger i forhold til samspill og slikt. Ville sett på det som en god mulighet til å snakke med barnehagen og sammen bli enige som hvordan dere skal hjelpe barnet.

Anonymkode: c93d1...6b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du reagerer på måten ting tas opp på. Hvilken trygg toåring vil ikke insistere på å få vilja si, egentlig? Når de sier det høres ut som hun er «vant til å få vilja si», får de det jo til å høres ut som et oppdragelsesproblem at hun er trygg nok i barnehagen til å stå på sitt. Å stå på sitt, er vel bortimot stillingsbeskrivelsen til en toåring.

Samme med ett dytt. Nei, det er ikke lov å dytte, men en toåring er ikke helt der at det er samsvar mellom liv og lære ennå. Det betyr ikke at foreldrene unnlater å lære henne å prate i stedet for å dytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjetter meg til at det er det første barnet ditt? Prøv å slapp av litt, det gjør både deg og ungen godt. Ikke noe unormalt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...