Gå til innhold

Få boliglån når man går på AAP.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Livssituasjon min kan endre seg om mannen vil skilles, slik han truer med. 

Har man sjans til å få boliglån når eneste inntekt er AAP? Hva om man har  egenkapital, aldri hatt betalingsanmerkninger, ingen kredittlån, har vist spareevne og kun forsørger seg selv? 

Til de som er kritiske til at jeg ikke lever på glansbilder og knappenåler; vurderingen som er tatt av NAV angående min AAP er basert på riktige opplysninger fra meg. 

Anonymkode: f6479...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. AAP er ikke en permanent ytelse. Lån gis bare om du har fast inntekt.

Anonymkode: 039cf...251

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig ikke. Jeg fikk det, men det er bare fordi min samboer var medlåntaker med fast jobb, jeg har en god utdanning og ettersøkt erfaring (IT) og jeg har en sykdom med gode prognoser. De ga med lån basert på 100% inntekt og ikke 66% som jeg har på AAP.

Dette var i Nordea. Kun du vet hvordan din situasjon er, og det skader vel ikke å høre med dem nå. 

Anonymkode: cc571...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Livssituasjon min kan endre seg om mannen vil skilles, slik han truer med. 

Har man sjans til å få boliglån når eneste inntekt er AAP? Hva om man har  egenkapital, aldri hatt betalingsanmerkninger, ingen kredittlån, har vist spareevne og kun forsørger seg selv? 

Til de som er kritiske til at jeg ikke lever på glansbilder og knappenåler; vurderingen som er tatt av NAV angående min AAP er basert på riktige opplysninger fra meg. 

Anonymkode: f6479...66f

Neppe, fordi du på AAP har en usikker økonomisk fremtid. Banken skal ha sikkerhet for å få penger de låner ut tilbake. På aap så kan du enten komme i jobb igjen, havne på uføretrygd eller enda verre måtte over på økonomisk sosialhjelp. Det siste betyr at du ikke har mer penger enn nok til å så vidt overleve uten boliglån. 

Du må få avklart AAP og komme deg over på neste steg i avklaringen før du trenger å vurdere det som sannsynlig at noen bank vil gi degmlån. 

Husk og på at det ikke er en menneskerett å eie egen bolig. Du får leie til situasjonen din er avklart, dersom du må flytte og ikke får nok ut av skilsmisseoppgjøret til å kjøpe egen bolig. 

Anonymkode: f8663...c8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyst sannsynlig vil du ikke få boliglån med AAP som eneste inntekt fordi AAP er en midlertidig ytelse. På den annen side er dette en risikovurdering som må tas av banken din, så har du et godt forhold til dem skader det ikke å ta kontakt og legge frem saken. Det verste som kan skje er at du får avslag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis/når du blir ufør får du nok lån om du har nok egenkapital .

Anonymkode: 0e011...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det teller til din fordel at du har barn. Ellers svært vanskelig med AAP

Anonymkode: 7e0e6...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det teller til din fordel at du har barn. Ellers svært vanskelig med AAP

Anonymkode: 7e0e6...e91

....dersom det er snakk om Husbanklån.

Anonymkode: 7e0e6...e91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok ikke av banken, men kan få startlån i kommunen. 

Anonymkode: cc6b8...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er i 100% fast og stabil jobb. Jeg var på AAP med kronisk sykdom og dårlig prognose. Fikk avslag etter avslag, før det til slutt gikk gjennom. Vi hadde mer enn nok oppspart egenkapital. Er nå 100% ufør.

Så ja, det kan gå.

Anonymkode: 9bef8...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min er i 100% fast og stabil jobb. Jeg var på AAP med kronisk sykdom og dårlig prognose. Fikk avslag etter avslag, før det til slutt gikk gjennom. Vi hadde mer enn nok oppspart egenkapital. Er nå 100% ufør.

Så ja, det kan gå.

Anonymkode: 9bef8...0e8

Men det var i en situasjon hvor du hadde mann med fast jobb. Ikke sammenlignbart med situasjonen TS skisserer. 

Anonymkode: f33cd...4ed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neppe, fordi du på AAP har en usikker økonomisk fremtid. Banken skal ha sikkerhet for å få penger de låner ut tilbake. På aap så kan du enten komme i jobb igjen, havne på uføretrygd eller enda verre måtte over på økonomisk sosialhjelp. Det siste betyr at du ikke har mer penger enn nok til å så vidt overleve uten boliglån. 

Du må få avklart AAP og komme deg over på neste steg i avklaringen før du trenger å vurdere det som sannsynlig at noen bank vil gi degmlån. 

Husk og på at det ikke er en menneskerett å eie egen bolig. Du får leie til situasjonen din er avklart, dersom du må flytte og ikke får nok ut av skilsmisseoppgjøret til å kjøpe egen bolig. 

Anonymkode: f8663...c8c

Det var dette jeg regnet med. Jeg er forberedt på å leie, men leieprisene her er høyere enn hva jeg ville betalt på boliglån, derfor ville jeg forhøre meg litt. Jeg har ikke høye krav til bolig, trenger f.eks ikke eget soverom eller høy standard. Ei heller sentrumsnært eller mer enn 35m2. 

Jeg kommer garantert tilbake i jobb. Situasjonen er midlertidig, men det har jo ikke banken garanti for. 

Jeg har ikke barn, dermed faller vel muligheten for husbanklån bort.

Anonymkode: f6479...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk ikke startlån i kommunen på AAP, tross ektemann hadde god og fast inntekt. AAP er ikke inntekt. Du må på ufør, eller ut i jobb, uansett om du har egenkapital dessverre. 

Anonymkode: 3e7c2...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk startlån i kommunen når jeg hadde AAP fordi jeg var under utdannelse i et yrke forbundet med relativt høy lønn og kunne vise til tidligere jobber hvor jeg hadde tjent godt. Hadde ingen egenkapital, men hadde omtrent den høyeste AAP-satsen.

Anonymkode: faa91...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte ett hus og satt igjen med god egenkapital. Jeg kjøpte helt ny leilighet men trengte 700K for å ha råd til den. Jeg fikk lån på sosial penger og i påvente av Aap. Fikk det i DnB og hat vært kunde der i all min tid.

Anonymkode: acb51...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg går på AAP og har fått redusert inntekten min fra 700.000 til 400.000. Trodde det var umulig, men fikk likevel refinansiert og flyttet boliglånet mitt til en annen bank nylig. Elektronisk søknad, og jeg oppgav at jeg er trygdet. Ble oppringt av saksbehandler og fikk ikke noen videre spørsmål om det. Dette er en bank som gir spesielt gode vilkår til fagforeningen min, mulig det har noe å si.

Uansett; oppfordrer deg til å søke og gjerne flere banker. Det er ikke sikkert det er så håpløst :)

Anonymkode: 70d65...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var dette jeg regnet med. Jeg er forberedt på å leie, men leieprisene her er høyere enn hva jeg ville betalt på boliglån, derfor ville jeg forhøre meg litt. Jeg har ikke høye krav til bolig, trenger f.eks ikke eget soverom eller høy standard. Ei heller sentrumsnært eller mer enn 35m2. 

Jeg kommer garantert tilbake i jobb. Situasjonen er midlertidig, men det har jo ikke banken garanti for. 

Jeg har ikke barn, dermed faller vel muligheten for husbanklån bort.

Anonymkode: f6479...66f

Husbanklån eller startlån i kommunen gis til de som er "varig vanskeligstilte" økonomisk. Hvis du som du sier garantert kommer tilbake i jobb, og tjener en grei lønn, er du ikke i kategorien for husbanklån.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får nok ikke av banken, men kan få startlån i kommunen. 

Anonymkode: cc6b8...650

Aap regnes ikke som fast inntekt,så husbanken vil også ganske sannsynlig avslå 

Anonymkode: 3dc64...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...