Gå til innhold

Hvem går i bunad på 17. mai?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Tenkte det var et rimelig spørsmål på denne tiden av året..... Hvilken bunad har du evt? Eller burka?

Jeg går i østfold-bunad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Formosiss

Gudbrandsdalsfestdrakt, som jeg ikke kommer til å bruke i år (den er hjemme i Gudbrandsdalen). Dog, den skal på den 25. Juni, for da skal jeg i bryllup til en venninde ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør :-) Rød romeriksbunad, og syns den er knallfin :-) Bunad er kjempefint, syns jeg, og det er så morsomt å gå rundt på 17. mai og se på alle de andre fine bunadene! Heia bunad, hehe 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har dessverre ikke skaffet meg bunad enda, men har virkelig lyst på en. Spesielt kystdrakten er flott. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Formosiss
Jeg har dessverre ikke skaffet meg bunad enda' date=' men har virkelig lyst på en. Spesielt kystdrakten er flott. :-)[/quote']

Skaff deg bunaden fra der hvor du kommer fra :-) Skjønner ikke helt poenget når folk tar en bunad fra et sted de ikke har noen røtter (sier ikke at du gjør dette). Kjenner til en del som har gjort dette. :-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kystdrakten symboliserer kulturen hvor jeg kommer fra, og den er i tillegg forholdsvis original. Jeg har for eksempel ikke lyst på en Nordlandsbunad fordi det er så mange som har en. Men flott er den. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal svinse rundt i Nordlandsbunad, jeg. (Som om det lar seg gjøre å svinse i den tunge bunaden, liksom :roll: . Men medmindre regnet bøtter ned så skal den på.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest seroxata

høhø, jeg har faktisk en setesdalsbunad, men den fikk jeg til konfirmasjonen, da jeg ikke hadde fått former, så den måtte nok ha blitt sydd litt ut...

holder meg til kjole eller noe slikt jeg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sunnmørsbunad, men den går ikke igjen over puppa lengre. :veldigsur:

Har gått opp to bh-størrelser siden kon firmasjonen, og nå ammer jeg dessuten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal for andre gang bruke min sunnmørsbunad på 17 mai. Arvet fra mor og fikk den tilpasset meg. Liker veldig godt å bruke bunad. Har ikke brukt å feire 17. mai , men gjør det nå som jeg får anledning til å bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høhø, jeg har faktisk en setesdalsbunad, men den fikk jeg til konfirmasjonen, da jeg ikke hadde fått former, så den måtte nok ha blitt sydd litt ut...

holder meg til kjole eller noe slikt jeg :wink:

å det må du bare få fikset! setesdalsbunaden er jo bare råkul!

selv har jeg vest-telemark, og fikk den til konfirmasjonen. apropos former(manglende?):det er vel 11-12 år siden og den har ikke vært justert enda. vet ikke akkurat om DET er så moro heller :ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har sunnmørsbunad, men den går ikke igjen over puppa lengre. :veldigsur:

Har gått opp to bh-størrelser siden kon firmasjonen, og nå ammer jeg dessuten.

Da bør du få den sydd ut da.

Med mindre den som laget den klippet helt riv, ruskende feil, skal det fint la seg gjøre å sy den ut så den passer.

Jeg vet en som er klippet så feil da, ene tanta mi sin bunad var klippet slik at der ikke var noe å legge ut. Det er feil, det skal selvsagt være muligå justere en bunad.

Jeg fikk min sunnmørsbunad til konfoirmasjonen, og den er heller ikke gjort noe med, men den passer (dessverre?) enda. Den var sydd litt rommelig da, og er trang nå, men passer. Også er der totalt ca 40 cm å sy den ut med i overdelen, og i alle fall 10-20 i livet. Min er laget med mer enn nok å sy ut, fordi var (og fortsatt er) tynn. Og slik forblir jeg neppe resten av livet...

Gleder meg til å ikle meg bunaden min, både 17. mai og et par uker senere (konformasjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var moren min som sydde bunad til meg, og det er desverre ikke mer å legge ut. Den hadde veldig lite ekstra i utgangspunktet. :-(

Så om jeg skal få den tilpassa må det felles inn mer stoff under armene. I tillegg sitter livet for høyt, og den er blitt litt kort...Så jeg vurderer å få sydd en ny en i stedet.

Så kan heller dattera mi arve bunaden min når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en mulighet :) Bunad er i alle fall flott, men den må passe. For, det skal være FINT og KJEKT å ha på meg en bunad, og da må den jo passe.

Heldigvis er min laga med mye å gå på "alle veier", mir mor og min tante, som laget den til emg, var begge meget opptatt av at "slik kommer du jo ikke til å se ut i all evighet". Og det har de nok rett i, på ett eller annet tidspunkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har egentlig en blå romeriksbudnad, som jeg har arvet etter farmora mi (hun lever enda da,,men hadde ikke noen planer om å bruke den mer).. men siden jeg fikk den til konfirmasjonen er den nå (er vel 7 år siden det) for liten og trang...

har heller ikke hatt noe behov for å bruke den heller jeg da... er pent på andre, men jeg selv liker ikke budnad på meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...