Gå til innhold

Hadde det vært min feil, eller fotgjengerens?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På vei til jobb så passerer jeg en høyskole, hvor nærmeste bussholdeplass fra en retning i byen gjør at man må gå 400 meter til et kryss, for så å måtte gå igjennom 2 lyskryss som nesten dobler tiden fra holdeplass til skole. For så måtte gå enda 400 meter for å nå skolen. Man går altså en lang strekning langs skolen fra andre siden av veien, for å måtte krysse hele to lyskryss som er jævlig trege (det føles ut som at de har lengre ventetid enn de fleste kryss), for så å måtte gå lange kjedelige strekning om igjen (føles det ut som) til skolen. Fartsgrensen på denne strekningen er 60 km/t.

Du sparer glatt langt over 5 minutter på å løpe over veien som er 4-felt. Imellom så er det midtrabatt, men den klatrer de bare over. Hver dag så ser jeg nestenulykker her. Noen ganger så løper de slik at de kommer fra bak bussen som står stille, slik at de skremmer livskiten utav de som kjører. Om morgningen så tørr jeg ikke å kjøre i 60 på denne strekningen, fordi det er alltid en eller annen idiot som løper på feil tidspunkt slik at man må bråbremse. Jeg ligger på maks 50 på akkurat denne strekningen. Jeg kan jo ikke velge å kjøre i 30 km/t på denne strekningen, for da er jeg et stort hinder for alle andre som er ute i rushtiden. Fartsgrensen er 60! Og jeg har møtt på flere som er tydelig irritert over at jeg ligger i 50, samtidig som at jeg ser mange som også holder seg i maks 50, på grunn av skoleelevene. Ofte så går trafikken i maks 50 når skoleelevene står i klaser ved vegen klar for å løpe over. Til vanlig så kjøres det normalt i området. 

Men spørsmålet mitt er: Dersom jeg krasjer med en slik idiot, er jeg eller han som ene og alene har skyld?
Jeg vet jo at som fører av bil så plikter jeg å kjøre aktpågivende og hensynsfullt. Men her så er det jo klart og tydelig voksne oppegående mennesker som selv utsetter seg selv for fare, og myndighetene har satt veien til 60 km/t og disse folkene løper over en tungt trafikkert vei. Jeg mener at det er fotgjengerens egen feil, 100% deres feil. Så lenge jeg ikke er distrahert eller kjører for fort eller noe, så er det 100% deres feil og ikke min.... men hva ville politiet eventuelt en dommer ha sagt om saken? Hadde jeg fått all skyld, fordi jeg kjørte på en person som kommer bak en buss og løpende over veien og på et blunk så smeller det? 

Anonymkode: d3fff...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kontakter du kommunen om, det låter jo helt forferdelig! 

Generelt har du ingen skyld om det popper opp en unge bak en buss. Men det blir vanskelig å leve med, vil jeg anta.

 

Anonymkode: d7107...008

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kontakter du kommunen om, det låter jo helt forferdelig! 

Generelt har du ingen skyld om det popper opp en unge bak en buss. Men det blir vanskelig å leve med, vil jeg anta.

 

Anonymkode: d7107...008

Regner med det er mer buss selskapet sin skyld som ikke flytter holdeplassen nærmere krysset eller noe. Er ihvertfall veldig dårlig planlegging med tanke på holdeplass og skole, da skolen og en butikk er de eneste byggene på akkurat den strekningen. Ingen hus, ingen andre, bare de to og det er da naturlig nok så å si bare skoleelever og et par beboere som bruker denne holdeplassen. Det er mange plasser hvor raskeste veg er rett over veien og ikke flere meter til gangfelt eller kryss, så forstår jo at de ikke kan ta hensyn til alle som velger å løpe over veien. Fartsgrensen burde kanskje settes ned til ihvertfall 50 på den strekningen. 

Kan jeg bare sende inn en mail til kommunen eller vegvesenet med mine tanker og observasjoner fra stedet? er det innafor?
Men til spørsmålet, har jeg skyld eller ikke? Samvittigheten vil jo være der så klart.

TS

Anonymkode: d3fff...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, send en mail. Dette her er kommunalt styrt, det er ikke busselskapet som velger hvor de vil stoppe. De har sikkert ikke sett de scenariene du ser daglig, for seg. Høres altså så feil ut - hvor ER dette? 

Og nei, du har ikke skyld som tidligere nevnt, men alt er jo situasjonsbetinget. Er trafikken uoverskuelig eller var det ingenting annet enn en ungdom som løp ut i veien, så ser de jo på bremsespor o.l om du har forsøkt å forhindre sammenstøtet. 

Anonymkode: d7107...008

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Og nei, du har ikke skyld som tidligere nevnt, men alt er jo situasjonsbetinget. Er trafikken uoverskuelig eller var det ingenting annet enn en ungdom som løp ut i veien, så ser de jo på bremsespor o.l om du har forsøkt å forhindre sammenstøtet.

Moderne biler lager vanligvis ikke bremsespor lenger siden de har ABS.

Anonymkode: de999...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil likevel få litt av skylden, mest sannsynlig. Særlig fordi du jo vet hvordan det er der, men også fordi det å kjøre bil i utgangspunktet er en uaktsom handling.

Anonymkode: 3ce7d...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan også ta kontakt med lokalavisen. 

Det heter seg at man skal kjøre aktsomt og kunne stoppe på den strekningen man har oversikt over. Moser man noen som kommer løpende ut i veien foran bussen som står på holdeplass, har man ikke stoppet på den strekningen man har oversikt over. Gå ikke over veien før bussen har kjørt, stod det i bussene da jeg var liten. Tror det ofte blir glemt. 

Det er nok formildende at det ikke skal vase folk rundt i veibanen der, men dømt blir man nok uansett. 

En fyr kastet seg under bussen her, førerkort til sjåfør var beslaglagt frem til de fant selvmordsbrevet... Ikke alle legger igjen slike heller, dessverre for dem de hopper ut foran eller kjører i fronten på.

Anonymkode: 2c8bb...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Moderne biler lager vanligvis ikke bremsespor lenger siden de har ABS.

Anonymkode: de999...d6b

Om du bøyer deg LAVT Ned, og observerer bak, eller forfra, vil du normalt kunne se bremsespor etter ABS.

Edit... Tipper bakfra er best.

Triks fra kjørekurs, -utrykningskjøring. 

a.

Endret av Sliten&kjørt52
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Din, forgjengere får aldri skylden.

Anonymkode: a7bb6...2a8

Fotgjengere kan få medansvar hvis de handler grovt uaktsom, kan få avkortning i en personskade. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får skylden. Selv om det er 60-sone så betyr ikke det at du er pålagt å kjøre i 60!! En skal alltid, uten unntak kjøre etter forholdene. Om en buss står stille, så vet enhver sjåfør at en senker farten, nettopp av den grunn du skisserer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil fotgjengeren få all skyld. Du som fotgjenger skal også opptre aktsomt i trafikken. Det er IKKE aktsomt å løpe over en 4-feltsvei rett bak en buss med mye trafikk og hoppe over en midtrabatt.... Da blir du mos.

Si fra til vegvesenet, kommunen og lokalavisa. Så vil det nok komme opp et gjerde over midtrabatten så drittungene ikke får løpt over veien og bli drept

Selv om du ikke får skyld, vil det nok uansett være helt jævlig å kjøre ned noen, det er jo ikke noe noen vil gjøre

Anonymkode: 9854f...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SoWhat? skrev:

Du får skylden. [...]

 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her vil fotgjengeren få all skyld.[...]

Anonymkode: 9854f...496

Jeg elsker at begge er så skråsikre. :nigo:

Anonymkode: 0704e...39e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg elsker at begge er så skråsikre. :nigo:

Anonymkode: 0704e...39e

Kan du forklare hvordan hn ikke får skylden her? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Kan du forklare hvordan hn ikke får skylden her? :vetikke:

Nei, jeg har ikke peiling på hvem som har rett. Jeg bare elsker at begge er helt sikre på at de har rett når det er helt umulig at begge har det. Beviser bare at det er mange som sier mye rart på nett som ikke stemmer. :) 

 

Anonymkode: 0704e...39e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har ikke peiling på hvem som har rett. Jeg bare elsker at begge er helt sikre på at de har rett når det er helt umulig at begge har det. Beviser bare at det er mange som sier mye rart på nett som ikke stemmer. :) 

 

Anonymkode: 0704e...39e

Nei, men da så. Jeg har rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 17.8.2019 den 0.35, AnonymBruker skrev:

På vei til jobb så passerer jeg en høyskole, hvor nærmeste bussholdeplass fra en retning i byen gjør at man må gå 400 meter til et kryss, for så å måtte gå igjennom 2 lyskryss som nesten dobler tiden fra holdeplass til skole. For så måtte gå enda 400 meter for å nå skolen. Man går altså en lang strekning langs skolen fra andre siden av veien, for å måtte krysse hele to lyskryss som er jævlig trege (det føles ut som at de har lengre ventetid enn de fleste kryss), for så å måtte gå lange kjedelige strekning om igjen (føles det ut som) til skolen. Fartsgrensen på denne strekningen er 60 km/t.

Du sparer glatt langt over 5 minutter på å løpe over veien som er 4-felt. Imellom så er det midtrabatt, men den klatrer de bare over. Hver dag så ser jeg nestenulykker her. Noen ganger så løper de slik at de kommer fra bak bussen som står stille, slik at de skremmer livskiten utav de som kjører. Om morgningen så tørr jeg ikke å kjøre i 60 på denne strekningen, fordi det er alltid en eller annen idiot som løper på feil tidspunkt slik at man må bråbremse. Jeg ligger på maks 50 på akkurat denne strekningen. Jeg kan jo ikke velge å kjøre i 30 km/t på denne strekningen, for da er jeg et stort hinder for alle andre som er ute i rushtiden. Fartsgrensen er 60! Og jeg har møtt på flere som er tydelig irritert over at jeg ligger i 50, samtidig som at jeg ser mange som også holder seg i maks 50, på grunn av skoleelevene. Ofte så går trafikken i maks 50 når skoleelevene står i klaser ved vegen klar for å løpe over. Til vanlig så kjøres det normalt i området. 

Men spørsmålet mitt er: Dersom jeg krasjer med en slik idiot, er jeg eller han som ene og alene har skyld?
Jeg vet jo at som fører av bil så plikter jeg å kjøre aktpågivende og hensynsfullt. Men her så er det jo klart og tydelig voksne oppegående mennesker som selv utsetter seg selv for fare, og myndighetene har satt veien til 60 km/t og disse folkene løper over en tungt trafikkert vei. Jeg mener at det er fotgjengerens egen feil, 100% deres feil. Så lenge jeg ikke er distrahert eller kjører for fort eller noe, så er det 100% deres feil og ikke min.... men hva ville politiet eventuelt en dommer ha sagt om saken? Hadde jeg fått all skyld, fordi jeg kjørte på en person som kommer bak en buss og løpende over veien og på et blunk så smeller det? 

Anonymkode: d3fff...78c

Du plikter å kunne stoppe for enhver påregnelig hindring. Slik du har greid ut om dette høres det i hvert fall ut for meg som om detter er en påregnelig hindring for deg. Her gjelder det med andre ord å velge sine ord med omhu når uhellet er ute og du skal forklare deg for politiet. Du bør ikke nevne et ord om at dette var noe du ventet på at kom til å skje. 

Endret av Traktor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal jo senke farten hvis man passerer en buss på holdeplass! Nettopp på grunn av risikoen for fotgjengere. Hvorfor står bussen der? Fordi han har sluppet av passasjerer. Hvor er de? Du har ikke sikt bak bussen, ergo bremser du ned for sikkerhets skyld.

Hva om det er et barn som løper ut?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2019 den 0.48, AnonymBruker skrev:

Dette kontakter du kommunen om, det låter jo helt forferdelig! 

Generelt har du ingen skyld om det popper opp en unge bak en buss. Men det blir vanskelig å leve med, vil jeg anta.

 

Anonymkode: d7107...008

Dette er kategorisk feil.

Treffer du en unge har du både brutt vegtrafikkloven paragraf 3 og paragrafen "særlige bestemmelser om fart" i trafikkreglene. Du har absolutt skyld. 

2 timer siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Man skal jo senke farten hvis man passerer en buss på holdeplass! Nettopp på grunn av risikoen for fotgjengere. Hvorfor står bussen der? Fordi han har sluppet av passasjerer. Hvor er de? Du har ikke sikt bak bussen, ergo bremser du ned for sikkerhets skyld.

Hva om det er et barn som løper ut?

Senk farten, ligg langt ut, og ha foten klar på bremsen. Det er jo bare sunn fornuft. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde nok blitt en vanskelig sak. Hovedsakelig har harde trafikanter ALLTID vikeplikt for myke trafikanter. Fart og skade på personen hadde nok spilt en stor rolle. Du burde installere et kamera i bilen din 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...