Gå til innhold

Hvor tidlig ville du latt en gutt krysse 50 sone vei


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er snakk om skoleveien fram og tilbake. Trafikken går vanligvis nærmere 60, uoversiktlig kryss. Vanlig gangfelt uten trafikklys eller andre reguleringer. Ikke en gang opphøyd gangfelt. Hvor tidlig ville du ha sendt en skolegutt alene der?

Anonymkode: bc48f...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min har trygt gangfelt hele veien hvor de kjører i 50-60, men han må krysse uten gangfelt rett etter en sving for å forsette videre på trygg vei. 

Startet å gå til skolen i andre klasse. Første klasse hadde han buss. 

Anonymkode: 20e58...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av skoleveien hos oss er rolige boliggater med 30-sone, men på ett punkt må de krysse en vei med 50 km/t. Der de må krysse kjører veldig mange raskere enn dette, men det er en rett vei og krysset er oversiktlig. Våre begynte å gå hjem selv fra ca 8 år. Hadde det vært mer uoversiktlig ville jeg vurdert å vente litt til. Viktig at du/dere går skoleveien sammen med dem et par ganger først og snakker om hva de skal passe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vant er han til å ferdes i trafikken og gå alene? Det er jo ferdigheter som må trenes på og læres, ikke noe man bare bli gammel nok til. Jeg var barn i Oslo sentrum og ble trafikkvant veldig tidlig - mye av det jeg med største selvfølgelighet kunne og gjorde som 8-åring er fortsatt ikke aktuelt for min niese på 11, som er oppvokst i veldig bilfrie og barnevennlige omgivelser.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel kunne gå når barnet går på skolen? 

 

Anonymkode: 3fb6e...efe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange begynner jo på skolen når de er 5½. For min del ville det være helt uaktuelt å la en femåring gå alene til/fra skolen, og spesielt ikke med den fartsgrensen som skisseres i HI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arkana skrev:

Mange begynner jo på skolen når de er 5½. For min del ville det være helt uaktuelt å la en femåring gå alene til/fra skolen, og spesielt ikke med den fartsgrensen som skisseres i HI. 

Noen gikk alene til barnehagen på 80-tallet fra de var fire. Det gikk bra, i alle fall med meg. Måtte også krysse en slik vei da. 

Anonymkode: 3fb6e...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen gikk alene til barnehagen på 80-tallet fra de var fire. Det gikk bra, i alle fall med meg. Måtte også krysse en slik vei da. 

Anonymkode: 3fb6e...efe

Jada, og da mannen min var barn på 70-tallet sov han på hattehylla i bilen mens familien dro på bilferie hver sommer. Det gikk bra med ham også. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arkana skrev:

Jada, og da mannen min var barn på 70-tallet sov han på hattehylla i bilen mens familien dro på bilferie hver sommer. Det gikk bra med ham også. 

Ja ikke sant! Og da min mormor var liten lekte hun med de tuberkuløse naboungene, gikk fint med henne!

Anonymkode: 42469...c9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kl 06 kunne vært passende...

Anonymkode: 1a70f...9a8

0700 er bedre. Ellers må de vente så lenge på skolebussen. Men alt går.

Anonymkode: b3396...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at han har noe som er godt synlig så bilene ser han. Refleksvest eller en oransje topplue. Eller ha et trekk på sekken med signalfarge. 

Har dere øvd på å gå over veien? Barnet mitt må gå over veien til gangstien her, og vi har øvd i hele sommer. Jeg er egentlig livredd for den veien. Det er 60 og rett strekke. Skulle tro at det betyr at bilene ser godt, men når jeg står og ser på trafikken, sitter halvparten av sjåførene med nesa i mobilen.😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange "vittige" svar her, men jeg forstår bekymringen din. Alle som har gått en del ute, vet at gangfelt absolutt ikke er noen garanti for at sjåføren ser deg og stopper. Har ikke tall på alle gangene jeg er nesten blitt påkjørt, og det mens jeg er i gangfeltet. Så man skal være oppmerksom for å komme levende gjennom livet som gående.

Derfor tenker jeg at det avhenger av barnet. Er han oppmerksom, og passer alltid på å vente til evnt biler har stoppet, så vil det nok gå bra. Men er han mer impulsiv eller distre, ville jeg tenkt at øvelse må til. Du kan i en periode stå litt unna, og følge med. Nå er det jo også slik at han ikke er det eneste barnet som skal hjem på det tidspunktet, så sannsynligheten for at til og med en alvorlig distre, trafikkfarlig sjåfør vil legge merke til 10 - 15 unger ved et gangfelt, er absolutt til stede.

Og husk refleks!

Anonymkode: e6720...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fikk ikke lov av skolen å sykle til og fra før de begynte i 5 klasse. Vi syklet mye med de på skoleveien i alle år, så da de begynte i 5 klasse fikk de lov å sykle hvor som helst alene. Det er både gangvei, fotgjengerfelt og undergang på flere steder der vi bor, så veldig trygt bare de har lært å oppføre seg i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne veien i umiddelbar nærhet til skolen? Her hvor vi bor har er det 40-sone hvor barna går over et fotgjengerfelt. Der står det «vakter» både eldre barn på barneskolen og lærere-de samler en del unger for så å slippe de over puljevis. Dette er et ganske hektisk kryss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sønnen min begynte å gå alene fra skolen da han hadde nylig fylt 7 år, og skoleveien innebærer kryssing av fotgjengerfelt i 50-sonen. Men det kommer jo an på barnet også. Hadde jeg hatt et vimsete eller uvørent barn ville jeg ventet lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...