Gå til innhold

Er folk på vestkanten så ille?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner ikke veldig godt mange fra vestkanten, men hender seg jeg tar noen turer bare for å se forskjellene. Når man tar banen mot Holmenkollen, Østerås og områdene der så ser man jo betydelig mer velstelt og pent folk enn på østkanten. Men dømmes man veldig der? Ser folk på deg som et null om du ikke er derfra og ikke er rik? Opplever de som vokser opp der enormt press? Hvis det er slik, er det ikke bare forjævlig å vite at ens venner vil snu ryggen til bare fordi du ikke hadde råd til å kjøpe en veske til 20.000?

Anonymkode: e26c3...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror nok det en hører er ganske overdrevet. Det finnes så klart slike miljøer, men det tilhører nok unntakene. Da jeg vokste opp spilte jeg fotballkamper over mesteparten av Oslo, og kamper på vestkanten foregikk alltid i ordnede og normale former. På østkanten derimot var det ofte rene dyrehagen :P 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det å være rik?

Der jeg bor, ser vi tydelig forskjell på hvem som er opptatt av dette og ikke. Streberne (det er oftest de som har flyttet hit de senere årene) bruker nemlig dyre merkeklær når de jobber i haven. Vi andre går i gamle, slitte joggedresser eller lignende. Streberne skaper presset sitt helt selv, og ser i grunnen bare dumme ut. Jeg har aldri opplevd at naboer har vært opptatt av hvordan jeg kler meg, eller hva slags bil jeg kjører.

Jeg er litt lei av fordommer mot oss som bor på vestkanten.

Anonymkode: d95b6...9f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvem du henger med. Jeg har aldri følt noe press når det kommer til penger. Vi har ikke hatt veldig mye, foreldrene mine er tannleger og vi er seks søsken liksom. Dras du mot materialistiske folk så spiller det ingen rolle hvor du bor, da vil du føle press om å ha det som alle I det miljøet du er i "skal" ha. 

Anonymkode: 0b974...cd5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er folk både i øst og vest. I vest finner du flere mennesker som virker å ha noen spesifikke særpreg, men ingen er like. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tangent said:

Folk er folk både i øst og vest. I vest finner du flere mennesker som virker å ha noen spesifikke særpreg, men ingen er like. 

Hva mener du med spesifikke særpreg?

Alle mennesker har spesifikke særpreg. Det har da ingen ting med hvor man bor å gjøre.

Anonymkode: d95b6...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke slik at mennesker er "rike" fordi de bor på Oslo vest. Det kommer selvsagt an på hva du legger i det, men de fleste deler av Oslo vest har ulik bebyggelse med både eneboliger, tomannsboliger og noen leiligheter. De fleste bydelene blir etterhvert bygget ut med leiligheter nær t-banestasjonene nå. 

Forskjellen blir vel primært om man er en familie og vil bosette seg et sted med barn, hund og parkering. Da er det vanskelig å få et stort hus med hage og god beliggenhet på Oslo vest uten å betale en 14+ mill. 

Men de fleste områdene på Oslo vest er litt varierte. De mest homogene / ekstreme er etter min mening Bygdøy, Madserud, Vinderen og Vettakollen. Mine foreldre er fra Ullern, og selv om jeg ser at det utad passer mange av vestkant-stereotypene er det veldig annerledes enn f.eks. Bygdøy, og de jeg kjenner derfra. 

De fleste attraktive områdene som er nogenlunde sentrumsnære i Oslo begynner å ta seg kraftig opp i pris. Oslo Nord / Tåsen / Ullevål er dyrere enn mange av stedene på Oslo vest, men fordi området er bebodd av mange akademikere og mediefolk som tilhører venstresiden, har de "fraskrevet" seg snobbestempelet. Men demografisk er området LANGT mer homogent og ekskluderende enn f.eks. Smestad.

Anonymkode: d569d...12f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestkantfolk er miljøskadd ! Jeg synes det er bare sjarmerende .

Endret av AlkoMann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på østerås, er tilflytter. Er over hodet ikke rik og er heller ikke sammen med en som er rik. Jeg ble kanskje dømt første året på vgs i Bærum, men jeg har ikke merket noe negativitet rettet mot meg. 

De aller fleste er veldig hyggelige, men så har du det fåtallet av nyrike som føler seg større enn alle andre og som elsker å brife med dyre ting da. 

Tror nok det er ganske tøft å vokse opp i området fordi man kan oppleve at det er et visst press på å ha de klærne og merkene som er mest inn. 

F.eks kjenner jeg noen som på død og liv måtte ha en veske til 10-15 tusen fordi "alle andre" hadde den. Ny iPhone en gang i halvåret, ny Mac med en gang det kommer. Verden gikk nesten under når hu måtte kjøpe canada goose jakke på Finn fordi den var brukt 

Anonymkode: 248ef...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at jeg blir litt provosert av tittelens spørsmål om folk på vetkanten er så "ille." Hvorfor skulle man i det hele tatt stille et sånt spørsmål?

Jeg er veldig lei av at det skal være lov å uttale seg så negativt om oss som på vestkanten. Jeg har ikke noe behov for å snakke ned andre mennesker. Og jeg kan love deg at man får høre det om man omtaler folk på østkanten på samme måte som mange snakker om oss.

Jeg føler ikke at jeg eller mine naboer har fortjent denne negative omtalen. Det er ikke greit. Jeg har dessuten ikke valgt å bli født inn i dette. Hvorfor må man være så opptatt av skillet øst/vest? Kan vi ikke omtale hverandre med respekt? Det er mye i østkantkulturen jeg ikke er begeistret for, men jeg har ikke noe behov for å snakke negativt om folk fra øst for det.

Anonymkode: d95b6...9f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar du på «vestkantsafari»!? 

Jeg bor på Frogner med barn, og ingen ting er ille, minst av alt folka. De er stort sett høflige, hyggelige, alminnelige folk. Ganske variert, mange utlendinger og tilflyttere (men lite/ingen flyktninger), mye kjendis- og kulturfolk, en del penger, men ikke så synlig som mange tror.  Det bor over 40 000 mennesker bare i bydel Frogner, såhbis du legger til Holmenkollen, Nordberg, hele Asker og Bærum....

Er den ene gruppen folk i Stavanger, på Sunnmøre, Voss, Sandane og i Haugesund så ille som folk skal ha det til liksom? Reiste dit en gang, så noen normale, er de det?

Anonymkode: 6144f...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært mye i Bærum/vest kanten og bodd der selv i voksen alder. Jeg er fra landet. Vokst opp med en mor som kommer fra Holmenkollen og var steinrike. Hu er skikkelig blærete og overfladisk, men ekstremt sosial og har et behov for å være "venn" med alle, spesielt de rike. Jeg begynte å bli blærete selv, men det endret seg heldigvis. Fikk fokuset over på ting som faktisk betydde noe. 

Ja det er en del blærer på vestkanten uten tvil. Folk som tror de eier alt, er best, penest/rikest etc. Men de aller fleste er greie av de jeg har møtt. Mange kan også virke blærete, men når man kommer inn på de er de verdens snilleste. 

Men jeg synes ikke nødvendigvis atferden til mange på østkanten er noe bedre. De kan være rimelig "hovne", men på en annen måte. 

Uansett, blærete folk er det jo i grunn litt synd på. De har liksom ikke forstått helt livet og har helt feil fokus. Folk som tror de er bedre enn andre uansett om de er rike, pene, ekstremt gode i noe eller lignende har helt feil tankesett.  

MEEEN........Oslo Vest eller østkant - ingen slår bergensere 😂🤣

Anonymkode: 34a2e...6fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

De fleste attraktive områdene som er nogenlunde sentrumsnære i Oslo begynner å ta seg kraftig opp i pris. Oslo Nord / Tåsen / Ullevål er dyrere enn mange av stedene på Oslo vest, men fordi området er bebodd av mange akademikere og mediefolk som tilhører venstresiden, har de "fraskrevet" seg snobbestempelet. Men demografisk er området LANGT mer homogent og ekskluderende enn f.eks. Smestad.

Anonymkode: d569d...12f

Hvordan klarer de å leve med seg selv? 

Anonymkode: eb916...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarer de å leve med seg selv? 

Anonymkode: eb916...0d2

Jeg har aldri vært borti noen som bruker mange mange år på å flytte, tenker da på Thomas Hylland-Eriksen. Som bor i Ullevål hageby. 

Siden jeg leste av ham har jeg alltid tenkt at nå flytter’n snart, da han nærmest spyr av nabolaget sitt. Men åffer spyr han ikke. 

Liker han det, gulp, utenkelige????? 

Isolat next? Så han kan endelig motivere seg til å flytte til en blokk på Oslo-Øst.

vi hjelper ham!! Han forstår bare ikke sitt eget beste. Stakkers. Oslo kommune må ta affære.

Også tenner vi lys og griner litt og tenker på kjærlighet. 

Kult.

Anonymkode: eb916...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...