Gå til innhold

Noen som vil være med i en matklubb

:-) anna

Anbefalte innlegg

Jeg laget enchiladas, ris og gucamole til mannen og meg i går :sikle: Jeg hadde forventet at risen skulle smake mer enn den gjorde, sikkert pga fargen, så jeg bli kanskje liiitt skuffa over den, mens mannen syntes den var kjempegod, og jeg kommer nok til å lage den igjen :Nikke: Både guacamole og enchiladas var skikkelig godt, det skal vi garantert lage igjen :legrine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min oppskrift!

BACONKLEDD BREIFLABB MED PURRESAUS OG POTETSTAPPE

Breiflabb evt. torsk til 4 pers.

(Jeg husker aldri hvor mye det skal være pr. pers. så jeg må alltid spørre i butikken!)

1 pakke bacon i skiver

Bacon surres rundt fiskestykkene og festes med tannpirkere

Stykkene stekes i pannen til baconet er passe stekt og settes deretter i ovnen i ildfast form i ca. 5 min på 200°C

Saus:

1 purre hakket

1 ss smør

2 dl fiskekraft/bujong

2 dl matfløte

2 ts sennep etter smak

2 never hakket persille (kan sløyfes)

Litt sitron

Salt og pepper etter smak

Smør og fiskekraft kokes sammen med purre til denne er mør før resten tilsettes. Sausen jevnes med maisena hvis den blir for tynn. Smakes til med sitron, salt og pepper.

Potetstappe:

Poteter kokes møre og moses.

Ha i 3-4 ss smør, margarin eller lettsmør (alt går har jeg funnet ut)

Ha i ca. 1 dl matfløte

Smak til med salt og pepper

Jeg pleier å smaksette potetmosen med enten hvitløk eller persille, spørs hva man liker.

Siden jeg alltid tar denne oppskriften på feelingen er det vanskelig å vite om jeg har klart å gjengi dette på papiret, håper det! :)

Det fine med denne retten er at skal man ha gjester kan man lage i stand alt på forhånd og bare vente med å sette fisken inn i ovnen, varme opp sausen og potetstappen og dermed kunne snakke med gjestene eller spise forett i fred og ro. Genialt for meg iallefall! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den oppskriften hørtes nam ut! Kanskje jeg skal prøve den selv om jeg ikke er med i klubben....

Klart du kan det! Kom gjerne med tilbakemeldinger også!

Vi skal ha breiflabb i morgen, orket ikke dra innom butikken på vei hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så kjempegodt ut! Tror det blir torsdagens middag her i huset :) Spent på om mannen spiser det. Han er ikke glad i fisk, men baconet gir sikkert en del smak, så kanskje han liker det denne gangen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt breiflabb til middag i dag!

Det var kjempegodt, kjenner jeg spiste litt for mye :ler:

Neste gang lager jeg det nok med torsk, mulig jeg kjøpte breiflabb til en veldig dyr pris, men 100 kroner i fisk er litt dyrt synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke med i matklubben, men jeg var inne her og leste litt og syntes at oppskriften på enchilades og meksikansk ris hørtes godt ut. Så det lagde jeg til middag i går og det var SÅ godt. Mannen og barna likte det også. Dette skal jeg lage flere ganger. Tusen takk Frk. Stella.

Jeg er så dårlig på å lage mat så jeg synes det er veldig greit og lese litt her og snappe opp noen oppskrifter. Kanskje jeg skal prøve breiflabb også, det hørtes veldig godt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang lager jeg det nok med torsk, mulig jeg kjøpte breiflabb til en veldig dyr pris, men 100 kroner i fisk er litt dyrt synes jeg.

Du er bare bortskjemt du, fiskerdatter fra det ytre havgap.

(Stein i glasshus... neeeida)

Enchiladas var nydelig. Kommer til å lage det flere ganger!!

Nå gleder jeg meg til fiskemiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er bare bortskjemt du, fiskerdatter fra det ytre havgap.

(Stein i glasshus... neeeida)

Man betaler da ikke for fisk!! :ler:

Hva koster egentlig breiflabb rundt om i Norge? Jeg betalte 200 kr kiloen. Jeg var bare innom en fiskebutikk, orket ikke lete rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart Club har tilbud på breiflabb denne uken til 199,- pr. kilo så det er ikke akkurat billig fisk. Men jeg har også brukt torsk med hell, det eneste er at jeg syntes fisken delte seg opp litt mer innunder baconet, men det kan jo være at jeg hadde den for lenge i ovnen. Det kan sikkert gå med annen fisk også f.eks. steinbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget baconsurret torsk i går. Butikken hadde sendt tilbake breiflabben fordi den ikke var god, så da ble det torsk...

Maten var veldig god. Tror nok sausen ikke ble helt perfekt, men den var god den også. Dette blir nok laget flere ganger, jeg fikk så meye ros for maten. (Men vi var nok litt rause med hvor mye bacon vi pakket inn i, så det ble ikke nok til alle fiskebitene. Må kjøpe mer bacon neste gang :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke med i matklubben (ikke ennå i alle fall ;) ), men får besøk i dag og tenkte jeg skulle servere enchiladas, guacamole og meksikansk ris etter oppskriften her. Litt spennende å servere noe man ikke har laget før, men satser på at det går bra. Det kan vel ikke gå så veldig galt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt dette til middag i dag, med torsk i stedet for breiflabb. Nydelig!!! :sikle: Til og med mannen spiste faktisk litt av fisken, selv om han egentlig ikke liker det (sier han... :roll: ) Sausen var spesielt god, synes jeg. Det ble litt potetmos og saus igjen, og jeg tror nok det går med i kveld... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke med i matklubben (ikke ennå i alle fall ;) ), men får besøk  i dag og tenkte jeg skulle servere enchiladas, guacamole og meksikansk ris etter oppskriften her. Litt spennende å servere noe man ikke har laget før, men satser på at det går bra. Det kan vel ikke gå så veldig galt? :)

Det går helt sikkert veldig bra :Nikke: Risen tok litt lenger tid å lage enn jeg hadde forventet, så det kan egentlig være lurt å lage den ferdig før du setter enchiladaene i stekeovnen. (Hvis det ikke bare var meg, da... :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting om de enchiladas-ene..man skal pakke inn det fyllet ikke sant?? Bare lurer siden det står lagvis. Hvordan gjør man det egentlig?

Som dere sikkert skjønner, er ikke matlaging min sterke side :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...