Gå til innhold

Brukte du solkrem da du var mellom 8 og 18år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er selv i begynnelsen av 2årene og bruker solkrem hver gang jeg skal utendørs når det er sol på sommeren. MEN jeg gjorde da aldri dette når jeg var mellom 8 og 18år (egentlig begynte jeg ikke med solkrem sånn fast før jeg var kanskje 21år men..) 

Når man er liten og under kanskje sånn 8år så blir man jo påtvunget solkrem av foreldrene, men etter denne alderen så ble det ihvertfall i mitt tilfelle ikke brukt (jeg kunne jo ikke vite at man skulle bruke solkrem som 10åring og ikke fikk jeg noen solkremtube heller..)

Så dvs at jeg har gått uten solkrem fra jeg var 8 til 21år (med unntak av hvis vi skulle på stranda eller til syden der formålet var å sole oss...)

Så det jeg lurer på er det flere her som aldri fikk smurt dere i alderen ca 8-18år? (Spørsmålet er mest ment til dere under 30år da siden solkrem ikke var så vanlig før det)

Anonymkode: e3af9...a65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble aldri det. Men så smurte jeg meg egentlig ikke noe særlig senere, kanskje faktor 15 en gang nå og da. Også fikk jeg da også hudkreft nå i 30-årene. 

Anonymkode: f3ccc...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte solkrem med faktor 50 fordi jeg ikke ville bli brun (jeg var en drittunge som ikke ville assosieres mes alle "brunkrembertene" selv om det var naturlig i mitt tilfelle) :fnise: jeg blir brun bare jeg tar et skritt utenfor døren og snur igjen, noe jeg hater, men som "alle" misunner... 

Anonymkode: 30699...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte solkrem med faktor 50 fordi jeg ikke ville bli brun (jeg var en drittunge som ikke ville assosieres mes alle "brunkrembertene" selv om det var naturlig i mitt tilfelle) :fnise: jeg blir brun bare jeg tar et skritt utenfor døren og snur igjen, noe jeg hater, men som "alle" misunner... 

Anonymkode: 30699...f85

Mente du at du brukte solkrem daglig på sommeren når det var sol når du var mellom 8 og 18år? Altså så sto du å smurte deg selv med solkrem som 8åring før du skulle på skolen en solfylt sommerdag liksom?

Anonymkode: e3af9...a65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff og gru når jeg tenker tilbake. Smurte meg med Nivea, Vaselin og Spenol (alt uten solfaktor), helt uvitende om noe som lignet på beskyttelse.

 I dag smører jeg meg med minst 15 på kroppen og 30 i ansiktet og takker min skaper for at jeg ikke har fått mèn av barne- og ungdomstidens smøring. 

Anonymkode: 6d1d7...84e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mente du at du brukte solkrem daglig på sommeren når det var sol når du var mellom 8 og 18år? Altså så sto du å smurte deg selv med solkrem som 8åring før du skulle på skolen en solfylt sommerdag liksom?

Anonymkode: e3af9...a65

Ble smurt av foreldrene mine til jeg var 10-11, men fra 12 år, smurte jeg meg selv. Nå bodde jeg i Nord-Norge, så det var begrenset med godværsdager. 

Anonymkode: 30699...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, veldig sjeldent. Jeg blir ikke solbrent, men får soleksem i stedet, og solkrem hjelper meg ikke for å unngå soleksem.

Anonymkode: 0e30f...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble aldri det. Men så smurte jeg meg egentlig ikke noe særlig senere, kanskje faktor 15 en gang nå og da. Også fikk jeg da også hudkreft nå i 30-årene. 

Anonymkode: f3ccc...b2a

Er du frisk?? hvordan oppdaget du det? 

Anonymkode: 68fb1...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjeldent. Min mor hadde ikke tro på solkrem, hun mente det var overdrevet. Jeg ble ikke lett brun og da jeg var gammel nok til å smøre meg selv kommenterte hun alltid at jeg brukte så høy faktor. Du blir jo aldri brun om du bruker så høy faktor! Hun sier ikke noe nå lenger, etter storesøsteren min fikk føflekkreft. Min mor er veldig kunnskapsløs og jeg skulle ønske jeg ble smurt da jeg var liten. Ble mye brent. Jo flere ganger man er brent i ung alder jo høyere sjanse for hudkreft. 

Anonymkode: 68fb1...7e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg vokste opp på 70- og 80-tallet må jeg svare ja og nei.

På 70-tallet brukte vi spenol (og av og til sinksalve) som "beskyttelse " mot sola, men vi begynte å bruke sololje med faktor på begynnelsen av 80-tallet. 

Anonymkode: dc9a0...1fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smurte meg selv da. Likte ikke å bli solbrent, smørte i alle fall ansiktet. Rundt da jeg gikk på Vgs så smurte jeg alltid ansiktet mitt fra våren startet til omtrent september, så smurte jeg kroppen om det var sterk sol. Nå gjør jeg det samme, men på høsten og lengre ut, så bruker jeg fuktighetskrem med solfaktor i ansiktet. 

Anonymkode: 6bcbd...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen få år eldre enn deg, og ble aldri smurt til tross for at alle sommerferier ble tilbragt i syden. Ble visst smurt med solfaktor 2 eller 4 da jeg var spedbarn. Haha   Alle mine barndoms somre ble tilbragt med smerter grunnet solbrenthet. Måtte ofte sove i badekaret da jeg ikke klarte å sove i seng pga. smertene. Som voksen er jeg veldig redd for hudkreft, er klar over at jeg har forhøyet risiko. 

Anonymkode: 6531f...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aldri. Vokste opp på 90-tallet. Tror ikke foreldrene mine brydde seg mye om det, samt at det skal mye til før jeg blir solbrent, så da tenkte de sikkert ikke at det var nødvendig 😛 ble solbrent i syden da, men de brydde seg aldri om solkrem, de brukte ikke selv heller.. er mer nøye i dag heldigvis og egne barn får solkrem :) 

Anonymkode: 06372...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, selvsagt... Født i 1980. Ikke nok solkrem, nei, men min mor passet på at vi hadde det på da jeg var for liten til å passe på selv. Jeg brukte alt for lav faktor, men så var det ikke så mye mas om høy faktor på den tiden heller. Faktor 12-15 var standard, men det var alltid påpasselig at det var på når vi skulle være ute i solen. Nå bruker jeg aldri under 25.. 

Anonymkode: 53ba7...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og for min del. Tror bare jeg brukte solkrem når jeg skulle ligge å sole meg, eller når vi var på ferie og skulle på stranda feks. Kan ikke huske at det var snakk om solkrem ellers. Jeg var barn på 80 tallet, ungdom på 90 tallet. 

 

Anonymkode: 54a5b...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Født på slutten av 70-tallet,  min mor var nøye med solkrem, men faktoren var ikke den høyeste 10-15.  I tenårene brydde jeg meg ikke så mye, og smurte meg sjeldent. Nå bruker jeg faktor 25-30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan ikke huske at jeg ble smurt eller smørte meg hver dag gjennom sommeren som barn/ungdom, men kan heller ikke huske å ha vært solbrent. Er mye flinkere til å smøre meg nå som jeg er 25.

Anonymkode: 913c7...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg snart 50, og nei, jeg brukte ikke solkrem. Og har stygge solskader på brystet. 

Anonymkode: 53936...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solkrem når jeg soler meg, ikke ellers. Både nåe jeg var 8 og nå som jeg er 36

Anonymkode: ca1b7...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solkrem ble alltid brukt hjemme, fast rutine hver morgen om sommeren. Jeg er eldst av tre søsken og ble minnet på det minst noen ganger om dagen. Dersom man har eldre søsken eller er enebarn kan jeg skjønne at rutinen stopper opp, men lillesøster ble født da jeg var ni så det fortsatte til jeg flyttet ut. Vi gikk også mye på fjellet, da smurte alle seg før vi gikk, turene varte gjerne hele dagene.

Før skolen kan jeg ikke huske vi brukte solkrem, og etter hvert som jeg begynte å sole meg ville jeg være ute uten solkrem en stund. Jeg får sent farge og blir ikke særlig brun. Det var, og er fortsatt, et bevisst valg i håp om å i år få litt farge som varer mer enn et par uker.

Jeg kan ikke si jeg ser noe klart skille i mitt liv før og/eller 8-18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...