Gå til innhold

Angrer på at jeg ga et million-FLAX i gave til min venn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde delt pengene 50/50. Noe annet er uhørt. 

Anonymkode: 649f3...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, mykemule skrev:

Moralen er: hvis du får flaxlodd i gave og vinner en million, ikke fortell det til noen.

Fortell at det var et annet lodd i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor gir jeg kun flaxlodd til folk jeg unner gevinsten like mye som meg selv (og som jeg vet ville gitt meg litt om de vant mye). Dvs kun min mor, min søster og min sønn. 😛 (Ikke mannen, selv om vi har felles økonomi og har avtalt at eventuelle gevinster deles, for han ville koooost seg med å true med å ta alt selv.)

Anonymkode: 83d39...9f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, well that kind of sucks major horse balls - men det ser ut som du har en dårlig venn. Jeg hadde selvfølgelig gitt deg en større sum for at du ga meg så mye glede. Sånn er jeg. Men tipper at kompisen din er Høyre eller Frp-er. "Vil beholde alt selv". 

Å dele 50 / 50 mener jeg hadde vært det beste. Om kompisen din hadde vært normal, så hadde han vært mer enn nok fornøyd med at du "kjøpte" 500,000 kroner i gave til han. Tviler på at han har fått bedre gave fra noen andre venner enn det du ga han, så han burde ha delt. 

 

Anonymkode: 5ff8f...db1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er sant det du skriver. Men syns faktisk han skulle spandert noe skikkelig fint på deg jeg. Ikke kun 1000 kr. Men kanskje en fin reise for dere begge til 50 000 eller noe rundt der. 

Det er grunnen til at jeg ikke gir Flax lodd. Hadde ikke takla at jeg kunne hatt en million om jeg bare.... 

Anonymkode: 99d28...cc7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man deler på premien! Merkelig å beholde hele premien selv...

Anonymkode: d0711...832

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at har man gitt et flakslodd i gave, så stiller det på lik linje med at folk har kjøpt loddet selv. Hadde du forventet å få noe dersom vennen din hadde kjøpt loddet, skrapet og vunnet?

Min kone og hennes bror får flakskalender før jul med beskjed om at gevinster over 10 000 deles likt. Dersom det er forventninger om deling må de formidles før et lodd er skrapt, fordi da er det en gave med forutsetninger. Uten forutsetninger, kan man ikke forvente deling.

Forstår egentlig heller ikke helt hvorfor det er forventet at folk deler ut pengepremier. La oss si at Ola bruker 1000 i måneden på lotto over 20 år og en dag vinner  han 2 millioner.  Even investerer 100 000 i aksjer og etter 20 år har han gevinst på 2 mill. Lasse var skikkelig heldig på boligmarkedet og solgte to millioner over takst. Per arver helt overraskende 10 mill fra en fjern slektning uten nære arvinger. Av disse er det kun Ola som vil oppleve forventninger om å få noe av pengene fra venner og familie. Jeg mener Ola kun har fått en lønnsom avkastning på en investering i likhet med Even og Lasse. Og den som får pengene mest "passivt" ned i hånden er Per. 

Anonymkode: cc943...682

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor en gir flaxlodd hvis en ikke unner mottakeren å vinne.

Anonymkode: 0bb75...c88

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

En god venn som vinner en million på et flaxlodd fått i gave burde spandere giveren på en god middag eller noe i det minste.

Likevel kan jeg godt forstå at han ikke gir deg noe som helst, når du ikke lar han få komme seg etter overraskelsen før du begynner å sutre over at du ikke får noe. Du er ikke akkurat sjenerøs du heller, som ikke unner vennen din litt flaks uten å forvente noe i gjengjeld. 

Jeg mener flaxlodd er en dårlig gave. Stort sett er det verdiløst eller en liten 50-lapp, altså ikke en god gave. Dersom det blir gevinst kan ulike forventninger og moralske dilemmaer fort belaste forholdet mellom giver og mottaker, slik som her.

Anonymkode: 568a0...c19

Dårlig gave? Det er litt spenning i hverdagen, og mulighet til å vinne en god sum penger. Mye bedre å få enn nips og annet som fyller opp boligen. 

Selv gir jeg helst bort griseflax, der toppremien er 10 000, så slipper jeg å ergre meg over millionen jeg gikk glipp av.... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det. Gir man flaxlodd til andre, så er det den personen som har rett på hele premien som eventuelt blir vunnet ut fra det loddet. Takler du ikke det, så slutter du å gi flaxlodd i gave. Enkelt og greit. 

 

Mye kommer for øvrig an på hvor mye man vinner, og hvordan ens økonomi er. Har man god økonomi, så burde man dele med den man fikk loddet fra. Husk at personen også kan ha gjeld du ikke vet om. 

Anonymkode: bc934...141

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at har man gitt et flakslodd i gave, så stiller det på lik linje med at folk har kjøpt loddet selv. Hadde du forventet å få noe dersom vennen din hadde kjøpt loddet, skrapet og vunnet?

Min kone og hennes bror får flakskalender før jul med beskjed om at gevinster over 10 000 deles likt. Dersom det er forventninger om deling må de formidles før et lodd er skrapt, fordi da er det en gave med forutsetninger. Uten forutsetninger, kan man ikke forvente deling.

Forstår egentlig heller ikke helt hvorfor det er forventet at folk deler ut pengepremier. La oss si at Ola bruker 1000 i måneden på lotto over 20 år og en dag vinner  han 2 millioner.  Even investerer 100 000 i aksjer og etter 20 år har han gevinst på 2 mill. Lasse var skikkelig heldig på boligmarkedet og solgte to millioner over takst. Per arver helt overraskende 10 mill fra en fjern slektning uten nære arvinger. Av disse er det kun Ola som vil oppleve forventninger om å få noe av pengene fra venner og familie. Jeg mener Ola kun har fått en lønnsom avkastning på en investering i likhet med Even og Lasse. Og den som får pengene mest "passivt" ned i hånden er Per. 

Anonymkode: cc943...682

Enig i det. Det er ingen som forventer at de som arver eller selger bolig med stor gevinst skal dele ut store summer til venner og familie av overskuddet. Om noen vinner i Lotto, derimot.... Det burde ikke være noen forskjell. 

Men akkurat i slike tilfeller hvor noen vinner milliongevinst på et lodd de får i gave, synes jeg de bør dele litt med giveren. Ikke halvparten, men ihvertfall et femsifret beløp. 

Og om noen får en pengepremie i hundremillionersklassen, mener jeg det er det naturlig å dele ut litt. Vinner man en million eller to, synes jeg ingen skal forvente noe. Det blir for dumt om f.eks en person som aldri har kommet seg inn på boligmarkedet og vinner 2 millioner fortsatt ikke har råd til bolig fordi hn har så mange å dele gevinsten med.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner vennen din godt! Hadde ikke delt jeg heller. 

Anonymkode: 79d50...271

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skummelt å gi flaxlodd i gave om man ikke helhjertet unner mottakeren å vinne. 

Jeg trodde det var vanlig kutyme å gi giveren 10 % om man vinner, men jeg prøvde å Google det og finner ingenting om det. Så kanskje det ikke er det. 

Men det er helt klart et dilemma! 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Missy77 skrev:

Det er skummelt å gi flaxlodd i gave om man ikke helhjertet unner mottakeren å vinne. 

Jeg trodde det var vanlig kutyme å gi giveren 10 % om man vinner, men jeg prøvde å Google det og finner ingenting om det. Så kanskje det ikke er det. 

Men det er helt klart et dilemma! 😅

Det er vel ikke nødvendigvis det at man ikke unner vedkommende å vinne, men at det er surt å tenke på at man kjøpte loddet og ikke beholdt det selv. For mange av oss ville en million kommet veldig godt med. I mange tilfeller ville det kunne forandret livet. Man kunne kvittet seg med gammel gjeld, endelig kjøpt bolig eller realisert en gammel drøm man aldri har hatt råd til før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, altflyter skrev:

Huff. Derfor gir jeg aldri bort flaks lodd med mindre jeg virkelig unner vedkommende å vinne en million 😜

Samme her. Gir bare sånt til samboer, barn og bestis 😂😂😂

Anonymkode: fe14a...89c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vennen min hadde bursdag i går og jeg ga han som vanlig et FLAX lodd. Jeg tenkte at han ikke kom til å vinne noen ting, i beste fall 50 kroner. MEN SÅ VISER DET SEG AT HAN VINNER 1 MILL OG GJERRIGKNARKEN VIL IKKE DELE LITT EN GANG. Er kjempe skuffet og forbannet. Skulle ha skrapet av det loddet selv og gitt et annet til han. Orker ikke være vennen hans når han ikke gir meg noe.

Anonymkode: 354b6...b93

Hvorfor gav du ham dette hvis du ikke unnet ham en eventuell gevinst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte om noe lignende en gang. Stefaren til ei venninne kjøpte lodd på alle ungene involvert (mine, dine, våre barn og til sammen ni stk) og min venninne vant ei campingvogn på sitt lodd. Hele søskenflokken + stefaren prøvde å ta vognen fra henne. Det var total baluba i familien.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...