Gå til innhold

Elendige råd en gjenganger. Ofte seriøst ment vil jeg tro


OnFire

Anbefalte innlegg

Rådene går gjerne på straff/hevn, aggressive konfrontasjoner osv. Mange råd er så hårreisende dårlige at det er en fordel om noen kommenterer dem. 

Jeg kan gi noen eksempler. La oss si at TS har en snyltende venninne og spør om råd. Så kommer AB (har ofte ikke ryggrad til å bruke eget nick) og foreslår å si "skjerp deg, nå har du snylta på oss andre i årevis...". Det er et så ubegripelig dårlig råd. Så ser jeg at mange er enige i at denne konfrontasjonen er en god idé 😑 evt er det flere som liker disse innleggene for fun. 

Eller hvis TS sier at hun ikke er komfortabel med at mannen hennes danser med pene damer. Så kommer AB (seff) igjen og foreslår at hun bør finne seg en kjekk mann å danse tett og flørtende med foran kjæresten sånn at han ser det. "Da lærer han nok". Evt "da er det 1-1".

Får meg til å lure på hvor gamle enkelte er, eller om disse rådene skyldes en diagnose. Mange av disse rådene gir meg flashback til ungdomsskolen. Overhodet ikke slik voksne mennesker løser ting. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kg er en lapskaus med mange forskjellige mennesker. Noen gir råd for kødd og andre kan mangle evne til å faktisk virkelig sette seg inn i en situasjon. Vi er sjelden fagfolk, men av og til kan man få gode tips og innspill- og det er det som er så bra med å få tilbakemeldinger fra så mange. 

Har ennå til gode å lese tråden; "Fulgte råd fra en ab på kvinneguiden- nå er jeg i fengsel de neste 8 mnd" eller "ødela livet til barnet mitt etter råd fra KG". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, OnFire skrev:

Rådene går gjerne på straff/hevn, aggressive konfrontasjoner osv. Mange råd er så hårreisende dårlige at det er en fordel om noen kommenterer dem. 

Jeg kan gi noen eksempler. La oss si at TS har en snyltende venninne og spør om råd. Så kommer AB (har ofte ikke ryggrad til å bruke eget nick) og foreslår å si "skjerp deg, nå har du snylta på oss andre i årevis...". Det er et så ubegripelig dårlig råd. Så ser jeg at mange er enige i at denne konfrontasjonen er en god idé 😑 evt er det flere som liker disse innleggene for fun. 

Eller hvis TS sier at hun ikke er komfortabel med at mannen hennes danser med pene damer. Så kommer AB (seff) igjen og foreslår at hun bør finne seg en kjekk mann å danse tett og flørtende med foran kjæresten sånn at han ser det. "Da lærer han nok". Evt "da er det 1-1".

Får meg til å lure på hvor gamle enkelte er, eller om disse rådene skyldes en diagnose. Mange av disse rådene gir meg flashback til ungdomsskolen. Overhodet ikke slik voksne mennesker løser ting. 

Godt beskrevet. 

Uttrykket diagnose som skriver, vil jeg heller beskrive som kulturelle utgaver av respons og råd - Ab sitt tilholdssted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler gjerne om modenhet, klokskap, tålmod og raushet. 

Anonymkode: 4e903...c96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det handler gjerne om modenhet, klokskap, tålmod og raushet. 

Anonymkode: 4e903...c96

Og sannsynligvis ganske ofte på mangel på det samme.

Takk for bra innspill :) 

Anonymkode: 99676...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er masse dårlige råd som går igjen

- gå en tur i skogen eller på fjellet. Skal visst være en mirakelkur. For enkelte av oss som vokste opp med dette som tvang gjennom skolen gjør det bare vondt verre. Hvorfor flytter ikke folk til skogen da dersom det er det store?

- "skjerp deg" noe så ubrukelig

 

Anonymkode: 4be45...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...