Gå til innhold

Hva handler egt. Livsynshumanismen om?


MissPringles

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en 18 år gammel jente som ikke helt har funnet ut av hva slags religion/livssyn jeg hører til. Tror ikke på noe "gudleg" selv om jeg tror at d er noe der ute vi mennesker ikke vet om. Er veldig opptatt av menneskers rettigheter og mener at alle er like mye verdt. Derfor vurderer jeg å bli Livsynshumanist. Prøvde å søke på livsynshumanismen på google men fann lite til ingen info i det hele tatt om det. De gamle KRLE bøkene mine fra grunnskolen er kastet for lenge siden, så det hjelper ikke heller! Lurde på om vet om en eller annen kilde til informasjon om livsynshumanismen eller om noen i det minste kan fortelle meg litt om hva d handler om? Vil jo vite hva livsynshumanismen handler om før jeg bestemmer meg! 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De tror at mennesker skiller seg grunnleggende fra andre dyr, at menneskelivet er av uvurderlig verdi. Av den grunn er humanister veldig engasjerte i menneskerettighetsspørsmål, i liberale spørsmål, etc. 

Yuval Noah Harari skriver en del om dette i boka si Sapeins : en kort historie om menneskeheten (2011). Dette er en veldig god bok som jeg vil anbefale. Kort oppsummert (der han skriver om humanisme) skriver han at mennesket egentlig ikke skiller seg fra andre dyr - vi er en dyreart i likhet med alle andre. Og menneskelivet har ingen reell verdi.  Men pga. økende sekularisering i vesten velger stadig flere å tro på humanisme. Dette fordi vi mennesker trenger imaginære forestillinger - vi trenger noe å tro på for å gi livet og verden en mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...