AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #1 Del Skrevet 12. august 2019 Vi holder på å se etter bolig. Vi ser for oss 3 aktuelle områder. Område 1 er nær min jobb, område 2 nær samboers jobb og område 3 midt mellom begges jobber. Område 3 har litt høyere boligpriser og er litt vanskeligere å finne en bolig med det vi ønsker (stor hage, usjenert plassering, grei parkering/garasje). Min samboer har egen bil også. Begge er avhenging av bil til jobb selv om vi skulle bodd nær en av oss sin jobb. Dersom vi bor nær min jobb så slipper jeg vesentlige utgifter til drivstoff/bompenger. Men dersom vi bor nær hans jobb (noe han ønsker helst) så må jeg betale vesentlig mye mer i drivstoff/bompenger. Og motsatt selvsagt. Hvordan løser man dette? Hver vår bil. Er det rettferdig at jeg skal stå for utgiftene mine til/fra jobb fordi vi bør nær hans eller motsatt? Bør disse utgiftene deles? Anonymkode: ce26e...24c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NBA Skrevet 12. august 2019 #2 Del Skrevet 12. august 2019 Har dere ikke felles konto når dere skal kjøpe bolig sammen? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #3 Del Skrevet 12. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi holder på å se etter bolig. Vi ser for oss 3 aktuelle områder. Område 1 er nær min jobb, område 2 nær samboers jobb og område 3 midt mellom begges jobber. Område 3 har litt høyere boligpriser og er litt vanskeligere å finne en bolig med det vi ønsker (stor hage, usjenert plassering, grei parkering/garasje). Min samboer har egen bil også. Begge er avhenging av bil til jobb selv om vi skulle bodd nær en av oss sin jobb. Dersom vi bor nær min jobb så slipper jeg vesentlige utgifter til drivstoff/bompenger. Men dersom vi bor nær hans jobb (noe han ønsker helst) så må jeg betale vesentlig mye mer i drivstoff/bompenger. Og motsatt selvsagt. Hvordan løser man dette? Hver vår bil. Er det rettferdig at jeg skal stå for utgiftene mine til/fra jobb fordi vi bør nær hans eller motsatt? Bør disse utgiftene deles? Anonymkode: ce26e...24c Og da øker hans utgifter tilsvarende. Er du villig til å dekke hans ekstrautgifter hvis dere bor nærmest din jobb? Anonymkode: df59a...8c2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 12. august 2019 #4 Del Skrevet 12. august 2019 Vi bor nær mannens jobb. Han betaler halvparten av kollektivtransportutgiftene mine, og så får han litt av pendlerfradraget mitt når det kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #5 Del Skrevet 12. august 2019 14 minutter siden, NBA skrev: Har dere ikke felles konto når dere skal kjøpe bolig sammen? Hvorfor skulle de det? Halvparten av alle forhold ender i brudd. Enklest å holde finanser separat i forhold, separat i brudd. Ts: dere må kaste flere faktorer inn i regnestykket her. Hvem av der tjener mest? I hvilken grad «må» dere jobbe der dere jobber nå? Det er forskjell på å tjene mye og pendle langt (noenlunde fornuftig) og å pendle langt for å tjene lite (økonomisk bare tull), men det er ikke dermed sagt at en skal bo nær der en jobber - husene nær den dårlig betalte jobben kan jo være både dårlige og i dyre. Det er gjerne heller sånn at en, gitt at en velger en dårlig betalt jobb, må belage seg på å flytte jobben etter hjemmet. Eller tjene mer. Jeg tenker at for folk flest så er lønn - reisevei - reisekostnad = reallønn. Det er det også for dere. For hvert hus må dere regne ut reallønn. Og så må dere vurdere? Dumper dere husplanenne i området? Eller jobben utenfor? Eller er det en grei balanse? I siste tilfelle betaler den som velger (å fortsette å) pendle utgiftene OG tiden de velger å (fortsette å) bruke. For ingen tvinger dere til å ikke bytte jobb. Anonymkode: 6b9fd...7a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NBA Skrevet 12. august 2019 #6 Del Skrevet 12. august 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Halvparten av alle forhold ender i brudd. Enklest å holde finanser separat i forhold, separat i brudd. Vi har en fast sum vi overfører til en konto hver måned, og det dekker drivstoff, bom osv. Forhold ryker ofte pga økonomi... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #7 Del Skrevet 15. august 2019 Veldig rart at dere ikke klarer å finne en bolig i gangavstand til en av jobbene, da kunne dere jo solgt en bil og spart en formue hvert år. Utgiften til en bil tilsvarer jo flere millioner i ekstra boliglån. Anonymkode: 0c90a...7c6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #8 Del Skrevet 15. august 2019 Bil, hus, mat bør være fellesutgifter. Hvis ikke reisetiden er et problem for deg, vil jo utgiftene deles etter evne likevel? Vi tjener ca 60/40, og deler alle fellesutgifter etter inntekt. Dette fungerer veldig greit. Bilen hennes bruker merkbart mer drivstoff, men han har kortere vei, så det går på sett og vis opp også. Anonymkode: 1105f...a9e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #9 Del Skrevet 15. august 2019 P.S.: Tenk eventuelt litt på beliggenhet av barnehage og skole også. Begge er veldig kjekke å ha i gangavstand, eller slik at barna etter hvert får rett til skoleskyss. Anonymkode: 1105f...a9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #10 Del Skrevet 15. august 2019 Du kan jo bare sykle. Anonymkode: cf995...aaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NBA Skrevet 15. august 2019 #11 Del Skrevet 15. august 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig rart at dere ikke klarer å finne en bolig i gangavstand til en av jobbene, da kunne dere jo solgt en bil og spart en formue hvert år. Utgiften til en bil tilsvarer jo flere millioner i ekstra boliglån. Anonymkode: 0c90a...7c6 Mye å spare på å kutte ned til en bil ja! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 21. august 2019 #12 Del Skrevet 21. august 2019 På 15.8.2019 den 7.29, AnonymBruker skrev: Veldig rart at dere ikke klarer å finne en bolig i gangavstand til en av jobbene, da kunne dere jo solgt en bil og spart en formue hvert år. Utgiften til en bil tilsvarer jo flere millioner i ekstra boliglån. Anonymkode: 0c90a...7c6 Er det så rart? Min og mannens jobb ligger ca 1,5 timer i reiseavstand fra hverandre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Unisquirrel Skrevet 21. august 2019 #13 Del Skrevet 21. august 2019 Personlig hadde jeg aldri klart å holde styr på hvem som skylder hvem hva. Vi er en familie, selv om jeg tjener mer enn han så går ikke jeg rundt å samlet inn penger for div ting. Vi er et team. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måbarefåsiat... Skrevet 21. august 2019 #14 Del Skrevet 21. august 2019 Dette høres smålig ut, synes jeg. Jeg jobbet nærme jobben, mannen jobbet lenger unna og kjørte kollektivt. Jeg hadde bil, og handlet, leverte og hentet i barnehage og etterhvert på skolen... hvordan regne ut alt det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #15 Del Skrevet 21. august 2019 På 15.8.2019 den 7.29, AnonymBruker skrev: Veldig rart at dere ikke klarer å finne en bolig i gangavstand til en av jobbene, da kunne dere jo solgt en bil og spart en formue hvert år. Utgiften til en bil tilsvarer jo flere millioner i ekstra boliglån. Anonymkode: 0c90a...7c6 Hva er det som er rart med det? Her i byen hvor jeg bor, er det skithøye boligpriser, og jo mer sentralt og nærmere de store arbeidsstedene, jo dyrere boliger. Skulle vi bodd i gangavstand til min jobb, måtte vi bodd i sentrum. Da hadde vi ikke kunnet bo i enebolig, og måttet punget 7-8 mill for en leilighet med nok rom til at ungene ikke må dele. Skulle vi bodd nær mannens jobb, hadde vi måttet punge ut med minst like mye. Og hva om man gud forby bytter jobb..? Skal man da selge huset, rive ungene ut av skole og barnehage, og flytte..? Jeg har opplevd at firmaet får nye lokaler i helt andre bydeler to ganger på fem år... Så selv om man ikke bytter jobb engang risikerer man å få et helt nytt arbeidssted. Anonymkode: a5435...d59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #16 Del Skrevet 22. august 2019 Jeg likte idéen med å regne ut samlet reallønn med å ta reisevei med i regnestykket for alle tre tilfeller. Dersom begge må ha bil på jobb, er det mulig at den som bor nærmest jobb har bilen stående fast på jobb og sykler til og fra? I tillegg ville jeg tatt med skole, barnehage, turmuligheter, kjøring til fritidsaktiviteter osv i dette regnestykket. Anonymkode: 6fe4b...b5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå