Gå til innhold

Handlenett istedet for plastposer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi blir stadig fortalt at vi må ta med oss handlenett i butikken slik at vi kan få ned plastposeforbruket. Slik skal vi redde miljøet og klima.

Mens hver og en av oss ofrer oss for dette formålet dumper kommuner og idrettslag titalls kunstgressbaner i naturen hvert år. Én bane tilsvarer 1,4 millioner plastposer. Det blir flere titalls millioner plastposer dumpet i naturen hvert år.

https://www.tv2.no/sport/10690574/

Jeg kan ikke si annet enn at motivasjonen min for å kutte ut plastposer er ganske liten når virksomheter samtidig får dumpe plast tilsvarende millioner av plastposer i naturen hvert år.

Det blir som om hvert familiemedlem får streng beskjed om å snu på hver krone for å redde familieøkonomien, mens far i huset spiller poker på nett med 100 tusen i innsats pr runde.

Det er helt meninsløst.

Anonymkode: 62283...d52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker den til søppel. De avfallsposene man kan kjøpe i butikken er så tynne, føler de ikke er lagd for avfall 😅 butikkposer er perfekt til å hiva avfall i, ikke for tynne, men ikke for tykke 😄 og de havner jo alltid i bosspannet, og ikke i naturen 👍🏻

Jeg fatter ikke at det skal være så vanskelig å ikke kaste plast i naturen 🤔 

Anonymkode: e9b73...b0b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster ikke kunstgress i naturen, og synes det er greit å bruke handlenett.

Anonymkode: 2551f...2b6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåklokka*

Jeg bruker handlenett. Å betale 2-3 kroner for en pose er mye synes jeg! Kjøper plastposer på rull til avfall, kjøper de med knytehank. F. eks first price sine grå er gode, eller noen fargerike de har på Rusta. Mye billigere enn butikkposer. Så min motivasjon er i hovedsak at jeg sparer penger selv, at det er bedre for miljøet er en bonus👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Blåklokka* skrev:

Jeg bruker handlenett. Å betale 2-3 kroner for en pose er mye synes jeg! Kjøper plastposer på rull til avfall, kjøper de med knytehank. F. eks first price sine grå er gode, eller noen fargerike de har på Rusta. Mye billigere enn butikkposer. Så min motivasjon er i hovedsak at jeg sparer penger selv, at det er bedre for miljøet er en bonus👍

 

enig, gjør jeg og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føles overhode ikke som noe offer å spare i hvert fall 10-12 kr på hver tur i butikken bare ved å ta med en IKEApose i stedet for å kjøpe dårlige plastposer til å ha varene i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg dumpsterdiver, og oppi matsøpla til en av butikkene er det neste alltid flere handleposer med brød osv, så jeg gjenbruker disse. Bedrifter er generelt mye verre enn enkeltpersoner når det gjelder søppel, så det at vi hele tiden får høre hvordan vi må skjerpe oss er litt irriterende ja.

Anonymkode: a21e6...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handlenett er ikke like miljøvennlig som mange tror. Å produsere plastposer krever mye mindre energi enn å produsere handlenett i papir, bomull eller økologisk bomull. Plastposer er fy-fy om de havner i naturen, men i Norge er vi heldigvis gode på å kaste ting i søpla, og ikke ut i naturen.

Om du vil være mest mulig miljøvennlig bør du bruke plastposer istedenfor handlenett, og kaste posene i søpla og ikke i naturen. Om du har et handlenett i økologisk bomull må du bruke det over 20 000 ganger før den blir mer skånsom når det kommer til klimautslipp enn plastposer i følge Danmarks Tekniske Universitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Folkeopplysningen sa de at om du fikk et handlenett til konfirmasjonen og brukte det til hver handletur til du ble 70 år eller noe så hadde du spart miljøet mer enn om du bare hadde brukt plastposer hele tiden. Gitt at kaster plastposene i søppelet da, og ikke i naturen. Og de fleste av oss bruker dem jo til avfallsposer. Hvis ikke må du jo kjøpe en rull med det uansett, så er du like langt i plastforbruk.

Bruker nett iblant og, bare av praktiske årsaker (har noen større, kraftigere, og som er enklere å bære på). Men miljømessig betyr det ingenting, jeg sviner vel egentlig mer til siden jeg har flere forskjellige handlenett og de krever mer energi å produsere enn om jeg hadde brukt plastposer de gangene heller.

 

Anonymkode: f4c41...b35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker polyesterposer, som er et bedre valg enn poser av bomull eller papir.

Og jeg tenker at verden blir i alle fall ikke bedre av at jeg ikke gidder å engasjere meg. Så får vi håpe det blir ryddet opp i kunstgressbaner som drysser gummigranulat og etterpå blir dumpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, physics skrev:

Handlenett er ikke like miljøvennlig som mange tror. Å produsere plastposer krever mye mindre energi enn å produsere handlenett i papir, bomull eller økologisk bomull. Plastposer er fy-fy om de havner i naturen, men i Norge er vi heldigvis gode på å kaste ting i søpla, og ikke ut i naturen.

Om du vil være mest mulig miljøvennlig bør du bruke plastposer istedenfor handlenett, og kaste posene i søpla og ikke i naturen. Om du har et handlenett i økologisk bomull må du bruke det over 20 000 ganger før den blir mer skånsom når det kommer til klimautslipp enn plastposer i følge Danmarks Tekniske Universitet.

Dette tror jeg rett og slett ikke på. Ser familier som storhandler på supermarkedet ukentlig og kjøper gjerne 4-5 plastposer. Ikke fortell meg at man trenger 4-5 plastposer ukentlig til restavfallet. Også tar de gjerne en ekstra handledag. 1 pose mer. 

Jeg har handlenett i plast. Bor i et land der plastposer ble forbudt for mange år siden. Handlenettene mine er mange år gamle, og holder nok livet ut. Kan ikke skjønne at handlenettene mine er mindre miljøvennlig enn å kjøpe 4-5 plastposer i uka? Vi bruker maks 1 pose til restavfall i uka. Maks. 

Anonymkode: 87acb...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg aldri kan bruke plastposer til søppelhva kan jeg bruke i steden da? 

Ett eller annet er jeg jo nødt til å ha til søppelet... 

Anonymkode: a5d41...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...