Gå til innhold

Kommer ny psykiater til å lese journalen min uten å spørre meg om lov?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynner snart hos ny psykiater. Er ikke 100% sikker på at han vil ha tilgang til journalen min da jeg har flyttet til et annet fylke. Men da jeg fortsatt tilhører samme helseregion regner jeg med at han har tilgang og kan lese hvis han vil?

Jeg har en ganske omfattende sykehistorie og en journal på 400 sider både fra innleggelser og poliklinisk utredning og behandling. Det står mye der som jeg helst vil glemme og ikke ønsker å snakke med ny behandler om. Har heller ikke noe behov for at han skal få kjennskap til det som står der.

Kan jeg forvente at den nye psykiateren vil lese hele eller deler av journalen min? Og vil han spørre først eller er det vanlig at de bare går inn og leser ved behov? Ønsker helst ikke at han skal lese den, men har ikke så lyst til å si dette første time heller. Tenker det kanskje kan virke mistenksomt, rart o.l.

Anonymkode: d9995...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er et nytt sykehus så har hen ikke tilgang. Jeg jobber på UIO og har ikke tilgang på journal på andre sykehus som for eksempel AHUS. Men vi får jo henvisning og der står det jo diagnoser, symptomer og henvingsgrunn. 

Anonymkode: e19f9...8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Det virker mistenksomt. Men lurt tenkt. Selv om den nye er aldri så flink så vil h*n bli påvirket av hva h*n leser. 

Det er egentlig ikke noe galt i å ville begynne med blanke ark. Det kan jeg lett forstå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om han hadde hatt tilgang hadde han ikke giddet å lese 400 sider. Det hadde det vært en fulltidsjobb. 

Anonymkode: 6e4e1...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom vedkommende har tilgang til din journal, så kan han selvsagt lese den. Jeg leser kun notater som er relevant for min behandling av pasienter, så å lese samtlige notat er uaktuelt. Som regel holder det å lese epikriser. 

Anonymkode: 4e653...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er et nytt sykehus så har hen ikke tilgang. Jeg jobber på UIO og har ikke tilgang på journal på andre sykehus som for eksempel AHUS. Men vi får jo henvisning og der står det jo diagnoser, symptomer og henvingsgrunn. 

Anonymkode: e19f9...8df

Jeg spurte psykiateren jeg gikk til tidligere og han sa at de har tilgang til journalene i en by som ligger samme fylke som jeg har flyttet til og motsatt slik at de kan lese hverandres journalnotater, men at han var usikker på om det også gjelder byen jeg vil få tildelt behandler i. Kanskje tilgang til journal mellom sykehusene blir gjort forskjellig i de forskjellige helseregionene?

Anonymkode: d9995...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte psykiateren jeg gikk til tidligere og han sa at de har tilgang til journalene i en by som ligger samme fylke som jeg har flyttet til og motsatt slik at de kan lese hverandres journalnotater, men at han var usikker på om det også gjelder byen jeg vil få tildelt behandler i. Kanskje tilgang til journal mellom sykehusene blir gjort forskjellig i de forskjellige helseregionene?

Anonymkode: d9995...dee

Det gjøres forskjellig mellom helseregioner ja. Det er forskjell fra person til person (og på hvor travelt personen har det) angående hvor mye av journalen som leses på forhånd. Ingen absolutt fasit. 

Anonymkode: 348f7...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...