Gå til innhold

Tursekk til hengekøyetur + mann/kvinne-modell?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, alle turglade kvinner og menn!

Jeg ser etter en tursekk til bruk på hengekøyeturer fremover. Tenker at det blir max 2 overnattinger. Sekken trenger derfor plass til sovepose, hengekøye, litt klær, toalettutstyr, mat og drikke. Hvor mange liter tror dere holder? Ønsker å ha så liten sekk som mulig og har sett på sekker på ca 45 liter, tror dere det holder? Ser for meg å kunne bruke den på helgturer til storbyer o.l. også, derfor ønsker jeg at den ikke skal være altfor stor heller.

Lurer også på om noen vet om det har noe å si om det er sekk laget for herrer eller damer. (Jeg er selv dame). På noen av sekkene står det at de spesifikt er designet for herrekropp eller kvinnekropp, og den jeg liker best til nå er selvfølgelig for menn ... men kanskje det funker for en dame også? Er 170 hvis det har noe å si, og selv om det er litt kort for menn, så finnes det da nok av menn som er på min størrelse. (Jeg har bare sett på nett, veit at man bør dra til butik og prøve, men bor litt kronglete til, så det er ikke så mange utsalgssteder i nærheten, så jeg tenkte å bestille og returnere den hvis den ikke passer)

Og er det noe annet jeg burde tenke på mht valg av sekk?

ps: var litt usikker på om dette er rette stedet for tråden, hvis det ikke er det, beklager jeg så mye!

Anonymkode: 41989...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge sekken passer for deg er det irrelevant om den er "laget" for kvinner eller menn. Det viktigste er at du prøver den på med en god del vekt i, slik at du vet at den sitter godt når den er pakket også, og at du justerer den og går noen runder i rundt. Prøv også å bøye deg og sette deg på huk og slikt for å se at den sitter godt. Forskjellen mellom sekker til kvinner og menn pleier å være avstanden mellom og bredden på skulderstroppene, samt lengden i ryggen. Jeg er f.eks. liten og spinkel, og for meg passer kvinne-sekker alltid best. At sekken sitter godt på ryggen din er det absolutt aller viktigste, og selv en ganske lett tursekk vil kunne gjøre vondt om den sitter feil.

Det du burde tenke på er sekkens egenvekt. Det er kjedelig å begynne med mange kg før du i det hele tatt har pakket det du trenger til turen. Jeg er også opptatt av lommer utenpå, for ting som jeg trenger å ha lett tilgang til, som mobilen, luer og votter, vannflaske o.l. I 

Jeg tror 45 L blir for lite, om du skal bære alt det du trenger for to dagers tur. Men det spørs jo også på f.eks. hvor mye mat du skal ha med deg, hvor kompakt sovepose du har og hvor mye klær du trenger. Jeg bruker 45 L, men da har mannen min større sekk og bærer mer enn meg av mat. Når jeg er alene eller har med sønnen min, bruker jeg minst 60 L. Om du kjøper 45 L må du være veldig flink til å pakke lett, og det er det jo en del som klarer. Det kommer jo også an på når på året du overnatter ute, hvor mye klær og hva slags mat du skal ha med. Men jeg ville ikke satset på kun 45 L selv på sommeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mye ute på hengekøyetur, og har 65l. Denne er akkurat passe. Hadde jeg hatt mindre sovepose, kunne jeg nok klart meg med mindre, så det kommer også litt ann på hvor mye plass utstyret deres tar. Jeg jobber med nedover i størrlese og vekt på alt jeg har, slik at jeg kan bruke 45l om sommeren. 

Anonymkode: b3f4b...522

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hver vår Bergans Rondane 65l og det er passe stor til det som trengs for et par netter ute. Men det er viktig å prøve den på for å se om den sitter godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Sariou sier så har det ikke noe å si om du er mann eller kvinne! En sekk i damemodell kan ha en smalere rygg enn en herresekk, så prøv deg frem til hva som passer din rygg best! Og prøv gjerne sekken med litt vekt i!

Sekker med flyttbar rygg er gull! Og som ab over meg sier så er nok 65l et minimum for hengekøyetur! Pakk sekken sånn den bør pakkes (google om du ikke vet) for da kan du få plass til mye!

Anonymkode: 41fd4...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her

Takk for hjelp, alle sammen!

Det ser ut som at jeg får gå opp i størrelse... Jeg bestiller nok et par ulike modeller og prøver og ser hva som passer best, men tar ikke hensyn til kvinne/mann.

Anonymkode: 41989...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
På 10.8.2019 den 23.58, AnonymBruker skrev:

Lurer også på om noen vet om det har noe å si om det er sekk laget for herrer eller damer. (Jeg er selv dame). På noen av sekkene står det at de spesifikt er designet for herrekropp eller kvinnekropp, og den jeg liker best til nå er selvfølgelig for menn

Det er i hovedsak ikke noen forskjeller på disse. Den eneste forskjellen er i og for seg at ryggen på herremodellene ofte er litt lenger da menn generelt sett er høyere enn kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...